Sanasto

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Sipoo
18 tai yli: Olen

Re: Sanasto

ViestiKirjoittaja Karvis » Ke Maalis 23, 2011 23:07 pm

suorama kirjoitti:Piti oikein katsoa mitä tuo tarkoittaa :oops:
Näköjään tuo termi tarkoittaa, tai ainakin se parti-gyle, juurikin sitä mitä perään kuulutin joskus 2008 termin "pikku olut" kautta. http://kotiolut.com/viewtopic.php?f=1&t=31
Eli mäskin eri huuhteluista tehdään erivahvuisia oluita.

Juu, yllättävän moni sitä käyttää, eli siis vierrettä yhdistellään niin että saadaan aina oikea gravity ja käytettyä se hyvin. Oisko kuuluisin mun suosikki Fuller's. Toi on yksi syy, miksi en ole saanut vielä kunnollisia fuller'ssin oluita onnistuun. Pitäise tehdä party-gyle satsi ja mulla on pieni mäskiastia niin en ole vielä lähteny yrittään. Lisäksi pitäisi olla paikka johon saisi 2-3 olutta käymään oikeaan lämpöön (joka vaihtelee aika mielenkiintoisesti fuller'ssilla). Pieniä satseja voisi harkita kyllä, mutta täytyy nyt katsoa miten ton joskus sais järkättyä...
Tässä muuten pari hyvää artikkelia fuller'ssin muistiinpanoista:
http://barclayperkins.blogspot.com/2009 ... lp-lp.html
http://barclayperkins.blogspot.com/2010 ... -1968.html

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Maalis 24, 2011 9:25 am

Monioluterä kuulostaa kyllä riittävän simppeliltä termiltä, josko on vähän kankea...

Tehdäänkös tuolla tavalla koskaan enempää kuin kahta olutta? Kuulostaa mahdottomalta ajatukselta, jos homma menee puhtaasti niin, että ensin lasketaan mäski ja sitten huuhtelut, mutta jos jo mäskäyksestä saatu vierre jaetaan osiin ja huuhteluvesiä näiden osien päälle, niin tuostahan voisi saada useammankin oluen?

Useimmiten ilmeisesti kuitenkin kaksi olutta, jolloin voitaisiin termissä keskittyä myös oluiden määrään. Tuplaoluterä, triplaoluterä...
Tai sitten termi voi lähteä siitä liikkeelle, että vierre jaetaan. Jakovierre, jakoerä, jakomäski...

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Karvis » To Maalis 24, 2011 10:35 am

Määrä kai useimmiten pyörii 2-3 oluessa.
Esim. Fuller's tekee niin, että he spargaavat oliko se joku 200 minuutin paikkeilla (jatkuva huuhtelu, heillä on joku masiina josta he vain asettavat minuutit kuinka kauan huuhdellaan). Tuosta sitten otetaan first runnings ja toiseen astiaan second. Mä en ole 100% varma ottaako ne vielä kolmanteen. Eli oluet olisivat Fuller's ESB, London Pride ja Chiswick. Sitten kun heillä on astioissa noi vierteet, niin he tsekkaavat OG:t, jos on eroja sen suhteen mitä OG pitää olla aina, niin he tasaavat siirtämällä vierteitä astiasta toiseen, että saadaan OG tismalleen kohdilleen. Sitten keittämään ja käymään. Eli tosiaan esim. vierre on ihan samaa ESB:ssä ja London pridessa, Pridessa se vain on laihempaa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Maalis 24, 2011 11:42 am

Tuo eilen laittamani linkin takaa löytyi sellaista "tietoa", että juurikin nuo X merkit olisivat kertoneet vierteen väkevyydestä. Eli mitä enemmän X merkkejä, sen väkevämpi vierre. Usein XXX on vahva, XX perus ja X mieto. Väittävät myös belgien tripel, dubbel ja single olevan samaa perua, mutta sitä en usko koska nuo oluet ovat väreiltäänkin aivan erilaiset eikä niin vahvoja oluita tehdä enään jostain parikertaa huuhdellusta vaikka sokeriakin olisi 20% mukana.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Maalis 24, 2011 12:27 pm

suorama kirjoitti:Tuo eilen laittamani linkin takaa löytyi sellaista "tietoa", että juurikin nuo X merkit olisivat kertoneet vierteen väkevyydestä. Eli mitä enemmän X merkkejä, sen väkevämpi vierre. Usein XXX on vahva, XX perus ja X mieto. Väittävät myös belgien tripel, dubbel ja single olevan samaa perua, mutta sitä en usko koska nuo oluet ovat väreiltäänkin aivan erilaiset eikä niin vahvoja oluita tehdä enään jostain parikertaa huuhdellusta vaikka sokeriakin olisi 20% mukana.

