Kiehumisongelmaa

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tre
18 tai yli: Olen

Kiehumisongelmaa

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » La Maalis 11, 2017 12:33 pm

Hei! Sain käyttööni 16 litran kattilan käyttööni isompaa olutsatsia varten. Minulla oli apuvälineenä mäskäyspussi mikä tuntuu sopivalta vaihtoehdolta tällaiselle noviisille :nauru:. Mäskäyksen ja huuhtelun jälkeen vierrettä oli kasassa noin 15 litraa. Lämpötila kattilassa nousi aluksi normaalisti ja tasaisesti siihen 95 asteeseen. Oli kulunut yli tunti eikä vierre vieläkään alkanut kiehumaan(tiedän että tuollainen määrä ei hetkessä lämpene). 1,5h jälkeen kyllästyin odottelemaan ja siirsin vierrettä pienempiin kattiloihin jolloin kiehuminen lopulta alkoi. Tekovaiheessa orjallisesti ajattelin että kiehumisaika lasketaan siitä hetkestä kun vierre kiehuu. Olenko ylikeittänyt mahdollisesti vierrettä ja vaikuttaako se lopputulokseen negatiivisesti?

Toinen kyssäri keitetystä vierteestä ja sen muhjusta. Keitetyssä vierteessä on paljon muhjua joka tukkii harsokankaan kun vierre siivilöidään käymisastiaan. Millä tavalla muhju vaikuttaa oluen makuun jos siivilöisi oluen ilman harsoa? Siivilänä minulla on käytössä IKEA:n Idealisk lävikkö joka nappaa isommat kokkareet kyllä pois mutta päästää pienemmät lävitse. Itse olen suodatetun oluen ystävä. Jos olutpullossa lukee suodattamaton niin tarkoittaako se sitä että se on siirretty kattilasta suoraan käymisastiaan ilman suodatusta tai siivilöintiä? Ilman Einsteiniäkin voisi nopsaan näin päätellä :P

Mainittakoon että resepti mitä tein oli Iku- Turso imperial stout. http://www.reittausblogi.info/2015/10/a ... i-iku.html

Kiitos ja anteeksi!
Make stout great again!

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Kiehumisongelmaa

ViestiKirjoittaja Naali » La Maalis 11, 2017 12:57 pm

Normiliedellä tuon kokoisen erän keittäminen yleisesti on melko tuskallisen hidasta. Pitkä kiehumattomuus mäskäyksen jälkeen tuskin mitään kuitenkaan haittaa.
Mitä tuohon proteiinirupaan tulee, niin se asettuu aika kivasti käymispöntön pohjalle käymisen loputtua. Jos olutta pitää pitkään käymisastiassa niin kuin näitä tummia yleensä, kannattaa se varmaan pääkäymisesn jälkeen siirtää toiseen astiaan kypsymään.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » La Maalis 11, 2017 13:47 pm

Hyvä tietää että pitempiaikaisesta keittämisestä ei ole haittaa. Turson ohjeessa kypsytys olisi noin 5-6 viikkoa eli siirto toiseen sitten kun kun pulputus lakkaa. Kannattaako se siirtää heti kun vesilukko lopettaa pulputtamisen vai käykö olut vielä pulputtamisen jälkeen? Lappoamisessa hiivat kummiskin jää pohjalle ruvan kanssa niin mitään käymistä ei tapahdu sekundäärissä.
Make stout great again!

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » La Maalis 11, 2017 15:29 pm

Lämmityksen aikana voi pitää kattilassa kantta päällä, ottaa pois sitten kun lähtee kiehumaan (varovasti ettei kuohahda jos kattila on noinkin täynnä). Kattilaahan kannattaa yrittää eristää jollain tavalla esim. retkipatjalla, toki se on hankalaa hellalla koska eristeet herkästi sulavat kattilan alaosasta.

