Vierteen kuumennus.

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

finbishop
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kerava
18 tai yli: Olen

Vierteen kuumennus.

ViestiKirjoittaja finbishop » La Helmi 04, 2017 9:50 am

No nyt tuli se hetki kun täytyi siirtyä sivustaseuraajasta aktiiviseksi foorumitoimijaksi kun kahden vuoden kotikäymiskokeilujen jälkeen tuli vastaan kysymys, jota en täältä vielä löytänyt. Pisteet siis foorumille siitä.

Olen tekemässä kotona olutta. Märskäsin 5kg brewcatin rouhimaa viking sahtimallasta n.1,5h vanhassa mehumaijassa 80C asteeseen lämmitetyssä uunissa jonka jälkeen kaatelin n.50-80 asteista vettä mehumaijan ja siellä olevan mäskin läpi niin, että valmis vierre valui suoraan käymisastiaan. Samalla keittelin 100g amarillo humala pellettejä pienessä määrässä vettä n 5min ja heitin samaan pönttöön. Lisäksi kiehautin toisessa kattilassa 500g Amber spraymallasta. Nekin heitin samaan astiaan. Tässä vaiheessa en muistanut kiehauttaa vierrettä. Laskin kylmää vettä päälle niin, että vierten lämpötila oli n 25C ja OG 1.040 ja nesteen kokonaistilavuus 27l. Päälle laitoin 15min startterissa hautuneen Danstar windsor ale hiivan ja pönttö kiinni ja pannuhuoneeseen 25C tasaiseen lämpöön (mittari pöntön päällä, ei sisällä).

-Tiedän, että märkäystekniikkani on tässä vaiheessa kovin tehoton.
-En tiedä mitä olut tyyppiä tästä on tulossa (vaatiiko apa amarillon lisäksi toista humalaa kaveriksi?)
-Tiedän, että en saa kaikkea humalaa pois oluesta kun heitin sen vapaana vierteeseen. Pulloissa tulee näkymään kelluvia humalan paloja (haittaako?)

Ja sitten se varsinainen kysymys: Mitä haittaa on siitä ettei vierrettä märskäyksen jälkeen kuumenna?

Kiitoksia kaikille etukäteen ja Keep up the good Work!

-M

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Vierteen kuumennus.

ViestiKirjoittaja Matts » La Helmi 04, 2017 10:40 am

Ilmeisesti et kamalasti viittinyt lueskella kymmeniä valmistusthreadejä etukäteen? Meinaan että normi infuusiomäskäys on selitetty aika moneen kertaan melkein jokaisessa aloittelijaketjussa.

Ite tuotoksesta.
No amarillo on itessään ihan jees apaan. Kontaminaation riskihän sulla on melkoinen kun vedellä jäähdytit vaikka ite vesijohtovesihän on puhdasta. Vierteen keitto kuuluu siinämäärin reseptiin, että se tappaa pöpöt ja samalla humalien lisäykset tulee hoidettua. Yhdellä 5 minuutin 100g humalalisäyksellä ei taida katkeroita irrota, mutta aromia toki. Ja ihan säilöytyvyydenkin kannalta (mausta puhumattakaan) oluessa hieman katkeroita vaaditaan (jopa ihan bulkkilagerissa on about 15-20ibua). Eniten huolettaa tuo sun käymislämpö. 25C on aika helvetin lämmin britti-hiivalle. Voi tulla aika perseisiä estereitä.

Kokonaisuutena tuosta tulee varmaan melko makeaa sahtityylistä lievällä sitrustwistillä. Sahdissakin kuitenkin on katajaa tuomassa pientä katkerontapasta.

finbishop
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja finbishop » La Helmi 04, 2017 12:11 pm

Olipas nenäkäs aloitus vastaukselle. Tämä oli kuitenkin ensimmäinen viestini foorumeille.

Olen löytänyt valmistusthredeistä tiedon että vierre keitetään tuossa vaiheessa ja unohdin sen silti tehdä. Siksi kysyinkin mikä on pahinta mitä voi tapahtua kuumentamatta eli mikä kuumentamisen funktio on. Kiitos vastauksestasi.

Arvostaisin kovasti jos jaksaisit ehdottaa parannusta humalointiin niin että saisin tarvittavat katkerot. Toki tämän tiedon löydän nyt kun tiedän että tässä on minulla virhe.

Lämpötilassa olet myös varmasti aivan oikeassa. (Juoksee raottamaan pannuhuoneen ovea).

