Vesi

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

Nyypiö
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Vesi

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ti Huhti 04, 2017 18:44 pm

Minä siis kokeilin laskureita, ja tulin siihen tulokseen, ettei niistä ole minulle hyötyä. Muuten, yllämainitulla Brewer's Friend-nettisivulla, ihan lopussa, sanotaankin, että
Calculator is for entertainment purposes

BaW89
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja BaW89 » To Heinä 13, 2017 21:13 pm

Näppäilin tuohon Brun water exceliin tietoja mitä täältä muualta oon löytänyt. Kyseessä siis Helsingin pitkäkosken vesiraportti, linkki alla. Voisiko joku vahvistaa että nuo tiedot tossa sivulla ois oikein, lähinnä nuo bikarbonaatit ja muut.

https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/kodinvesiasiat/juomavesi/Documents/Vedenlaatu_2016.pdf

vesiprofiili.jpg

Hinterland
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Hinterland » Ma Marras 27, 2017 10:59 am

Onko kukaan arvon foorumilaisista tehnyt olutta sadevedestä? Kiinnostaisi kuulla miten toiminut. Varmaan pitää lisäillä ainakin eri mineraaleja jonkin verran?

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ma Joulu 04, 2017 10:02 am

Tekisi mieli kokeilla lähdevettä seuraavaan stoutviritykseen. Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon kun alhaisempi ph-arvo? Tummat maltaat laskee ph-arvoa joten pitäisi saada nostettua sitä hieman ylöspäin. Tällä hetkellä käytössä hanasta tuleva vesi ph 8.4 ja lähdeveden ph siinä 6.5 paikkeilla. Tips anyone?

mursu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Joulu 04, 2017 11:10 am

Hyvä vinkki voisi olla että teettää vesianalyysi joita saa aika kätevästi. Lähdevesiä kun on paikasta riippuen erilaisia. Toki voi vain kokeilla mitä siitä syntyy. Veden pH ei ole kovin kiinnostava ilman muita tietoja koska se ei suoraan määrittele sillä tehtävän mäskin pH:ta, eikä sitä mielestäni tarvitse tutkimatta/kokeilematta nostaa.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Joulu 04, 2017 13:00 pm

Pari satsia oon tehny lähdevedellä ja en kyllä maussa huomannu ihmeempää eroa. Meidän riesana on järkyttävän kova vesi niin on tullut kokeiltua kaikkea.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Joulu 05, 2017 9:16 am

Shadowwalker kirjoitti:Tekisi mieli kokeilla lähdevettä seuraavaan stoutviritykseen. Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon kun alhaisempi ph-arvo? Tummat maltaat laskee ph-arvoa joten pitäisi saada nostettua sitä hieman ylöspäin. Tällä hetkellä käytössä hanasta tuleva vesi ph 8.4 ja lähdeveden ph siinä 6.5 paikkeilla. Tips anyone?

Tuskin laskee alle 5.2
Anna mennä vaan...

Darep
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Darep » Ti Joulu 05, 2017 17:56 pm

Ainakin joillain lähdevesifirmoilla on pullossa tai netissä tiedot vedestä, esim. http://polarspring.com/fi/polarspring-l ... koostumus/ -- tuota tuli itse testattua oman porterin kanssa. En huomannut eroa hanavedestä tehtyyn... :D

Myslipylly
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja Myslipylly » Ke Joulu 06, 2017 19:52 pm

Pidemmän aikaa kamppaillut kehnon makuisen oluen kanssa, ja syyllinen vaikuttaisi olevan vesi (kenties veden klooriamiini) ?
(Kuopion) hanavedestä vaan ei tule hyvää lopputulosta sitten millään, toisin kuin lähdevedestä / RO suodattimen läpi lasketusta vedestä.

Sain kaiveltua Kuopion vedestä seuraavat tiedot laadusta vastaavalta henkilöltä

- Karbonaattipitoisuus (HCO3) - ei tutkita
- Kloridi (Cl) - 5,6 mg/l
- Sulfaattipitoisuus (SO4) - 37 mg/l
- Natrium (Na) - 4,9 mg/l
- Kalsium (Ca) - n. 34 mg/l (mitattu kovuuden kautta)
- Magnesium (Mg) - 4-5 mg/l (mitattu kovuuden kautta)

Sekä lisäksi netissä olevat julkiset veden laatutiedot: http://www.kuopionvesi.fi/c/document_li ... pId=518539

Kysymys kokeneemmille panijoille: onko vedessä näiden lukujen perusteella jotain mikä voisi aiheuttaa huonon lopputuloksen?

