Juureksien mäskääminen

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Juureksien mäskääminen

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ti Marras 08, 2011 15:59 pm

Mietin sellaista että, kun mallastamatonta vehnää kaytetään paljon oluen teossa, niin miten juurekset toimisivat? Jos vaikka juureksia keittää ensin, että tärkkelys hyytelöityy ja sitten muusaa ja laittaa mäskiin mukaan, niin kaipa se siellä ihan hyvin mäskäytyisi? Onko kellään kokemuksia?

En ehkä perunaa lähtisi ekana kokeilemaan, mutta porkkana voisi jopa sopia makunsa puolesta.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Juureksien mäskääminen

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 08, 2011 16:38 pm

Porkkanaolutta...öh...

Ei muuta kuin kokeilemaan.

mallas-matti
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu
Viesti:

ViestiKirjoittaja mallas-matti » Ti Marras 08, 2011 17:16 pm

Ei oma kohtaisia kokemuksia, mutta Charlie Papazian kirjassa (joy of home brewing) peruna on ainakin mainittu lyhyesti:
"POTATO - Potatoes are a cheap and easily gelatinized form startch. How ever, their use is discouraged by beer drinkers justifiably or unjustifiably prejudiced against "potato beer" . Fermentables produced from potate starch do not contribute significantly to the characters or flavor of beer, other than providing fermentables to be converted to alcohol. Sliced or chopped potatoes may be added directly to the mash. They are gelatinized at mashing temperatures. The home-brewer may choose to precook potatoes to ensure complete conversion."

Porkkanaa ei mainita mutta porkkanahan on sinällään hyvin samankaltainen perunan kanssa ravintoarvoiltaan, että miksipäs ei. Perunaahan on käytetty paljon viinan keitossa varmasti juuri tuon halpuutensa ja tehokkuutensa takia.
Epäonnistumisien kautta kaljalle:
http://www.mallas-matti.fi/

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Marras 09, 2011 8:12 am

Ja tietenkin laki taitaa kieltää juuresten ja muidenkin "ylimääräisten" aineiden käytön oluessa.
Keitettyjen vihannesten mausta ja hausta toisaalta pyritään eroon =D
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Marras 09, 2011 11:31 am

Oli pakko tarttua tuohon lainsäädäntöön. Vuonna 1994 säädetyn voimassa olevan alkoholilain mukaan tämä olisi käsittääkseni sallittua. Laki on korvannut naurettavan reinheitsgebot-henkisen asetuksen vuodelta 1990, jonka mukaan oluessa tuli käyttää vain viljaa. Toivottavasti osaan tulkita noita oikein.

vanha: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1968/19680459
uusi: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941143

Nimeksi "Kesäkeitto". :roll:

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ke Marras 09, 2011 12:06 pm

Katsoin fineli.fi:stä, että eihän porkkanassa oikeastaan ole juurikaan tärkkelystä, vaan lähinnä sakkaroosia, fruktoosia ja glukoosia. Sikäli voisi jopa siis kokeilla sellaista, että laittaa pullokäymiseen porkkanatuoremehua. Ei tarvitsisi koko satsia riskeerata, vaan voisi muutaman pullon tehdä kokeeksi. Jos tulee hyvää, niin sitten voisi kokeilla jo mäskäysvaiheeseen laittaa porkkanasosetta. Siinähän on jotain liukoista kuitua, joka ehkä (tietääkö kukaan?) on osittain mäskäytyvää.

Tuo porkkana tuli erityisesti mieleeni siksi, että porkkanan vihertävässä päätyosassa on minun mielestäni jotain humalan kaltaista katkeruutta.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Marras 09, 2011 12:33 pm

Hyvä jos näin on.
Mitä tarkoittaa tuo viimeinen lause?
Alkoholijuomien ja väkiviinan valmistus
4 §
Alkoholijuomien kotivalmistus

Kotitaloudessa saa yksinomaan käymisen avulla valmistaa mietoja alkoholijuomia yksityiseen käyttöön muussa kuin myyntitarkoituksessa sen mukaan kuin asetuksella säädetään.

En löydä tai siis finlex ei löydä tuota alkoholilain asetusta jota voisi kuikuilla.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Marras 09, 2011 12:42 pm

suorama kirjoitti:En löydä tai siis finlex ei löydä tuota alkoholilain asetusta jota voisi kuikuilla.