Toivottavasti foorumillenne ovat tervetulleita myös tällaiset casual harrastelijat joilla ei aika, aivokapasiteetti ja mielenkiinto riitä kaikkien thredien läpikäymiseen vastauksen löytämiseksi.

-M

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » La Helmi 04, 2017 12:35 pm

Eli siis vierrettä ei ole keitetty ollenkaan? Sokerien muuttuminen käymiskelpoiseksi ei ole päässyt tapahtumaan joten luvassa on makeaa ja malalla alkoholilla olevaa juomaa. Makua on vaikeata arvailla mutta voi olla aika villin makuista.

Tervetuloa tänne joukkoon. Aloittajat hätäilevät aina turhaan ja toki kannattaa paneutua huolella panoprosessiin jos on tarkoitus tehdä olutta useammin. Mokia sattuu kaikille ja niistä opitaan. Joten uudet maltaat vain tilaukseen ja uusi satsi tulille.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » La Helmi 04, 2017 13:15 pm

Tuossa vierteen keitossa on sekin juoni, että vierre steriloituu siinä. Maltaiden kuorissa on aika paljon maitohappobakteereita, jotka voivat jäädä henkiin mäskäyksen jälkeen kun ei keitetä ja hapattaa oluen jossakin välissä. Olettaisin, että tämä on pääsyy miksi sahti menee huonoksi jokseenkin nopeasti. Käymiskelpoisia sokereita tuossa kyllä on mäskäyksen jäljiltä niin eiköhän tuosta alkoholia synny ihan tarpeeksi.
Maku tosiaan voi olla aika villi juuri matalan katkeruuden, korkean käymislämpötilan ja mahdollisten maitohappobakteerien johdosta.

Pienoinen oikominen on aina hyvästä, mutta keitto on varsin tärkeä osa oluen valmistusta yleensä. Sahdissa ja joissakin muissa muinaisoluissa tätä ei tosin tehdä, mutta ne ovat jokseenkin erilaisia monelta muultakin osalta.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Su Helmi 05, 2017 9:36 am

Niin, kyllähän sahtivierrekkin lämmitetään 100 asteiseksi kuitenkin, vaikkei sen enempää keitellä. Ite kippaisin suosiolla pois ja tekisin uuden satsin. Keiton alussa humalaa hiukan ja loppuun sitte enemmän. Ja tosiaan käymisympäristön lämpötilaa olisi hyvä saada ainakin 5 astetta matalammaksi.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Su Helmi 05, 2017 12:59 pm

miguels kirjoitti:Eli siis vierrettä ei ole keitetty ollenkaan? Sokerien muuttuminen käymiskelpoiseksi ei ole päässyt tapahtumaan joten luvassa on makeaa ja malalla alkoholilla olevaa juomaa.

Minä olen ymmärtänyt asian niin, että käymiskelpoisia sokereita saadaan mäskäämällä - ei siis keittämällä. finbishopin vierteestä voi siis kehittyä prosentteja ihan kivasti.

Tosin, jos mäskäyslämpötila oli koko ajan 80°C, niin se kuulostaa kyllä tosi korkealta. Yleensähän maltaat mäskätään jossain välillä 60-70°C ja lähelle 80°C:tä mennään vasta ihan lopussa, korkeintaan muutamaksi minuutiksi.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Su Helmi 05, 2017 13:39 pm

Juu siis huonosti ilmaisin itseäni, mutta esim. vaaleat maltaat vaatii yleensä ton keittämisen jotta hiiva pystyy ne käyttämään.
Tuossa vielä pisti silmään pannuhuoneen korkea lämpötila ja brittihiiva. Voi tulla aika tymäkät esterit olueeseen noissa lämmöissä.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Su Helmi 05, 2017 13:47 pm

Teppo saalasmaa kirjoitti:Niin, kyllähän sahtivierrekkin lämmitetään 100 asteiseksi kuitenkin, vaikkei sen enempää keitellä. Ite kippaisin suosiolla pois ja tekisin uuden satsin. Keiton alussa humalaa hiukan ja loppuun sitte enemmän. Ja tosiaan käymisympäristön lämpötilaa olisi hyvä saada ainakin 5 astetta matalammaksi.

