Oluen panemisen aloitus

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Tobi
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Oluen panemisen aloitus

ViestiKirjoittaja Tobi » Ti Tammi 31, 2017 20:55 pm

Terve!

Pitkään on jo kiinnostanut oluen paneminen kotona ja viimein tilasin lappo.fi:stä tuommoisen tarjoussetin uuteoluiden valmistukseen; nuo kaksi purkkia tulee siis ainakin tehtyä. Uutesysteemeissä lähinnä arvelutti se, kuinka paljon oluen kitkeryyteen, flavoriin ja aromiin voi vaikuttaa, ja siksi mietin myös täysmäskäämisen vaihtoehtoa.

Mietin myös, onko täysmäskäyksellä hankalaa aloittaa, vai kannattaako uuteseteillä kikkailla ensin muutama erä ennen täysmäskäämiseen siirtymistä?

Valinnassa ratkaisevaa oli suhteellisen halpa hinta ja se, että tilaamassani setissä tulee kuitenkin mukana kaikki perusvälineet (automaattilapon lisäsin myös tilaukseen).

Mutta sitten jatkosta. Yksi vaihtoehto on ostaa biltemasta 25l kattila, joka maksaa n. 70€. Jos olen oikein ymmärtänyt niin lämpötilat tulisi olla suht tarkkoja, mutta mitenhän se lämmönsäätely normaalilla levyhellalla onnistuu? Tämän lämpötilajutun takia olen katsellut myös näitä: http://www.electronic-star.fi/Klarstein ... 200803.htm ja https://www.lappo.fi/product/357/keitto ... kayttoinen. Onko näissä sitten suuria eroja ja mitä yleensäkään kannattaa ottaa huomioon kattilaa valitessa? Alkaa kyllä tuo ~200€ olla tässä vaiheessa maksimi kattilalle/laitteelle.

Juzz
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: West coast

Re: Oluen panemisen aloitus

ViestiKirjoittaja Juzz » Ti Tammi 31, 2017 22:47 pm

Mulla ei ole kokemusta vielä juuri mitään, mutta tein yhden setin uutepurkista ja jää kyllä ainoaksi.

Pussimäskäys onnistuu 10 litran kattilalla uunia hyväksi käyttäen, tosin tällöin eräkoko on noin 9 litran paikkeilla. Jos haluaa isompia määriä niin yksi vaihtoehto on ison kattilan lisäksi hankkia erillinen induktiokeittolevy joita saa noin 40€ hintaan. Vaikeaa pussimäskäys ei ole. Pätevät ohjeet löytyvät vaikkapa tästä reittausblogin tekstistä ja lisää tästä kotiolutta blogin tekstistä.

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Sunkka » Ke Helmi 01, 2017 7:50 am

Nyt on kyllä niin laaja kysymys, että. Palstalta löytyy kyllä vastaukset jo noihin kaikkiin kysymyksiin, kun lukee noita vanhoja ketjuja. Ainoa kokemusperäinen ohje: Osta kerralla kunnon vehkeet. Ostat kuitenkin lopulta. Hyvä harrastusvalinta!

Tobi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Tobi » Ke Helmi 01, 2017 9:12 am

Kieltämättä oli hieman liian laaja kysymys. :nauru: Moni juttu vaan askarruttaa. Lähinnä tuo kattilan valinta tuntuu vaikealta :confus: Kiitos vielä vastauksista! Ainakin rohkaisi pussimäskäyksen aloittamiseen!

Nikker
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pohjois savo

ViestiKirjoittaja Nikker » Ke Helmi 01, 2017 11:06 am

Ite aloitin juuri tuolla bilteman kattilalla pano hommat :super: sopivan kokoinen omaan tarpeeseen. Mäskäsin ekat oluet saunan lauteilla ja keitto hellan levyllä. Mutta nälkähän se kasvaa aina syödessä ja laitteet muuttuu tarpeen mukaan mutta edelleen on tuo kattila käytössä kun vierrettä keitän kaasupolttimella. Uutepurkkeja en ole kokeillut.

