Hiiva startteri (Yeast starter)

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Hiiva startteri (Yeast starter)

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Joulu 03, 2012 22:12 pm

Samoilla linjoilla, pitäisi väsätä. Minulla on jo tyhjä Cohibalaatikko odottamassa. 8)

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Joulu 03, 2012 23:30 pm

Eikö se sekoittimen vapauttama hiilidioksi aika nopeasti puske myös hapen ulos startterista? Ei toki ainakaan heti eikä kokonaan, mutta jossain määrin kuitenkin.

Laitanpa tähän omankin vinkkini, eli itse käytän 5 litra lähdevesikanistereita seuraavista syistä:
-halpoja
-puhdistuvat hyvin konetiskiaineella huljuttelemalla, ja jos ei, tappiokaan ei ole suuri
-mahtuu isokin startteri
-paljon ilmatilaa, josta riittää hiivalle happea
-tiivis korkki (ks. selitys alla)

Käytän itse menetelmää, jota englanninkielellä kutsutaan kai nimellä "intermittent shaking" eli toistuva ravistelu. Tuo on Mr Maltyn mukaan (www.mrmalty.com/calc/calc.html) melkein yhtä hyvä kuin jatkuva sekoitus. Eli käytännössä teen niin, että laitan startterin tuohon lähdevesipulloon, korkin kiinni ja ravistelen. Sitten laitan hiivan sisään ja ravistelen vähän lisää. Sen jälkeen suihkutan Starsania suihkepullosta pullon yläosan ja laitan pakastepussin (desinfioin senkin sisältä) tai vastaavan kuminauhalla pullon kaulaan ja avaan siitä pussin läpi korkin. Korkki on siis normaalisti auki ja kuminauhaa päästä pussin sisältä paineet pois, mutta estää pöpöjen pääsyn korkkiin tai pullon sisään. Kun ravistelen, laitan korkin kiinni ensin ja avaan taas sen jälkeen. Tuo pussi ei estä korkin avaamista ja sulkemista, mutta pitää pöpöt loitolla. On toiminut ainakin minulla oikein hyvin tämä menetelmä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Joulu 04, 2012 7:48 am

Tastäkin lienee useita käyttö kuntia.
Viimeisimmät mitä olen lukenut väittää, että stirplaten nimeomainen tarkoitus ja teho perustuu hiilidioksidin poistumiseen vierteestä tehokkaasti ja siihen, että hiiva pysyy jatkuvassa suspensiossa ja liikkeessä
(vtr. IMMO prosessi, vaikkakin siinä hiiva pysyy paikallaan).
Siinä artikkelissa sanottiin, että ei ole tarkoitus sekoittaa varsinaisesti happea lisää joukkoon vaan juurikin nuo yllämainitut aspektit. Ja että vorteksia ei edes kannata sekoittaa, en muista juuri nyt miksi, joukkoon. Saattoi olla, että liittyi hiivan stressaamiseen.

Olen kokeillut itse molempia. Niin että sekoitan rajusti vorteksin kanssa ja hijaa niin, että seos tuskin liikkuu. Täytyy sanoa, että hitaalla tuo on miellyttävämpää ja mahdollisesti vähemmän sotkuista koska krausen ei nouse mahdottoman korkeaksi. Hiivan määrän pullossa tuolla ei silmämääräisesti ollut vaikutusta mutta jotenkin paremmin tuolla hitaalla tehdyllä olut kävi.

Pitänee tehdä uudelleen tuo testi koska en löydä muistiinpanojani mistään. Joka tapauksessa olen nyt tehnyt startterini hitaalla vauhdilla.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Joulu 04, 2012 9:54 am

Valkosipuli kirjoitti:
Joppo kirjoitti:
Valkosipuli kirjoitti:Kiitoksia! Löysin myös itsekkin tuon aikapaljolti samoihin aikoihin. Tuosta vaan jää epäselväksi toi startterin tekeminen kuivahiivalla, vai voidaanko suoraan soveltaa tuota kaavaa mikä tuolla näkyy kuivahiivalle? Siinä ei vaan lue starter :P

Kuivahiivalle ei suositella startterin tekoa.