Mulla oli myös aikanaan tapana suodattaa vierre kun sitä kaatoi käymispönttöön ja ongelmat olivat samat, eli kontaminaation peikko oli koko ajan takaraivossa, plus verkkokangas meni vähän väliä tukkoon. Pussimäskäyksessä rupaa tosiaan tulee melko valtaisasti, mutta en nykyään anna sen haitata koska se jämähtää käymispöntön pohjalle lyhyessäkin käymisessä/kypsytyksessä (vaikka olutta ei edes siirtäisi toiseen astiaan). Korkeintaan kaadan vierteen peruskeittiösiivilän läpi johon ehkä jää suurimmat sattumat, yleensä ei juuri mitään.

Keittovaiheen ruvan määrä ei näytä olevan oikein missään suhteessa siihen kuinka kirkasta oluesta lopulta tulee, enemmän vaikuttaa esim. hiiva ja se, kuinka paljon cold haze-sakkaa pulloihin ilmestyy kun oluen jäähdyttää juomislämpöön. Muutama pale ale on mennyt ~täysin kirkkaaksi vaikka keittovaiheessa ehkä viidennes vierteestä oli käytännössä liejua.

Uskon mm. brulosophyä jonka mukaan rupa ei tuo sivumakuja. Turson kaltaisia pitkään kypsytettyjä tosin en ole tehnyt eli en tiedä päteekö tuo pidemmässäkin prosessissa, mutta niissä toki helpointa on siirtää kakkospönttöön jos haluaa varmistua.

Jos oluesta haluaisi saada ns. suodatettua eli kaupan oluen tapaisesti täysin kirkasta, käsittääkseni vaaditaan tosi tiheä verkko eli mikään verkkokankaalla suodatus ei tuohon riitä. Olisi kyllä kiva jos kotioluita voisi kuljetella varomatta pohjamuhjun sekoittumista, mutta en ole jaksanut suodatukseen itse lähteä.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Sunkka » Su Maalis 12, 2017 12:08 pm

Ideaali hetki siirtää kakkoseen on mielestäni, kun pääkäyminen ei ole vielä täysin ohi. Silloin hiilidioksidia syntyy vielä kakkosessa ja säilyvyys on ehkä parempi, kun happi astiasta on poissa. Suurin osa moskasta on kuitenkin jo ykkösen pohjalla. Ja toki käyminen aina muutenkin jatkuu kakkosastiassa. Aina sinne hiivaa jää.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Su Maalis 12, 2017 18:56 pm

cob kirjoitti:Lämmityksen aikana voi pitää kattilassa kantta päällä, ottaa pois sitten kun lähtee kiehumaan (varovasti ettei kuohahda jos kattila on noinkin täynnä). Kattilaahan kannattaa yrittää eristää jollain tavalla esim. retkipatjalla, toki se on hankalaa hellalla koska eristeet herkästi sulavat kattilan alaosasta.

Mulla oli myös aikanaan tapana suodattaa vierre kun sitä kaatoi käymispönttöön ja ongelmat olivat samat, eli kontaminaation peikko oli koko ajan takaraivossa, plus verkkokangas meni vähän väliä tukkoon. Pussimäskäyksessä rupaa tosiaan tulee melko valtaisasti, mutta en nykyään anna sen haitata koska se jämähtää käymispöntön pohjalle lyhyessäkin käymisessä/kypsytyksessä (vaikka olutta ei edes siirtäisi toiseen astiaan). Korkeintaan kaadan vierteen peruskeittiösiivilän läpi johon ehkä jää suurimmat sattumat, yleensä ei juuri mitään.

Keittovaiheen ruvan määrä ei näytä olevan oikein missään suhteessa siihen kuinka kirkasta oluesta lopulta tulee, enemmän vaikuttaa esim. hiiva ja se, kuinka paljon cold haze-sakkaa pulloihin ilmestyy kun oluen jäähdyttää juomislämpöön. Muutama pale ale on mennyt ~täysin kirkkaaksi vaikka keittovaiheessa ehkä viidennes vierteestä oli käytännössä liejua.

Uskon mm. brulosophyä jonka mukaan rupa ei tuo sivumakuja. Turson kaltaisia pitkään kypsytettyjä tosin en ole tehnyt eli en tiedä päteekö tuo pidemmässäkin prosessissa, mutta niissä toki helpointa on siirtää kakkospönttöön jos haluaa varmistua.

