Imperial Stoutit

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Imperial Stoutit

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ti Marras 29, 2016 9:18 am

Jos tekee n. 10 pinnasen imperial stoutin jossa raaka-aineina suurin piirtein

80% pils tai pale ale
5% crystal 120
5% chocolate
5% roast barley
5% kauraa

onko jotain mitä kannattaa ottaa huomioon käytännönasioissa. Verrattuna esim. miedomman ipan tekoon. Onko toimintatavoissa jotain suuria eroja? Muuta kun hiivaa tulee laittaa enemmän. Kandeeko nesteyttää?

laitteena klarstein beerfest

Naali
Kisälli
Kisälli

Re: Imperial Stoutit

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Marras 29, 2016 9:34 am

Fermentiksen ukko ainakin sanoi yhdessä seminaarissa tuossa syksyllä, että nimenomaan vahvoissa vierteissä nesteytys on tärkeää tai muuten hiivasoluja kuolee aika paljon. Miedommissa oli sitä mieltä, että lähinnä vaikuttaa käymisen alkamisen nopeuteen.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Marras 29, 2016 10:33 am

Kannattaa varmasti myös panostaa hieman enemmän vierteen ilmaukseen että hiivalle riittää alkuvaiheessa happea lisääntymiseen.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ti Marras 29, 2016 10:37 am

jotain tuollaista muistan lukeneeni itsekin, että vahvemmissa kannattaisi nesteyttää.
tai sitten voi kompensoida lisäämällä extrahiivaa? eikö eniten vaikuta joka tapauksessa se mihin lämpötilaan hiivan lisää ja myös ottaako suoraan jääkaapista vai antaako olla hetken huoneenlämmössä. Yleensä lisätty 20 asteen vierteeseen (käyminen jossain 18-19 välillä) ja n. tuntia ennen otettu hiiva jääkaapista. Siis joka tuotteessa.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ti Marras 29, 2016 10:39 am

toi ilmaus on jotenkin mysteeri. porukkaa käyttää jotain ilmapumppua ja käyttää enemmänkin aikaa siihen toimenpiteeseen.
ITse on lähinnä muutaman kerran pyöritellyt astiaa ja se on siinä. Voiko joku vähän valaista maallikon termein tuosta ilmauksesta?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Marras 29, 2016 10:43 am

Reipas 5 min ravistelu vastaa ilman määrällä aika hyvin 1min/l akvaariopumpulla tms. ilmausta. Vähän työläämpää ja isommilla satseilla varsin haastavaa. normi 10-30l mittakaavassa selviää aika hyvin jos on ylimääräinen jalkapallo tms. minkä päällä astiaa heiluttaa. Kaupalliset panimot käyttävät puhdasta happea millä toki saa paremman ilmauksen, mutta tuo vaatii aika paljon varotoimia niin en välttämättä keittiössä alkaisi sillä leikkiä.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ti Marras 29, 2016 12:09 pm

Kiitokset taas!

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ke Marras 30, 2016 8:06 am

Tähän liittyen vielä eräs seikka joka on jäänyt vähän epäselväksi.
Puhutaan että stoutit saisivat rauhassa vetäytyä n. 50 päivää.
Tarkoittaako tämä vetäytymistä sekundäärissä vai pullossa? Eli pullotetaanko normaalisti n. 3 viikon päästä käymisessä vai vasta n. 2kk?

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Marras 30, 2016 8:45 am

Jos olut käy loppuun kolmessa viikossa ja siihen ei ole tarkoitus lisätä enää mitään, niin pulloon vaan. Pullokypsytys tekee oluille hyvää. Vahvat ja tummemmat oluet vaativat yleensä pidemmän kypsytysajan, etenkin jos tekee uutteesta.
Eli puhutaan pullossa olevasta ajasta.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ke Marras 30, 2016 9:18 am

Tarkoitus lisätä jauhettua kahvipapua.
Kun yleisesti puhutaan, että jos ei keittovaiheessa lisää, niin pari kolme päivää ennen pullotusta.
Mutta jos kahvi halutaan maustua, eikö sen kannata lisää siinä tapauksessa käymisastiaan hyvissä ajoin.
Siis jos viikon päästä käyminen valmis. lisää kahvin ja siirtää sekundääriin, niin antaako maustua pullossa se 2kk sen jälkeen.
Kuulostaa ehkä omaan korvaan hölmöltä, että antaa ensin olla sekundäärissä 2kk ja sitten lisää kahvin ja pullottaa. koska siinä tapauksessa kai siinä pitää taas odotella että kahvi ehtii maustua.

summa summarum. onko parempi lisätä kahvi nyt kun käyminen ohi ja antaa vetäytyä muutama päivä sekundäärissä ja sitten pullottaa ja antaa maustua pulloissa 2kk?

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ke Marras 30, 2016 9:56 am

Käymislämpöön kannattaa kiinnittää huomiota. Käyminen tuottaa melkopaljon lämpöä noilla alkuominaispainoilla ja vierteen lämpö karkaa. Tuloksena tinneriä. Ai mistäkö tiedän..?

peltiliiteri
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja peltiliiteri » To Joulu 01, 2016 18:35 pm

Toi oli pari viikkoa primaryssä, pari kuukautta secondaryssä, nyt pari viikkoa kegissä.

https://www.instagram.com/p/BNets2mj2Gn ... ltiliiteri

ei kannata kiirehtiä.

