Kahvia stouttiin?

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

oldstuubanders
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Kahvia stouttiin?

ViestiKirjoittaja oldstuubanders » Ti Helmi 18, 2014 16:12 pm

Olen tekemässä Imperial Stoutia muntonsin gold-valikoiman paketista. Lisäsin mustaa spraymallasta kilon ja vähensin muutaman litran vettä saadakseni tukevamman tuotteen.
Haluaisin lisätä kahvin makua lopulliseen olueeseen ja muutama juttu askarruttaa.

Vaihtoehto 1: Keittäisin normaalisti kahvia hyvästä tummasta paahtolajikkeesta, jäähdyttäisin kahvin nopeasti jääkaapissa (luonnollisesti ilmatiiviissä purkissa) ja kaataisin sekondäärivaiheessa käymisastiaan. Entä sekoitus tässä vaiheessa? Olen ymmärtänyt että sekondäärivaiheessa olueeseen ei saisi enää hirveästi mennä ilmaa kontaminaatiovaaran vuoksi? Entä kahvin rasvat keitettynä, vaikuttavatko?

Vaihtoehto 2: Liottaisin kahvinpuruja huoneenlämpöisessä vedessä ja siivilöisin lopuksi purut pois ja kylmäkahvi sekondääriin? Jälleen sekoitusongelma.

Niin ja tietysti sitten määrä on vielä yksi ongelma. Joten jos tästä on jollain kokemuksia, olisin kiitollinen avusta.

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

Re: Kahvia stouttiin?

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » Ma Helmi 24, 2014 10:46 am

Itselläni ei ole varsinaisesti kahvi oluista kokemusta, mutta mitä olen lukenut niin toi 2 vaihtoehto on käytetyin. Aloita uuttaminen kun laitat primäärin käymään muistaakseni uuttaminen kestää n.7 päivää..

Mitä tulee sekoitus ongelmiin, niin laita sekoitettava tavara kakkos astiaan ensin ja laske olut letkun avulla varovasti päälle, näin minimoit läiskymisen ja ilman sekoittumisen ja samalla olut sekoittaa itse noi lisäykset mukaansa.
MUTTA koska kyse on kahvin tms. lisäyksestä niin laittaisin oluen sekundaariin ja sitten pienissä erissä kahvi, melalla varovasti sekoittaen, ei niin kovaa että vaahtoa tai loiskeita syntyy ja maistelu lisäysten välissä onko tarpeeksi kahvin makua.

oldstuubanders
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja oldstuubanders » Ke Helmi 26, 2014 8:31 am

Päädyin nyt tämänkaltaiseen ratkaisuun, tutkittuani useita lähteitä kahvin lisäämisestä kotiolueeseen:

Kahvilajiksi valitsin Intialaisen Monsoon Malabarin, jota eräs kahvihifisti/oluen tuntija suositteli. Kallis mutta kieltämättä hyvä kahvi ihan kahvinakin, enkä epäile ettei sopisi stoutiin. Maku kuiva, paahteinen, sikarinen.

Keitin vettä ja lasipurkin, ja laitoin keitetyn veden lasipurkkiin jäähtymään. Kun vesi jäähtynyt, lisäsin kahvia purkkiin ja annoin hautua vuorokauden. Lopuksi heitin hautuneen kahvin desinfioidun kahvinsuodattimen läpi sekondääriin samalla kun siirsin oluen sinne.

Ilmoittelen myöhemmin, miten kävi.

kuminilkat
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja kuminilkat » Pe Maalis 07, 2014 3:25 am

Olis itsekin tarkotus tehdä kahvinen ja (ehkä) suklainen porter, onko kokemusta laittaa kahvia suoraan primääriin? Aiemmin ollaan lapottu kakkosastiaan, mutta viimeeksi tässä vaiheessa otti luultavasti pölyn mukana jonkun infektion bitteriin, pääkäymisen jälkeen näytti ihan normaalilta, kakkosessa pinnalle alkoi nousemaan kuplia jotka kasvoi hurjan isoiksi ja semmoinen harmahtava kalvo (kuvia pitäs laittaa kun vaan sais aikaseks siirtää koneelle, luultavasti jotain villihiivaa), alta lappoamalla sai n. 14 litraa pulloihin, mutta joku hapan sivumaku siinä on. Tän takia ajattelin, että mitä sitä turhia edes siirtää kakkosastiaan tästä eteenpäin.

