Olut reseptit

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Zenato
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Olut reseptit

ViestiKirjoittaja Zenato » Su Helmi 26, 2017 17:50 pm

Hei
Mistäköhän mahtaisi löytyä reseptiä aloittelijalle sopivaan IPA olueen.
Keittokattilan koko on 10 litraa eli pieni keitos olisi tarkoitus näin ainakin alkuun panna.
Googlen ihmeellisestä maailmasta en ole onnistunut vielä toistaiseksi moista bongaamaan..
Kiitos jo etukäteen avusta

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Olut reseptit

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Helmi 26, 2017 20:46 pm

http://www.reittausblogi.info/p/kotiolu ... istus.html
Tuolta löytyy hyvin suosittu resepti IPA:n valmistukseen.

Zenato
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Zenato » Ma Helmi 27, 2017 20:45 pm

Juu niin näyttää olevan vaan miten sen saa modattua 10 litraiselle kattilalle sopivaksi?

ölppänä
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kangasala

ViestiKirjoittaja ölppänä » Ti Helmi 28, 2017 11:24 am

http://www.reittausblogi.info/2016/04/p ... a.html?m=1
Kannattaa lukea tämäkin. Siinä kerrotaan apuohjelmasta joka on kätevä muunnoksissa.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ti Helmi 28, 2017 18:08 pm

Zenato kirjoitti:Juu niin näyttää olevan vaan miten sen saa modattua 10 litraiselle kattilalle sopivaksi?
Reittausblogin eräkoko on 12,5 litraa. Oma 10 litran kattilan kanssa käyttämäni eräkoko on puolestaan 6 litraa (käymisastiaan menevää nestettä), joten jakaisin kaikki Reittausblogin määrät kahdella (2kg sahtimallasta, 10g Magnumia jne.)

Mäskäykseen 6 litraa vettä ja huuhteluun 4 litraa. Siivilöinnin jälkeen jää 8 litraa. Juuri enempää ei 10 litran kattilassa voi keittääkään ilman, että vierre kiehuu yli.

Keitossa haihtuu ja humalamössöön menee yhteensä 2 litraa. Jää 6 litraa. Käymiseen 5g hiivaa (tai siis puolet kuivahiivapussista).

(Kyllä minäkin yritin käyttää erilaisia netistä löytyviä Brewer's XXX-ohjelmia, mutta ne olivat minulle liian monimutkaisia.)

Juzz
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: West coast

ViestiKirjoittaja Juzz » Su Maalis 05, 2017 13:43 pm

BrewMate-ohjelma ainakin on helppo käyttää ja ilmainen.

Käytän reittausblogin kuvia esimerkkinä.

Kuva

Ensimmäisenä valitse haluamasi eräkoko kohdasta Batch size. Syötä Grain -kohdan alasvetopalkista raaka-aineet ja katso että % -palkki on aktiivinen (vaihtuu Switch GrainMode -napista). Laita maltaiden osuudet vastaavasti kuin reseptissä jota haluat muokata. Sen jälkeen aseta OG kohdalleen ylhäältä. Nyt softa kertoo minkä verran tarvitset maltaita.

Tee sama temppu humalien kanssa. Aseta keittoajat ja korjaa myös alphahapot jos tarvetta. Katso että suhteet pysyvät haluttuina ja yläpalkin Bitterness (IBU) näyttää toivottua tasoa.

Nyt on maltaiden ja humalien määrä tiedossa, eli esimerkissä tarvitset 3.5kg Pale Maltia ja 0.5kg Cara Palea sekä 15g Magnum, 35g Amarillo ja 35g Cascade -humalia.

Sen jälkeen Brew Day -napin takaa aukeaa tällainen näkymä:

Kuva

Koska kattilan koko on pieni ja tavoitteena on tehdä edes kohtuullinen määrä olutta, aseta Mash kohdan Water/Grain Ratio lukemaan 2.50 (lähteiden mukaan 2.5-3.0 on hyvä ja nyt välineistö on pieni joten mäskäyksessä halutaan käyttää mahdollisimman vähän vettä/mallaskilo). Laita myös Grain temp huoneenlämpöön.

