vehnäoluen liian kiivas käyminen

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

petedad
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kaustinen
18 tai yli: Olen

vehnäoluen liian kiivas käyminen

ViestiKirjoittaja petedad » Su Syys 03, 2017 16:32 pm

Tein jälleen vehniksen. Joskus olen siinä jopa onnistunut. Nyt viimeiset 5 erää ovat käyneet valmiiksi runsaassa 48h;ssa ja maku on ollut epävehnämäinen. Ihmeellisen pistävä maku ja vehnän maku puuttuu. Mikä ihme voi olla pielessä. Mangrove jacksin m-20 hiivaa olen käyttänyt +25c lämpötilassa. Viimeiseen satsiin vaihdoin jopa uudet maltaat. Pussimäskäämällä valmistan.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

Re: vehnäoluen liian kiivas käyminen

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Syys 04, 2017 9:21 am

Maku on 48h kohdilla pistävä vai sen about 3vkon kohilla pistävä? Haisiko käymisvaiheessa banaanit? En oo ite käyttänyt just tuota vehnishiivaa, mutta kaikki so far käytetyt ovat kyllä ainakin käymisvaiheessa olleet todella banaanisia.

Jos eka, niin en hirveästi huolestuis jos toka, niin kannatais ehkä vaihtaa käymisastiaa. Miten muuten resepti ja prosessi?

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Ma Syys 04, 2017 11:03 am

Ei tuoksu banaani, vaan pistävältä. 7vrk kohdalla olen laittanut viimeistään pulloon. 58% vehnää, 39 pilsneriä ja carawheat 3%. 67c 75min mäskäys.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Syys 04, 2017 12:41 pm

7vrk kohdilla _viimeistään_ pulloon?!? Tuore tuotettahan vehnis on, mutta ainakaan ykskään omista ei ole vielä ollut täysin käynyttä 1vkon kohilla. Pistävyys voi olla vielä rikkiä käymisreaktiosta ja hiiva ei ole vielä ehtinyt siivota jälkiään.

Anyho jos tuo ei 3vkon kohilla ole petrautunut ja 5 satsia takana kuraa, niin ehdottaisin kyllä lämpimästi käymisastian vaihtoa ja jos käytit lappoa jäähtyneen vierteen siirrossa, niin samoin sen ihan varoiksi.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”