Itse luulen, että enkel, dubbel ja tripel ovat olleet vain osviittaa antavia merkintöjä aikakautena jolloin tarkan alkoholimäärän määrittäminen on ollut vaikeaa. Dubbel on "tuplasti" enkelin vahvuista ja tripel kolminkertaisesti. Voihan tietty olla, että nuo viittaavat vaikka käytettyyn mallasmäärään. Millään ne eivät ole kuitenkaan tuollaista monierää, kun ovat aivan erilaisia (ja tripel on uudempi ilmestys kuin dubbel ja enkel)

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Karvis » To Maalis 24, 2011 12:37 pm

suorama kirjoitti:Tuo eilen laittamani linkin takaa löytyi sellaista "tietoa", että juurikin nuo X merkit olisivat kertoneet vierteen väkevyydestä. Eli mitä enemmän X merkkejä, sen väkevämpi vierre. Usein XXX on vahva, XX perus ja X mieto. Väittävät myös belgien tripel, dubbel ja single olevan samaa perua, mutta sitä en usko koska nuo oluet ovat väreiltäänkin aivan erilaiset eikä niin vahvoja oluita tehdä enään jostain parikertaa huuhdellusta vaikka sokeriakin olisi 20% mukana.

Osaksi noin, koko systeemi on vähän monimutkaisempi. Kiinnostuneille, katsokaa kohta:
"19th Century British Beer Styles and their Strengths" tuosta dokkarista

http://www.europeanbeerguide.net/beerale.htm

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » To Maalis 24, 2011 12:37 pm

äyni kirjoitti:Itse luulen, että enkel, dubbel ja tripel ovat olleet vain osviittaa antavia merkintöjä aikakautena jolloin tarkan alkoholimäärän määrittäminen on ollut vaikeaa. Dubbel on "tuplasti" enkelin vahvuista ja tripel kolminkertaisesti. Voihan tietty olla, että nuo viittaavat vaikka käytettyyn mallasmäärään. Millään ne eivät ole kuitenkaan tuollaista monierää, kun ovat aivan erilaisia (ja tripel on uudempi ilmestys kuin dubbel ja enkel)

Tuollaista kertoo myös Brew like a monk opus, enkel ~3%, dubbel ~6% ja tripel ~9%.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Maalis 24, 2011 12:50 pm

Karvis kirjoitti:Osaksi noin, koko systeemi on vähän monimutkaisempi. Kiinnostuneille, katsokaa kohta:
"19th Century British Beer Styles and their Strengths" tuosta dokkarista

http://www.europeanbeerguide.net/beerale.htm

Siksi "-merkit sanan tietoa ympärillä ;)

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Karvis » Pe Maalis 25, 2011 12:47 pm

äyni kirjoitti:Monioluterä kuulostaa kyllä riittävän simppeliltä termiltä, josko on vähän kankea...

Tehdäänkös tuolla tavalla koskaan enempää kuin kahta olutta? Kuulostaa mahdottomalta ajatukselta, jos homma menee puhtaasti niin, että ensin lasketaan mäski ja sitten huuhtelut, mutta jos jo mäskäyksestä saatu vierre jaetaan osiin ja huuhteluvesiä näiden osien päälle, niin tuostahan voisi saada useammankin oluen?

Useimmiten ilmeisesti kuitenkin kaksi olutta, jolloin voitaisiin termissä keskittyä myös oluiden määrään. Tuplaoluterä, triplaoluterä...
Tai sitten termi voi lähteä siitä liikkeelle, että vierre jaetaan. Jakovierre, jakoerä, jakomäski...

Ryhmäpano :)

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Maalis 25, 2011 16:32 pm

Karvis kirjoitti:Ryhmäpano :)

Nyt ainakin hakukoneet alkaa löytämään meidät :roll:

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Karvis » Ke Maalis 30, 2011 16:37 pm

äyni kirjoitti:Tehdäänkös tuolla tavalla koskaan enempää kuin kahta olutta? Kuulostaa mahdottomalta ajatukselta, jos homma menee puhtaasti niin, että ensin lasketaan mäski ja sitten huuhtelut, mutta jos jo mäskäyksestä saatu vierre jaetaan osiin ja huuhteluvesiä näiden osien päälle, niin tuostahan voisi saada useammankin oluen?

