Oluesta ei tullut sitä tyylisuuntaa mitä haettiin?

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Hinterland
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Oluesta ei tullut sitä tyylisuuntaa mitä haettiin?

ViestiKirjoittaja Hinterland » To Loka 27, 2016 7:40 am

Hei,

Ensikertalainen tässä ihmetellee, että miksi tehty (yritetty) amerikan IPA maistui FG:tä ottaessa ihan lagerilta? Otin siis FG:n ennen pullotusta ja maistoin vierrettä. Se maistui aivan selvältä lagerilta? Miten tämä on mahdollista?

Kaikki piti olla siis lähtökohtaisesti ihan ns. ohjekirjan mukaan, eli prosessin eri vaiheet tehty annetuilla raaka-aineilla ja lämpötilat olleet kohdillaan. Muuttuuko tuo maku pullotuksen jälkeen kun sokerit on lisätty ja tuote valmistuu pullossa? FG:n perusteella tulossa sellainen 7% alkoholipitoisuus.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Oluesta ei tullut sitä tyylisuuntaa mitä haettiin?

ViestiKirjoittaja suorama » To Loka 27, 2016 7:56 am

Voisitko vähän kertoa enemmän?
Teitkö jonkin uute pläjäyksen, vaiko osittain uutteesta vaiko mäskäämällä?
Miten prosessi eteni ja mitä raaka-aineita käytit?
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Hinterland
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hinterland » To Loka 27, 2016 8:16 am

Hei,

Ihan pussimäskäyksellä. Maltaana käytettiin Sahtimallasta sen mukaan että Ibuksi n.70. Humalana käytettiin Centennialii, citraa ja amarilloa.Katkerona Centennial. Humalia yhteensä 50g 12.4 l batchiin. Kaikki prosessin vaiheet mentiin Brewmaten mukaan, eli mäskäysjat ja keittoajat yms. Mäskäyslämpötila oli koko prosessin ajan keskimäärin 64-65 paikkeilla.

Hinterland
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hinterland » To Loka 27, 2016 8:27 am

^korjaan tuohon, eli siis humalia sen IBUn mukaan:)

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » To Loka 27, 2016 8:41 am

Tarkoitatko lagerilla sellaista suht neutraalia kauppalageria... Tyyliin Koff kolmonen... Jos näin on näppylät on mun veikkaus humaloiden ja etenkin niiden säilytyksen/vanhenemisen suunnalla.
Anna olusen kuitenkin kypsyä kaikessa rauhassa. Mikäli se on noin muuten ok.. Olut huiviin ja uutta tulelle...
Sitäpaitsi keskeneräinen on keskeneräistä. Kypsyttely vaikuttaa makumaailmoihin.

Hinterland
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hinterland » To Loka 27, 2016 9:03 am

Joo. Olen itsekin lukenut että noissa jenkkihumalissa on riskinsä kun tulevat rapakon takaa, ja ties miten kauan jo ehtineet vanhentua pakkauksissa. Maku oli tosiaan juuri tuollainen karmea KOFF kolmosmainen. Joskus sitäkin kiskoi lavatolkulla, mutta nykyään sitä ei juo edes ilmaiseksi. Odottelen tosiaan rauhassa mitä kypsytys tuo tullessaan, koska kuitenkin suhteellisen vahva tuote. Suurin osa kavereista rakastaa peruslageria, joten ne on ainakin iloisia jos maku pysyy tuollaisena. Olen myös kuullut tarinoita, että olut on maistunut 1-2 viikon jälkeen pullotuksesta aivan sonnalle, mutta kuukauden parin päästä ihan tykkikamaa, joten kaikki on ilmeisesti mahdollista. Upeaa touhua tämä on joka tapauksessa!

Juspe
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juspe » Pe Loka 28, 2016 10:38 am

Millaisia aikoja humalia keiteltiin? Humalien lisäsysajankohdalla on huomattava vaikutus siihen miten humalista irtoaa katkeruutta / aromeita. Myös kuivahumalointi pääkäymisen jälkeen on ipaa tehdessä melkein pakollinen toimenpide, jos huomattavia humalan aromimääriä olueen haluaa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Loka 28, 2016 16:44 pm

Aivan.
Voisitko vielä enemmän avata reseptiä ja prosessia?
Jos kerran saitte 7% alkopitoisuuden, voisin kuvitella, että itse mäskäys on onnistuntut hyvin.
(tyyliin OG 1.065 -> FG 1.012 Jos siis mäskäyslämpö ollut 64°C tuntumassa.)
Humalien gramma määrät eivät välttämättä kerro kaikkea. Millaisilla AA määrillä nuo on teille kaupattu?
Entä millaisilla keittoajoilla nuo on lisätty ja paljonko per lisäys? (resepti?).
Brewmaten kertoma resepti siis olisi kiva tietää paremman analyysin miettimiseksi.

Anteeksi sarkastisuuteni, mutta jos menee lääkäriin ja kysyy, että mikähän minua vaivaa, on lääkärin kyseltävä hiukan lisää. Ja jos tietoja ei kerro, on lääkärin aika vaikea dignosoida sairaus. Tosin tuossa tapauksessa potilaalle voi tehdä tutkimuksen...

