Vierteen maustaminen

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Panoukko
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Rovaniemi
18 tai yli: Olen

Vierteen maustaminen

ViestiKirjoittaja Panoukko » La Tammi 27, 2018 18:13 pm

Moi,
kun tekee olutta uutteesta niin pystyykö (kannattaako) siihen lisäämään alkuvaiheessa "mausteita" esim. stout vierteeseen sulatettua suklaata ja lakritsaa ja kahvia?
Ideana kuulostaisi ainakin hyvältä :eivarma:

Piruz
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

Re: Vierteen maustaminen

ViestiKirjoittaja Piruz » La Tammi 27, 2018 19:57 pm

Pystyy, mutta yleensä tuollaiset lisäykset tehdään niin, että olut siirretään sekundäärikäymisastiaan ja lisätään sinne mausteet.

Tai, lisää mausteet n. viikon kuluttua käymisen alkamisesta pönttöön. Huom! Muista hygienia, eli kaiken mikä menee vierteeseen keiton jälkeen, pitäisi olla sanitoitu (keitetty tai liotettu alkoholissa).

Ja älä sulata suklaata, käytä kaakaopapuja. Sama kahvipavuissa. Ei jauhettua kahvia, vaan kylmäuutettua tai rikottuja kahvipapuja. Lakritsin makua saa lakritsijuuresta, joka on hyvä liottaa vaikka vodkassa tai viskissä, ja sitten lisätä käymisastiaan (älä tuhlaa liikaa alkoholia tähän).
Rohkeasti pantua :party:

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

Re: Vierteen maustaminen

ViestiKirjoittaja mursu » To Maalis 15, 2018 10:51 am

Juurikin noin, suklaassa on lähinnä rasvaa ja sokeria joista ensimmäinen ei olueen liukene ja jälkimmäinen käynnistää käymisen pöntössä uudelleen, mikä ei välttämättä ole hyvä juttu. Eli papuja tai niistä uutettuja liukoisia makuja ja tällaisistakin voi tulla pieniä määriä sokeria ja jälkikäymistä. Jos on nimenomaan tarkoitus lisätä keinotekoisesti makeutta niin käymättömiä sokereita kuten laktoosia on mahdollista lisätä jo keiton lopuksi. Ei kovin tyypillinen taktiikka kuitenkaan, ehkä milk stouteja lukuunottamatta.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”