Eli mitenkäs tuo kannattaisi laittaa suoraan vierteeseen? Alun perin ajattelin lähinnä jauhaa pavut mallasmyllyllä hienoksi ja steepata muiden erikoismaltaiden kanssa ~30minsaa. Kannattaako? Vai humalakeittoon? Mietin kanssa tota kahvin rasvaa ja muita aineksia että häiritseekö ne jotenkin hiivan toimintaa...

culblanc
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja culblanc » Pe Maalis 07, 2014 11:17 am

Oon koklannut kahviportteria kahdella eri tavalla. Molemmista tuli ihan kelpoja.

Eka oli chili-suklaa-viritys. Mallaspohjana oli noin 70 % pilsnermallasta, loput Crystalia ja vehnämallasta ja hännän huipuksi vielä muutama % Blackia. Magnumilla 20 IBUa, ja hiivana oli S-04. Lisäsin sekundääripönttöön pariksi viikoksi 6 kokonaista chipotlea ja pullollisen kahvilikööriä. Aivan mainiota tuli. Sivuhuomiona, kuivasin sitten ne chipotlepötköt kiertoilmauunissa miedolla lämmöllä rutikuiviksi ja hieroin morttelissa suolan ja valkosipulijauheen kanssa pulveriksi, siitä tuli kerrassaan loistokasta grillimaustetta.

Toisessa maltaina noin 70 % pilssiä ja loput Crystalia, vehnää ja Chocolatea. Styrian Goldingsilla 15 IBUa, Ridgeway IPA:n hiiva. Tein Randy Mosherin Radical Brewing -kirjan neuvomalla tavalla kahviuutteen 2 dl:sta Obamaa ja 3 dl:sta keitettyä vettä, yön yli jääkaapissa, ja sitten porojen suodatus. Uute pitää tehdä kylmään veteen, että kahvista irtoaa mahd. vähän rasvaa. Tämä uute sitten sekundääriin. Tuo 2 dl lisättynä noin 21 litraan vierrettä oli ihan riittävästi tuomaan valmiiseen olueen hienostunutta kahvin tuoksua ja makua. Mutta oletan että vähän rasvaa irtoaa kuitenkin mukaan, ja härskiintynee sekin sitten kuukausien kuluessa. Pitkäksi aikaa ei siis valmiita tuotoksia kannata säästellä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Maalis 07, 2014 11:47 am

Rasva härskiintyy hapen vaikutuksesta. Oluessa on aika niukasti happea, joten eipä tuosta ole haittaa. Jos rasva härskiintyisi noin vain, niin liki kaikki ruokakaupassa myytävä kahvi olisi härskiintynyttä. Se on vain muuten pahaa, mutta härskiä siitä tulee vasta kun paketti on ollut pitkään auki.

Ja kahvissa sitä rasvaa on kovin vähän, pannukahvissa (valmis juoma) 0,2 g / 100g. Humalissa on rasvaa 0,3 - 1 %, ja tämä öljy on ainakin osin vastuussa humalan aromista. Kuinka suuri osa tuosta öljystä irtoaa olueeseen on minulle tuntematonta. Joka tapauksessa, kahvista ei irtoa rasvaa sikäli merkittävissä määrin, että siitä kannattaisi olla huolissaan. Rasva saattaa jopa olla eduksi hiivan toiminnalle.

