Outo käyminen

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vantaa
18 tai yli: Olen

Outo käyminen

ViestiKirjoittaja VonHatte » Su Joulu 10, 2017 22:33 pm

Laitoin viikko sitten käymään seuraavanlaisen sweet stoutin (kauran tosin unohdin :) ):

Est Original Gravity: 1,063 SG
Est Final Gravity: 1,013 SG
Estimated Alcohol by Vol: 6,6 %
Bitterness: 25,8 IBUs
Est Color: 86,8 EBC
Batch Size: 16,00 l
Boil Time: 60 min
Mash time: 60 min
Mash temp: 67C

3,00 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) 67,4 %
0,35 kg Viking Chocolate Dark Malt (900,0 EBC) 7,9 %
0,30 kg Crystal 100 (110,0 EBC) 6,7 %
0,30 kg Oats, Flaked (2,0 EBC) 6,7 %
0,15 kg Roasted Barley (1500,0 EBC) 3,4 %
0,35 kg Milk Sugar (Lactose) 7,9 %
25,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Boil 60,0 min 17,4 IBUs
20,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Boil 20,0 min 8,4 IBUs
1 pkg SafAle English Ale S-04
100,00 g Cacao Nibs (Primary 5,0 days)

Olut lähti hyvin käymään ja kaikki näytti hyvältä. Hiiva vajosi pohjaan jo parin päivän käymisen jälkeen ja huolestuinkin koska TIlt näytti OG:n pysähtyneen 1,028 nurkille. Mittasin vielä ominaispainomittarilla ja sekin näytti 1,034. Tiltin heitto johtui ilmeisesti sen päälle jääneestä hiivamuhjusta. Pulputus kuitenkin jatkui kun nostin hiukan lämpötilaa 16,7 -> 17,5 parikin päivää (vaikkaa hiiva oli tosiaan jo laskenut) ja arvelin että selvisin säikähdyksellä. Tänään kuitenkin otin ominaispainon samalla kun lisäsin nibsit ja järkytykseksi huomasin, että OG oli tippunut huimat kaksi yksikköä 1,032:een. Mitä hel****iä pöntössä oikein tapahtuu? Miksi olut pulputti vaikka selvästikään käymistä ei ollut tapahtunut? Ominaispainot tekovaiheessa olivat: Post Mash 1,046, Pre Boil 1,052 (laktoosi lisätty) ja Post Boil 1.064. Tuon perusteella laktoosin osuus olisi rapeat 6 pinnaa... Mäskäyslämpötila pysyi +-1C tavoitteesta (kahdella mittarilla mitattu). "Vesitin" hiivan fermentiksen ohjeiden mukaan. Käymislämpötila on pyörinyt 16,7C ja 19C välillä,

Mitähän tässä on käynyt? Kannattaisikohan koittaa toisella paketilla S-04:sta?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Outo käyminen

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Joulu 11, 2017 10:03 am

Vasta viikko käymistä, joten anna bissen köllötellä rauhassa ja vaikka heiluttele pönttöä välillä. Erikoismaltaita kuitenkin aika iso osa sun maltbillistä, joten FG jäänee joka tapauksessa aika korkeaksi (varmaan 1.020 hoodeille). Viikko käymistä on kuitenkin vielä aika vähän.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Joulu 11, 2017 10:43 am

Ihan normaalia, elä hättäile. Käyminen aluksi rajua ja sitten hidastuu. Lämpöjä voi kyllä nostaa rajummin loppua kohden.

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Ma Joulu 11, 2017 11:31 am

Laittelin ainekset Brewers friendin laskuriin ja sain FG 1,021 joka kuulostaa noilla erikoismaltailla
ja laktoosilla aika sopivalta lukemalta. Tuo 1,013 FG reseptisi mukaan ei täsmää. Ja sweettiä stouttia
siitä oli tulossakin...

Vesilukko saattaa pulputella viikkokaupalla käymisen päätyttyäkin, koska käymisen aikana muodostunut
hiilidioksidi vapautuu pikkuhiljaa oluesta pihalle.