Tiputus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pirkkala

ViestiKirjoittaja Tiputus » Pe Joulu 16, 2016 15:02 pm

Naali kirjoitti:Reipas 5 min ravistelu vastaa ilman määrällä aika hyvin 1min/l akvaariopumpulla tms. ilmausta. Vähän työläämpää ja isommilla satseilla varsin haastavaa. normi 10-30l mittakaavassa selviää aika hyvin jos on ylimääräinen jalkapallo tms. minkä päällä astiaa heiluttaa. Kaupalliset panimot käyttävät puhdasta happea millä toki saa paremman ilmauksen, mutta tuo vaatii aika paljon varotoimia niin en välttämättä keittiössä alkaisi sillä leikkiä.

Itse leikin puhtaalla hapella "ilmaamisella" kylppärissä nanopanimossani, joten siellä ei varotoimia tarvita! =) Ei vaan, en ole pelännyt, pitäisikö? Olen antanut itseni ymmärtää, että näin pienillä virtausmäärillä (1l/min) ja vielä suurimman osan hapesta imeytyessä vierteeseen ei riskejä pitäisi olla.

Real
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Real » Ma Tammi 02, 2017 21:01 pm

Vielä ilmaustekniikasta että ilmastuuko paremmin ravistelemalla/heiluttelemalla kuin esin reikäkauhalla vierrettä nostamalla. Itse olen käyttänyt tätä jälkimmäistä tapaa..

Janolut
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Janolut » To Tammi 12, 2017 22:45 pm

Hei taas!
Ei enään kehdannut postailla tuonne ensimmäinen oluseni osioon.. 5 satsiani suunnitellessani.
Paperilla näyttää tältä(vieläkin uutteesta:<.)
-Muntons imprerial stout setti+hiiva(uute siis(20l))
-spraymallas dark 800g.
-spraymallas black 400g.
--cacao nibs 250g -> life.fi netti kaupasta pongattua.
--Humalaa? Mutta mitä ja miten ilman katkeroa?
..---kahvia??
....---paksua...
....---makeampaa

Yritelmänä siis tuottaa jotain stoutin tapaista, pehmeän suklaista jälkkäriä.

Jeppis. Jatketaas jos joku innostuu vastailemaan.

Kiitos!

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Tammi 13, 2017 7:23 am

Tässä jotain ajatuksia.

Kaakaonibsit ovat melko kitkeriä (ovat kaukana näistä kaupassa myytävistä kaakaojauheista, ihan raakaa kaakaopapua). Eli määrä kannattaa pitää maltillisena tai kompensoida esim. makeudella. Haastava raaka-aine mielestäni. Mutta potentiaalinen toki.

Humalasta saat aromia ilman katkeroa keittämällä vain esim. 5 min tai pitämällä vain kuumassa vierteessä jonkin aikaa. Kuivahumalointia voi myös kokeilla, siinä saa aromaattiset öljyt ilman katkeruutta.

Liikaa erilaisia (uusia) makuja ja twistejä ei kannata yhdistää, ettei tule sekametelisoppaa. Yhdistelyssä kannattaa ottaa tutut hyväksihavaitut pohjalle ja lisätä uutuus kerrallaan.
Tai voit myös arvioida lisäyksien toimivuutta maistelemalla niitä ennen oluen tekoa. Lisää esim. nibsejä kylmään mustaan kahviin joksikin aikaa ja maistele miltä maistuu. Saat arvioitua kahvin ja kaakaon keskinäistä suhdetta. Hae vaikka kaupasta joku stout ja testaile kahvi-nibs-liuosta senkin joukossa.

Ajatusta jatkaen voit myös lisätä humalan mukaan maisteluun tekemällä humalateetä pressopannussa ja lisäämällä tilkan sitä kauppastouttiin kahvi-nibs-liuoksen joukkoon. Siitä saisi jo ajatusta miten ne toimivat yhdessä.

Janolut
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Janolut » Pe Tammi 13, 2017 18:06 pm

Jep.
Täytynee parit nibsi kokeilut suorittaa. Sillä vain tämä ajatus että pääsisi jatko jalostetuista kaakaotuotteiden rasvoista eroon.
Mites tuo makeuden säätäminen yksinkertaisuudessaan toimii, onko pelkästään käytettyvästä hiivasta kiinni, vai keskeytetäänkö käyminen ennen kuin ehtinyt syödä kaiken sokerin?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Tammi 13, 2017 18:47 pm

Kannatan teollisista rasvoista irtautumista, siinä raakakaakao on oikea suunta. Rasvainen olut ei houkuttele. :)
Testaile vain etukäteen kaiken minkä voit ennen oluen tekoa, niin ei mene hyvä satsi hukkaan.

Mäskätessä olisi mahdollista säätää mäskäyslämmöllä, mutta uutteista en tiedä. Joku uute-expertti voisi vastata.
Jotkut makeuttavat käymiskelvottomilla makeutusaineilla, nekin voivat toimia maltillisella määrällä.
Hiivan valinnalla voit myös vaikuttaa jäännössokerin määrään, kuten totesit.

Käymistä ei kannata keskeyttää jos karbonoit sokerilla.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”