Humalien yhdisteleminen

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Juzz
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: West coast
18 tai yli: Olen

Humalien yhdisteleminen

ViestiKirjoittaja Juzz » Ti Joulu 12, 2017 21:19 pm

Millä tavoin mietitte humalalajikkeet ja niiden keittoajat reseptiä suunnitellassanne? Mitkä ovat hyviä yhdistelmiä ja millaisissa tyyleissä ne erityisesti toimivat?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Humalien yhdisteleminen

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Joulu 12, 2017 23:24 pm

Isot alfa hapot katkeroiksi, mielenkiintoisia makukuvauksia latehopiksi. Katkerot voi laskea sitten vaikka beersmithillä.

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja burp » Ke Joulu 13, 2017 7:20 am

Ei noita oikein alfahappojen mukaan voi luokitella mihin ne käy. Esimerkiksi 18 % alfahapoilla varustettu Ella sopii hyvin aromihumalointiin. Toisaalta alhaiset alfahapot omaavat humalat sopivat myös katkerointiin, esim. Saaz. Jos ajattelee pelkkää hintaa niin sitten mahdollisimman halpa korkea-alfainen humala katkerointiin.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Joulu 13, 2017 11:37 am

burp kirjoitti:Ei noita oikein alfahappojen mukaan voi luokitella mihin ne käy. Esimerkiksi 18 % alfahapoilla varustettu Ella sopii hyvin aromihumalointiin. Toisaalta alhaiset alfahapot omaavat humalat sopivat myös katkerointiin, esim. Saaz. Jos ajattelee pelkkää hintaa niin sitten mahdollisimman halpa korkea-alfainen humala katkerointiin.

Um, no iteasiassa voi. Toki ne ei _pelkästään_ käy alfahapoksi. Ite humalan lajikkeella ei ole sinällään väliä alfahapot on kuitenkin alfahappoja. Mutta suuren katkeromäärän saaminen matalan alfahapon omaavalla humalalla (esmes) Saaz myös vaikuttaa saantoon, sillä sitä humalaa joutuu laittamaan moninkertaisen määrän ja sitämyöten se imee enemmän vierrettä. Matalia a-happoja sisältäviä toki käytetään koska ne ovat perinteisiä ja paikallisesti saatavissa.

Hintaeroa ei välttämättä synny, sillä Eurooppalaiset jalohumalat tuppaavat olemaan aika halpoja harrastepiirissä vähäisemmän kysynnän takia.

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Darep » Ke Joulu 13, 2017 17:23 pm

Mä teen pääasiassa oluita matkimalla. Eli heitän oluisiin yhdistelmiä joita on ollu oluissa joista oon tykänny palijon. Useamman kerran oon koittanu sooloilla ja keksiä ite yhdistelmän. Joka kerta olut ollu vähän plöö :D

Mun lemppari-kombo on Amarillo+Centennial+Citra. Centusta vähä katkeroo ja kaikkia aromiksi & kuivana. Noista kaikki toimii myös single hoppina oikein hyvin, omaan suuhun Citra parhaiten :)

Juzz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Juzz » Ke Joulu 13, 2017 19:22 pm

Darep kirjoitti:Mä teen pääasiassa oluita matkimalla.

Matts kirjoitti: mielenkiintoisia makukuvauksia latehopiksi

Tämän lähinnä halusin kuulla :mrgreen:

Yhtenä "perussääntönä" on käyttää korkean alfahapon humalia katkerointiin ja matalamman alfahapon humalia myöhemmissä lisäyksissä. Samoin englantilaiset humalat (erityisesti ekg&fuggles) toimivat keskenään ja amerikkalaiset (erityisesti chinook+cascade+centennial+citra) toimivat keskenään.

Jossain ohjeistuksena oli aloittaa kokeilu yhdistämällä suosikkihumalaansa sen korvaukseen sopivaa humalaa ja lähteä näin eteenpäin.

Onneksi osa valmistajista julkistaa käyttämänsä humalat jotta niitä voi matkia.

Olen itse nyt harrastuksen alkuvaiheessa pyrkinyt tekemään yksinkertaisia oluita jotta opin miltä raaka-aineet maistuu ennenkuin niitä enemmän yhdistelee. Onnistunein olut tähän mennessä on Brewdogin Chinook - IPA is Dead jossa on pelkästään yli 10% alfahapon Chinookia. Pidän havun mausta IPAssa/APAssa ja olut oli mainio! Seuraavaan laitan vielä hieman Chinookia lisää kuivahumalointina :)

Mitkä ovat onnistuneita humalakombinaatioita erityylisissä oluissa?