Tobi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Tobi » Ke Helmi 01, 2017 13:34 pm

Taitaa mullakin uutehommat jäädä näihin kahteen purkkiin. Paketissa tuli kuitenkin oluenpanon perusvälineet. Nyt vaan täytyy sitten ihmetellä kattiloita. Minkäslaisia Sunkka ja Nikker käyttävät? Jos sitten kerralla sen hyvän ostaisi niin mitä olette itse suosineet?

pmustone
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: LPR

ViestiKirjoittaja pmustone » Ke Helmi 01, 2017 15:19 pm

Itse osin 20 l kattilan Saksan ebaystä. Oli melkosen paljon halvempi kun kotimaisista kaupoista ja hyvin on pelittänyt. On noita näköjään vieläkin myynnissä esim. täällä.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ke Helmi 01, 2017 17:41 pm

MInusta pussimäskäys on ihan hyvä tapa aloittaa. Siihen ei juuri muuta - sen pussin lisäksi - tarvita kuin 10 litran kattila ja keittiöliesi. Niillä kun muutaman erän tekee, niin tulee tuntumaa koko hommaan. Jos ei tunnukaan kivalta, taloudellinen menetys ei ole suuri.

Itse aloitin tuolla tavalla noin puolitoista vuotta sitten. MInusta homma on edelleen, yli 60 erän jälkeen, kivaa, ja itsetehdyt oluet maistuvat nykyään jo oikein hyviltä (no, eivät ne Plevnan Siperialle pärjää). 10 litran kattila on riittänyt, koska suuremmat olutmäärät eivät meidän perheessä oikein kuluisi. Yksi esimerkki: Ogelin Witbier, jota syntyi 3,3 litraa.

Suurin tähänastinen investointi on ollut pieni jääkaappi lagereiden käymistä varten - ja sen kylkeen STC-1000-kontrolleri. Eikä se isohko mallasmyllykään ihan halpa ollut...

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ke Helmi 01, 2017 20:35 pm

Täältäkin ääni pussimäskäykselle. Aikani kikkailin kylmälaukuilla, hanallisilla eristetyillä sangolla ym, kunnes lopulta päädyin yksinkertaiseen, toimivaan pussimäskäykseen. 10 l kattila mahtuu hyvin uuniin, jossa lämpö pysyy suht tasaisena. Itselläni on nykyään 20 l kattila, joka ei mahdu uuniin, mutta mäskäyslämmön pitäminen on onnistunut tarpeeksi hyvin myös keraamisella keittotasolla. Oikean mäskäyspussin hankkimista suosittelen, mutta onnistuu se myös tavallisella siiviläpussilla. Ikean Idealisk-lävikkö toimii hyvin maltaiden valuttamiseen ja mahdolliseen huuhteluun.

Eli ainoa mitä sun tarvii hankkia tuon aloitussetin lisäksi on kattila ja pussi jossa mäskätä.
"Ihan hyvää"

Tobi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Tobi » Ke Helmi 01, 2017 21:00 pm

Täähän vaikuttaakin hyvältä idealta! Pienet erät niin pääsee useemmin panemaan! Sit ois yksi vähän ehkä hölmö kysymys: voiko uunin pohjalle laittaa sen kattilan? Vaikuttaako se mihinkään? Meillä on kotona kauhean pieni uuni ja vuokra-asunnossa asustelen.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ke Helmi 01, 2017 21:26 pm

Tobi kirjoitti:Pienet erät niin pääsee useemmin panemaan!
Tämä juuri on se idea.

Tobi kirjoitti:voiko uunin pohjalle laittaa sen kattilan? Vaikuttaako se mihinkään? Meillä on kotona kauhean pieni uuni ja vuokra-asunnossa asustelen.
Minä panen uunin pohjalle pannunalusen (rautalankahäkkyrä) ja mäskäyskattilan sen päälle. Uunin nappuloilla yritän kikkailla niin, että lämpöä tulee kaikista mahdollisista suunnista. Lämmön säädän vähän mäskäyslämpötilan alle.

