Muovinen/"laastarimainen" tuoksu

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Westerberg
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lempäälä
18 tai yli: Olen

Muovinen/"laastarimainen" tuoksu

ViestiKirjoittaja Westerberg » To Tammi 26, 2017 9:41 am

Tuoreessa IPA-erässä (pullotettu toki vasta 10 pvää sitten) on tuoksussa selkeä muovinen, ehkä kuminenkin tai "laastarimainen" tuoksu. Maussa tätä ei ole, mikä on erikoista.

Prosessissa ei muuten ollut mitään eroavaa aiempaan (desinfioinnit, käymislämmöt jne.) , paitsi hiivaa tuli laitettua erinäisten mokien johdosta 4-5 kertainen määrä tarvittavaan. Käyminen oli raivokasta. Hiiva Mangrove's Jack M44.

Olen toki googletellut asiaa ja vaihtoehdot ainakin tuolle "sairaalamaiselle tai laastarimaiselle" tuoksulle ovat veden klooripitoisuus (veden kokonaisklooripitoisuus täällä 0,077 mg/l) ja siitä aiheutuvat reaktiot. Toinen on klooripohjaiset aineet, joita käytetään, mutta ei tule käytettyä kuin Star Sania. Lisäksi villihiiva voisi olla.

Voisiko se kuitenkin olla tuo hiivan määrä ja siitä erinäisten vaiheiden jälkeen aiheutuva autolyysi esimerkiksi? Muita arvailuja? Ilmeisesti kuitenkin haitaksi asti oleva ylihiivaaminen on aika hankala toteuttaa :).

Hämmentävää tosiaan se, että ongelmaa vain tuoksussa, maussa ei huomaa.

Veden käsittelyyn meni maitohappoa ja kipsiä.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

Re: Muovinen/"laastarimainen" tuoksu

ViestiKirjoittaja cob » To Tammi 26, 2017 14:49 pm

Tuoksuuko vesijohtovesi kloorilta kun sen laskee hanasta?

Olen ollut havaitsevinani hieman laastarin tuoksua ja maussa ehkä samansuuntaista laastarimaisen kitkerää virhettä omissa valmiissa oluissa ja olen pistänyt sen hanaveden piikkiin. Ei missään nimessä juomakelvottomaksi tekevää, mutta kevyemmissä oluissa huomattavaa makua.

Paikallinen vesijohtovesi haisee selvästi kloorille heti astiaan laskemisen jälkeen, ja nyt onkin pullokypsymässä pohjaveteen tehty erä ipaa jotta pääsee testaamaan häviääkö ko. makuvivahde. En käytä itsekään klooripitoisia desinfiointiaineita, mutta kloorintuulahdus hanavedessä on välillä varsin nenäänpistävä (ei tosin maistu juurikaan juodessa tai veden seisottua hetken).

Brettanomyces-infektiota maailman foorumit ehdottelivat toiseksi vaihtoehdoksi, mutta sitä en toistaiseksi usko syylliseksi.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Westerberg
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lempäälä

Re: Muovinen/"laastarimainen" tuoksu

ViestiKirjoittaja Westerberg » To Tammi 26, 2017 16:18 pm

Sanoisin, että ei tuoksu. Ehkä jos ihan tosissaan yrittää, niin jotain pientä voi havaita, mutta ei selkeästi.

Käsitellähän voisi tietenkin vettä tässäkin mielessä: viewtopic.php?t=1090

Onko kellään kokemusta?

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”