Jos oluesta haluaisi saada ns. suodatettua eli kaupan oluen tapaisesti täysin kirkasta, käsittääkseni vaaditaan tosi tiheä verkko eli mikään verkkokankaalla suodatus ei tuohon riitä. Olisi kyllä kiva jos kotioluita voisi kuljetella varomatta pohjamuhjun sekoittumista, mutta en ole jaksanut suodatukseen itse lähteä.

Tässä on kyllä monta hyvää pointtia mistä otan opikseni. Jatkossa jätän harson kokonaan pois siivilän päältä ja menee rupaa sitten sen verran mitä menee :) Täytyyhän se itse testata miten vaikuttaa makuun ja kirkkauteen. Lähtökuopissa olen vielä tämän oluen tekemisessä niin moni asia vielä ihmetyttää :jee:
Make stout great again!

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Su Maalis 12, 2017 19:39 pm

Sunkka kirjoitti:Ideaali hetki siirtää kakkoseen on mielestäni, kun pääkäyminen ei ole vielä täysin ohi. Silloin hiilidioksidia syntyy vielä kakkosessa ja säilyvyys on ehkä parempi, kun happi astiasta on poissa. Suurin osa moskasta on kuitenkin jo ykkösen pohjalla. Ja toki käyminen aina muutenkin jatkuu kakkosastiassa. Aina sinne hiivaa jää.

Mitä jos käyminen ei jatkukaan?

Mietityttää hiukan kun siirrettyäni vierteen secondaryyn niin vesilukko ei ole pitänyt mitään pulputtamista. Kantta on painettu varovasti jolloin testattu että vesilukossa pinta liikkuu eli tiivis pitäisi olla.

Jos olut ei käy niin mikä mahtaa olla säilyvyys käymisastiassa jos pöntössä on happea? Kaksi viikkoa ajattelin pitää kypsymässä ennen pullotusta. Onko se isokin paha jos käymisen yhteydessä käy mittaamassa ominaispainon? Meinaan että pitäisikö sitä kannen availua vältellä ettei sinne mene happea?
Make stout great again!

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Maalis 13, 2017 8:12 am

Siinä vaiheessa kun sekundaariin siirretään, niin pääkäyminen on yleensä ohitte. Ja pulputus myös. Hiilidioksidia toki muodostuu, mutta niin vähän ettei se vuotaa ulos pikkuhiljaa törpöstä vaikka se olisikin tarpeeksi tiivis pääkäymiseen.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ma Maalis 13, 2017 9:20 am

Onko suurtakin merkitystä kypsyttääkö pullossa vai secondaryssä? Pitäis saada käymisastia uuteen projektiin joskus tuossa parin viikon päästä. Pulloissa joutaisi olla sitten pidempään
Make stout great again!

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Maalis 13, 2017 9:44 am

Secondaryssa kypsyy jokseenkin nopeammin kuin pullossa ja tietysti jos kuivahumalointia harrastaa niin ne eivät pääse haihtumaan juurikaan kun kypsyttää oluen suht valmiiksi ennen niiden lisäystä ja pullotusta.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ma Maalis 13, 2017 19:12 pm

Annetaan siis kypsyä käymisastiassa hyväksi. Primaryyn laitoin lakritsinjuurirouhetta ja humalapellettejä kahdeksi päiväksi ennen kun lapposin toiseen astiaan. Täytyy tarkastaa tarvitseeko humalointia lisätä vielä. Oluen pano on kyllä harvinaisen mukavaa puuhaa :D Panojalka vipattaa koko ajan ja jatkuvasti miettii uusia reseptejä. Tällä viikolla olisi tarkoitus laittaa kolmas satsi tulemaan mikäli Brewcatilta saavat hiivat tulemaan ennen viikonloppua. Naputtelen kohta reseptiä ilmoille muiden ihmeteltäväksi jahka saa mukulat nukkumaan....
Make stout great again!

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”