Lakritsi

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Pori
18 tai yli: Olen

Lakritsi

ViestiKirjoittaja Kapakka » Ti Joulu 09, 2014 14:54 pm

Onko lakritsanjuuren käytöstä jollain kokemuksia? Hetken asiaa kun netissä selailin, niin lakritsinjuuresta ei visiin irtoa kovastikaan lakritsan makua olueseen vaan pikemminkin makeutta. Tähtianiksesta taas saa lakritsamaisia vivahteita, mutta ilmeisesti kovin voimakas mausteena.

Ajatus olisi koettaa kumpaakin, kunhan pääsen keittelemään. 15 g lakritsinjuurta ja 1 tähtianis. Käymispönttöön pitäisi tulla sellanen 16 litraa tavaraa.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Lakritsi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Joulu 09, 2014 16:31 pm

Tähtianis ei mielestäni lakritsaa muistuta vaan... noh... tähtianista :nauru:

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Joulu 09, 2014 16:39 pm

Kyllähän niin aniksen kuin tähtianiksenkin makua kutsutaan yleensä lakritsamaiseksi. Ja kyllä niissä samanlainen vivahde minusta on. Johtuu varmaan pääosin anetolista, jota löytyy niin aniksesta, tähtianiksesta kuin lakritsistakin.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Pe Joulu 12, 2014 5:01 am

On molemmista, mutta myös kolmannesta, jota käytetään makeistehtailla lakritsanvalmistuksessa. Tuosta juuresta ja salmiakista saostettu(?) esimassa, tms. Lakritsagranulaatiksi sitä kutsuivat, todella veikeää ja vahvaa tavaraa.
Lakua saa myös kun on sopivasti makeutta, paahdetta ja humalaa oluessa, täydellinen määrä tässä on vielä itsellänikin haussa, mutta viimeksi kokeiltu 10% karkkimallasta, 10% paahdettuja maltaita/ohraa ja ebuja..reilusti tuo kyllä ainakin jonkin verran lakritsaa/salmiakkisuutta. Debaatti aiheelle on avoin.

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pori

ViestiKirjoittaja Kapakka » Ke Tammi 21, 2015 0:53 am

No.

Tein seuraavanlaisen tekeleen. Pils 86 %, Pale Choco 5 %, Carapale 4 %, Crystal 300 3 % ja Muscavado 3 %. Mäskäys 67 C 70 min. Warriorista katkeroa ja EKG:ta loppuun. Ibua 36.
Keittoon laitoin 1 kpl tähtianiksen ja 20 g lakritsinjuurta. Sekundääriin neljäksi päivää bourbonissa desinfioitu tähtianis. OG oli 1,076 ja FG 1,026. Taisin alkaa sähläämään liian aikaisin, joten luultavimmin siksi FG jäi turhan korkeaksi. Hiivana T-58.

Olueeseen olen tyytyväinen. Suurempaa makuanalyysiä en viitsi kirjoitella, kun en kovin objektiivisesti sellaista osaisi tehdä. Tässä oluessa huomaa aniksen. Lakritsaa taas on vähemmän.

Palaa sivulle “Raaka-aineet”