Mitä humalia APA:aan?

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Eura
18 tai yli: Olen

Mitä humalia APA:aan?

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Huhti 04, 2018 10:08 am

Elikkä ajatuksena tehdä maittava ameriikan ale. Uutteesta teen ja pohjaksi valikoitui tuttu ja turvallinen Cooppersin Real Ale josta saa jo hyvät katkerotkin pohjille mutta ongelmaksi koituu lähinnä tuo kun ei tunne nuita humalia vielä kovinkaan hyvin että milläs tuo sitten kannattaa aromisoida. Erinäköisissä kokeiluissa on tullut käytettyä Citraa, Cascadea, Saazia nyt ainakin mutta singlehop tyylisesti.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

Re: Mitä humalia APA:aan?

ViestiKirjoittaja mursu » Ke Huhti 04, 2018 10:55 am

Cascade ja Centennial on varmaan USAn käytetyimmät humalat pienpanimoissa joten niistä voisi tietysti aloittaa. Amarillo on myös tyypillistä eikä niin valtavan kaukana noista. Jos pidät esim. Alkosta laajasti löytyvästä Sierra Nevadan Pale alesta, on se humaloitu juuri Cascadella. Myös Centennialilla voi tehdä pelkiltään ja molemmat ovat aika sitruksisia. Näissä uusissa humalissa on poikkeavampia ja eksoottisiakin makuja ja jos olet kokeilunhaluinen niin Crystal, Simcoe, Mosaic, Equinox, Citra..osa noista ehkä vain osana kokonaisuutta. Itsellä ei ole tarkkaa reseptiikkaa tarjota, lähinnä satunnaisesti maistellut jenkkioluita. Noista jälkimmäisistä olen pitänyt ainakin Simcoesta. Equinox ja pienin varauksin myös hieman ylitsevuotava Citra ehkä juuri muiden lisänä tai pienissä määrin.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Huhti 04, 2018 12:49 pm

Helppo kokeilu alkuun on ostaa coopersin lager jonka teet 21L eräkokoon. Keitä 10L kattilassa 1,5kg vaaleata spraymallasta(tai iso purkki vaaleaa nesteuutetta) 30min 50g cascadepellettiä ja 15min 100g cascadepellettiä. Tämän jälkeen mahdollisimman nopea jäähdytys etteivät aromit karkaa, jos jäähdytys on hidasta (esim 15min että lämpötila alle 80'C) niin lyhennä noita minuuttimääriä 10min.
Coopersi suoraan käymisastiaan ja pari litraa kiehuvaa päälle, heti kun uute sekoittunut veteen niin muutama litra kylmää päälle että uutteen vähäiset aromit eivät karkaa ja muutenkin lämpömuutos jää vähäiseksi. 10L kattilasta viilennetty spraymallasvierre ison tiheän sihdin läpi (esim ikeasta) käymisastiaan ja kylmää vettä hanasta perään kunnes 21L on saavutettu. Pitäisi olla hiivauslämpötilassa, hiivaksi joko coopersin oma tai US-05 fermentis. Pullotus kolmen viikon päästä ja nauttimaan.

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Ke Huhti 04, 2018 16:42 pm

Cascade on aika varma valinta,käyhän hakemassa Ruosniemen Piirimyyjä kaupasta,siinä melko simppeli magnum&cascade humalilla toteutettu APA ainakin mulle maistui :cheers1:

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”