Jälleen eräs noviisi

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

JuuS0
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lahti
18 tai yli: Olen

Jälleen eräs noviisi

ViestiKirjoittaja JuuS0 » La Marras 19, 2016 23:54 pm

Tervehdys kaikille,

Ensimmäinen olutsatsi valmistui pari viikkoa sitten ja päätin tehdä vähän jälkipyykkiä. Ideana oli aloittaa uusi harrastus kevyesti ja helposti joten coopersin irish stouttia uuttesta. Tietotaito aloittaessa: olematon. Pakkauksen ohjeisiin (harvinaisen paskat ohjeet) tutustumisen jälkeen: olematon. Intternettiä tutkiessani luulin olevani kartalla asioista, mutta tosiasiassa tietotaito oli verrattavissa siihen jos suorittaisin sydänleikkauksen yhden Teho-osasto jakson näkemisen jälkeen. Lyhykäisyydessään tein noin jokaisen työvaiheen huonosti taikka väärin. Ennen ensimmäistäkään työvaihetta koko touhu vaikutti hyvin vaikealta ja monimutkaiselta, tekiessä tuli tunne että ehkei tämä olekaan niin tarkkaa, eli vähän kuin raamatun käännöstyö. Liemet siis valmistin siten että suositellun 800g sokeria korvasin 500g muntons dark spraymaltaalla ja loput 300g panimosokeria. Muita ainesosia oli uutepakkauksen sisältö ja pakkauksen mukana tullut hiiva. Saattoi joukkoon päätyä myös muutama partakarva, mistä saattaa osakseen johtua tietynlainen pistävä maku.

Oli joukossa myös onnistumisia. Vaikka suuri prosentti tämänkään laudan käyttäjistä ei varmaan pesisi edes jalkojaan aikaansaamallani tuotteella, ei se ainakaan minulle ole aiheuttanut oksentelua taikka holtitonta persmysliä. Väriltään tuote on mustaa kuin tekijänsä sielu ja vaahtoaakin vallan mukavasti.

Mulla on muutenkin taipumus tuottaa pettymyksiä niin en tälläisistä masennu. Tämä foorumi ollut vallan opastava oikeastaan kaikessa, mutta desinfioinnille en oikein löytänyt ohjeistusta. Käytettävät romut ostin siis viinitalo melkkosta. Desinfioinnin suoritin siten että lappasin kaikki käytettävät romut 30L käymisastiaan johon laskin noin 7 litraa vettä ja perään tujaus melkkon desinfiointiainetta. Huljuttelun jälkeen romut pois ja laitoin astian kannen paikoilleen jotta sain kunnolla vatkuloitua koko käymisastian läpeensä. Tämän jälkeen kaikkien romujen huuhtelu vastaavin menetelmin. Olinko tässäkin aivan hakoteillä? Toki kaikki romut olivat ennestään fairypuhtaita. Pullot pesin kanssa hyvin jonka jälkeen desinfioin samaisella aineella. Korkkeja en desinfioinut, olisiko pitänyt? Mielenkiinnolla odotan vastauksia että kuinka jyrkästi ohjasin metsähallituksen puolelle.
Proud graduate of Jerry Riggs university. Master of duct tape-ology.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

Re: Jälleen eräs noviisi

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Su Marras 20, 2016 9:58 am

Desifiointipuoleen. Toimii noin ja tuon aineen kanssa pitää huuhdella niin ettei sitä varmasti jää mihinkään. Kuitenkin jos haluat helpottaa desinfiointihommia jatkossa, niin kannattaa hankkia joku aine (esim starsan), jota ei tarvitse erikseen huuhdella pois. Helpottaa ja nopeuttaa aikalailla. Varsinkin silloin kun on 80 pulloa desinfioitavana. Valmista liuosta suihkepulloon ja suihkaus-pari riittäää pullolle ja ylimääräiset kaadetaan pois ja pullo jätetään odottamaan täyttöä. Korkkeja en ole desinfioinut jos se korkkipussi on ollut avaamatta, enkä kyllä aina edes silloin kun on ollut avattu. Olen ajatellut, että happopohjainen des aine pahimmassa tapauksessa ruostuttaa korkit.

JuuS0
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja JuuS0 » Su Marras 20, 2016 20:04 pm

Juurikin tämän tyylistä neuvoa kaipasin. Kiitos neuvoista. Lakki kourassa pomon pakeille pekkaspäivää mankumaan ja kammeta jälleen viinitalo melkkoon, nyt kun tietää minkämoisia tarvikkeita ostella.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Marras 20, 2016 20:18 pm

Hmm.
Pistävä maku tuo mieleen Muntonsin uutteet kun itse aloitin uutteiden kanssa.
Käymislämmöllä ja hiivalla on suuri merkitys oluen valmistuksen kannalta.
Jos et ole onnistunut saamaan viemärille tuoksuvaa "juomaa" niin vaikkaan, että desinfiointi ei ole mitenkään huonosti onnistunut.
Lähtökohdat ovat olleet minun mielestäni vähintäänkin hyvät. Mallasta on paljon ja sokeria uutteille sopivasti.
Kenties käymisen hallinta eli käymislämpö on ollut se suurin ongelma käytetyn hiivan kanssa, kun kerran on partakarvan makua olueen tullut.
Sanoisin, että muuttamalla hiivaa tai ainakin pyrkimällä siihen, että käymislämpö pysyy suunnilleen 18°C tuntumassa, pääset jo enemmän itseäsi miellyttäväpään tulokseen.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

JuuS0
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja JuuS0 » Ma Marras 21, 2016 21:10 pm

Käymislämmöt oli itseasiassa ainoa seikka johon kiinnitin jatkuvaa huomiota. En siis siten että olisin asian eteen mitään tehnyt, mutta tarkkailin lämpöjä. Boolin lämpö oli 23 astetta kun lisäsin hiivan, eli siis pakkauksen mukana tullut kuivahiiva jonka vaan ripottelin sekaan. Käymislämpö oli muovipöntön ulkopinnasta mitattuna 21-22 astetta, pari ekaa päivää pidin pöntön vessassa koska en tiennyt millaisia hajuhaittoja syntyy. Käymisastia oli nostettu muovilaatikoiden ja pyyhkeen päälle. Tämän jälkeen astia oli muissa asuintiloissa, voimakkain käyminen päättyi noin neljän päivän kuluttua.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Marras 22, 2016 9:44 am

Pari parannusehdotusta :
1. Nesteytä hiiva ennen hiivausta. Ohjeet löytyy uuteosiosta äynin tekemästä yleisohjeesta. Lyhykäisyydessään niin, että 25'C vesilasilliseen ripotellaan hiiva nesteytymään 30min ajaksi, lopuksi sekoitus lusikalla ja koko hiivalurju vierteeseen.
2.Hiivaa vasta kun vierre on käymislämpötilassa, älä lämpöisemmässä. Mitä kuumempi hiivauslämpötila, sitä äkäisempi alku ja heikompi loppu. Toisinpäin käymisen innokkuuden kääntämällä (alkaa rauhallisesti, loppuu rytinällä) hiiva siivoaa paremmin sivutuotteitaan.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”