Hiiva loppui kesken!!

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tre
18 tai yli: Olen

Hiiva loppui kesken!!

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Su Kesä 18, 2017 22:16 pm

Se tunne kun enne hiivausta tajuat että sinulla on yksi pussi liian vähän hiivaa :mad:

Mitä mahdollisia korjausliikkeitä pystyisi tekemään välttääkseen alihiivauksen vai onko vahinko jo tapahtunut? Tein perjantaina stouttia (23.5l) tuplamäskäämällä ja OG on 1.120 ja käytin kaksi pussia Safalen us-05 hiivaa nesteytettynä. Harmittaa aivan törkeästi näin yksinkertainen virhe kun aikaisemmin on tullut tilattua hiivaa varastoon sitä varten että sitä olisi sitten tarpeeksi kun käyttöä löytyy. Laskurilla katsoin että vähintään tarvitsisi 2.4 pussia hiivaa. Ensimmäisenä tulisi mieleen tilata nyt hiivaa ja heti kun kusti polkee sen niin nesteyttää ja laittaa vierteeseen mutta en tiedä onko se paras mahdollinen vaihtoehto. Mitä pelastustapoja olisi olemassa tässä tilanteessa?
Make stout great again!

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

Re: Hiiva loppui kesken!!

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Su Kesä 18, 2017 22:31 pm

Eipä tuossa muuta ku oottelee ja huolehtii ettei käymislämpö ole kohta 30 astetta. Noin tymäkkä vierre tuottaa melkoisesti lämpöä käydessään. Jos jotain hiivanravinnetta sattuisi olemaan niin sitä laittaisin (muutenki suositeltavaa korkean OG n vierteelle).

Huuhaa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Huuhaa » Su Kesä 18, 2017 22:49 pm

Ja vois olla ihan hyvä olla sitä hiivaa hieman siltäkin varalta, jos sitä tarvitsee pullotukseen sitten pienen määrän. Jos on pitkät kypsytysajat ja kovat prosentit, niin voi olla että alkuperäinen hiiva ei jaksa tuottaa niin hyvin happoja.

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Darep » Su Kesä 18, 2017 23:07 pm

Komppaisin kans, että annat olla. Suhteellisen todennäköistä että hiiva lagaa ja käymisen starttaamisessa kestää hetki, mutta sen jälkeen käyminen ja olut voi olla täysin normaalit :) Mä oon kerran under-pitchannu yhden IPA:n pahasti ja se lagas ~60h mutta muutoin oli kaikki täysin normaalia, ei sivumakuja tai mitään. Ja joo, lisähiivaa vois hommata, noissa äkäsissä vierteissä on myös pullotuksen lisäksi se että eka hiiva saattaa uuvahtaa eikä saa ominaispainoa tarpeeks alas ja joudut lisäämään toisen, tuoreen hiivan joka vie homman loppuun :)

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Kesä 19, 2017 1:21 am

Kannattaa katsoa mihin asti jatkaa noiden kanssa ja jos hyytyy kovinkin ylös niin joku CBC-1:nen tms. mikä tappaa talossa ja puutarhassa perään mieluiten hiivaravinteella höystettynä.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ma Kesä 19, 2017 9:49 am

Naali kirjoitti:Kannattaa katsoa mihin asti jatkaa noiden kanssa ja jos hyytyy kovinkin ylös niin joku CBC-1:nen tms. mikä tappaa talossa ja puutarhassa perään mieluiten hiivaravinteella höystettynä.

Jos on mäskätty vähänkään korkeammassa lämpötilassa, niin saattaa olla että jää kuitenkin melko ylös loppuominaispaino

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ma Kesä 19, 2017 11:47 am

Huuhaa kirjoitti:Ja vois olla ihan hyvä olla sitä hiivaa hieman siltäkin varalta, jos sitä tarvitsee pullotukseen sitten pienen määrän. Jos on pitkät kypsytysajat ja kovat prosentit, niin voi olla että alkuperäinen hiiva ei jaksa tuottaa niin hyvin happoja.

Millaisesta hiivamäärästä on kyse ja miten ja missä vaiheessa se laitetaan?
Make stout great again!