Onkohan karbonaattipitoisuutta (HCO3) mahdollista laskeskella jotenkin näistä saatavilla olevista tiedoista?

Ensimmäinen viesti muutes foorumille, tullut vierestä kuitenkin seurattua jo pidempään :) :jee:

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ke Joulu 06, 2017 21:54 pm

Jaakko kirjoitti:
Shadowwalker kirjoitti:Tekisi mieli kokeilla lähdevettä seuraavaan stoutviritykseen. Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon kun alhaisempi ph-arvo? Tummat maltaat laskee ph-arvoa joten pitäisi saada nostettua sitä hieman ylöspäin. Tällä hetkellä käytössä hanasta tuleva vesi ph 8.4 ja lähdeveden ph siinä 6.5 paikkeilla. Tips anyone?

Tuskin laskee alle 5.2
Anna mennä vaan...

Annetaan mennä sit :nauru: Liutun lähde olis tuossa sopiva vaihtoehto Kangasalalla ja ph arvo näyttäis olevan 8.3 joten kokeillaan nyt kun kanisteritkin tuli lainattua tätä projektia varten :D

mursu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ke Joulu 06, 2017 22:11 pm

Myslipylly kirjoitti:Pidemmän aikaa kamppaillut kehnon makuisen oluen kanssa, ja syyllinen vaikuttaisi olevan vesi (kenties veden klooriamiini) ?
(Kuopion) hanavedestä vaan ei tule hyvää lopputulosta sitten millään, toisin kuin lähdevedestä / RO suodattimen läpi lasketusta vedestä.

Sain kaiveltua Kuopion vedestä seuraavat tiedot laadusta vastaavalta henkilöltä

- Karbonaattipitoisuus (HCO3) - ei tutkita
- Kloridi (Cl) - 5,6 mg/l
- Sulfaattipitoisuus (SO4) - 37 mg/l
- Natrium (Na) - 4,9 mg/l
- Kalsium (Ca) - n. 34 mg/l (mitattu kovuuden kautta)
- Magnesium (Mg) - 4-5 mg/l (mitattu kovuuden kautta)

Sekä lisäksi netissä olevat julkiset veden laatutiedot: http://www.kuopionvesi.fi/c/document_li ... pId=518539

Kysymys kokeneemmille panijoille: onko vedessä näiden lukujen perusteella jotain mikä voisi aiheuttaa huonon lopputuloksen?

Onkohan karbonaattipitoisuutta (HCO3) mahdollista laskeskella jotenkin näistä saatavilla olevista tiedoista?

Ensimmäinen viesti muutes foorumille, tullut vierestä kuitenkin seurattua jo pidempään :) :jee:

EI tuossa raportissa mitään kovin erikoista näy, useimpia mineraaleja on vain maltillisesti. Mutta bikarbonaattia kyllä on jonkin verran koska tuo keskikovuus (kalsium) tulee meillä yleensä siitä että kalkkia on lisätty veteen laitoksella happamuuden poistamiseksi jolloin siellä on myös hieman bikarbonaattia. EI noilla lukemilla kuitenkaan kamalasti. Kannattaa tarkkailla niiden mäskien pH:ta ja säätää kalsiumsulfaatilla, -kloridilla ja/tai hapolla jos et ole vielä sitä tehnyt. Klooria saattaa tietysti esiintyä, kaasu katoaa seisottamalla tai kuumentamalla mutta jos epäilet -amiinia olevan liiaksi niin esim. campden-tabletilla. Varmaankin täällä pyörii oikeasti kuopiolaisia jotka osaavat kertoa miten sitä olutta siellä syntyy :)

Myslipylly
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja Myslipylly » Pe Joulu 08, 2017 21:08 pm

Sain brew n water laskurin avulla laskeskeltua veden kovuudesta puuttuvan HCO3 luvun, joka on 125. Tämä voisi olla syynä siihen, että vaaleammat oluet ei tahdo kovin hyvin onnistua?

Laskurin mukaan tätä saisi laskettua "pickling lime"llä (kalsiumhydroksidi?)... mistähän tällaista tököttiä mahtaisi saada?

Palaa sivulle “Raaka-aineet”