Hiiva startteri (Yeast starter)

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Hiiva startteri (Yeast starter)

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Ma Joulu 03, 2012 12:36 pm

Hei, olisi hieman kysyttävää tuosta yeast startterista ja tahtoisin kuulla mielipiteitä asiantuntioilta.

Lähinnä haluaisin tietää mitä kuivamallasta (DME) käytätte kyseisen startterin tekemiseen? Onko se perjaatteessa aivan sama mitä käyttää, koska eihän tuohon startteriin niin paljon mallasuutetta tule?

Mielellään kuulisin mielipiteitä asiasta. En tiedä saako suomesta mistään tuollaista "Extra light dry malt extractia?", koska sellaista ainakin ulkolaiset foorumit aina pyytävät käyttämään. Ei taida hirveästi makuun vaikuttaa tuollainen DME?

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas

Re: Hiiva startteri (Yeast starter)

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Ma Joulu 03, 2012 12:39 pm

Ja tietysti, jos jostakin saa suomesta tälläistä tilattua niin olisi kiva tietää. En ainakaan lappo.fi:stä löytänyt mitään tuolla nimellä.

Mazku
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Mazku » Ma Joulu 03, 2012 12:47 pm

DME:tä kaupataan usein Suomessa spraymaltaan nimellä. Esim lappo.fi:ssä http://www.lappo.fi/category/28/spraymaltaat

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ma Joulu 03, 2012 12:49 pm

Se tavallinen vaalea spraymallas käy vallan hyvin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Joulu 03, 2012 12:50 pm

Homma riippuu niin monesta.
Startteri sinällään varmasti toimii minkä uutteen kanssa hyvänsä, ei se niin tarkkaa ole kotitouhuissa.

Se mutta asiassa on siinä, mitä olutta tekee ja miten startterin käyttää.
Startterin voi dekantoida (muistinko termin oikein?), eli kunhan startteri on rauhoittunut ja hiiva laskeutunut astiaan, neste kaadetaan pois hiivan päältä. Tai sitten voi olla dekantoimatta.
Jos oluen dekantoi, ei startterin värilläkään ole suurta merkitystä. Mutta dekantoimaton startteri vaikuttaa oluen väriin. Tumma startteri muuttaa vaalean oluen väriä aika rajustikin, vaalea ei juuri väreihin vaikuta, oli olut mitä hyvänsä. Dekantoitu hiivamassa on myös jonkinverran tummempaa jos on käytetty tummaa startteria, mutta vaikutus on todennäköisimmin aika pieni, en tosin ole koskaan kokeillut. Dekantoimaton startteri on helpompi lisätä vierteeseen, sen kun sotkee nesteen ja hiivan ja kaataa vierteeseen.

Silloin kun tein uutteesta olutta, käytin startteriin aina osan siitä uutteesta, mitä olueeseen käytin ja lisäsin startterin dekantoimatta.
Nyt kun mäskään, olen kallistumassa sille kannalle, että teen ihan erillistä startterivierrettä, jota pakastan annospakkauksissa. Tämä on kokeilemistani keinoista ollut kätevintä pidemmän päälle. Kuivamallas on kuitenkin jossain vaiheessa loppu ja muut keinot vaatii keinottelua. Viimeksi otin osan oluelle tekemästäni vierteestä ja annoin päävierteen olla ilman hiivaa sen aikaa kun startteri kävi. Ehkä kömpelin mahdollinen keino minusta.

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Ma Joulu 03, 2012 13:04 pm

Kiitoskia taas hyvin nopeasta vastauksesta :)
Olen melkein 100% varma, että jotkut asuu tällä foorumilla, kun tulee vastaus lähes aina 5 min sisään kysymyksestä :P

Vitsi vitsi. Tottakait meillä kaikilla on elämää oluenpanemisen ulkopuolella...

Pitänee siis ostaa spraymallasta kaappiin. Pitänee vielä tutkia onko tuollainen magneettisekotin tarpeeksi tarpeellinen tähän hommaan, mutta aluksi ajattelin mennä ilman kyseistä laitetta ja mahdollisesti ostella tuollaisen ensivuoden puolella, kun on rahaa!