Aah no sitten ymmärrän. Ei sitten tehdä kuivahiivalla startteri :) Kiitos tiedosta.

Saa sille tehdä mutta käytännössä et hyödy mitään. Omalla kokemuksella 20l vierettä lähtee kohtuullisen äkäseen käymään jo ilman startteria. Alku ajoista olen nykyään käyttänyt pelkkiä kuivahiivoja sen vaivattomuuden vuoksi. Ja on vähän halvempikin.

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » Ti Joulu 04, 2012 17:01 pm

Eipä nestehiivatkaan loppupeleissä paljoa maksa jos vain jaksaa nähdä vähän vaivaa. Kerrankin kun ottaa hiivan talteen saat yhdestä putkilosta hiivat kuuteen erään, mutta toki joutuu silloin startterin tekemään tavalla tai toisella. Itse pussimäskään tarvittavan 1.040 vierteen liedellä jos ei satu olemaan spraymallasta. Kuivahiivoissa on niin vähän valinnanvaraa että niitä en pahemmin viitsi käyttää, kuuluvat mielestäni sinne "kit and kilo" aikakauteen. =)

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Joulu 07, 2012 21:59 pm

Olutsieppo kirjoitti:Eipä nestehiivatkaan loppupeleissä paljoa maksa jos vain jaksaa nähdä vähän vaivaa. Kerrankin kun ottaa hiivan talteen saat yhdestä putkilosta hiivat kuuteen erään, mutta toki joutuu silloin startterin tekemään tavalla tai toisella. Itse pussimäskään tarvittavan 1.040 vierteen liedellä jos ei satu olemaan spraymallasta. Kuivahiivoissa on niin vähän valinnanvaraa että niitä en pahemmin viitsi käyttää, kuuluvat mielestäni sinne "kit and kilo" aikakauteen. =)

itse siiryin nestehiivoista kuivahiivoihin juuri sen vaivattomuuden vuoksi. Laadultaan ovat yhtä hyviä ellei jopa parempia. Fermentiksen valikoima toistaseksi ainakin itselle riittänyt hyvin. Kukin tyylillään :)

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Su Joulu 09, 2012 11:17 am

Minä taas en kuiviin enää koskaan palaa. Päätin sen taas nyt syksyllä. Toivottavasti muistan tällä kertaa päätöstä noudattaa.

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » Ti Joulu 11, 2012 7:52 am

Votkaiguaani kirjoitti:Minä taas en kuiviin enää koskaan palaa. Päätin sen taas nyt syksyllä. Toivottavasti muistan tällä kertaa päätöstä noudattaa.

Sama täällä. Hiivalla on kuitenkin niin iso merkitys oluen lopulliseen makuun että en näe järkeä tyytyä kompromissiin kun saatavilla on parempiakin vaihtoehtoja. Join viime viikolla Stonen panimoravintolassa Cali-Belgiquen jossa on täysin sama resepti kuin niitten IPA:ssa, mutta hiivana on belgialainen hiivakanta, eikä sitä olisi millään uskonut samaksi mallasrungoksi.

Mutta mikäs siinä jos vain haluaa halpaa alkoholia. Itse tekisin silloin vaikka mielummin kiljua, tai sitten hakisin kaupasta pari koppaa Karjalaa tarjoushintaan, näin kärjistettynä. :D Mulle on yks haile tuleeko kotioluen litrahinnaksi 1 vai 3 euroa, se on kuitenkin halvempaa kuin kaupalliset, ja monesti jopa paljon parempaa.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ti Joulu 11, 2012 12:06 pm

Kukapas sen sanoo, josko vaikka jonkun mielestä US-05 tuottaa jotain sellaisia haluttuja makuja, joita vaikkapa WLP001 ei tuota.