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ma Kesä 19, 2017 11:50 am

Darep kirjoitti:Komppaisin kans, että annat olla. Suhteellisen todennäköistä että hiiva lagaa ja käymisen starttaamisessa kestää hetki, mutta sen jälkeen käyminen ja olut voi olla täysin normaalit :) Mä oon kerran under-pitchannu yhden IPA:n pahasti ja se lagas ~60h mutta muutoin oli kaikki täysin normaalia, ei sivumakuja tai mitään. Ja joo, lisähiivaa vois hommata, noissa äkäsissä vierteissä on myös pullotuksen lisäksi se että eka hiiva saattaa uuvahtaa eikä saa ominaispainoa tarpeeks alas ja joudut lisäämään toisen, tuoreen hiivan joka vie homman loppuun :)

Mitäs huomioitavia asioita tuossa uudelleenhiivamisessa on?
Make stout great again!

Huuhaa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Huuhaa » Ma Kesä 19, 2017 12:01 pm

Shadowwalker kirjoitti:
Huuhaa kirjoitti:Ja vois olla ihan hyvä olla sitä hiivaa hieman siltäkin varalta, jos sitä tarvitsee pullotukseen sitten pienen määrän. Jos on pitkät kypsytysajat ja kovat prosentit, niin voi olla että alkuperäinen hiiva ei jaksa tuottaa niin hyvin happoja.

Millaisesta hiivamäärästä on kyse ja miten ja missä vaiheessa se laitetaan?

Itse laitoin omaan ruis barleywineen 10% US-05 pussista, eli reilun gramman. Eli kun olin laittanut alunperin 80% hiivasta pääkäymiseen, niin nesteytin loput pullotusvaiheessa ja kaadoin noin puolet nesteytetystä kuivahiivasta pullotusastiaan sokereiden kanssa.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ma Kesä 19, 2017 16:20 pm

Teppo saalasmaa kirjoitti:
Naali kirjoitti:Kannattaa katsoa mihin asti jatkaa noiden kanssa ja jos hyytyy kovinkin ylös niin joku CBC-1:nen tms. mikä tappaa talossa ja puutarhassa perään mieluiten hiivaravinteella höystettynä.

Jos on mäskätty vähänkään korkeammassa lämpötilassa, niin saattaa olla että jää kuitenkin melko ylös loppuominaispaino

Tarkkaa lämpötilaa oli vaikeaa saada kun Brewdogin oma lämpöanturi näytti pohjasta 66C ja ikean paistomittari päältä 68 suurimman osan mäskäyksestä.
Make stout great again!

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ma Kesä 19, 2017 16:38 pm

Juu, tuollaiset korkeamman alkuominaispainon oluet kannattaa mäskätä alemmassa lämpötilassa, koska ne kuitenkin jämähtää FG n osalta aika ylös. 65 c astettakaan ei oo mitenkään vähän

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ma Kesä 19, 2017 20:50 pm

66C oli tavoite tuossa mäskäyksen aikana. Mikä lämpötila mahtaa olla sopiva tuollaiselle 1.100 vierteelle?
Make stout great again!

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ma Kesä 19, 2017 22:52 pm

Shadowwalker kirjoitti:66C oli tavoite tuossa mäskäyksen aikana. Mikä lämpötila maht
aa olla sopiva tuollaiselle 1.100 vierteelle?

Aika ok. Ei aste tai pari alemmaskaan paha olisi ollut. Riippuu myös paljon hiivasta ja siitä mitä on tarkoitus saada ;) mutta pointti oli se että tuon luokan og vierrettä ei ole tarve yleensä mäskätä korkeissa lämpötiloissa koska loppupaino jää luonnostaan ylemmäa vahvoilla vierteillä.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ti Kesä 20, 2017 9:22 am

Teppo saalasmaa kirjoitti:Eipä tuossa muuta ku oottelee ja huolehtii ettei käymislämpö ole kohta 30 astetta. Noin tymäkkä vierre tuottaa melkoisesti lämpöä käydessään. Jos jotain hiivanravinnetta sattuisi olemaan niin sitä laittaisin (muutenki suositeltavaa korkean OG n vierteelle).

Lämpötila oli noussut 25 asteeseen. Laitoin käymisastialle hupparin päälle jonka sisälle laitoin pari kylmäkallea. Viilensi pönttöä muutamalla asteella. Hiivaravinnetta ei ole mutta asiasta oppineena tulee olemaan.
Make stout great again!

