Vierteen keitto ym...

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

VPM
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Torppi
18 tai yli: Olen

Vierteen keitto ym...

ViestiKirjoittaja VPM » La Maalis 04, 2017 0:16 am

30l kattilassa tässä keitellyt pari satsia. Mäskäys 15l ja ulosmäskäys 8 litralla. Maltaita reilu 4kg. Pussimäskäys ja tunnin keittäminen. Käymisastiaan jäänyt molemmilla kerroilla vain 15l. Haihtuminen ollut n. 5l.

Appeistä ei taida niin paljon olla apua, mutta Wortilla olen laskeskellut ja ne on mäskäystehokkuuden ja ominaispainojen osalta ainakin aivan päin honkia. En näe muuta syytä kuin tuon haihtumismäärän. Toivottavasti IBUt menee edes sinne päin.

Muutama kysymys:

— käytetäänkö eri maltailla eri ulosmäskäysveden määriä? Ainakin Wort antoi molemmille resepteille aivan eri määrät.
— vaihteleeko maltaihin imeytynyt veden määrä paljon eri maltilla vai onko siihen joku nyrkkisääntö?
— mitä muuta merkittävää vierteen keittämisessä tapahtuu kuin humalien aromien liukeneminen? Ja kuinka paljon haihtuminen vaikuttaa katkeroiden määrään (ominaispaino muuttuu mulla ainakin hurjasti)?

Viimeinen kysymys siksi, että jos kokeilisi tehdä imperia stouttia, niin 2 tunnin keittämisellä haihtuminen olisi mun kattila + puuhella virityksellä 10l...

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Vierteen keitto ym...

ViestiKirjoittaja Naali » La Maalis 04, 2017 0:35 am

Nuo softat kyllä tuntuisivat keskimäärin kattilalla laskevan huuhteluvedet tms. aika miten sattuu oletusarvoilla. Itse huomannut ainakin aiemmalla laitteistolla BeerSmithillä, että kannati ihan säätää ne ensimmäisen keiton jälkeen oikein empiiristen havaintojen perusteella.

Kysymyksiin: Maltaissa ei hirveitä eroja ole lajin mukaan, vesimäärillä pl. kuoritut maltaat, eli lähinnä vehnä, ruis ja kaura joihin vähän enemmän.
Imeytynyt määrä liittyy aika lailla kanssa tuohon kuoriin tai niiden puutteeseen kanssa. Kuorettomiin vähemmän ja kuorellisiin enemmän. Ylipäätään, jonkinlainen mitta-asteikko kattilassa auttaa touhua aika paljon niin voi lämmittää huuhteluvettä enemmän kuin tarvitsee ja huuhdella sen verran uin osoittautuu lopulta tarpeelliseksi ja tehdä vaikka teetä lopuilla.
Keittämisessä tapahtuu tosiaan lähinnä tuo humalien isomerisoitumien/katkeron tuotto ja aromaattisempien osien haihtuminen. Lisäksi siinä haihtuu erinäisiä maltaissa olleita epätoivottavia yhdisteitä kuten DMS:ää joita ei kannata saada lopputuotteeseen. Myöskin humalien alfahappojen liukenemiseen vaikuttaa jossain määrin keitettävän vierteen vahvuus, perustasolla Vahvempi vierre -> vähemmän katkeroa samasta humalamäärästä, laskurit ottavat tämän huomioon yleensä aika hyvin.

Tiedä sitten oliko tästä jorinasta jotain apua, mutta tuossa jonkinlainen katsaus yleisiin lainalaisuuksiin hommassa. Hyvä jos joku Wortia enemmänkin käyttänyt voi jotain kommentoida, itse kun kuulin kyseisestä ohjelmasta juuri äsken ensimmäisen kerran.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

VPM
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja VPM » La Maalis 04, 2017 12:12 pm

Kiitos, kyllä noi vastaukset selvitti asiaa. Lyhyempi keitoaika (ja varsinkin kuivahumalointi) lisää siis aromiaineiden määrää, joita keitettäessä muutoin haihtuu. Ja vierteen vahvuus vaikuttaa myös, tämä on uutta tietoa minulle.

Eiköhän muutaman panon jälkeen ole viisaampi tässä asiassa. Jos tuo haihtumismäärä pysyy suht vakiona.

Yksi asia jäi epäselväksi. Riippuuko huuhteluveden määrä maltaiden laadusta? T.s. irtooko toisista maltaista mäskätessä sokerit helpommin kuin toisista, jolloin liika huuhtelu tuottaa laihemman viitteen? Ainakin tuo appi antoi Maris Otterille ja Pale ale pohjaisille selvästi eri spargemäärän. Maistoin loppuhuuhelua ja kyllä niissä tuon 8l jälkeen oli vielä makeutta molemmissa.

Samaan syssyyn voisin vielä kysyä käymislämpötiloista. Fermentis antaa safale 04 ja 05lle vielä ideaalilämpötilan pussissa lukevan haarukan sisälle. Yli 25 astetta toki alkaa olemaan liikaa, mutta onko jollakin käsitystä mitä välittömästi tuon ideaalin ala tai yläpuolella alkaa tapahtua? Esim. S-05lle 22-25 asteessa... ja kuinka paljon käyminen lämmittää astiaa sisältä?

Nyypiö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Su Maalis 05, 2017 11:45 am

VPM kirjoitti:30l kattilassa tässä keitellyt pari satsia. Mäskäys 15l ja ulosmäskäys 8 litralla. Maltaita reilu 4kg. Pussimäskäys ja tunnin keittäminen. Käymisastiaan jäänyt molemmilla kerroilla vain 15l. Haihtuminen ollut n. 5l.