Olisi mielenkiintoista tehdä samasta vierteestä useampi olut eri hiivoilla ja vertailla sokkona. Veikkaan, että suurin osa ei osaisi pitää nestehiivalla tehtyä selkeästi parempana, jos nyt siis puhutaan jostain sellaisesta tyylistä, jonka tekemiseen hyviä kuivahiivoja löytyy.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ti Joulu 11, 2012 13:20 pm

BJCP:n tuomareilla taitaa sitten olla aika huono makuaisti, kun ovat ykkössijoja antaneet oluille, jotka on käytetty kuivahiivoilla ;)
Ymmärrän täysin hiivan vaikutuksen lopputuotteeseen, mutta en ymmärrä tätä jyrkkää vastakkainasettelua.
Jos kyseessä on esim. jenkkityylinen pale ale tai porter, niin kyllä tuolla US-05:lla pystyy yhtä loistavia oluita saamaan aikaan kuin nestehiivallakin. Toki nestehiivojen kanssa on enemmän vaihtoehtoja, mutta kun tarkoituksena on saada neutraali käymisprofiili, niin kyllä kuivahiiva siihen käy loistavasti.
Käymislämpötilan säätely ja puhtaus on noiden tyylien kohdalla tärkeämpää kuin se, että onko kyseessä kuiva- vai nestehiiva.
Belgien kohdalla taas hiiva näyttelee pääosaa, joten niiden kanssa ymmärrän täysin nestehiivan käytön - ei T-58 tai S-33 tuota esim. sellaista saisonia kuin 3724 tai 3711.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Joulu 11, 2012 13:28 pm

Minen ainakaan sorsi mitään :)

Jos haluan tehdä olutta johon haluan hiivan tuottamaa yleensä funkympää aromimaailmaa niin tottakai käytän sitä hiivaa jonka uskoisin sen tuottavan ja yleensä se on nestehiiva johtuen huomattavasti laajemmasta lajitarjonnasta.

Sen sijaan jos haluan tehdä "hiivaneutraalia" olutta jossa painotetaan johonkin muuhun , esim maltaisuuteen tai humaluuteen, niin toki valitsen siihenkin hiivan joka mahdollisesti noita profiileja korostaa tai ainakaan ei niitä sotke , mutta tuohon maailmaan kuivahiivoistakin löytyy ihan varteenotettavia vaihtoehtoja. esim toi US-05 joka minusta on ihan passeli neutraali hiiva joka minulla on aina toiminut juuri kuten olen halunnutkin.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » To Joulu 13, 2012 17:30 pm

Juhani Palttala kirjoitti:Kukapas sen sanoo, josko vaikka jonkun mielestä US-05 tuottaa jotain sellaisia haluttuja makuja, joita vaikkapa WLP001 ei tuota.

Olisi mielenkiintoista tehdä samasta vierteestä useampi olut eri hiivoilla ja vertailla sokkona. Veikkaan, että suurin osa ei osaisi pitää nestehiivalla tehtyä selkeästi parempana, jos nyt siis puhutaan jostain sellaisesta tyylistä, jonka tekemiseen hyviä kuivahiivoja löytyy.

Totta itsellä ainakin omien tuotoksien kanssa itsetunto kohdillaan ja nestehiiva vs kuivahiiva loppu tulos voi olla aivan yhtä hyvä. Monet ystävistäni ei meinaa uskoa että oluet joita tarjoan heille on itse tekemiä eikä alkon hyllyltä...

Joppo kirjoitti:BJCP:n tuomareilla taitaa sitten olla aika huono makuaisti, kun ovat ykkössijoja antaneet oluille, jotka on käytetty kuivahiivoilla ;)
Ymmärrän täysin hiivan vaikutuksen lopputuotteeseen, mutta en ymmärrä tätä jyrkkää vastakkainasettelua.
Jos kyseessä on esim. jenkkityylinen pale ale tai porter, niin kyllä tuolla US-05:lla pystyy yhtä loistavia oluita saamaan aikaan kuin nestehiivallakin. Toki nestehiivojen kanssa on enemmän vaihtoehtoja, mutta kun tarkoituksena on saada neutraali käymisprofiili, niin kyllä kuivahiiva siihen käy loistavasti.
Käymislämpötilan säätely ja puhtaus on noiden tyylien kohdalla tärkeämpää kuin se, että onko kyseessä kuiva- vai nestehiiva.
Belgien kohdalla taas hiiva näyttelee pääosaa, joten niiden kanssa ymmärrän täysin nestehiivan käytön - ei T-58 tai S-33 tuota esim. sellaista saisonia kuin 3724 tai 3711.

