Oluen tekeminen uutteesta

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Suomi
18 tai yli: Olen

Re: Oluen tekeminen uutteesta

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Elo 13, 2014 22:39 pm

Jos vierre on ollut yli 18'c asteessa, on kolmessa viikossa käyminen ohi. Sen jälkeen käynnistämiseen vaaditaan hulvaton määrä hiivaa. Tuohon hiivan lisäämiseen hyväksi havaittu keino on kipata jämähtänyt olut toisen oluen hiivakakun päälle heti toisen oluen pullottamisen jälkeen.

Sinun tapauksessa en olisi lainkaan huolissani, jos käymisastiassa on krausenrengas(se ruskea reunus käymisastian kyljessä oluen pinnan päällä) on olut käynyt käymisensä kolmessa viikossa normaali lämmöissä.

Kaikesta huolimatta suosittelen hankkimaan ominaispainomittarin, niitä saa tilattua / toknetin tavarataloista. Ominaispainon mittaukseen sopivia mitta-astioita saa oluttarvikeliikkeistä, sekä ikeasta löytyy oikein sopivan kokoinen kukkamaljakko jossa ei mene yhtään olutta hukkaan mittaamisen vuoksi.

Jos ajattelit lapota oluen toiseen astiaan pullotusta varten tai suoraan pulloihin, lappoa ensin litra olutta ja välissä mitta-astiaan mittausta varten, siitä saat ominaispainon mitattua.

Lagopus
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Utsjoki

ViestiKirjoittaja Lagopus » Pe Marras 21, 2014 17:15 pm

Tervehdys foorumilaisille, hyvä on foorumi.

Sellaista aloin miettimään, että eka postauksessa on kertoimena 7,67:

äyni kirjoitti:Voit laskea oluesi alkoholipitoisuuden seuraavasti:
Ota ensimmäisen mittauksesi lukema, esim. 1.045 ja muuta se yksinkertaisesti muotoon 45.
Viimeinen lukema, esim. 1.009 muuttuu muotoon 9.
Sitten lasketaan:
45 - 9 = 36 -> 36 / 7,67 ~ 4,7 %
Pullossa jälkikäyminen tuo noin 0,3 % lisää, jolloin lopullinen alkoholiprosentti on 5%.
(Astian vaihdon yhteydessä mitatulla lukemalla ei ole varsinaisesti laskennallista merkitystä. Se otettiin vain, jotta voitiin olla varma, että olut on käynyt riittävästi.)

Ja wikisivulla kerroin on 7,38:
Kuva

Toinen on ilmeisesti oikein, toinen ei. Tai sitten en vain osaa :wink:

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Marras 21, 2014 22:31 pm

Kumpikaan ei ole oikein. Oikealta vaikuttava kaava löytyy mm. Wikipediasta ja on tämänlainen:

Kuva

Ei jaksa tarkistaa, luotetaan nyt tuohon. Tuossa ainakin on kaikki oikeat elementit.

Wikipedia tarjoaa myös tuon yo. kaavamallin, jakajana 7,36 (viinille). Vaihtoehtoisesti jos käyttää desimaalilukuja, voi wikipedian mukaan erotuksen kertoa 131:llä.

Joka tapauksessa tuommoinen ero jakajassa ei meinaa oikein yhtään mitään. Jos tehtäisiin oikein vahva olut, jossa ominaispainon muutos käymisen aikana olisi 1,145 - 1,045, niin laskukaavat antavat tulokset 1%-yksikön sisään. Voin luvata, että mittausepätarkkuutta on enemmän.

Ja se syy siihen, miksi nuo kertoimet ovat erit johtuu siitä, että ne on laskettu jollekin keskiverroksi ajatellulle FG:lle, ihan vain siksi, että kaavasta saisi simppelin. Mitä kauemmaksi tästä luvusta poiketaan, sitä suurempia virheitä tulee.

Lagopus
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Utsjoki

ViestiKirjoittaja Lagopus » Pe Marras 21, 2014 23:25 pm

Kiitos selvennyksestä. Ajattelinkin, että tässä on varmaan pari muuttujaa mukana.

Rocco
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Rocco » Ke Maalis 23, 2016 9:13 am

Hei, uusi käyttäjä täällä :cheers2:

Jos tekee oluen uutteesta reseptin mukaan ja lisää vettä vain puolet, tuleeko oluesta tällöin tuplavahvuista?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Maalis 23, 2016 9:25 am

Vierteen (käymättömän oluen) sokeripitoisuus kaksinkertaistuu, mutta hiiva tuskin jaksaa käyttää olutta tuplavahvuiseksi. Oluesta tulee kyllä huomattavasti vahvempaa kuin täydestä reseptistä ja olut jää makeammaksi.