Tuossa muuten viikonloppuna sain vihdoin luettua Fuller's John Keelingin haastattelun BYO:sta. Olin muistanut heidän parti-gyle systeeminsä hieman väärin, he tekevät yhdestä mäskistä 4 olutta :)
Eli he laskevat yhdestä mäskistä paksut vierteet yhteen boileriin, loput toiseen. Tohon paksumpaan vierteeseen pistetään sitten enemmän humalaa kuin jälkimmäiseen, mutta humalat mitä käytetään ovat tismalleen samoja. Molemmat sitten keitellään.
Keiton jälkeen sitten vain he yhdistelevät astioista vierteet niin, että tuloksena on Fuller'sin oluet Golden Pride, ESB, London Pride ja Chiswick Bitter.
Tuossa on muuten älyttömän mielenkiintoista tosiaan vertailla noita. Kaikissa noissa on sama vierre, samat humalat ja sama hiiva. Mutta kyllä noista oluista jokainen on täysin oma persoonansa, erot ovat huikeita. (ESB dry hopataan, chiswick:sta en ole 100 varma).

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Maalis 30, 2011 17:47 pm

Voisitko tehdä tuosta artikkelin tuonne wikiin?

On todellakin erittäin mielenkiintoinen aihe!

Meneekö se sitten jotenkin niin vierteen osalta, että esim.
Raaka paksu vierre = GP
1/2 paksu ja 1/2 ohut = ESB
1/3 paksu ja 2/3 ohut = LP
raaka ohut = CW
?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Maalis 30, 2011 17:51 pm

Hmm. Ratebeer listaa seuraavia raaka-aineita noihin.
GP - Goldings humala ja Golden promise mallas
ESB- Target, Challenger, Northdown, Golding ja maltaista Pale, crystal, maize
LP - Target, Challenger, Northdown
CW - Challenger, Northdown ja dry golding

Äkkiseltään siis Golden pride olisi eri pohjaa, olisiko Vintaget samaa?

Katselin Fuller'sin sivuja ja sain "vahvistuksen seuraavaan:
GP - Golden Promise
ESB- Target, Challenger, Golding ja Pale + Crystal
LP - Target, Challenger, Northdown
CW - Challenger, Northdown + dry golding.

Jos tästä pitäisi jotain päätellä, on pale mallas Golden Promisea, mutta cristal mallas steepataan erikseen tai GPn kaikkia maltaita ei kerrota.
Vahva vierre keitetään Goldingsin kanssa ja ohut vierre Challengerin ja Northdownin kanssa tai kaikkia humalia oluissa ei kerrota.
GP = vahvavierre (mahdollisesti jatkettuna vedellä tai otetaan niin kauan, että laskee SG sopivaksi).
ESB = vahvavierre + ohutvierre oikeassa suhteessa. Kuivahumalana Target!
LP = ohutvierre + sokeri? kuivahumala Target
CW = ohutvierre

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Maalis 30, 2011 17:59 pm

Löydettyä
I was fortunate enough to be allowed to take a look at Fullers brewing records last year. So I've got a real recipe for London Pride, albeit from 1968. Scaling it down to 5 gallons, it looks like this:

6 lbs pale malt
1.25 lbs flaked maize
0.15 lb crystal malt
0.5 lb sugar (a mixture of glucose and No.3 invert sugar)
1.5 oz Worcester hops
0.5 oz EKG
1 oz Styrians

In the original 4 different beers were party-gyled: Golden Pride, Export London Pride, London Pride and PA. The OGs were 1090, 1046, 1043 and 1037 respectively.

Oh, and the mash temperature was 145º F, the boil 1.25 hours and the pitching temp. 60º F.

Sugar is usually added in the copper.

Forgot to mention. It say a quarter of the hops were added in the hop back.

Määrät siis?
18,93 litraa
2,72kg pale
0,57kg maissi
0,07kg kristalli
0,23kg sokeria
42,52g Worcester hops
14,17g EKG
28,35g Styrian
Jos siis mitat amerikkalaisia. Tai niinkai ne on englantilaisillakin, nestettä vain menee enemmän?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Maalis 30, 2011 19:07 pm

Nyt siis järkeilemällä. Seuraava on siis omia aivopierujani joita nyt turahtelee kohtalaisesti.
Tuo ohje on siis suunniteltu siten, että lopullinen olen kokonaismäärä on 5gal, muuten tuossa ei ole mitään järkeä.
Mallasta yms. on sen verran vähän.
Toisin sanoen, maltaista saadaan juuri senverran kuin muutenkin, mutta se jaetaan näihin osiin. Mutta mäskäimen kapasiteetti voidaan hyödyntää joka kerta täysi mittaisesti. Joten olutta voidaan silti tehdä enemmän kuin samalla määrällä pankertoja versus, että tehdään joka kerta ns. oma uniikki olut.