En minäkään löytänyt, eikä noista lakiasioista ota tolkkua taunokaan. Viittaakohan se tuohon myyntitarkoitukseen? Siitähän on omat koukeronsa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Marras 09, 2011 12:44 pm

Finlex jumittaa ihan kummasti. Onko koko kotiolut.comin käyttäjäkunta nyt etsimässä tätä?

Sieltä se kuitenkin löytyy, Asetus alkoholijuomista ja väkiviinasta (1344/1994), 5§
Kotitaloudessa yksityiseen käyttöön valmistetulla alkoholijuomalla tarkoitetaan juomaa, jonka yksityinen henkilö valmistaa hänen ja hänen perheenjäsentensä sekä heidän vieraidensa nautittavaksi. Kotitaloudessa valmistetun juoman myynti tai sen tarjoaminen kaupallisen toiminnan yhteydessä tai maksullisissa tilaisuuksissa on kielletty.

Olutta kotitaloudessa valmistettaessa saadaan raaka-aineina käyttää mallastettua tai mallastamatonta viljaa taikka tällaisesta viljasta valmistettuja tuotteita tai siitä valmistettua vierrettä tai vierreuutetta sekä sokerivalmisteita. Enemmän kuin puolet uutetta antavista raaka-aineista on kuitenkin oltava peräisin viljatuotteista. Valmistuksen yhteydessä voidaan käyttää humalaa tai humalavalmisteita taikka muita makua antavia kasvinosia.

Muita mietoja alkoholijuomia kuin olutta kotitaloudessa valmistettaessa saadaan raaka-aineina käyttää ainoastaan tuoreita tai kuivattuja hedelmiä, marjoja, rypäleitä tai raparperia sekä aromia antavia kasvinosia, ei kuitenkaan viljaa eikä siitä valmistettuja tuotteita. Valmistuksen tulee tapahtua käyttäen riittäviä raaka-ainemääriä siten, että sanotut raaka-aineet tai niiden käymisen yhteydessä syntyneet maku- ja aromiainekset ovat juomassa selvästi havaittavissa.

Valmistettaessa alkoholijuomia 3 momentissa tarkoitettuun käyttöön saadaan käymisen edistämiseksi käyttää sokerivalmisteita tai hunajaa sekä valmistuksen kannalta tarpeellisia kemikaaleja, ei kuitenkaan erillisiä aromiaineita tai -valmisteita. Sosiaali- ja terveysministeriö voi rajoittaa kemikaalien käyttöä valmistuksessa.

Tämä koskee siis kotivalmistusta.
MUTTA: täytyy huomata, että on sallittua käyttää muita makua antavia ainesosia. Porkkana mennee heittämällä tähän kategoriaan.
Lakihan on oikeastaan aika hyvä, ei sitä kotipanijakaan saa mitä hyvänsä olueksi kutsua.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Marras 09, 2011 12:53 pm

Hienoa tiimityskentelyä =)

Tuon muistin joskus nähneeni ja nyt se on tallennettuna tännekin. Wiki odottaa siis päivitystä.

Nyt voimme siis jatkaa otsikon aiheesta hyvillä mielin.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Marras 09, 2011 13:14 pm

äyni kirjoitti:Lakihan on oikeastaan aika hyvä, ei sitä kotipanijakaan saa mitä hyvänsä olueksi kutsua.

Sikäli juu, mutta kielellisesti tuo on karmea. Tuon mukaan jos menen vaikkapa vieraaksi äynin luo, hän saa tarjota minulle oluttaan, mutta minä en hänelle omaani. Valmistaa saa vain perheenjäsentensä ja vieraidensa käyttöön, ja minä olen tällöin hänen vieraanaan, hän ei minun.

Paitsi tietysti jos ostan häneltä vaikkapa maltaita, silloin kumpikaan ei saa tarjota, sillä kaupallisen toiminnan yhteydessä se on kielletty. :confus:

Laithan on laadittu idioottivarmoiksi ja pilkuntarkoiksi, vai mitä? :P

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ke Marras 09, 2011 13:49 pm

Taisin viime viikolla lukaista jenkkifoorumeilta bataattioluesta, joka oli kuulemma aivan hirveää.
Vaikka kaikenlaisista kokeiluista onkin kiva lukea, ja joskus kokeillakin, niin juurekset jättäisin pääsääntöisesti väliin.
Söin toissa viikolla töissä joitakin pähkinöitä, jotka maistuivat sen verran kiintoisilta, että ajattelin kokeilla niitä jossakin oluessa, mutta sekin oli näemmä tehty jo ihan kaupallisellakin tasolla. Seuraavaksi mieleen tuli, jos murskaisi blenderissä joulupipareita ja tekisi niistä, pale-ale maltaasta, karkkimaltaasta ja suklaamaltaasta keveän jouluoluen, no sekin oli jo vanha ajatus.
Eli googlailemalla löytyy kotioluen puolelta mitä ihmeellisimpiä raaka-aineita, hyvä tsekata siis etukäteen.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ke Marras 09, 2011 14:17 pm