Rocco
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Rocco » Pe Maalis 25, 2016 19:55 pm

Kiitos vastauksesta.
Resepti: Muntons Yorkshire Bitter uute
500g spraymallas light
500g spraymallas medium
15g Summit humala 20min ja 10 min
vettä 17L

Ekat kaksi päivää kävi pulputtaen mutta nyt todella harvoin pulputtaa. Onko normaalia? Vesilukossa kuitenkin näkyy kondensaatiota ja astiassa on selvästi painetta. Hiivan nesteytys oli uusi juttu josta luin täältä, ohjeissa kun neuvotaan vain sekoittamaan/ripottelmaan hiiva vierteeseen.

Aiempi Coopers stout kävi selkeästi rajummin.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Su Maalis 27, 2016 9:50 am

Rocco kirjoitti:Ekat kaksi päivää kävi pulputtaen mutta nyt todella harvoin pulputtaa. Onko normaalia? Vesilukossa kuitenkin näkyy kondensaatiota ja astiassa on selvästi painetta. Hiivan nesteytys oli uusi juttu josta luin täältä, ohjeissa kun neuvotaan vain sekoittamaan/ripottelmaan hiiva vierteeseen.

Oman kokemukseni mukaan suurin osa käymisestä tapahtuu parin ensimmäisen päivän aikana, sitten tahti hidastuu selvästi, ja loppuu yleensä viikon sisään. Eli selostamasi käyminen tuntuu ihan normaalilta.

Itse en muutaman ensimmäisen erän jälkeen ole välittänyt vesilukosta, vaan seuraan käymistä mittaamalla tiheyden joka päivä. Kun tiheys ei enää muutu, katson käymisen loppuneen. (Jos ratkaisee loppumisen siitä, että vesilukossa ei enää kupli, niin käsittääkseni joutuu loppupelissä odottamaan ikuisesti.)

Vielä selvennys: olen aina käyttänyt kuivahiivoja. Melkein aina ne ovat olleet Fermentiksen sellaisia, ja ne olen aina ripotellut. Pari Danstar-tapausta olen nesteyttänyt, kun paketissa niin neuvotaan.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Maalis 27, 2016 10:36 am

Hyväksihavaittu keino on myös unohtaa pönttö käymisen alettua ainakin pariksi-kolmeksi viikoksi, sitten vasta katsoo ominaispainon (ja makunäytteen) ja siirtää sekundääriin.
Eli rennosti vain ja antaa oluen käydä omia aikojaan kaikessa rauhassa sen kummemmin stressaamatta! :)

Rocco
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Rocco » Ti Huhti 12, 2016 11:15 am

Nyt on pönttö ollut sen kolmatta viikkoa (1-2 viikkoa ilman pulputusta) ja vesilukko on alkanut taas pulputtaa? Voinko olla vielä stressaamatta :D

Kantta en ole vielä uskaltanut avata

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » To Kesä 16, 2016 20:22 pm

Mulla on nyt sattuneista syistä päässyt nuo käymisajat hieman venähtämään, sellaiset 6-12 viikkoa olleet pöntössä oluet ja ihan hyvää ovat olleet. Nyt tarttisi viikonloppuna saada aikaiseksi pullotella taas yksi pöntöllinen joka on ollut 6-7 viikkoa käymisastiassa.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » To Kesä 16, 2016 21:35 pm

^ Parempihan se on rauhassa edetä eikä turhaa hötkyillä. Aina vain ei ole lehmänhermoja odottaa :D

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Kesä 16, 2016 21:48 pm

^ Lehmänhermotesti lienee lambic-harrastus, joka vaatii 1-3 vuoden kypsytyksen. Tai jos laki sallisi niin viskin valmistaminen: 10-vuotiaasta ylöspäin alkavat olla maukkaita. =)

Anteeksi :ot:

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » To Kesä 16, 2016 22:08 pm

Heh aivan :nauru:

Voltti
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Voltti » Su Loka 09, 2016 18:08 pm

Rocco kirjoitti:Kiitos vastauksesta.
Resepti: Muntons Yorkshire Bitter uute
500g spraymallas light
500g spraymallas medium
15g Summit humala 20min ja 10 min
vettä 17L

Ekat kaksi päivää kävi pulputtaen mutta nyt todella harvoin pulputtaa. Onko normaalia? Vesilukossa kuitenkin näkyy kondensaatiota ja astiassa on selvästi painetta. Hiivan nesteytys oli uusi juttu josta luin täältä, ohjeissa kun neuvotaan vain sekoittamaan/ripottelmaan hiiva vierteeseen.

Aiempi Coopers stout kävi selkeästi rajummin.

Paljonko tuli alkoholia 17 litraan tuolla reseptillä? Tuliko merkittyä talteen?
Tuoppini on aina puolityhjä. :cheers1:

Rocco
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Rocco » La Marras 05, 2016 18:26 pm

Ei tullut merkittyä. Kyseinen erä meni perseelleen, ja maistui suoraan sanottuna paskalle. En ole uutteisiin enää palannut kahden erän jälkeen.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”