Laskeskelin tuossa noiden karviksen laittamien linkkien (sen toisen) perusteella jotain.
Eli he ovat tehneet kerralla 421 brl (68 896L jos englantilaiset yksiköt)
Vahvaa vierrettä on otettu 166,5 brl (27 247L ja SG1.093) ja ohutta 244,25 brl (39 971L ja SG1.016). Humalia huuhdottu 10,25 brl (1 677L)
Jatkan myöhemmin, lapselle menen nyt lukemaan ilta sadun.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Karvis » Ke Maalis 30, 2011 22:57 pm

Tuota, älä luota kaikkeen mitä netissä on :) Fuller's on kyllä esmes aikoinaan käyttänyt maissihiutaleita, mutta ei enää pitkään aikaan. Keeling on yhdessä live interview:ssä ja tuossa uusimmassa BYO lehden haastattelussa sanonut noi mitä ne käyttää tarkkaan. Ja en usko, että Keeling valehtelee. keeling myös kertoi tarkkaan miten he ottavat noi tarpeet talteen ja miten he fermentoivat.

Tästä voi toki kirjoittaa artikkelin, mutta seuraavat ovat faktoja:
Fuller's käyttää noissa neljässä oluessa samaa mäskiä ja mäskissä on 2 mallasta suhteessa 95% ja 5%, British Pale malt (tätä he monitoroivat ja tarkastelevat tarkkaan, että saavat aina samanlaatuista. Toimittaja voi vaihtua, ei välttämättä sama) ja Crystal malttia (75 color).
Fuller's käyttää bitterin hopseina vain Targettia, molemissa vierrekattiloissa, määrä on siis eri niissä.
maku hopseina he käyttää lopussa Northdownia ja Challengeria.
Lisäksi dry hoppaavat ESB:n goldingsilla ja ehkä lisäävat sitä myös vähän tuossa boilingin lopussa.

Mutta, toki noitten humalien tarkka määrä on hankala laskea. Kun eihän Keeling nyt alkanut niitä niin tarkkaan määrittelemaan varsinkaan pieniin 19L tai 23L satseihin :) mutta noissa parhaimmissa resepteissa mitä itse olen tehnyt niin 23L satsissä ne pyörii tasolla 10-20g northdown/challenger. n5g Goldings. Lisätään lopussa, itse lisään korkeintaan siinä vaiheessa kun 10min keittoa jäljellä.
ESB dry hopataan 10-20g Goldings. Olen myös dry hopannut Chiswickit.

Mutta mitään sokereita, väriaineita taikka maissia ei Fuller's enää nykyään käytä.

He tekevät noista kahdesta boilista siis 4 olutta sillee, että O.G. pitää saada tismalleen samaan mitä se on aina ollut, eli tarpeen mukaan esmes ESB:hen voidaan ottaa toisen runningssin kattilasta vierrettä että O.G. saadaaan kohdilleen jne. Eli he tekevät vähän samaa mitä viskitislaamot, he blendaavat noi neljä olutta.

esim. 23L litran London Pride (4.7%) satsiin menee maltaita. EDIT: kyseessä siis 4.7% pulloversio, cask versiossa prossat on 4.1%, eli se on laihempaa ja paremman makuista :) joten sen mukaan vähentäkää.
4.67kg pale malt
250g Crystal 75

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Maalis 31, 2011 13:07 pm

Jep, en uskonutkaan kaikea todeksi ;) Mitä kohtaa muuten tarkoitit? Nuo "tiedot" mitä hain, on kerätty Fullersin omilta sivuilta ja ratebeeristä siis ennen "resepti osiota". Netistä kaikki tietomme lienevät peräisin ;) ja sinnehän tämäkin menee.

Humaloinnista sen verran, että alle 100litran keittoihin (olikonhan "tarkka" 76l) on käytettävä enemmän humalaa kuin yli sadan litran keittoihin.
Eli mitä enemmän keittoa on sitä paremmin utilisaatio tapahtuu. Tämä ei ole muuta kuin kirjatietoa, ei omaa kokemusta.

Jotenkin tulee väkisinkin sellainen ajatus mieleen, että esim. London Pridea ei voi tehdä ilman, että tekee kaikki muutkin siinä "sivussa".