Prak
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Prak » Pe Maalis 07, 2014 17:17 pm

Keittelin tuossa viime kuussa ensimmäistä stouttia (mäskäten, OG 1080 hoodeilla, maltaina pale, suklaa, musta, vehnä ja crystal 150 sekä ruishiutaleet). Testasin lisätä muutamaan pulloon kahvia pullotusvaiheessa niin, että osaan 5 cl/plo ja osaan 7 cl/plo kokeilumielessä, eli tilavuusprosentteina n. 15 ja 20 %. Kahvina perus Löfbergsin hyväksi todettua tummapaahtoa vähän reilummalla annostuksella keitettynä. Suodatinpapru vissiin suodattaa suurimman osan kahvipapujen rasvoista, joten ei niistäkään sen suurempaa huolta liene vaikka miten kypsyttelisi.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Maalis 07, 2014 17:23 pm

Tää on se ongelma nykyään nuarison suhteen, me me me! minä minä nyt heti! Ekassa stoutissa jo kahvia ja muuta hipster hifistelyä. "Learn how to brew a fucking normal porter first!".
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja John FIfa » Pe Maalis 07, 2014 18:07 pm

Olen vähän eri mieltä. Tällaiset "shotgun experimentit" ovat ihan ok, jos tietää, mihin haluaa päästä. Täytyy vain tiedostaa samalla, että epäonnistumisen todennäköisyys kasvaa moninkertaisesti. :)

Oma ensimmäinen kokeiluni kahvistoutin kanssa oli pieni pettymys. Kylmäuutettu kahvi tappoi tyystin vaahdon oluesta ja lisäksi olut tuntui ikääntyvän tosi nopeasti pahviseksi. Ehkä aika olisi kypsä toiselle yritykselle nyt muutaman vuoden harjoittelun jälkeen!

Prak
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Prak » Pe Maalis 07, 2014 18:21 pm

Joo, eipä ole suuri menetys jos menevät ripuliksi kun kahvitestipulloja oli vain muutama parin korillisen setistä. Resepti karkasti tosiaan vähän lapasesta, koska innostus Yeti Imperial Stoutin tyylisiin suklaa-ruis-viritelmiin, mutta alustavien maistelujen perusteella tuosta voisi kyllä ihan olut syntyä. Katsellaan puolen vuoden kypsymisen jälkeen, mikä on meininki :)

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Maalis 07, 2014 18:25 pm

Joo tietenkin, kunhan trollailin, jokainen panee ja juo sitä olutta mitä tykkää. Meikä juo paljon ja usein joten sen mukaan tyylilajit joo...ei uppoo joku belgian hiiva-äklö...
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Maalis 07, 2014 20:36 pm

John FIfa kirjoitti:Oma ensimmäinen kokeiluni kahvistoutin kanssa oli pieni pettymys. Kylmäuutettu kahvi tappoi tyystin vaahdon oluesta

Tästä saattaa kyllä rasvaakin syyttää. Mutta olisiko sitä niin paljoa? No, kylmäuutetussa kahvissa pitkän uuttoajan takia, jos jossain.

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja John FIfa » Pe Maalis 07, 2014 21:01 pm

Tosiaan täytyy mainita, ettei mulla ollut kahvitonta versiota samasta keitosta, joten en voi kahvilisäystä varsinaisesti osoittaa sormella. Muistaakseni uuttelin jokusen päivän ennen suodatusta, joka ei sekään mennyt aivan kuin elokuvissa.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Pe Maalis 07, 2014 21:34 pm

Ite lisäsin aamupalastouttiin flame outissa kaakaoo ja kahvia kattilaan. Primääriin muodostu pieniä rasvasaarekkeita pinnalle.
Lopputuotteeseen tuli kyllä hyvä vaahto, mutta kitkeryys häiritsi kolmisen kuukautta. Paahdettuja maltaita oli tuttu määrä, joten niistä ei kitkeryys johtunu.

Palaa sivulle “Raaka-aineet”