Bullet brew olutuutteet

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

reivanen
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: pk-seutu
18 tai yli: Olen

Bullet brew olutuutteet

ViestiKirjoittaja reivanen » Ma Maalis 12, 2018 20:14 pm

Tietääkö joku mitä tämä kylmäpakkaus prosessi käytännössä tarkoittaa? Onko tyhjiötislattu uute vai pelkästään pastörointi pakkaamisvaiheessa jätetty pois?

Jos on tosiaan tyhjiötislattu niin pitäisi olla todella hyvin aromit tallessa. Miten käytännössä? Firma ilmeisesti eestiläinen niin yllättävän vähän tästä ollut puhetta täällä, pari hassua maininta koko foorumilla eikä yhtään kokemuksia jaettu lopputuloksesta.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Bullet brew olutuutteet

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Maalis 12, 2018 23:50 pm

Teettävät samassa paikkaa kuin Mangrove Jack's eli täällä https://spl-int.com Yllättäen nuo eivät ihan hirveästi kerro tarkempia yksityiskohtia vaikka kysyinkin yhdessä välissä niin tuskin tuossa mitään kamalan paljon uutteen steriiliä pakkauslinjaa kummempaa mukana, kun jos suljettu linja niin uute on ganska steriiliä muutenkin tuotantovaiheen jälkeen. Vähemmän nuo toki lämpenevät, kuin tölkkiin pakatessa, että siinä mielessä joku pointti. Varmasti huutelisivat enemmänkin jos jotain kovin hienoa olisi olevinaan mukana.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

reivanen
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: pk-seutu

ViestiKirjoittaja reivanen » Ti Maalis 13, 2018 12:00 pm

On kyllä senverran mielenkiintoinen tuotesetti että laitoin 2 uutepakettia + 2 LME pakettia tilaukseen.

Kannattaiskohan nuo sekoittaa suoraan käymislämpöiseen veteen että ei tulisi sitä 100 asteeseen lämmitystä enää, joka suurelta osin kumoaisi kylmäpakkauksen edut? Vai onkohan liian iso kontaminaatioriski?

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Ti Maalis 13, 2018 18:24 pm

Olen sekoittanut jonkun kerran nesteuutetta jossain määrin jäähtyneeseen, n. 70-75 asteiseen nesteeseen, en ole huomannut mitään kontaminaatioon viittaavaa lopputuloksessa. Sekoittuminen on tosin ollut jo tuon verran alle 100 asteiseen nesteeseen sen verran nihkeää että epäilen ettei uute oikein sekoitu 20 asteiseen.
Mulla on juuri käymässä ensimmäinen Bullet Brew -kokeilu, Session IPA (+ 700g DME ja 200g panimosokeri), odotan mielenkiinnolla millaista tulee :).

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Posio

ViestiKirjoittaja Von Retee » Ke Maalis 14, 2018 7:39 am

Olen tehnyt yhden Vienna Lagerin, en ollut lopputulokseen tyytyväinen, noudatin paketin ohjeita, paitsi nestettä en laittanut aivan niin paljoa muistaakseni, mutta panimosokerilla tein (1kg). Toki, en mitään kypsytyksiä tms. jaksanut odotella eli ehkä ois maku saattanut parantua ajan myötä.

Hiiva on paketin sisällä, paketin kun avaa, on se käytettävä. Laittaisin itse hiivan paketin ulkopuolelle. Nyt kun leikkaa tuon paketin auki, niin siellä on ikään kuin tasku, missä hiiva ja ohjeet. Ohjeissa oli hiukan ristiriitaa. Eli tämä tekee sen, että paketin kuumennus kuumalla vedellä pitää tehdä niin, että avaa ensin paketin ja hiivat pois, jos tätä tyyliä tykkää käyttää.

Uskoisin, että paketti kestää kuumaa ja itse kaatelin paketin sisään kyllä kuumaa vettä, että sai kaikki huuhdeltua. Ja kuumaan veteen kyllä liuoittelin kaikki. Vaikea kuvitella, että uute liukenisi käymislämpöiseen veteen?

LME:llä varmaan lopputulos on huomattavasti parempi kuin tuo yllä oleva oma kokeiluni.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”