Mutta en usko, että tekemällä patry-gylen, maltaista saa yhtään sen enempää irti, Kyseessähän on "vain" huuhtelemattoman ja huuhdellun maltaan erottamisesta. Eli voitaisiinhan huuhtelut ajaa ns. normaalistikin samaan kattilaan ja tehdä yksi olut.
Hyötyjä on se, että mäskäin voidaan hyödyntää 100% ja samasta mäskäyksestä saadaan useampi olut sekä keittokoko voi olla pienempi. Samalla kun kerran mäskäys kapasiteetti voidaan hyödyntää kokonaan saadaan loppujen lopuksi enemmän vierrettä kuin esim. tekemällä pelkkä Golden Pride.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Karvis » To Maalis 31, 2011 13:56 pm

suorama kirjoitti:Jep, en uskonutkaan kaikea todeksi ;) Mitä kohtaa muuten tarkoitit? Nuo "tiedot" mitä hain, on kerätty Fullersin omilta sivuilta ja ratebeeristä siis ennen "resepti osiota". Netistä kaikki tietomme lienevät peräisin ;) ja sinnehän tämäkin menee.

Juu, sorry. Yllättävä tosiaan toi Fullerssin sivujen info humalien suhteen. Itse perustan tietoni tosiaan nauhoitettuun Keelingin haastatteluun ja BYO magazinen haastatteluun lähinnä. Jotenkin on vaan hankala uskoa, että Keeling nyt huijaisi tai unohtais jotain. En tiedä, ei tuossa nyt sinänsä massiivisia eroja kuitenkaan ole.
En tiedä...

suorama kirjoitti:Humaloinnista sen verran, että alle 100litran keittoihin (olikonhan "tarkka" 76l) on käytettävä enemmän humalaa kuin yli sadan litran keittoihin.
Eli mitä enemmän keittoa on sitä paremmin utilisaatio tapahtuu. Tämä ei ole muuta kuin kirjatietoa, ei omaa kokemusta.

Kyllä, mitä paksumpaa liemi on, sitä enemmän humalaa siellä on oltava että saadaan sama efekti. Eikös se noin mennyt kirjojen perusteella. Eli se riippuu keitettävän vierteen gravitystä. Tässä on tämä osakeitosten ongelma, pitää laskea tarkkaan paljonko sinne pitää humalaa laittaa, kun ei keitä koko volyymiä kerrallaan. Tästähän on ne tarkat kaavat esim. Palmerin kirjassa millä noi utilisaatiot voi laskea.

suorama kirjoitti:Jotenkin tulee väkisinkin sellainen ajatus mieleen, että esim. London Pridea ei voi tehdä ilman, että tekee kaikki muutkin siinä "sivussa".

Kyllä se kuulemma Keelinginkin mielestä hyvin lähelle onnistuu. Toki aina se pyrkiminen lähelle oikeaa prosessia parantaa tarkkuutta.

suorama kirjoitti:Hyötyjä on se, että mäskäin voidaan hyödyntää 100% ja samasta mäskäyksestä saadaan useampi olut sekä keittokoko voi olla pienempi. Samalla kun kerran mäskäys kapasiteetti voidaan hyödyntää kokonaan saadaan loppujen lopuksi enemmän vierrettä kuin esim. tekemällä pelkkä Golden Pride.

Juu, mun nähdäkseni se syy miksi esim. Fuller's on ryhtynyt käyttään parti-gyleä ja pysynyt siinä on se, että sillä saa helposti sen konsistenssin aikaiseksi. Eli saa helpolla tavalla luotua aina sitä samaa olutta kerrasta toiseen. Eli jos ja kun mäskissä se vierteen laatu vaihtelee pakosta jonkin verran (eri maltaat), niin kun sitten blendailee lopputulosta niin saa aina samanlaista olutta jakeluun asiakkaille. Tuossa on se takana ja minusta loistava systeemi tohon.
Kotiolutta kun tekee, niin konsistenssia on hyvin hankalaa saavuttaa, vaikka tekisi tarkkoja muistiinpanoja.

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Imatra

ViestiKirjoittaja Anssi » To Syys 01, 2011 19:12 pm

Tuli tässä tuosta kahden oluen tekemisestä yhdestä mäskistä mieleen, että minkähän verran sokereista saadaan talteen ensimmäiseen vierteeseen? 28 litraa tulee vierrettä keittoon ja pyrin nestemäärät suunnittelemaan niin, että ekat 14 litraa vierteestä tulee mäskin siivilöinnistä ja toiset 14 litraa huuhtelusta. Tietäisi vähän, että minkä verran joutuisi vierteitä lantrailemaan keskenään.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Pe Joulu 21, 2012 2:27 am

Lähetin näistä ja muutamasta muusta kyselyn Kotimaisten kielten keskukseen. http://www.kotus.fi

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”