Kurpitsa

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

Akselipoika
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Kurpitsa

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ti Syys 23, 2014 14:13 pm

Jenkeissähän Pumpkin Ale on vallan suosittua. Onko foorumilaisilla kokemusta kurpitsan käytöstä oluen raaka-aineena? Viljelypalsta on tuottanut kurpitsaa enemmän kun ruoaksi jaksaa valmistaa, ja panorintamalla olisi kova hinku kokeilla jotain uutta. Nyt haaveilen siis kurpitsa-oluen panemisesta. Olen nyt hieman googlettanut, ja ideat alkavat hahmottua. Tuoretta kurpitsaa paistetaan uunissa n 160 asteessa parisen tuntia. Näin hedelmäliha hieman karamellisoituu, ja siitä saadaan enemmän irti. Kurpitsan päälle voi myös ripotella hieman tummaa sokeria. Hedelmälihasta tehdään muussia, joka laitetaan mukaan mäskiin. Riisinjyvillä voidaan vähentää mäskin täydellistä tukkeutumista kurpitsamuhjusta. 10 minuutin proteiinitaukoa olen myös lukenut suositeltavan. Olen myös lukenut kurpitsan lisäämisestä keittovaiheessa, mutta olen hieman skeptinen tämän suhteen; pelkään että vierre sameutuu liikaa, ja siitä tulee vaikeasti siivilöitävää (mikäli sitä haluaa siivilöidä).

Humalaa kannattaa varmaan käyttää aika varovasti, ettei se kokonaan peitä alleen kurpitsan mietoa makua. Ja olettaisin että kannattaa käyttää aika miedon makuisia humalalajikkeita. Kaikkein räväkämmät jenkkihumalat voi varmaan unohtaa. Onko teillä ajatuksia mitä voisi kokeilla? Paljon puhutaan myös mausteiden käytöstä Pumpkin Alen yhteydessä. Voisin ehkä kokeilla esim korianteria. Se ainakin sopii hyvin kurpitsan kanssa ruoanlaitossa.

Entä hiiva? Kannattaisiko valita mahdollisimman neutraali hiiva, vaan joku minkä voisi kuvitella korostavan ja täydentävän kurpitsan makua? Mikäköhän se olisi?

Ulkolaisilla foorumeilla suositellaan pitkää kypsytysaikaa kurpitsaoluille.
"Ihan hyvää"

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Kurpitsa

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Syys 23, 2014 14:46 pm

Mikko ainakin teki kurpitsaolutta taannoin:
viewtopic.php?f=17&t=1520&p=13090&hilit=kurpitsa#p13135
Selaamalla viestejä eteenpäin löytyy enemmän juttua tuosta kurpitsaoluesta.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Syys 23, 2014 15:06 pm

Joo, ei tuosta mun tuotoksesta nyt mitään elämää suurempaa tullut. Kurpitsa antoi aikapitkälti vain väriä tuohon tuotokseen ja jos uudestaan teen niin teen huijauskurppaolutta jätän siis kurpitsan kokonaan pois ja käytän vain perinteisiä mausteita :P
Oli muuten semmosta "geeliä" se mäski että pussimäskääjälläkin oli vähän hankaluuksia saada vierre pois pussista.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Syys 23, 2014 15:35 pm

Täällä on muistaakseni ihan hyviä kurpitsaideoita, jos vain joku kestää kuunnella 10 minuuttia noita saakelin hekottelijoita:
http://hwcdn.libsyn.com/p/c/b/6/cb6db36 ... dac2ff6048

Akselipoika
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ke Syys 24, 2014 13:16 pm

Kiitti vastauksista. Tuosta videosta oli kyllä apua. Löysin myös videon jossa he maistoivat kyseistä olutta, joka kuulemma oli hyvää, ja kurpitsakin selkeesti maistui. Paahdetut kurpitsansiemenet kuulostaa ihan kokeilemisen arvoiselta. Etsiessäni tietoa, olen havainnut että kurpitsa-oluet värimaailmaltaan painottuvat usein tuolle puna-/kupari-/amber-akselille. Ajattelin että runkona voisi kokeilla käyttää sahtimallasta, ja loput vaikkapa keksimallasta ja jotain punertavaa karamellimallasta. En kauheesti vielä tunne näitä erikoismaltaita ja niiden ominaisuuksia, kun en ole vielä käyttänyt mitään muuta kuin ihan perus kristallimaltaita...
"Ihan hyvää"

Palaa sivulle “Raaka-aineet”