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ke Kesä 21, 2017 22:58 pm

Tuli tuossa mieleen kun olen yrittänyt keksiä ratkaisua hiivatilanteen korjaamiseksi. Tänään siirsin toisen oluen sekundääriin ja primääriin jäi hiivakakku. Siirränkö tuon keskenkäyneen satsin siihen hiivakakun päälle kun nykyisissä hiivoissa on teho loppunut? Tässä mietityttää että kuinka kauan hiivakakku pysyy hyvänä että sen voi hyödyntää tässä alihiivatun satsin kanssa. Hiivakakun päällä on n. sentti olutta päällä. Oisko nämä setit ok?
Make stout great again!

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » To Kesä 22, 2017 14:54 pm

Toki voit lapota sen siihen päälle (ite oon käyttänyt tuolleen 1cm olutkerroksen alla olleita hiivakakkuja 2vkoa tyhjennyksestä. Mutta ainahan messissä on kontaminaatiovaara kun lapotaan kamaa ees taas.

Perskohtasesti väittäisin että anna bissen olla rauhassa. En usko että saat isompia virhemakuja esille alihiivauksella noin tanakasta rungosta. Muistat vaan pitkän primäärin ja hyvä siitä tulee. Samoin rauhassa pullokarbonoinnin kanssa. Se kuitenkin karbonoituu ajan kanssa ja runkokin kuivaa. Esmes ite tein IS:n tuossa 4v sitten ja en laittanut siihen edes karbonointisokeria 2kk primäärin jälkeen. 2kk kohilla oli jo pieni suhahdus ja vuoden päästä ihan normi (<2vols) hapot.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Su Heinä 02, 2017 16:51 pm

Mittasin ominaispainon ja tulos oli 1.034. Kyllähän sen täytyy tuosta vielä alaspäin mennä kun mäskäyslämpötila oli maltillinen. Ajattelin antaa kolme viikkoa aikaa laskea ominaispainoa mutta mitä sen jälkeen jos ominaispaino ei laske? Nesteytän us-05 ja nakkaan sekaan vai käytänkö Danstarin CBC-1 hiivaa?
Make stout great again!

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Su Heinä 02, 2017 17:24 pm

CBC-1 kyllä sietää alkoholia paremmin, mutta vois sitä US-05:lläkin testata jos sitä on suoraan käsillä. Jotkut hurjat jopa käyttäneet viinihiivoja muutamassa kaupallisessakin oluessa. Ne tuovat kyllä tosin aika omanlaisensa meiningin.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Su Heinä 02, 2017 17:36 pm

Molempia löytyy. Missä vaiheessa uudelleenhiivaan ja kuinka paljon hiivaa kannattaa laittaa?
Make stout great again!

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ke Heinä 12, 2017 12:15 pm

Tässä taisi nyt käydä niin että ominaispaino jämähti tuohon 1.034 paikkeille. Olen varovasti sekoittellut hiivaa pohjalta mutta ei ole jatkanut käymistä. Jos heitän uudet hiivat pönttöön niin riittääkö nesteytetty hiiva vai teenkö startterin jonka nakkaan tuonne astiaan? Ja entäs annostus? koko pussia vai mitenkäs? Itse en ole löytänyt foorumilta ketjua joka käsittelisi sitä miten uudelleenhiivaus tehdään jos FG meinaa jäädä korkeaksi.

Edit. Tuossa mietin että reseptissäni on tuttuun tapaan käytetty reilulla kädellä erikoismaltaita. Heitän tässä reseptin ilmoille jos se antaa perusteita korkealle ominaispainolle. Olen siis mäskännyt reseptin kahdesti jossa toisella mäskäyskerralla ollut pieniä eroja ekaan verrattuna.

Maltaita käytetty 11kg

Pale ale 80%
Roasted barley 5%
Siirappi 4.5%
Special-B 3.5
Chocolate L450 3%
Black malt 2%
Flaked oats 2% (vain ekassa mäskäyksessä)

Tässä siis 10 pinnaa erikoismaltaita joten käymiskelvottomia sokereita varmaan jonkin verran oluessa on. Kysymys kuuluu että onko tuo 1.034 lopullinen FG mikä ei tuosta enään laske?
Make stout great again!

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”