Whirlpool ja 0 min hops lisäykset

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

aleksiiv
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hämeenlinna
18 tai yli: Olen

Whirlpool ja 0 min hops lisäykset

ViestiKirjoittaja aleksiiv » Su Loka 28, 2018 21:40 pm

Mitä meinaa jos ohjeessa lukee:
Whirlpool for 20 min.

Eli otanko kaikki humalat pois ja whirlpoolaan 20 min. Miksi? Vai onko Chinookki 20min whirlpoolissa? Törmäsin tällaiseen black ipa reseptiin redditissä:

Kuva

Eli keiton lopussa, otanko kaikki humalat pois ja lisään chinookik, sitten alan jäähdyttää ja samalla whirlpoolaan vierrettä? Ja 20 min päästä otan chinookit pois?

Vai mitä meinaa 0 min lisäykset?

Aivan sekaisin

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

Re: Whirlpool ja 0 min hops lisäykset

ViestiKirjoittaja miguels » Su Loka 28, 2018 22:44 pm

Centennial ja chinook keiton päätyttyä sekaan ja sit whirlpoolataan 20 minuuttia

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Su Loka 28, 2018 22:45 pm

Muut humalat saa toki olla mukana

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Loka 29, 2018 7:36 am

aleksiiv kirjoitti:
Eli keiton lopussa, otanko kaikki humalat pois ja lisään chinookik, sitten alan jäähdyttää ja samalla whirlpoolaan vierrettä? Ja 20 min päästä otan chinookit pois?

Suunnillleen noin, mutta siinä on myös centennial 0 min ja 5 min jotka haluat pitää mukana. Myös 60 min humalat voivat siis olla mukana kuten toisaalla oli puhe, sillä asialla ei ole tuossa väliä kun niistä on kaikki jo liuennut ja öljyt haihtuneet pois. Kotioluterissä tuota 'whirlpoolia' ei tarvitse myöskään sekoittaa koko ajan, tärkeintä että ne humalat ovat tuon ajan ei-kiehuvassa vierteessä. Älä kuitenkaan jäähdytä sitä jäähdyttimellä liian kylmäksi ennenkuin 20 min on kulunut, haluat pitää sen riittävän lämpimänä (yli 65C:ssa) koska huoneenlämmössä niistä humalista ei irtoa juuri mitään vierteeseen. Tämän vuoksi niitäkään ei ole välttämätöntä ottaa pois heti 20 min jälkeen. Silloin vain jäähdytät sen kylmäksi jolloin humalat eivät enää vaikuta tulokseen vaikka ovatkin mukana.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”