Piru vie, että mennyt rahaa tähän harrastukseen. 600€ välineisiin so far, mutta kohta ei tarvitse muuta, kun maltaat ja hiivat ostella :)

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Joulu 03, 2012 13:07 pm

Minä olen käyttänyt Muntonsin Extra Light spraymallasta (humle.se:stä) startteriin. Sen startterin kun dekantoi pois, niin jos on neutraalille hiivalle tehnyt sen startterin, niin se menee laagerin lipittäjille ihan hyvin lagerin korvikkesta, on niin mautonta ja kevyttä kamaa :D. Että ihan vaan vinkkinä jos joku haluaa tehdä mautonta (siis anteeksi puhtaan makuinen lienee oikea termi) lageria, niin tuota pönttöön ja vähän humalaa niin hyvä tulee.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Joulu 03, 2012 13:08 pm

Valkosipuli kirjoitti:Olen melkein 100% varma, että jotkut asuu tällä foorumilla, kun tulee vastaus lähes aina 5 min sisään kysymyksestä :P

Vitsi vitsi. Tottakait meillä kaikilla on elämää oluenpanemisen ulkopuolella...

on on , tottakai.... :oops: =)
RDWHAHB

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ma Joulu 03, 2012 13:35 pm

Valkosipuli kirjoitti:Pitänee vielä tutkia onko tuollainen magneettisekotin tarpeeksi tarpeellinen tähän hommaan, mutta aluksi ajattelin mennä ilman kyseistä laitetta ja mahdollisesti ostella tuollaisen ensivuoden puolella, kun on rahaa!

Jos käytetään esimerkkinä 20 litraa vierrettä, jonka ominaispaino on vaikka 1.055, niin startterin koko (yhdellä nestehiivaputkilolla tai -pussukalla) riippuu aika suuresti siitä, että onko se ns. seisova startteri vai stirplatella sekoitettu.
Optimaaliseen hiivausasteeseen tarvitaan melkein kolme kertaa isompi seisova startteri kuin stirplatella sekoitettu. Stirplatella riittää 1,7 litran startteri, kun taas ilman sitä pitää startterin olla 4,6 litraa.

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Ma Joulu 03, 2012 14:22 pm

Veikkaisin, että tälläisiä laskureita on olemassa millä voi laskea tarvittavan hiivan määrän suhteutettuna nestemäärään? Jos jollakin olisi linkkiä tälläiseen laskuriin niin ottaisin mielelläni vastaan.

Muuten pitää etsiä tuollainen laskuri työpäivän jälkeen itse :).

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Joulu 03, 2012 14:25 pm

Valkosipuli kirjoitti:Veikkaisin, että tälläisiä laskureita on olemassa millä voi laskea tarvittavan hiivan määrän suhteutettuna nestemäärään? Jos jollakin olisi linkkiä tälläiseen laskuriin niin ottaisin mielelläni vastaan.

Muuten pitää etsiä tuollainen laskuri työpäivän jälkeen itse :).

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
RDWHAHB

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Ma Joulu 03, 2012 14:31 pm

Kiitoksia! Löysin myös itsekkin tuon aikapaljolti samoihin aikoihin. Tuosta vaan jää epäselväksi toi startterin tekeminen kuivahiivalla, vai voidaanko suoraan soveltaa tuota kaavaa mikä tuolla näkyy kuivahiivalle? Siinä ei vaan lue starter :P

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ma Joulu 03, 2012 14:35 pm

Valkosipuli kirjoitti:Kiitoksia! Löysin myös itsekkin tuon aikapaljolti samoihin aikoihin. Tuosta vaan jää epäselväksi toi startterin tekeminen kuivahiivalla, vai voidaanko suoraan soveltaa tuota kaavaa mikä tuolla näkyy kuivahiivalle? Siinä ei vaan lue starter :P

Kuivahiivalle ei suositella startterin tekoa.

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Ma Joulu 03, 2012 14:41 pm

Joppo kirjoitti:
Valkosipuli kirjoitti:Kiitoksia! Löysin myös itsekkin tuon aikapaljolti samoihin aikoihin. Tuosta vaan jää epäselväksi toi startterin tekeminen kuivahiivalla, vai voidaanko suoraan soveltaa tuota kaavaa mikä tuolla näkyy kuivahiivalle? Siinä ei vaan lue starter :P

Kuivahiivalle ei suositella startterin tekoa.

Aah no sitten ymmärrän. Ei sitten tehdä kuivahiivalla startteri :) Kiitos tiedosta.

