Liivate

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Eura
18 tai yli: Olen

Liivate

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Joulu 10, 2014 8:21 am

Siellä täällä foorumia on mainintoja liivatteen käytöstä oluen kirkastamiseen mutta olen törmännyt oikeastaan vain yhteen ohjeeseen miten sitä voidaan käyttää:

Miguel kirjoitti:Yksi teelusikka gelatiinia laitetaan n. 2,5dl haaleaa vettä, ei sekoiteta, annetaan "nesteytyä" 20 min, tämän jälkeen nostetaan lämpö hitaasti 65c ja sekoitetaan samalla tasaiseksi. Sitten tuon liemen voi kipata kegiin tai pullotus tynnyriin.

Toimii ainakin 20 litran satsien kanssa hyvin.

Tarkoitus olisi itse kokeilla tuota gelatiinia piakkoin valmistuvan oluen kanssa,

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Liivate

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Joulu 10, 2014 9:33 am

Yleisesti oluissa käytetään protaflocia tai irish mossia (tai brittilässä isinglassia). Onko joku syy käyttää gelatiinia noiden sijaan?

edit: siis joo, nuo ekat poistavat proteiinia, kun tässä nyt varmaankin halutaan poistaa hiivaa.

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Jyrchi » Ke Joulu 10, 2014 10:52 am

Tuota ajattelin itse joskus koittaa, pääpiirteittäin hyvinkin samanlainen ohjeistus: http://www.kotiolut.com/viewtopic.php?f=4&t=2443#p27087

jasenpee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Susiraja

ViestiKirjoittaja jasenpee » Ke Joulu 10, 2014 16:17 pm

Miguelin ohjee mukaisesti tehnyt pari kertaa ja hyvin toimii.
Tosin puolitin annokset/mitat kun omat tuotokset 10litraa ja alle.

Tuossa vielä juutube pätkä selventämään prosessia.
https://www.youtube.com/watch?v=cYaVaCyT2yY

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » To Joulu 11, 2014 14:39 pm

Mie heitin käymispönttöön joka tosin on edelleen huoneenlämmössä kun en kylmäänkään saa, huomena tai ylihuomena ajattelin pullottaa niin sittenhän tuon näkkee. Lisäksi laitoin kotikaljan sekhaan kans testiksi ja nostin ämpärin jääkaaphiin.

simppeli
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Härmäland

ViestiKirjoittaja simppeli » To Joulu 11, 2014 19:08 pm

Kyllä tuo gelatiini ainakin nopeuttaa.

Itse lisään gelatiinin pakkohapottaessa, olut n.4 asteista ja 3-5pv jälkeen olut aivan kirkasta.

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Touko 19, 2015 13:15 pm

Nostetaas vähän. Pitäis kirkastaa kölsch. Mistä hankitte liivatteen? Käykö ihan liivatelehti vai pitääkö etsiä jauhetta jostain?
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Touko 19, 2015 14:46 pm

Jahas. Dr. Oetkerillä ainakin on.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Touko 19, 2015 16:38 pm

Joo tuota Tohtori Oetkeria on tullut kerran testattua ja se ainakin kirkastui nätisti, muissakin olisi tarkoitus käyttää aina kun muistaa/pystyy käyttämään.

Lakudog
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Lakudog » Ti Maalis 29, 2016 21:07 pm

Pystyykö hiivaa keräämään ja pesemään käymisastiasta, jos on käyttänyt liivatetta?

Pohjahiiva
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: HKI

ViestiKirjoittaja Pohjahiiva » Ti Heinä 05, 2016 20:45 pm

Mielenkiintoinen kysymys ja itse on tarkoitus testata liivatetta tällä viikolla ensimmäistä kertaa.
Hiivan pesussahan raskaat aineet jäävät pohjalle kerroksittain ja terve hiiva päällimmäiseksi (oluen alle). Uskoisin liivatteen tarttuvan isoimpiin partikkeleihin ja vajoavan raskaana pohjalle (tästä syystähän liivatetta käytetään). Eiköhän se liivate siis hiivan pesussa jäisi sinne pohjille ja terve hiiva normaalisti päälle? Olisiko kokemusta kellään?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Marras 11, 2016 14:36 pm

Ite luulisin ettei liivatetta kannata käyttää primäärissä jos meinaa ottaa hiivaa talteenkin. Ite olen laittanut esmes suoraan kegiin.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Marras 11, 2016 21:27 pm

Mä kans laittaisin vasta sekundääriin. Vaikka hiivasolut on pieniä, niin kait tuo liivate tarttuu ihan minkäkokoisiin partikkeleihin vaan. Mut testaamallahan se selviää. :)

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Marras 11, 2016 22:52 pm

Anteeksi dinosauruksen mölinä. Mutta mikä on se kiirus jolla koitetaan saada olut läpinäkyväksi ennen luonnollista sakkaumaa?
Luulisin, että suurin osa "asiakkaista" on kuitenkin "ei kaupallisten" juomien kanssa tekemisissä.
Tarkoitan nöyrästi sitä, että jos teemme itsellemme kotona olutta, mikä ihme on se kiirus jolla olut pitää saada "kirkkaaksi" jollain aikavälillä-
Toki ymmärrän senkin, että jos itse teen kolme kegiä per pano, niin väistämättä niitä varaatioita tulee.
Mutta onko se tavoite, että saa oluen läpinäkyväksi pariin viikkoon tai alle, vai se, että tein mainion oluen tässä taannoin, maistatko?.
En sano tähän enempää muistoja omista haluista jolloin halusi tunnustusta siitä kuinka hyvää olutta olenkaan tehnyt.

