Cooperin uute ei käy?

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Voltti
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Cooperin uute ei käy?

ViestiKirjoittaja Voltti » Ke Helmi 28, 2018 3:04 am

Laitoin 4-5pv sitten Coopers stoutin 30l Melkon astiaan. Vesilukkona on Sterilock, joten en pysty pulputusta seuraamaan. Alussa oli vaahtoa pinnassa mutta nyt ei enää lainkaan. Myöskään tuota 3-4pv kohdalla tapahtuvaa kuohahdusta ei ole tapahtunut, ei näy jälkiä astiassa että vaahto olisi noussut. Katsoin Coopers ohjevideon, jonka ohjeita noudatin pääasiassa: https://youtu.be/CV5k27y8xbs

Ainut juttu minkä tein eri tavalla oli että lisäsin hiivan noin 16-17 asteiseen litkuun, huoneen lämpötila on 21,4-21,7 c ja siinä lämpötilassa sen jälkeen öhöttänyt. Hiivapaketin avauksessa tuoksahti hedelmäisyys hetken joka sitten vaihtui tavallisen kaupan tuorehiivapalan hajuun. Päiväys paketissa on 11.3.18 eli lopuillaan.

Mitä tehdä?
Tuoppini on aina puolityhjä. :cheers1:

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

Re: Cooperin uute ei käy?

ViestiKirjoittaja ByB » Ke Helmi 28, 2018 3:34 am

Mittasitko Og:n ennen pönttöön laittoa?
Voisit ottaa näytteen ja mitata ominaispainon,ettei vaan olisi käynyt jo loppuun.
Itsellä britti ale käymässä ja ihmettelin 5pv jälkeen miksei pulputa ja mittasin ominaispainon 1.014 se olikin nopea tapaus :)

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Ke Helmi 28, 2018 3:34 am

Mittasitko Og:n ennen pönttöön laittoa?
Voisit ottaa näytteen ja mitata ominaispainon,ettei vaan olisi käynyt jo loppuun.
Itsellä britti ale käymässä ja ihmettelin 5pv jälkeen miksei pulputa ja mittasin ominaispainon 1.014 se olikin nopea tapaus :)

Voltti
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Voltti » Ke Helmi 28, 2018 4:28 am

ByB kirjoitti:Mittasitko Og:n ennen pönttöön laittoa?

Og on mittaamatta =)
Tuoppini on aina puolityhjä. :cheers1:

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja burp » Ke Helmi 28, 2018 5:13 am

Saattaa tuo lämpötila (<20) olla liian kylmä Coopersin hiivalle ja se on laskeutunut pohjalle. Jos ei mitään vaahdon nostamia hiivajälkiä näy astian reunoilla niin tuskin on käynyt. Vierteen luulisi olevan nyt rittävän lämmintä. Sekoitus pohjia myöten tai ravistelu voi auttaa. Coopersin hiiva ei ole minulla koskaan pettänyt, en tosin ole tainnut käyttää ihan noin vanhoja hiivoja. Lämpimässä säilytetty hiiva voi hyvinkin olla kuollut.

Mittaappa ominaispaino ettei tarvitse arpoa.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Helmi 28, 2018 14:35 pm

Eipä toi hiiva nyt välttämättä ainakaan lopuillaan ole,itse tein tossa muutama kk sitten Stoutin us-05 hiivalla jossa parasta ennen päivä oli 05 12
Toki varalla oli tuore pussi jos toi ei olis lähtenyt käymään mutta hyvin se käytti 25L 1.065 ->1.012,eikä mitään sivumakuja olut havaittavissa (naapurilla testattu) ;-),Melkein tuossa on toi lämpötila ollut vaan syynä hitaaseen starttaamiseen.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”