Niinjoo, sahdissakin on noita koulukuntaeroja. Ylipäätään mielenkiintoista juttua näistä hieman eksoottisemmista raw aleistä tuli taannoin lueskeltua tuolta: http://www.garshol.priv.no/blog/331.html
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ma Helmi 06, 2017 9:01 am

Naali kirjoitti: Ylipäätään mielenkiintoista juttua näistä hieman eksoottisemmista raw aleistä tuli taannoin lueskeltua tuolta: http://www.garshol.priv.no/blog/331.html

Kiitos mielenkiintoisesta linkistä. Lisää eksotiikkaa: myös korealainen riisiolut makgeolli pannaan ilman keittämistä. Ja senkin säilyvyys on huono, muutama viikko.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Helmi 06, 2017 10:15 am

finbishop kirjoitti:Olipas nenäkäs aloitus vastaukselle. Tämä oli kuitenkin ensimmäinen viestini foorumeille.
...
Toivottavasti foorumillenne ovat tervetulleita myös tällaiset casual harrastelijat joilla ei aika, aivokapasiteetti ja mielenkiinto riitä kaikkien thredien läpikäymiseen vastauksen löytämiseksi.

-M

Pahoittelut "nenäkkyynestäni". Mutta aika nenäkäs oli avunhankkijan vastauskin huomioiden että apua ollaan hakemassa.

Oluenteossa kannattaa hieman pahostaa aikaa myös siihen pohjatyöhön. 30 minuutin panostus on aika pientä jos tuntien mäskäys ja viikkojen odotus menee reisille. Jos mielenkiinto ei riitä tekemiseen niin sitä olutta saa myös kaupasta.

http://www.reittausblogi.info/2016/04/p ... hyvaa.html

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Helmi 06, 2017 15:30 pm

Juuh kertaus on opintojen äippä.Hyviä reseptejä on foorumilla paljon.Kannattaa aloittaa jo testatuista,sitten kun homma hallussa niin lähtee tekeen omia.Kukaan ei varmaan julkaise epä onnistuneita?
RDWHAHB

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ma Helmi 06, 2017 19:23 pm

Nyypiö kirjoitti:eksotiikkaa: myös korealainen riisiolut makgeolli pannaan ilman keittämistä. Ja senkin säilyvyys on huono, muutama viikko.

Tämä saattoi olla turhan jyrkästi sanottu. Haeskelin nyt reseptejä, ja löytyi ainakin yksi kehotus keittää riisi homman alussa. Toisaalta, kun itse tein makgeollia viime vuoden (siis 2016) maaliskuussa pari kertaa, niin senhetkisen tietoni mukaan - yhdisteltyäni ja tulkittuani niitä reseptejä, joita löysin silloin - en keittänyt mitään. Lopputulos oli kuitenkin ihan hyvä, ja hyvin samanlaista kuin se makgeolli, jota pääsimme maistamaan syksyllä korealaisessa ravintolassa (Saksassa).

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Helmi 14, 2017 16:51 pm

Kerran kattila paloi niin pahasti pohjaan kesken mäskäyksen (iskin mäskipussin kattilaan reilusti ennen kuin haluttu mäskäyslämpötila oli saavutettu nesteessä ja vastus hohkasi täysillä), että oli pakko jättää keitto välistä. Sen verran kovi oli viinan himo, että laitoin vierteen kuitenkin käymään. Lopputulos oli aika karsean makuista (asiaan vaikutti myös se, että mäskäyslämpötila jäi aivan liian alhaiseksi), mutta juomalla oli kiinnostavia piirteitä. Merkillepantavinta oli happamuus, joka johtuu noista maitohappobakteereista.

finbishop
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja finbishop » Su Heinä 16, 2017 9:19 am

Tosiaan sahtimaista (maitomaista) tuli tästä kömmähdyksestä. Nopeasti join pois ettei pääse pilaantumaan.

Tuosta käymislämpötilasta tuli sen verran napakkaa palautetta että tälläkertaa olut käy 17c asteisessa kellarihuoneessa. Innolla odottelen miten tämä vaikuttaa makuun.

Tuosta keittämisestä vielä. Huomasin nyt kun kunnolla keitin vierrettä tunnin ajan, että aivan keittämisen lopussa vierteessä tapahtuu nopea muutos. Vierteessä erottuu klönttejä kiinteämpää vaaleanruskeaa ainetta ja loppu kirkastuu tummemman ruskeaksi kirkkaaksi liemeksi.

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Su Heinä 16, 2017 17:36 pm

Suosittelisin perehtymään valmistusprosessiin kunnolla, ennenkuin tekee yhtään mitään.
Esim tätä videota https://www.youtube.com/watch?v=h5J8S5nBdUc
katselemalla tarpeeksi monta kertaa, vaikka oma laitteisto olisikin erilainen. Pääsee
jyvälle homman ideasta. Tai vaikka reittausblogin kotiolutvinkeillä.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”