Juuri näin!!!

Monet kaupalliset pienpanimot käyttää kuivahiivoja....
http://www.fermentis.com/SHARED/Doc_60958.pdf

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » To Joulu 13, 2012 18:25 pm

Jaakko kirjoitti:Juuri näin!!!

Monet kaupalliset pienpanimot käyttää kuivahiivoja....
http://www.fermentis.com/SHARED/Doc_60958.pdf

Joidenkin lähteiden mukaan Struisen käyttämä hiiva olisi T-58 (tai siitä johdettu).
Struisen oluet ovat tunnetusti aika hyviä :D http://www.ratebeer.com/brewer/9244/sort/2/
Itse en kyllä tuolla hiivalla ole saanut samanlaista belgifiilistä mitä Struisen oluissa on.

EDIT. Lähde olikin yksi omistajista: "We use our home yeast that is regenerated every 5 batches with 2 x 500 grams of T-58. But we use open fermentation too, soo there are always some extra bugs in our beer... "

Cod3
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Cod3 » Ti Helmi 26, 2013 15:51 pm

Mietin tässä startterin kokoa.

Jo savoitteena on hiivata 60L valmista vierrettä niin tarvinko mä siihen 6L startteria? Toivottavasti ei. startterin volyymin mietin että 1,5L stirplatella riittäis. Tuleekos tosta nyt tunti turpaan ja heikompaa laatua?

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Helmi 26, 2013 16:03 pm

Cod3 kirjoitti:Mietin tässä startterin kokoa.

Jo savoitteena on hiivata 60L valmista vierrettä niin tarvinko mä siihen 6L startteria? Toivottavasti ei. startterin volyymin mietin että 1,5L stirplatella riittäis. Tuleekos tosta nyt tunti turpaan ja heikompaa laatua?

Aiemmin ketjussa mainitulla kalkulaattorilla saadaan tulokseksi että jos on ihan priimaa hiivaa ja yhden putkilon haluat sitä käyttää, tarttet stir platen kanssa 7.83l startterin 1050 OG ALE:lle. Itse teen 1-2l startterit 20l erille. Vähemmälläkin voi pärjätä, riippuu hiivasta ja oluttyylistä.
Voit myös tehdä tuplastartterin, eli teet ensin esim 0.5l startterin, käytät sen ja senjälkeen vaikkapa 4l startterin.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ti Syys 03, 2013 21:01 pm

Keittelin eilen illalla 2 litran startterivierteen ja tänään pistin siihen alle kuukauden ikäisen WLP500-putkilon, eli Westmallen hiivako tuo nyt on. Ihmettelin, kun nyt illallakaan vielä ollut kovin aktiivisen oloinen ja lorautin pienen näytteen ominaispainomittausta varten ja se näytti n. 1,035. En mitannut startteri ominaispainoa alussa, mutta kaipa se jotain 1,040 oli.

Onko hiivassa vikaa, vai onko tuollaisen 2 litran käyttäminenkin noin hidas prosessi, että yli 12 tunnissa ei tapahdu paljoa mitään?

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » To Syys 05, 2013 23:36 pm

Näköjään hätäilin vain. Seuraavana aamuna oli jo vauhdissa ja illalla taisi olla käynyt loppuun.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » To Heinä 06, 2017 13:20 pm

Täytyykö startteri cold crashata?
Make stout great again!

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » To Heinä 06, 2017 14:19 pm

Ei tarvitse, sinne sekaan koko hoito vaan.

walt
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja walt » To Heinä 06, 2017 14:30 pm

Mutta voi myös crashata jos ei halua kaataa melko surkean makuista pseudo-olutta vierteeseen. Itse olen dekantoinut sen starttibissen suurelta osin päältä pois starttereista ja sitten ottanut pari litraa vierrettä sivuun ennen jäähdytystä, jäähdyttänyt sen ja antanut startterin hiivakakulle. Sitten kun se on hyvässä vauhdissa niin kaataa jäähtyneen vierteen sekaan pönttöön. Ei paljon viivettä tule.

Palaa sivulle “Raaka-aineet”