Onko asiaan oikeastaan olemassa muuta vastausta kuin fiilispohjalla kokeilu ja oppiminen epäonnistumisten ja onnistumisten kautta? =)

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Joulu 13, 2017 20:53 pm

Onhan tuossa, etenkin kuivahumaloinnissa jos analyyttisemmin haluaa asiaan tutustua niin kannattaa kiinnittää huomiota humalien öljykoostumukseen. Näitä löytyy aika hyvin esim YCH:n sivuilta tyyliin https://ychhops.com/varieties/ekuanot-brand-hbc-366-cv Näitä tietysti täytyy suhteuttaa humalan kokonaisöljymäärään. Ja sitten tietysti pellettejä käyttessä niiden tuottajien prosessin tuhoisuudessakin ja/tai varastoinnissa näyttäisi olevan aika rankkojakin eroja etenkin aromipuolen kanssa, minkä huomaa jo aika hyvin tuoksun perusteella kun paketin aukaisee, etenkin jos kyseessä on 5kg paali.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Juzz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Juzz » Ke Joulu 13, 2017 23:03 pm

Naali kirjoitti: -- kannattaa kiinnittää huomiota humalien öljykoostumukseen.

Miten näitä pitäisi tulkita?

Suurempi co-humulone tekee karkeamman humaloinnin kuin matala. Saako noista käytännössä enempää irti?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Joulu 14, 2017 7:22 am

Samaa kuin Darep. Varsinkin aromi- ja kuivahumaloinnit apinoin säälittä hyväksi koetuista resepteistä, koska on aika kaukainen ajatus että tilaisi testiksi humalia ja sitten niiden tuoksun pohjalta lähtisi itse miettimään miten niitä yhdistäisi. Ne kerrat kun on pitänyt tehdä vähän kaukaisempia korvauksia huonosti saataville humaloille, tulos on ollut vähän epämääräinen.

Citra+Amarillo+Centennial -yhdistelmä maistuu itsellekin. Nyt on pöntössä kuivahumaloitumassa IPA jossa on Citra+Amarillo+Simcoe sekä greipinkuorta vielä tuomassa pirtsakkaa makua, odotukset ovat isot.

Mosaic on kanssa hyvä, äsken maistoin Mosaic Lageria ja sehän oli varsin oiva. Muutenkin humalia ehkä oppisi tuntemaan parhaiten kun ostaisi kaupan hyllyltä single hop -teoksia.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Juzz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Juzz » To Joulu 14, 2017 17:36 pm

cob kirjoitti:Samaa kuin Darep.

Höh. Tämmösenä insinöörinä toivoin että humalakombinaatioiden taustalla olisi ollut jotain syvällisempää kemiaa :nauru:

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Joulu 14, 2017 21:16 pm

Juzz kirjoitti:
cob kirjoitti:Samaa kuin Darep.

Höh. Tämmösenä insinöörinä toivoin että humalakombinaatioiden taustalla olisi ollut jotain syvällisempää kemiaa :nauru:

Kyllähän noissa öljyjen jaoissa on vaikka kuinka paljon kemiaa (B-Pinene, Myrcene, Linalool, Caryophyllene, Farnesene, Humulene, Geraniol jne). Lopputuloksen hahmottaminen tosin lienee helpompaa parfumöörille kuin insinöörille :D On tuosta kyllä aika paljon alan kirjallisuudessakin, täytynee ottaa luettavaksi seuraavaksi kun vesikirjan sentään sain luettua.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » To Joulu 14, 2017 22:31 pm

Ja vaihtelee paljon sadoittain myös noi lajikkeiden omaisuudet mitä olen ymmärtänyt.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Joulu 14, 2017 22:36 pm

Niin vaihtelevat ja vielä mielenkiintoisempana piirteenä myöskin saman sadon sisällä etenkin lajikkeissa joita kasvatetaan todella monessa paikkaa etenkin jenkeissä tyyliin Cascade ja Centennial.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Joulu 15, 2017 9:54 am

Mjoo, oluen panemiseen ei kannata liian tieteellisesti. Ite aattelen tätä vähän enemmän ruuanlaiton/leipomisen jatkeena. Raaka-aineiden sekä mausteiden ominaisuudet vaihtelee ja kokatessa ruokaa maistellaan.

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Darep » La Joulu 16, 2017 4:49 am

^ juurikin näin :)

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Joulu 17, 2017 11:25 am

Ruuanlaittoa se mullekin on, tuo on hyvä vertaus.

Hauskana erona vain se, että ruokaa laittaessa heittelen raaka-aineita naamariin ja maistelen keskeneräistä sapuskaa. Olutta tehdessä taas juon omia vanhoja tai muiden tekemää olutta!
Pitäiskö tänään sunnuntai-ateriaa kokatessa ottaa eiliset tähteet tai vaikka Äitien Tekemää makaronilaatikkoa syödä siinä samalla. =)

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”