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Parola
Viesti:

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » Ma Joulu 03, 2012 20:03 pm

Sen verran pitää pienestä nillittää että käytäntö ei kyllä tue väitettä että 20 litralle 1.055 vierrettä tarvittaisiin 4,6 litran startteri. Tuohan olisi aivan holtiton määrä, neljäsosa koko satsin koosta? Ainakin Wyeastin pussukoita mainostetaan nykyään niin että aktivoitu (siis "smackattu" smack-pack) hiiva riittää jo yksinään viiteen gallonaan (eli vajaaseen 20 litraan) maksimissaan 1.060 olutvierrettä. Itse en tosin tietoisesti ilman ainakin litraista startteria alkaisi pelehtimään, mutta olenpa kerran säheltäessäni myös käyttänyt 25 litraa lageria Wyeastin ei-aktivoidulla nestehiivalla suoraan pussista, hyvin se kävi loppuun ja käytin hiivan uudestaankin vaikka kuinka monta kertaa. (Tuo nyt ei siis tietenkään ole silti millään muotoa suositeltava käytäntö.)

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ma Joulu 03, 2012 20:31 pm

Horst Vessel kirjoitti:Sen verran pitää pienestä nillittää että käytäntö ei kyllä tue väitettä että 20 litralle 1.055 vierrettä tarvittaisiin 4,6 litran startteri. Tuohan olisi aivan holtiton määrä, neljäsosa koko satsin koosta? Ainakin Wyeastin pussukoita mainostetaan nykyään niin että aktivoitu (siis "smackattu" smack-pack) hiiva riittää jo yksinään viiteen gallonaan (eli vajaaseen 20 litraan) maksimissaan 1.060 olutvierrettä. Itse en tosin tietoisesti ilman ainakin litraista startteria alkaisi pelehtimään, mutta olenpa kerran säheltäessäni myös käyttänyt 25 litraa lageria Wyeastin ei-aktivoidulla nestehiivalla suoraan pussista, hyvin se kävi loppuun ja käytin hiivan uudestaankin vaikka kuinka monta kertaa. (Tuo nyt ei siis tietenkään ole silti millään muotoa suositeltava käytäntö.)

Tuo esimerkki oli tosiaan hieman vanhemmalle (muutaman kuukauden vanhalle) hiivalle, jonka vitaliteetti on enää puolet alkuperäisestä. Tuoreen hiivan kohdalla seisova startteri olisi kaksi litraa ja stirplatella litran.

Ja vaikka startteri olisikin melkein viisi litraa, niin eihän siitä kaadeta kuin hiiva vierteen joukkoon.
Viimeksi muokannut Joppo, Ma Joulu 03, 2012 20:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Joulu 03, 2012 20:33 pm

Selittäkääpäs joku, mihin tuo stir platen teho perustuu. En nyt jaksa ruveta kaivamaan, ja hyvähän senkin informaation olisi täällä sijaita.
Ja miten sen käyttö menee?

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ma Joulu 03, 2012 20:41 pm

äyni kirjoitti:Selittäkääpäs joku, mihin tuo stir platen teho perustuu. En nyt jaksa ruveta kaivamaan, ja hyvähän senkin informaation olisi täällä sijaita.

Itse olen käsittänyt, että stir platen avulla startteri saa jatkuvasti happea, jonka seurauksena hiivasoluja syntyy enemmän.

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Joulu 03, 2012 20:47 pm

äyni kirjoitti:Selittäkääpäs joku, mihin tuo stir platen teho perustuu. En nyt jaksa ruveta kaivamaan, ja hyvähän senkin informaation olisi täällä sijaita.

Teho perustuu siihen että hiiva ei tipu suspensioon, se saa jatkuvasti happea ja jatkuva sekoitus puskee startterista ulos hiilidioksidia, jolloin hiivan lisääntyminen on optimaalista.

Käyttö menee niin että pudotetaan magneettisauva puteliin startterivierteen keiton yhteydessä jolloin se sauva sanitoituu ja senjälkeen jäähdytetään vierre, nostetaan se magneettilevyn päälle , pyöritys päälle ja heitetään hiivat puteliin. Sekoitin on siis päällä koko käymisen ajan.

Pyörimisnopeus on oltava säädettävä koska se sauva ei välttämättä ala pyöriä magneetin mukana jos heti aloittaa täpöillä.
RDWHAHB

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Joulu 03, 2012 21:53 pm

Hyvähyvä.
Kai se on tuommoinenkin hankittava / tehtävä ja sitten sille jostain hieno erlenmeyer. Ei voi mitään...

Palaa sivulle “Raaka-aineet”