Appeistä ei taida niin paljon olla apua, mutta Wortilla olen laskeskellut ja ne on mäskäystehokkuuden ja ominaispainojen osalta ainakin aivan päin honkia. En näe muuta syytä kuin tuon haihtumismäärän. Toivottavasti IBUt menee edes sinne päin.

Noilla vesimäärillä haihtuminen näyttäisi olevan 25% (5l/20l), joka on kyllä 30l kattilalla aika paljon yhdessä tunnissa. Voi olla, että appin tekijä, jonka laskusääntöjä emme tietenkään tunne, ei ole tällaiseen varautunut.

Mutta ei kai haihtuminen mikään varsinainen ongelma ole. Se, mikä haihtuu, on pelkkää vettä.

VPM
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja VPM » Pe Maalis 10, 2017 10:41 am

VPM kirjoitti:Yksi asia jäi epäselväksi. Riippuuko huuhteluveden määrä maltaiden laadusta? T.s. irtooko toisista maltaista mäskätessä sokerit helpommin kuin toisista, jolloin liika huuhtelu tuottaa laihemman viitteen? Ainakin tuo appi antoi Maris Otterille ja Pale ale pohjaisille selvästi eri spargemäärän. Maistoin loppuhuuhelua ja kyllä niissä tuon 8l jälkeen oli vielä makeutta molemmissa.

Lisäkysymys tähän:
Oisko mitään itua mitata loppu vaiheessa spargen sokerit ja jatkaa huuhtelua niin kauan kun niitä tarpeeksi irtoaa? Ja mikä olisi se sokerien määrä minkä alle ei ole syytä mennä? Tähänkin taitaa vaikuttaa haihtumismäärä ja toki toivottu f.g., mutta jos on joku nyrkkisääntö ulosmäskäyksen "vahvuudesta"...

VPM kirjoitti:Samaan syssyyn voisin vielä kysyä käymislämpötiloista. Fermentis antaa safale 04 ja 05lle vielä ideaalilämpötilan pussissa lukevan haarukan sisälle. Yli 25 astetta toki alkaa olemaan liikaa, mutta onko jollakin käsitystä mitä välittömästi tuon ideaalin ala tai yläpuolella alkaa tapahtua? Esim. S-05lle 22-25 asteessa... ja kuinka paljon käyminen lämmittää astiaa sisältä?

Tästä: Eli vaikuttaako pienet lämpötilaheitot makuun vai ainoastaan käymisen kestoon ja kun 15l käy 30l muoviastiassa, niin aiheuttaako käyminen siellä suurtakaan lämpötilan nousua?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Maalis 10, 2017 12:34 pm

Muistaakseni nyrkkisääntö spargen lopetukseen viimeistään on 1.020. Ite tosin huuhtelen yleensä vain kerran ja yhessä batchissä, en fly-spargena. BAtchi-huuhtelussa homma toimii aina hyvin kun pitää aika pitkän (20-30 min) uuden sokeroitumistauon ja kierrättää vierrettä myös. En ite yleensä mash-outtaa isommin matskuja.

No hiivan comfort-zonen yläpuoliset lämpötilat vaikuttavat makuun. Mitä vähemmän siellä ylhäällä ollaan niin sitä vähemmän. Jos jännittää, niin vesihaude on jees tasaamaan lämpöjä.

Ite foboistelen noita aika paljon yhden vahingossa pitchatun kaapatun lagerhiivan (kun piti olla vehnishiiva) käymisesterit oli jotain kanan ja hubbabubban combinaatiota 25C.

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Ma Helmi 05, 2018 17:35 pm

Mä tuolla jo asiaa joltain kyselinkin,mutta nostetaan nyt vielä uudestaan esiin.Tuleeko Irish moss myös käymisastiaan mukaan?

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Ma Helmi 05, 2018 20:43 pm

VPM kirjoitti:Samaan syssyyn voisin vielä kysyä käymislämpötiloista. Fermentis antaa safale 04 ja 05lle vielä ideaalilämpötilan pussissa lukevan haarukan sisälle. Yli 25 astetta toki alkaa olemaan liikaa, mutta onko jollakin käsitystä mitä välittömästi tuon ideaalin ala tai yläpuolella alkaa tapahtua? Esim. S-05lle 22-25 asteessa... ja kuinka paljon käyminen lämmittää astiaa sisältä?

Jouduin aikoinaan käyttämään hyvinkin korkeissa lämpötiloissa. US-05 on täysin ok 22-25, olen saanut puhtaahkoa olutta 26 asteessa tai jopa hitusen yli. S-04 on sitten täysin eri asia, jos lämpötila on liian korkea, se tuottaa paljon ja varsin ei-toivotun makuisia estereitä. S-04:lle tuo 22-25 on todennäköisesti liikaa, ehkä tuo 22 voisi olla vielä ok? Mutta miksi riskeerata, US-05 toimii "varmasti".

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Helmi 05, 2018 21:34 pm

ByB kirjoitti:Mä tuolla jo asiaa joltain kyselinkin,mutta nostetaan nyt vielä uudestaan esiin.Tuleeko Irish moss myös käymisastiaan mukaan?

Ei tule muttei siitä haittaa ole. Humalamuhjun sekana sitä aina sinne menee. Jotkut valittaa levän mausta mutta itse en ole havainnut.

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Ti Helmi 06, 2018 0:30 am

Kiitoksia :cheers2:
Voiko tuon mossin pistää humalasukkaan vai pitääkö sen "leijjua" siellä vierteessä vapaana =)

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Helmi 06, 2018 7:18 am

Voinee kokeilla mutta paras olisi kyllä lillua vapaana.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”