Mutta jos on tarkoitus kerätätähiivaa, niin secundääriin.
Jos ei, niin sekoitus siiloin niinkuin rackaisi sacundääriin.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » La Marras 12, 2016 14:14 pm

Alkoholismi ?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » La Marras 12, 2016 21:53 pm

suorama kirjoitti:Anteeksi dinosauruksen mölinä. Mutta mikä on se kiirus jolla koitetaan saada olut läpinäkyväksi ennen luonnollista sakkaumaa?
Luulisin, että suurin osa "asiakkaista" on kuitenkin "ei kaupallisten" juomien kanssa tekemisissä.
Tarkoitan nöyrästi sitä, että jos teemme itsellemme kotona olutta, mikä ihme on se kiirus jolla olut pitää saada "kirkkaaksi" jollain aikavälillä-
Toki ymmärrän senkin, että jos itse teen kolme kegiä per pano, niin väistämättä niitä varaatioita tulee.
Mutta onko se tavoite, että saa oluen läpinäkyväksi pariin viikkoon tai alle, vai se, että tein mainion oluen tässä taannoin, maistatko?.
En sano tähän enempää muistoja omista haluista jolloin halusi tunnustusta siitä kuinka hyvää olutta olenkaan tehnyt.

Aamen. Käsityön leima on muutakin kuin että voi sanoa tehneensä sen ite. Ainakin ite vierastan automaattisysteemejä juuri tästä syystä. Vähän samaan malliin kuin että vanhan talon lattiaan ei laiteta lautaparkettia tai laminaattia.

Mutta näin käytännön jutuista, niin ite välillä joudun liikutteleen kegiä ja se pohjaliete on hieman hankalaa. Liivate auttaa sen sitomiseen sekoittumattomaksi mömmöksi joka lähtee kohtuu iisisti ekassa siirron jälkeisessä desissä veke.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Marras 16, 2016 8:27 am

Juu huomasin kun siirsi kegiä jääviileestä pois ja kuljetti juomapaikalle niin sekoittui helposti.Kokeilen kegiin tuota liivatetta seuraavaksi.
RDWHAHB

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Marras 16, 2016 14:34 pm

Toki kaikki saavat tehdä juuri niinkuin parhaaksi näkevät. Eikä tuo siirtelyä varten laitettu liivate välttämättä huonolle kuulosta.

Ja vaikka jo aamenet on sanottu päätän osaltani seuraavaan tarinaan.
Mietin tuossa ehkä n. 7-8 vuotta sitten, että jos valmistan itselleni automatisoidun panimon, niin loppuuko oluen teko siihen.
Eräs kaverini tuolloin sanoi, että ei se siihen lopu. Sen jälkeen pääset viilamaan reseptejä koska kun automatiikka hoitaa joka panokerran sillä tarkkudeella samalla lailla kuin se sille laitteistolle on mahdollista, niin reseptin pikku muutokset tulevat esiin jos on tullakseen.
Alkuperäinen tarve automatisoidulle panimolle tuli ihan ajankäytön tarpeesta. Mutta ajat muuttuvat ja nyt kun panokerta on lyhentynyt yli puoleen siitä mitä se aikoinaan oli, en ole oikeastaan edes kaivannut enään täysautomaattista panimoa. Toisaalta mittaustarkkuuskin on kasvanut sen verran hyviin lukemiin, että sekin jo riittää itselleni niiden reseptien kanssa joita olen viime aikoina tehnyt. Toisaalta olen huomannut senkin, että vierteellä ei loppujen lopuksi ole niin suurta merkitystä kuin alkujaan olen kuvitellut. Toki sillä on erittäin suuri merkitys mutta hyvään olueen vaaditaan muutakin kuin hyvin suunniteltu vierre.
Tänäkään päivänä en kuitenkaan automatiikkaa käytä kuin veden ottamiseen. Eli ohjelmoin vesimäärän ja otan tarpeelisen lämmitykseen.
Toki nappia painamalla vesi siirtyy paikasta toiseen kuten vierrekin. Nappia painamalla saan säädetyä kiehuntaa, pumppuja ja sekoitinta.
Mikä ei kuitenkaan eroa monista muista laitteistoista mitenkään. Toki olen puhtaasti käsinkin homman tehnyt aikoinaan. Padasta kauhonut siiviläastiaan mäskin ja kierrättänyt kuupalla. Mutta en koe, että ne oluet olisivat yhtään sen parempia olleet kuin ne mitä nyt teen.
Noilla "asiakkailla" tarkoitin siis foorumin asiakkaita eli panomiehiä. Ja senkin ymmärrän täysin, että on kiirus maistamaan valmista olutta. Niin itsellänikin on. Mutta itselleni se on valmista silloin kun se on valmista. En tosin voi "tuomita" liivatteen käyttöä sillä en sitä ole itse koskaan kokeillut.
Halusin vain muistuttaa, että liivatetta ei tarvita kirkastumiseen. ;)
Tähän sanon nyt siis omalta osaltani, Aamen.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja aarle » Pe Marras 17, 2017 18:49 pm

Olen pariin satsiin lisännyt liivatelevyjä. Toimii hyvin ja olut kestää mökkimatkankin kirkkaana. Tuo liivatelevy on tehty sian nahasta. Nyt on tarjolla kasviperäisiä hyytelöintiaineita. Onko kenelläkään kokemuksia näistä?

Palaa sivulle “Raaka-aineet”