Oluen katkeruus katosi?

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

tohelo
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Porvoo
18 tai yli: Olen

Oluen katkeruus katosi?

ViestiKirjoittaja tohelo » Ti Helmi 28, 2017 17:32 pm

Onko normaalia, että olueni oli todella katkeran makuista(jopa liiankin!) ennen hiivausta mutta pääkäymisen jälkeen en maista juuri ollenkaan katkeron makua oluessani?

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

Re: Oluen katkeruus katosi?

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ke Touko 03, 2017 9:40 am

Eikös tuo niin mene että nuo ohjelmat antavat nuo ibu lukemat vierteelle ja käyminen haihduttaa niistä noin 20-30% pois. Tähän ainakin itse uskon, kun on tullut huomattua sama asia, ja sittemmin kompensoitua humalan määrää. Eli jos jonkun panosoftan mukaan ibu 30, niin valmiissa oluessa ibut n. 20 pintaan. Laskennallistahan tuo on ja kaavoja useampiakin, mutta n25% ibuhäviön mukaan olen lisännyt katkerohumalan määrää omiin keitoksiin ja tuntuu, että silloin ollaan lähempänä sitä mitä esimerkiksi kaupallisiin tuotteisiin vertaa tiettyä ibulukemaa ja miltä se suussa tuntuu.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Touko 03, 2017 10:07 am

Jos maistelet käymisastiasta tai pian pullotuksen jälkeen, niin messissä on varmasti vielä hiivaromppeita. Kun matsku alkaa asettua niin maut terävöityvät, sillä esmes pullon pohjalta kaadettu hiiva tylsyttää terän katkerosta.

pmustone
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: LPR

ViestiKirjoittaja pmustone » Ke Touko 03, 2017 13:01 pm

Saman olen huomannut kuin Matts. Pullotuksen jälkeen maut terävöityvät. Pullotushetkellä olut saattaa maistua ihan kummalliselta, pari viikkoa pullossa ja oluen maut tasaantuvat ja halutut maut tulevat esille. Ei muuta kun tavara pulloon ja odotusta! Jos ei tullut mieleistä niin uutta satsia tulille vaan. :cheers2:

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”