Desinfiointi Kloriitilla

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

jabl
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Desinfiointi Kloriitilla

ViestiKirjoittaja jabl » Pe Loka 12, 2018 14:43 pm

Hei,

parempi puoliskoni lähetti minut olutpanokurssille, ja siitä tuli sitten jonkinlainen innostus kokeilla sitä itse. Kas kumma, komerosta löytyikin tällainen joskus lahjaksi saatu paketti jossa kutakuinkin kaikki tarvittavat välineet ja mömmöt (https://www.beermachine.com/ ). Netistä kun katselin niin eipä ihmiset ole tuohon härveliin kovin tyytyväisiä olleet ("brown pond water" jne.), mutta ajattelinpa nyt kokeilla sitä sen sijaan että suoraan heittäisin roskiin.

Ainoa mikä tuossa paketissa näyttää puuttuvan on desinfiointiaine. Ohjeissa sanotaan että pitää käyttää "chlorine bleach" sopivasti laimennettuna veteen. Kotona löytyy toki ihan tuiki tavallista rainbow-merkkistä kloriittia, käykö se vai pitääkö olla joku erityinen elintarvikekäyttöön varta vasten tehty desinfiointiaine?

Tähän liittyen, ohjeissa sanotaan että kun on sillä kloorilla puhdistanut astian, niin huuhdellaan ihan hanavedellä joka sisältää myös hiukan klooria jolloin ei pöpöt pääse kasvamaan. Päteekö tämä kuitenkin Suomessa, olen käsittänyt että täälläpäin ei hanavettä juuri kloorata?

miguels
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Uusimaa
18 tai yli: Olen

Re: Desinfiointi Kloriitilla

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Loka 12, 2018 17:44 pm

Kyllä kloorataan.

Kloriitti on ihan ok aine mutta se pitää huuhtoa todella hyvin pois kylmällä vedellä.
Starsan on panokäytössä helpompi aine.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”