Oikea hiiva väärässä oluessa tai päinvastoin

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Oikea hiiva väärässä oluessa tai päinvastoin

ViestiKirjoittaja dr.hopo » To Elo 09, 2018 12:42 pm

Onko tullut kokeiltua jonkin hiivan käyttöä täysin "vääräntyyliseen" olueen? Miten kävi?

WLP004 startteria (ei-kuivaan stoutiin) ravistellessani tuli pehmeän hedelmäistä tuoksusta mieleeni, että sopisikohan WLP004 jonkinlaiseen sameaan ja pehmeään pale aleen. Voisin kuvitella pehmeän suutuntuman ja hedelmäisen maun, joka voisi sopia joidenkin amerikkalaista humalien kanssa yhteen. Esim. jotain hedelmäiseen kallellaan olevaan sitrushumalaa voisi kuvitella.

Huomenna on vuorossa makea stout, johon vääryydellä käytän WLP004:ää, mutta sitten on vuorossa pari pale alea ja toiseen voisi koittaa WLP004:ää, ehkä.

Onko foorumilla muita väärinkäyttäjiä tai sellaiseksi aikovia?

Matts
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Re: Oikea hiiva väärässä oluessa tai päinvastoin

ViestiKirjoittaja Matts » To Elo 09, 2018 14:35 pm

Dunno onko väärää hiivaa suoranaisesti olemassa jos hiivan ominaisuuksia toivotaan. Enemmän pitäisin vääränä hiivalle sopimattomia käymislämpöjä.

Ite oon käyttänyt ristiin rastiin tyylilajeja eri hiivoja. Vehnäoluthiivaa en tosin ole käyttänyt suoranaisesti normi aleissa, mutta pullahiivaa (joka on vähän sekä että) kylläkin.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”