Joo, kyllähän kaikki on varmaan kokeiltu. Ei ole mitään uutta auringon alla, sanoi jo Salomo aikanaan. Mutta sehän ei estä siltikään itse kokeilemasta. Ja jos joku on todennut jonkun asian toimimattomaksi, kuten vaikka bataattioluen, niin siinäkin on niin monta asiaa, jotka voivat mennä pieleen, että aina voi kokeilla itse, josko se kuitenkin toimisi. Lisäksi on tietenkin mielipiteet. Jokuhan tykkää jopa Koffin peruslaagerista!

En tiedä tuosta nimenomaisesta bataattioluesta, mutta jos sitä ei oltu mäskätty, niin siinähän tulee tärkkelys mukaan valmiiseen olueen. Ainakin itse törmäsin kooklaillessa juuri mäskäämättömän bataatin käyttöö oluessa. Siinä tekijä itsekin arvelin, että tärkkelys ei tee hyvää maulle.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Marras 09, 2011 15:07 pm

Votkaiguaani kirjoitti:
äyni kirjoitti:Lakihan on oikeastaan aika hyvä, ei sitä kotipanijakaan saa mitä hyvänsä olueksi kutsua.

Sikäli juu, mutta kielellisesti tuo on karmea. Tuon mukaan jos menen vaikkapa vieraaksi äynin luo, hän saa tarjota minulle oluttaan, mutta minä en hänelle omaani. Valmistaa saa vain perheenjäsentensä ja vieraidensa käyttöön, ja minä olen tällöin hänen vieraanaan, hän ei minun.

Paitsi tietysti jos ostan häneltä vaikkapa maltaita, silloin kumpikaan ei saa tarjota, sillä kaupallisen toiminnan yhteydessä se on kielletty. :confus:

Laithan on laadittu idioottivarmoiksi ja pilkuntarkoiksi, vai mitä? :P

Sen verran vielä offtopikkia, että tarkoitin tuota raaka-aine puolta tuosta laista. Suomalainen anniskelu, jakelu yms. säännöstö on kamala ja kaipaisi pikaista muutosta.

limelime
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja limelime » Ke Marras 09, 2011 18:56 pm

Radical Brewing-kirja tuntuu olevan hyvä oikopolku toimivaan suuntaan kokeiluiden kanssa. Senhän on kirjoittanut taiteilija, joka on toisessa yhteydessä harmitellut kuinka ihmisistä on hakattu pihalle kaikki luovuus. Joten tuo kirja yllyttää kokeilemaan kaikkea! Hyödyllinen se on siksi, että kirjoittaja on näköjään kokeillut lähes kaikkea itse, joten melkein kaikkeen löytyy jonkinlainen lähtöpiste, sinnepäin-asetus tai määrä jne. Eli kun on itse keksinyt pyörän, ei tarvitse aloittaa ihan alusta testaamaan, että minkä muotoinen sen pitäis olla että se pyörii :) Myöskään ei haittaa, että historiaosioissa sanotaan jotain lähes kaikista joskus olueeseen lisätyistä asioista.

Ite luulisin, että mikä tahansa hiilihydraatti, josta ei tule makua, toimii kuin sokeri, eli nostaa vain alkoholia, ohentaa rakennetta ja laimentaa makua. Se on tarpeen korkea-alkoholisen oluen kohdalla, mutta muuten ehkä huono. Sensijaan vois olla tosi kiinnostavaa, jos löytäis aineksia, joista jää tuotteeseen myös makua. Ainakin kurpitsaolut näyttää olevan ihan vakio jenkkilässä, eli ehkä se jotenkin maistuu?

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » Ke Heinä 11, 2012 21:07 pm

Tuossa tuli syötyä torilta ostettuja herneitä ja heti tuli mieleen, että saisikohan niistä sokerit irti mäskäyksellä. Vähän palvikinkkua vielä perään, nin avot! Paahdettuna kuivattu herne voisi kyllä oikeasti toimia tuomaan paahteisia kahviaromeja. Mitenköhän esim. vanha korvikeherkku voikukan juuri toimisi katkeron antajana?

Palaa sivulle “Raaka-aineet”