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ke Helmi 01, 2017 21:35 pm

Niin minä ainakin olen tehnyt, enkä ole havainnut ongelmia. En tiedä missä vastukset sijaitsevat, mutta minä olen sammuttanut uunin samalla kun laitan kattilan sisälle. Tarpeeksi hyvin on mäskin lämpö pysynyt Jos siis mietit että kuumentaako uunin pohja kattilan pohjaa liikaa. Ja tuskin sekään olisi ongelma, vaikka uunin pitäisikin päällä.
"Ihan hyvää"

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Ke Helmi 01, 2017 21:53 pm

Kannattaa muistaa ettei normaali liesi jaksa kiehuttaa kovin isoa kattilaa. Meidän valurautalieden 2kW isot levyt jaksavat toinen kiehuttaa ok tahdilla toista 10 litran kattilaa jossa n. 8 litraa nestettä, toisen mallisella kymppilitraisella pitää jättää hieman vajaammaksi tai ei kiehu sitten millään. Tämä ilman kansia tietysti. Induktiolieden kanssa energia siirtyy tehokkaammin kattilan sisältöön, mutta nuo isot halpiskattilat eivät taas useinkaan sovellu ollenkaan induktiolle. Ainoaksi keinoksi käyttää niitä jäisi siis kaasulla lämmittäminen tai uppovastusten kanssa rakentelu.

Itsekin tein usean satsin verran käyttäen kahta 10 litran kattilaa ja yhtä 7-litraista apukattilana. Tällä setupilla sai tehtyä sellaiset hieman vajaat 20 litraa semimietoa olutta mutta säätämistä ja tiskaamista oli turhankin kanssa. Keitto siis tapahtui kahdessa kattilassa rinnakkain niin että humalointi tehtiin vain toiseen ja jäähdyttely rytmitettynä niin että ne sai peräjälkeen kylmään veteen tiskialtaaseen (humaloimaton kattila siis vähän lyhemmällä keittoajalla). Mäskäys tapahtui mäskäyspussissa, retkipatjalla päällystetystä käymisastiasta rakennetussa mäskäimessä, jonka lämpötilaa pidin yllä lisäämällä vedenkeittimestä juuri kiehautettua vettä. Lisättävän veden kanssakin oli melkoista tasapainottelua kaluston maksimi eräkokoon pyrittäessä, kun piti varoa ettei vierteen määrä mene keittokapasiteetin yli mutta samalla alussa oli hyvä olla mahdollisimman paljon vettä koska mäski oli muutenkin siinä vaiheessa todella tiukkaa puuroa.

Homman yksinkertaistamiseksi tuli siis hommattua kaverin kanssa yhteiseksi halpis sähkökattila eri Beerfest, spiraalimallinen vierteenjäähdytin ja sille tarvittavat letkut. Yhteishintaa näille tuli sellaiset 250€. Nyt on helppoa, monivaihemäskäyskin onnistuu suht vaivatta ja kiva lisä on oluenteon jälkeisen putsauksen vähentyminen huomattavasti sekä tästä seuraava veden tuhlauksen välttäminen. Pitäisi melkein kokeilla joku kerta tehdä kaksi olutta putkeen, kun tällä setillä se olisi mahdollista varsin kohtuullisella kokonaistyöajan pitenemisellä.

Tobi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Tobi » Ke Helmi 01, 2017 22:36 pm

Olen alkanut kallistumaan hieman pienempien satsien puoleen niin ei ole tarvetta varmaankaa 20 litralle. Mutta mitenkäs sitten nämä toimisivat https://www.tokmanni.fi/loytoja-myymalo ... 4619056/dp tai https://www.prisma.fi/fi/prisma/house-kattila-10-l. Molemmat sopivat induktiolle niin olisiko tuohon erillinen levy hyvä hankinta (esim. http://m.motonet.fi/fi/tuote/384418/Kei ... ktio-2000W taikka http://www.gigantti.fi/product/kodin-tu ... keittolevy)? Pienemmillä erillähän voin vaikka peräkkäisinä päivinä laittaa eri oluet tulemaan :winktoo:

Beerfestiä olin tosiaan itsekin Brewfermin keittokattilan ja Kochstar WarmMasterin ohella katsellut, hinta vaan on melkoinen. Tosin kyllähän ne kestää luultavasti useita vuosia ja jossain vaiheessa niihin kai kuitenkin siirtyy.
Viimeksi muokannut Tobi, Ke Helmi 01, 2017 22:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja aarle » Ke Helmi 01, 2017 22:40 pm

Saksasta tilattu Klarstein Beerfest kattila on edullisempi.
viewtopic.php?f=46&t=2755&start=240

Tobi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Tobi » Ke Helmi 01, 2017 22:44 pm

aarle kirjoitti:Saksasta tilattu Klarstein Beerfest kattila on edullisempi.
http://www.kotiolut.com/viewtopic.php?f ... &start=240

Juu! Saksasta sitä olin katsellut ja siihen lisäksi sitä sille suunniteltua mäskäyspussia.

