Päänsärkyä uuteoluesta

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Terppari
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Riihimäki
18 tai yli: Olen

Päänsärkyä uuteoluesta

ViestiKirjoittaja Terppari » To Huhti 12, 2018 11:53 am

Moi

Onko antaa mitään vinkkiä , mistä voisi johtua päänsärky tekemästäni uuteoluesta.
Särky tulee jo yhden oluen juotuani. Olut ei maistu mitenkään pilaantuneelta .
Tämä ei tapahtu joka satsin kohdalla, siksi epäilen jotain virhettä jonka olen tehnyt valmistuksessa.

Mikä voisi aiheuttaa tämmöisen ikävän asian?

Kiitos avusta :D

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

Re: Päänsärkyä uuteoluesta

ViestiKirjoittaja cob » To Huhti 12, 2018 12:04 pm

Liian korkea käymislämpö ainakin voi johtaa etanolin lisäksi muihin alkoholeihin jotka (kai) voi päänsärkyä aiheuttaa.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Terppari
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Terppari » To Huhti 12, 2018 12:07 pm

Tuo voisi tietysti olla yksi syy.

Käymispaikan lämpötila pyörii siinä +17-20 astetta .

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » To Huhti 12, 2018 21:56 pm

Käymisreaktiossa syntyy aika lailla lämpöä joten 20-asteinen huoneenlämpö voi ilman lisäjäähdytystä tarkoittaa 25 asteen käymistä. Korkea lämpö (lähinnä hiivauksen yhteydessä ja käymisen alkupuolella) tosiaan noita korkeampia alkoholeja (propanoli, butanoli ym) tuottaa ja niistä tulee päänsärkyä sekä aika huppeliin, itsekin yhdessä erässä tuollaista havaitsin. Myös hyvin pitkät seisottelut sakan päällä voivat noita lisätä.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Huhti 13, 2018 7:57 am

Pöntön sisälämpöä voi varovasti arvailla siitä kuinka käyminen villiintyy eka päivien aikana, jos on tuntumaa käytetyn hiivan käytökseen noin muuten. Jos hiiva pyrkii riemukkaana vaahdoten ulos vesilukosta, niin useasti sisälämmötkin lähtevät aika hurjaan nousuun...joka toki ruokkii edelleen hiivan käymisvauhtia ja kierre on valmis.

US-05:llä esim. jos saa pidettyä vierteen jonkin verran alle 20 asteen, tuota kierrettä ei pääse tapahtumaan ja pikkupöntön lämmöt saa pidettyä märkä rätti -jäähdytyksellä aika hyvin kuosissa, mutta jos tuosta noustaan niin rätin jäähdytysteho ei oikein riitä. Laitan nykyisin tuon märän rätin rutiinina pöntön ympärille kun aktiivikäyminen starttaa, ja vasta myöhemmin katson että olisiko sitä tarvetta poistaa. Harvemmin on.

Sellainen anekdootti, että jos asunnossa on lattialämmitys niin pöntön pitäminen lattiaa vasten saattaa kanssa tehdä yllärit...minimissään kantsii laittaa pöntön kylkeen joku lämpömittari kiinni niin näkee missä mennään (vaikka eristävän vaahtomuovinpalan alle).
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Terppari
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Terppari » Pe Huhti 27, 2018 10:10 am

Kiitos hyvistä neuvoista. Täytyy tuohon lämpötilan seurantaan panostaa enemmän ja koitan tuota märkärätti vinkkiä.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”