Lämmin vesi ja kupariputket

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Lämmin vesi ja kupariputket

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Joulu 30, 2014 18:18 pm

Mikähän mahtaa olla nykyviisaus siitä, onko kupariputkissa kulkeva kuuma vesi käyttökelpoista ruoassa ja juomassa? Talossa on iso boileri, josta vesi tulee muutaman metrin matkan keittiöön ja kylpyhuoneeseen. Olen oppinut, että kupariputkista voi liueta kuparia ja tietysti, kun vesi seisoo boilerissa, niin siihen voi tarttua kaikkea. Värissä ja maussa ei kuitenkaan ole mitään vikaa. Uutehommissa olen keittänyt veden vedenkeittimellä, mutta kun tarkoitus olisi ruveta mäskäämään, niin helpottaisi, kun saisi hanasta suoraan oikeanlämpöistä vettä. Kun koko hoito keitetään lopuksi, niin pöpöjen suhteen ei kai olisi niin tarkkaa.

Kannattaako siis keittää vesi erikseen vedenkeittimellä vai uskaltaako käyttää kuumaa vettä suoraan hanasta?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

Re: Lämmin vesi ja kupariputket

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Joulu 30, 2014 18:29 pm

Edelleen yleinen käyttösuositus on, että ruoanlaittoon vain kylmää hanavettä. Porin veden sivuilla sanotaan:
"Uudessa talousvesiasetuksessa ei lämmintä vettä enää luokitella talousvedeksi. Lämmin vesi voi olla laadultaan selvästi heikompaa kuin kylmä vesi, koska siihen voi taloputkista liueta metalleja. Mikäli veden lämpötila ei ole riittävän korkea, voi lämpimässä vedessä kasvaa myös haitallisia bakteereja. Sopiva lämpötila on 55-60 ° C."

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Joulu 30, 2014 18:34 pm

Eli pöpöt kuolevat keittäessä, mutta putkista tai boilerista mahdollisesti irronnut muu haitallinen aines ei. Joskus puhuttiin raskasmetalleista, en tiedä onko nykyisissä putkissa niitä edelleen.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Joulu 30, 2014 20:07 pm

Ok, kiitos. Ehkä hyvä saada netistä välillä vahvistus omille epäilyksille. :-)

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Joulu 30, 2014 22:33 pm

Kupariputki on niin puhdasta kuparia, ettei siitä irtoa veteen käytännössä mitään.
Mikrobiologinen puhtaus on lämpimässä vedessä suurin huolenaihe, eikä sekään kamalan suuri.

Prak
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Prak » La Tammi 03, 2015 17:40 pm

Kotimaiset käyttövesiverkoston kupariputket on joo 99,9 % kuparia, mutta jo kupari itsessään liukenee kyllä käyttöveteen. Turvallisuuden kannalta hyvä asia, sillä kupari sinällään on antibakteerinen metalli ja ihminen tarvitsee muutenkin kupari hivenaineena. Sitä, onko tyypillisesti liukeneva kuparipitoisuus haitallinen esim. hiivalle, en osaa sanoa, mutta itse käyttäisin kylmää just tuon liuenneen kuparin välttämiseksi.

Kasvukelpoista bakteerikasvustoa on itse asiassa löydetty enempi kylmävesiverkostosta, kun kuumasta, sillä esim nyky rakentamismääräyksen määrittelee lämpimän käyttöveden minimilämpötilan järjestelmässä 55 asteeseen, joka ei oo kovin otollinen bakteerikasvulle, joskin pienissä järjestelmissä vesi pääsee jäähtymään jos vettä ei käytetä jatkuvasti. Rauman vesi-insituutilta löytyi jokunen tieteellinen artikkeli aiheesta http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 541300924X

pööpöö
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: keskisuomi

ViestiKirjoittaja pööpöö » Ti Maalis 24, 2015 21:14 pm

Laskee ensin vaikka reilusti vettä viemäriin että putkessa seisonut lämmin vesi korvautuu uudella.
Käy vaikka suihkussa.

70luvulla oli muistaakseni puolalaista putkea joka liukeni /hapettui pois.
Metrin pätkä 100mm kupariputkea painoi samanverran kun pala folioo ja käsin rytisti kasaan.
Tuolaiseen eräällä työmaalla törmäsin ja tuota pommiputkea on suomessa paljon.

Normaali kupari ei liukene mitenkään erityisemmin, itse ainakin hyödynnän kuuman veden varsinkin kun vähän kääntelwn systeemeitä saan + 80 asteista vettä hanasta jos muistaa lämmitää varaajan lähelle sataa.
Puulämmitys siis...

Palaa sivulle “Raaka-aineet”