Hintaerokin kapenee tietysti tuon ja peruskattilan välillä, jos joutuisi ostamaan sen erillisen induktiolevyn. Ja kyllähän se helpottaisikin ja tekemisestä saisi tarkempaa. Tuosta jäähdyttimestä olin myös miettinyt mahtuuko, selvisi sekin!

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ke Helmi 01, 2017 22:51 pm

Jos hankit 10 litran kattilan, niin sanoisin kyllä että pärjäät hyvin valurautaisella liedellä. Kiehumispisteen saavuttamiseen saattaa mennä aikaa (pidä kansi päällä vielä tässä vaiheessa!), mutta kyllä se kiehumisen jaksaa ylläpitää ilman kanttakin, jos liesi on kohtalaisessa kunnossa. Tai mä oon ainakin pärjännyt parissa eri kämpässä, jossa 30 v vanhat valurautaliedet, kun oon keitellyt 10 litran kattilassa. Muista vahtia kattilaa kun kiehumispiste lähestyy, koska se kiehuu herkästi yli, kun on kansi päällä.

Jos budjetti on tiukka, niin et ehkä halua pistää 40-60€ induktiolevyyn, ellei se ole täysin välttämätön.
"Ihan hyvää"

Tobi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Tobi » Ke Helmi 01, 2017 23:02 pm

En vielä tiedä kumpaan ratkaisuun kallistua; aloittaa pienestä ja myöhemmin siirtyä hienompiin vehkeisiin vai suosiolla jo suoraan aloittaa niistä. Tuntuu tämä välineiden valinta kauhean hankalalta

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ke Helmi 01, 2017 23:26 pm

No 10 litran kattilasta ja pussista ei välttämättä lainkaan tarvitse siirtyä "hienompiin ja kalliimpiin laitteisiin". Yksinkertaisella biab-laitteistolla tekee ihan yhtä hyvää olutta kun oikealla mäskäys-/keittokattilalla, kun proseduurin hallitsee. Toki oikea hanallinen keittokattila nopeuttaa ja helpottaa tiettyjä työvaiheita, mutta hyvillä rutiineilla paneminen on oikein sujuvaa myös alkeellisimmilla vehkeillä. Mutta ei tässä ole mitään oikeaa tai väärää. Älä ota stressiä :cheers2:
"Ihan hyvää"

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Helmi 02, 2017 8:29 am

Akselipoika kirjoitti:Jos hankit 10 litran kattilan, niin sanoisin kyllä että pärjäät hyvin valurautaisella liedellä. Kiehumispisteen saavuttamiseen saattaa mennä aikaa (pidä kansi päällä vielä tässä vaiheessa!), mutta kyllä se kiehumisen jaksaa ylläpitää ilman kanttakin, jos liesi on kohtalaisessa kunnossa. Tai mä oon ainakin pärjännyt parissa eri kämpässä, jossa 30 v vanhat valurautaliedet, kun oon keitellyt 10 litran kattilassa. Muista vahtia kattilaa kun kiehumispiste lähestyy, koska se kiehuu herkästi yli, kun on kansi päällä.

Jos budjetti on tiukka, niin et ehkä halua pistää 40-60€ induktiolevyyn, ellei se ole täysin välttämätön.

Joo, kyllä valuraudalla pärjää. Asun tällä hetkellä vuokrakämpässä missä on (luultavasti halvinta laatua oleva) perinteinen liesi ja se jaksaa keittää ikean 10-litraista, kun pitää kantta päällä lämmönnoston ajan. Pidän kattilassa lämpömittaria niin osaan ennakoida kiehumisen alkamisen. Vaahtoa alkaa nousta runsaasti yleensä siinä pari astetta ennen sataa.

Mökillä ollessani kesäaikaan tulee sitten keiteltyä catering portalin 33-litraisessa kattilassa ~3,2 kW vastuksella. Mäskäys tapahtuu kylmälaukussa. Kattilasta rakennellaan hiljalleen pumpulla toimivaa mäyskäyskattilaa. Sellaiseen tai johonkin valmiiseen ratkaisuun voi halutessaan myöhemmin investoida ja samalla 10-litrainen jää esim. huuhteluveden lämmittämistä varten.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”