Ei lähde käymään

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Lärry
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hamina
18 tai yli: Olen

Ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja Lärry » Su Marras 20, 2016 14:20 pm

Seuraavanlainen ongelma. Pilsneri ei lähde käymään.

Hiivaus lämpötila oli 15C ja käymis huomeen lämpötila 10C. Hiivana käytetty Mangrove Jack’s Bohemian Lager M84. Satsin koko 73l ja hiivan määrä 60g.
On ollut nyt kolme päivää pöntöissä.

Mitäs pitäisi tehdä?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Marras 20, 2016 14:28 pm

Ensimmäisenä tulee mieleen, että onko varma ettei olut käy.

Toinen on, että kovin on viileässä, 10'C voi kestää starttaaminen melko kauan kun on käymislämpötila-asteikon alarajalla. Voit kokeilla saada käymisen alkuun lämmittämällä vierrettä jollain tempulla, hyvät ideat tarpeen kun 73L satsi kyseessä.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Su Marras 20, 2016 14:29 pm

Tarkastaa ominaispainomittarilla jos kuitenkin käy?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Marras 20, 2016 18:58 pm

Pitäisi oikein katsoa, että miten tuon hiivan kanssa määrät menee. Mutta kerron nyt alkuun miten olen itse ymmärtänyt vaikkapa fermentiksen ohjeet.
Eli siellä hiivan ohjeissa (siis Fermentiksellä) sanotaan, että jos käymislämpö on 12-15°C niin käytä 80 - 120g hiivaa per 100l vierrettä.
Jos lämpötila on alle 12°C niin käytä 200-300g per 100 litraa, aina 9°C asti joka on hiivalle taattu käymislämpö.
Toisin sanoen mitä kylmemmässä käyttää, sitä enenmmän alkuun tarvitaan hiivaa. Fermentiksen ohjeessa puhutan 9°C "kohdalla" siis jo 300g / hl.
Elikkä jos aatellaan tuota 73 litran määrää, niin 60g olisi 15°C käyttämislämpöön ihan hyvä. Mutta koska käymislämpö olisi tuon 10°C saisi hiivaa olla reilusti enemmän. Toki hiivauslämmön ollessa 15°C on alku ollutkin ihan hyvä. Mutta hiivan aloitellessa hommiaan, lämpö laskee ja laske. Aikoinaan luin, että hiiva ei tykkää nopeista lämmön vaihteluista. Korkeintaan aste pari päivässä. Jos nopeampaa hiiva voi joutua shokkiin ja ei toimi normaalilla tavalla tai ainakin vähintään mutatoituu.
Veikkaan, että tuokin lähtee kuitenkin tuosta käymään, vaikkakin hitaanlaisesti. Lämpöä voi koittaa nostaa hiljalleen jos se on mahdolista. Ja kun käyminen on kunnolla vauhdissa, niin sitten tiputtaa lämpöä tasaisesti haluttuun.
Toki sekin on mahdolista, että olut käy jo, niinkuin on ehdotettu. Jos astiassa on pienikään vuoto, se ei vielä näy vesilukossa koska hiilidioksidin tuotto on sen verran hidasta vielä.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ma Helmi 20, 2017 7:45 am

OG 1122 Imp stoutilla. Tavaraa 10l ja hiivana US-05 2pss. lauantaina tehtiin, eikä vieläkään käy.
Jostain luin, että 05 kestäisi n. 12%, joka tosta olisi laskelmien perusteella about tulossa. Startteria ei tehty, vaan perus nesteytys. Käymsilämpötila ihan perus 19-20.
Mikä neuvoksi? Hakee stydimpää hiivaa, vai..?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Helmi 20, 2017 9:56 am

Miten päättelet ettei se käy? Jos ilmalukkoa tuijotat, niin astian kansi helposti valskaa sen verran että se ei vältsy lupsuttele.

Kurkkaa astiaan että alkaako siellä olla krausenia pinnassa. Jos on niin anna pänikän olla rauhassa reilu kk, pullota, kypsytä ja nauti :D.

Hinterland
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hinterland » Ma Helmi 20, 2017 10:49 am

Vahvassa Barleywinessa oli joskus samanlainen ongelma. Otin pöntön uudestaan Arskamaiseen otteeseen ja ravistelin sen erittäin kovakouraisesti. Lähti sitten saman tien pulputtamaan.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ma Helmi 20, 2017 10:53 am

joo pitää kurkata illalla onko tapahtumaa

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ti Helmi 21, 2017 7:40 am

Joo oli käymässä. Öljylähde kupli. Varmaan hana tai kansi falskaa..

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”