Mäskäykseen liittyvää

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

ByB
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Porvoo
18 tai yli: Olen

Mäskäykseen liittyvää

ViestiKirjoittaja ByB » Ma Tammi 22, 2018 19:51 pm

Morjens!
Tuossa vuoden vaihteessa tehtiin ensimmäinen olut satsimme ja lopputulos oli ihan juotavaa,mutta muutama asia jäi askarruttamaan.
En osaa käyttää apuohjelmia,enkä taida alkaa niitä opettelemaankaan. Mutta maltaiden suhteen menimme "nyrkki säännöllä" 2kg mallasta/10L vettä,ajatuksena oli saada n.5% olutta.
Olut oli siis Hefe vehnää ja mallas suhde oli 50-50% Vehnän ja Pilsnermaltaan kanssa=3kg
ajatuksena saada keittoon n.14L vierrettä
Pussi mäskäyksellä 11L vettä kattilaan ja varasimme 4L huuhteluvettä.
Noh,lämpötila karkasi 71° missä se oli sitkeästi 40min. sieltä 69° 20min. ja ajattelimme et mäskätään vielä 20min. kun lämpö tippui 66° että saisimme sitä käymiskelpoistakin sokeria mukaan,tavoittelemamme lämpö oli 68°
En tiedä mihin tavara hävisi mutta keitto kattilaan saatiin n.12L vierrettä ja keiton aikana sitä hävisi vielä n.1.5L joten käymisastiaan päätyi vain vähän reilu 10L.
OG oli mukavat 1.057 Ilmaus ja n.8g liotettua kuivahiivaa sekaan.Käyminen alkoi ensimmäisen vuorokauden aikana jä kävi nätisti n.viikon.
Pettymys olikin melkoinen kun FG lukema oli 1.027,pettymys on ehkä vähän pahasti sanottu,mitta odotimme hieman matalampaa lukemaa.
Kysymykset kuuluukin,Oliko mäskäys lämpö niin korkea ettei käymiskelpoista sokeria tullut riittävästi? Ominaispainomittarin mukaan sitä oli hyvin,mutta käsittääkseni se näyttää myös käymiskelvottoman sokerin määrän?
Mites tuo huuhtelu vesi,oliko sitä tarpeeksi?..se oli muuten 75°
Sitten vielä vähän humalista katkerohumalana oli 33g Hallertau Mittlefruh (2.9 alfa) ja aromina 25g Mandarina Bavaria (n.9 alfa) 0 min. keitto.
Katkeroa nyt ei haluttukaan paljoa,eikä sitä juuri tullutkaan,mutta sitä mandariinin aromia ei tullut myöskään vaikka haluttiin.Reilu pari viikkoa nyt pullossa,voiko tuota makua vielä tulla ja muuttuuko maku vielä viikkojen kuluessa?
Kiitos jos jaksoitte lueskella tätä vuodatusta.
p.s alkoholia oli siis 4.5% joten aika lähelle haluttua päästiin

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Mäskäykseen liittyvää

ViestiKirjoittaja EeroK » Ma Tammi 22, 2018 20:42 pm

Olikohan käynyt loppuun varmasti?
Kuulostaa hieman jumahtaneelta käymiseltä. Mahdollisella lämpötilan nostolla saa hiivan polttamaan
kaikki käymiskelpoiset sokerit pois. Tai lisäämällä uutta hiivaa, jos alkuperäinen nuupahti.
Jos käyminen olikin vielä kesken, niin pullot saattavat muuttua hefe-pommeiksi.
Saattaapi ehkä myös olla, että mäskäyslämpötila oli niin korkea, että tuli liikaa käymiskelvottomia sokereita.

Humalan aromit ovat tuoreena parhaimmillaan ja haihtuvat oluen vanhetessa.
Eli humalista ei makua myöhemmin tule, oluen maku muuten varmasti muuttuu kypsyessään.
Toki vehnäoluet taitavat olla parhaimmillaan tuoreena.

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Ma Tammi 22, 2018 22:44 pm

Kiitoksia vastauksesta,en tiedä kuinka kauan hiiva voi pitää taukoa,mutta testasimme ominaispainon muistaakseni 6pv jälkeen ja kolme päivää myöhemmin oli vielä sama,käymis lämpötila oli n.22-23°
Mutta parin viikon päästä uutta matoa koukkuun ja bitteriä tekemään ja kuten sanottua,ihan juotavaa tuosta Hefestäkin tuli :jano:

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Ti Tammi 23, 2018 9:57 am

Vielä pientä vinkkiä mäskäykseen haluaisin.Onko tuo 11L sopiva vesimäärä 3 kilon mallas määrälle,vai kannattaisiko mäskäys veden määrää tiputtaa ja lisätä sama määrä huuhtelu veteen?

hs12
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja hs12 » Ti Tammi 23, 2018 10:33 am

3:1 on sellainen perus vesi:mallas suhde. Itsellä usein BIAB:issa 16-17 L : 5 kg. Tuo sinun olisi 3,66:1. Ihan OK minun mielestä. Käytän usein huuhteluun vain n. puolet eli n.8L, kun minulla kattilan koko (27L) rajoittaa tuota.

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Ti Tammi 23, 2018 11:55 am

Tänks! Noilla vesillä siis mennään parin viikon päästä,katsotaan josko bitteriin saisi oikeasti makuakin ja pikkusen % lisää.Jos onnistun pitämään lämmöt kurissa (tavoite 66°) niin eiköhän se tuolla 3kg mallas määrällä yli 5% kipua.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”