Nyt näet Mash -kohdasta tarvittavan mäskäyskattilaan menevän veden määrän (Strike Water) ja sen lämpötilan ennen maltaiden lisäystä (Strike Water temp). Eli esimerkissä lämmitetään 11 litraa vettä 72 asteeseen jonka jälkeen lisätään maltaat, lämpötilan pitäisi asettua 66 asteeseen jossa mäskätään.

Koska laitteiston koko on rajoittava tekijä halutaan lisätä keiton jälkeen mahdollisimman paljon vettä. Aseta siis Boil -kohdasta Top up Water added to Kettle -kohta mahdollisimman suureksi niin että Sparge -kohdan Sparge water temp -pysyy 90 asteessa tai alle (kelvollinen 80-90 astetta). Nyt Sparge water näyttää minkä verran tarvitaan 90 asteista huuhteluvettä. Esimerkissä jälkeenpäin lisätty vesi on 0, mutta laitteiston takia tämä halutaan nyt mahdollisimman suureksi ylläolevin rajoituksin. Tarkista että ennen keittoa oleva tilavuus (Wort volume before boil) vähennettynä lisättävällä vedellä (Top up Water added to Kettle) on sellainen että mahtuu kattilaan (< 9l) ja säädä tarvittaessa alkunäkymästä Batch sizea pienemmäksi. Huomaa että myös Total mash volume pitää olla sellainen että mahtuu kattilaan.

Huuhtelun jälkeen keitto ja jäähdytys. Sitten lisäät kylmää vettä käymisastiaan kuten Top Up Water added to Kettle -kohta näyttää.

Eli periaattessa Brewmaten mukaan 10 litran kattilalla pystyy tekemään noin 12 litraa olutta jos OG on 1.050.

Netti on pullollaan ohjeita joista voi muokata mieluisensa. Käytettyjen maltaiden ja humalien suhteelliset osuudet auttavat oman reseptin suunnittelussa. Helppoa :)

Koska asiat ei useinkaan mene ihan niinkuin on suunniteltu, olen itse tehnyt alun kuten esitin ja ennen lisäveden lisäämistä käymisastiaan mitannut ominaispainon ja laskenut tarvittavan lisäveden määrän. Lämpötila vaikuttaa ominaispainoon ja sen saa korjattua esim tällä laskurilla.

Lisäveden määrä lasketaan näin:
ukonmalja.blogspot.fi kirjoitti:Alla olevalla kaavalla voidaan laskea tarvittavan vesimäärän tilavuus. Laskuohje on otettu sivulta Gravity adjustment.

V = vierteen määrä alussa l

a = vierteen ominaispaino alussa

b = laimennusnesteen ominaispaino

c = toivottu ominaispaino

x = tarvittava nestemäärä l

Ominaispainoille (muuttujat a, b, c) tehdään seuraavasti: jos vierteen ominaispaino alussa (a) on esim. 1.080, muutetaan se muotoon 1080. Veden ominaispaino (b) on 1000. Jos toivottu ominaispaino (c) on esim. 1.045, muutetaan se muotoon 1045.

Laskukaava on:

x = (a * V - c * V) / (c - b)

Eli äsken mainitulla esimerkillä, jos vierteen määrä alussa on esim. 10 l:

x = (1080 * 10 l - 1045 * 10 l) / (1045 - 1000)

x = (10800 l - 10450 l) / 45

x = 350 l / 45

x = 7,777... l

Ps. Ukomaljan ominaispainon lämpötilakorjaus -kaava on väärin

Zenato
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Zenato » Ma Maalis 06, 2017 10:04 am

Kiitoksia todella asiallisesta vastauksesta.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”