Mitkä maltaat voidaan steepata?

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

mazagane
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Mitkä maltaat voidaan steepata?

ViestiKirjoittaja mazagane » La Loka 15, 2011 12:47 pm

Heips! Olen nyt harrastellut kohta parisen vuotta kotioluen panemisessa ja onnistumisia on tullut mukavasti. Kokemusta on kuitenkin vain olutuutteista. Tarkoitus olisi lähteä kokeilemaan aluksi osittaismäskäyksellä ja nimenomaan erikoismaltaiden "steeppauksella". Olen täältä forumilta lukenut, että siinäkin on tavallaan kyse mäskäyksestä, mutta entsyymit ovat jo irroittaneet käymiskelpoiset sokerit maltaasta ja ne tarvitsee siis "liuoittaa" lämpimään veteen. Steeppaamisessa lämpötilan pitäminen alueella 64-68 ei ole niin olennaista, knhan ei ole liian viileää. Pitääkö paikkansa? Olen kuullut puhuttavan mustista erikoismaltaista ja karamellimaltaista, jotka voidaan steepata. Näitäkin tuntuu olevan, esim. melkolla useita. Kysymykseni on siis, että 1. miten nämä maltaat tunnistaa muista mäskättävistä maltaista ja 2. mitkä melkon nettisivujen maltaista ovat steepattavia erikoismaltaita? :cheers1:

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hamina
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Mitkä maltaat voidaan steepata?

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » La Loka 15, 2011 13:06 pm

Ja vastaisin: 1. Opettelemalla ne ulkoa. Nyrkkisääntönä karamellimaltaat, suklaa/musta maltaat ja paahdettu ohra voidaan steepata. Tässä jonkinlainen taulukko maltaista: http://www.homebrewtalk.com/wiki/index.php/Malts_Chart Toki on maltaita jotka ovat "erikoisempia" ja vaativat yleensä kaveriksi perusmallasta, tällaisia ovat mm. münich, biscuit, brown malt, yms.
2. Steepattavia kaikki "karamelliset", cara/crystal, special b, black(it), chocolate, roasted black ainakin.

Palaa sivulle “Raaka-aineet”