Kuusenkerkkä

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

kuminilkat
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vantaa
18 tai yli: Olen

Kuusenkerkkä

ViestiKirjoittaja kuminilkat » Ma Heinä 15, 2013 3:02 am

Heips, pian alkaa olla uuden oluen pano käsillä. Keräsin pihalta kuusenkerkkää (tarkalleen ottaen tosin pihta eli jalokuusi, näissä tuntui olevan huimasti enemmän makua kuin tavallisessa kuusenkerkässä) niin tuota mitenköhän tätä kannattaisi käyttää oluenvalmistuksessa? Kannattaisiko keitellä humalien kanssa ja laittaa kuivahumaloinnin yhteydessä sekaan? Kellään kokemuksia?

Edit: Niin ja mainittakoon vielä että huuhdoin kerkistä pölyt ja kirvat pois (ovat muuten hulluna nimenomaiseen pihtaan) ja pakastin, ollut pakkasessa siis noin kuukauden. Riittäneeköhän tämä desinfioinniksi vai pitäisikö vielä keittää jos siis laitan kuivana sekundääriin?

kuminilkat
Aloittelija
Aloittelija

Re: Kuusenkerkkä

ViestiKirjoittaja kuminilkat » La Elo 17, 2013 6:21 am

Pakasteet sulatin ja noin 75g eli puolet kerkistä humalakeittoon 15min ennen jäähdytystä. Maut oli selkeesti keitossa häipynyt kun maistoin keitettyjä kerkkiä mutta makua ei juurikaan vierteessä ollut. Loput varmaan sitten kuivahumaloinnin tapaan, ehkä kuitenkin keitellään hitusen että örvelöt kuolee jos nyt sattuisi pakastusta kestämään.

Jasu3
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja Jasu3 » La Elo 17, 2013 10:28 am

Rekolan panimo on käyttänyt kuusenkerkkästä valmistettua siirappia ainakin yhdessä oluistaan.

http://www.rekolanpanimo.fi/makuasioita/

Tästä esimerkkinä kuusenkerkällä maustettu ale, Metsän Henki. Tässä en ole käyttänyt tuoreita kuusenkerkkiä, vaan niistä keitettyä siirappia. Omasta mielestäni se toi parhaiten muun muassa jälkiruuista tutun maun olueen. Siirappi on tehty uuttamalla kuusenkerkkiä ja keittämällä niistä siirappi. Tuo pitkä keitto haihduttaa osan aromeista ja tämän vuoksi juuri siirappi toimii omaan nenään ja suuhun kivasti. Kuusenkerkkä ei tule aivan yhtä röyhkeästi esiin kuin edellisessä oluessa inkivääri, tasapainoinen ja maukas olut yhtä kaikki.

kuminilkat
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja kuminilkat » La Elo 17, 2013 23:08 pm

Juu, Rekolan oluet on suht tuttuja ja niiden touhuja on ollut kiva seurailla kun nyt täällä "oikeassa" Vantaan Rekolassa asustelen. Omasta, ja kaverin jonka kanssa olutta pannaan, mielestä tossa Metsän Hengessä kuusenkerkkä ei maistu tarpeeksi. Siksi oli tarkotus saada enemmän sitä makua oluseen joten käytin tuoreena pakastettuja. Luulen että juurikin keittoaika oli liian pitkä joka hävitti makua. Humalointikin jäi suht miedoksi, joten varmaan lisätään vielä kuivahumalaa ja loput satsista (sukkahousuissa varmaankin kun nuo humalasukat on niin pieniä =) ). Päädyin keräämään noita pihdan kerkkiä koska ne oli kunnolla "hartsisia" ja paljon maukkaampia. Harmi että nuo kirvat on niin persoja noille kanssa :D

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Elo 19, 2013 9:21 am

Tässä muuten vielä lisää samasta aiheesta reseptipuolella:
viewtopic.php?f=5&t=597&p=8076

kuminilkat
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja kuminilkat » Pe Elo 23, 2013 1:25 am

Votkaiguaani kirjoitti:Tässä muuten vielä lisää samasta aiheesta reseptipuolella:
http://www.kotiolut.com/viewtopic.php?f=5&t=597&p=8076

Kiitos paljon. Taisin tehdä searchin vain tänne raaka-aine puolelle...

Palaa sivulle “Raaka-aineet”