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ma Joulu 11, 2017 11:57 am

Kiitoksia lohduttavista vastauksista :) BeerSmith ei tosiaan näköjään hanskaa hyvin noita ei-käyviä sokereita... pitää varmaan kokeilla itsekin Brewers Friendiä. Hämmeentää hitaus koska aikaisemmat (kaikki neljä) ovat saavuttaneet fg:n muutamassa päivässä. Tosin olen käyttänyt aina US-05 hiivaa. Mitä raju käymislämpö tällä hiivalla tarkoittaa? Ajattelin yrittää pitää 20C loppuajan...

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Joulu 11, 2017 14:57 pm

Mjoo, tuo on aika standardi kysymys uusilta dudeksilta ja saa aina aika saman vastauksen.

Iteasiassa tuo foorumin otsakkeen vois muuttaa tyyliin: "No Panic, venttaa vielä pari viikkoa!" :)

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Joulu 11, 2017 16:29 pm

Pikaseen kun tota reseptiä kattelin niin aikas liki saman tyyppinen kun mulla yksi Suklaa stoutti klooni,siinä kans toi ominaispaino jäi korkeaksi 1025 (1060 lähtö)mikä johtunee paljon just tosta laktoosista,joten ei mitään hätää,itellä tosin hiivana oli us-05 joka käy pikkasen kuivemmaksi kuin toi 04,
Omassa ko stoutissa Pääkäyminen tapahtu 3 päivässä suht nopeasti jonka jälkeen annoin olla vielä muutaman päivän ja kun se ominaispaino ei enää siit' 1025 laskenu niin sen jälkeen kegitin sen.

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ma Joulu 11, 2017 17:15 pm

Just katsoin että ominaispaino muuttunu viimeksi 3.12. Vaikka kuinka malttamaton keltanokka olenkin, niin en usko että tuosta itsestään laskee :)

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Joulu 11, 2017 17:22 pm

Mjoo, no kyllähän nuo pitkässä kypsytyksessä tuppaa käymään kuivemmaksi. Osittain siksi tuppaan pullottamaan pitempään kypsytettävät melkein flättinä. Esmes gen 1 portteri oli täysin karbonoimaton mennessään jossain vajaa 1.020 huitteissa ja 2kk iässä puteliin. Vuotta myöhemmin pullot aukenivat sihahduksella (jossain 1.5-2.0 volssin välissä) ja kaataessa tuli ihan kunnon headi. Seuraavissa generaatioissa olen noihin laittanut 1g/l sokeria ja vuoden kuluttua on ollut hapot juurikin soppelisti siinä 2 volssin huitteissa.

Ite en noin niinku lähtökohtaisesti ymmärrä stouttien ja muiden ei-niin-tuore-juotavien kanssa hötkyilyä. Bisse kypsyy huomattavasti nopeammin hiivapatjalla ja samalla hiiva siivoaa runsaamman käymisen estereitä vielä jonninaikaa.

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ma Joulu 11, 2017 20:09 pm

Kiitoksia edelleen hyvistä neuvoista. Taidan siis antaa köllötellä oluen pöntössä ensi vuoden puolelle ja katsoa tippuuko OG. Annanko olla koko ajan primäärissä?

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Joulu 11, 2017 20:30 pm

Eipäsen pitäisi haitatakkaan. Ite en ole sekundääriä hirveästi suosinut ja mieluummin pitänyt sen 3-6vkoa primäärissä, mahdollinen cold crash ja räkkäys. Autolyysi (hiiva kuolee ja jätteet alkaa käymään) on periaatteessa mahdollisuus, mutta vaatii jo 25C+, aikaa ja suuren alkoholimäärän. Mutta ite en oo koskaan törmännyt enkä kyllä jenkkifoorumien ulkopuolella juuri kuullut puhuttavankaan.

Itellä on ollut pisimmillään portteri 2kk primäärissä ja tuo oli todella hyvässä kuosissa. Iteasiassa se oli (pl hapot) huippukuosissa suoraan astiasta. Ja esmes noita funkyjä (flanders red, jne) matskujahan pidetään samassa moskassa jopa useita vuosia.

EDIT: ja kandee muistaa, että matskun runkohan lähinnä paranee ajan funktiona jos happi ei pääse tekemään tuhojaan. Ainoastaan kuivahumalointi kärsii, mutta se joka tapauksessa kannattaa tähdätä aina kahdelle vimpalle viikolle ennen räkkäystä, niin siltä osin bissen tuoreus ei kärsi.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”