On siis aika mahdotonta kertoa mitään vähänkään vakavampaa kuin arvailuja, jos ei tiedä mitä ja miten on tehty.
Jokaisen välineistö ja tekotapa on erilainen. Jopa reseptin tulkinnassa voi olla eroja.

Tähän mennessä on siis saatu selville, että sahtimallasta on käytetty, maltaat on pussimäskätty 64-65°C lämmössä. Saatu vierre on ilmeisesti keitetty, mutta ei mitään tietoa kauanko. Keitossa on käytetty Centennialia, citraa ja amarilloa, joista katkeroon Centennial. Kaikkiaan humalia on käytetty 50g, jolla pyritty saamaan 70 IBUa. Satsi koko on ollut ilmeisesti 12,4 litraa.

Humala määrä kuullostaa kyllä reilulta satsikokoon nähden, mutta kun ei ole tietoa jaosta eikä Alfa Acid määrästä, ei voi oikein varmaksi mitään sanoa. Vierteen jäähdytysajallakin on merkityksensä. Toisaalta pienempi satsikoko vaatii enemmän humalaa. Esim. oma amber kokeilu aikoinaan 21 litran versiona vaati 259g humalaa onnistuakseen... http://oluttehdas.blogspot.fi/2009/07/a ... -seal.html

edit:
Niin se piti vielä sanoman, että mitä voimakkaampi olut (alc% / OG) sitä enemmän humalaa tarvitaan.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Loka 29, 2016 11:08 am

Kun laskeskelitte IBUja niin laitoitteko humalapussien kyljessä näkyvät AA% arvot Brewmateen?
Joka sadolla on oma määränsä katkeroaineksia (ja esim. eteerisiä öljyjä).
Ei niiden nyt älyttömiä pitäisi vaihdella mutta joissain tapauksissa merkittävästi.

Jos oluessa ei maistu yhtään katkerot eikä humala tuoksu, alkaa epäilys heräämään että humalat ovat olleet hyvin vanhoja ja säilytetty huonosti.
Tuoksuiko humalat millekään kun lisäsitte ne keittoon?
Toisaalta jos humalat säilytetään huonosti, katkerot terävöityvät mutta flavori sekä aromi muuttuu heinäisemmäksi.
Toisaalta hyvin säilytettyjen kohdalla 10 vuottakaan ei ole ollut haitaksi...
http://brulosophy.com/2015/09/28/the-im ... t-results/
http://brulosophy.com/2016/07/25/the-im ... t-results/

Toinen mahdollisuus on mittaus virhe. Jos humalaa käytettiinkin vain 5g viidenkymmenen sijaan...
Kolmas mahdollisuus on se, että keitossa käytettiinkin väärässä järjestyksessä humalia. Tosin silloin jotain pitäisi tuntua.

Aapr
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: jkl

ViestiKirjoittaja Aapr » La Loka 29, 2016 15:01 pm

Keitettiinko humalat pussissa vai irrallaan? Itsellä tuli heikkoja katkeroita ja aromeita muutamassa erässä kun en tajunnut että iso koko ei pussissa auta jos silmäkoko liian pieni.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ma Loka 31, 2016 12:55 pm

Og tosiaan 1069 (tavoite 1066) ja fg 1012 (1017). Edelleen tosi maltainen (lagermainen) maku ja haju pullotuksen yhteydessä
Keittoaika 60min.
humalat 60min Centennial (11.1) 12.4g
Amarillo 45min (8.6) 6.2g
Citra 45min (11.1) 6.2g
Amarillo 10min (8.6) 6.2g
Citra 10min (11.1) 6.2g
Amarillo 10min (8.6) 6.2g
Citra 10min (11.1) 6.2g

Vierrettä jäähdytetty n. 25min
Humalat eivät ainakaan tuoksuneet vanhoilta. Keitettiin pussissa. Ainoa ongelma, ettei ollut kun 2 sukkaa, joten jouduimme kesken keiton lisäämään pussii uutta humalla, mutta ei toimenpiteeseen mennyt kun pari minuuttia. Mittaus ainakin vaikutti olevan kunnossa. voi olla että humalat olivat liian kireällä pussissa, joten aromit ei liuenneet kunnolla?

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ma Loka 31, 2016 12:56 pm

ja brewmatea tosiaan käytettiin

Hinterland
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hinterland » Ma Loka 31, 2016 13:30 pm

Ollaan tosiaan tätä spekuloitu, ja tultu siihen lopputulokseen että varmaan tuo humalointi on mennyt vähän perseelleen, eli ilmeisesti vahvemmissa jenkki-ipoissa kannattaisi vasta keiton loppuun laittaa ne isommat satsit humalaa tai laittaa vielä vähäksi aikaa ennen kuin jäähdytys alkaa . Lisäksi tuossa satsissa saattoi olla maltaan osuuskin liian suuri.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Loka 31, 2016 13:51 pm

Joo, kyllä noin vahvoissa oluissa saa kohtuu reippaasti laittaa humalaa, että se kunnolla lyö mallaspohjan läpi. Veden kovettaminen pienellä määrällä kipsiä jeesaa myös siihen todella paljon.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Hinterland
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hinterland » Ma Loka 31, 2016 14:16 pm

^ Tarkoitus tehdä ensi viikonloppuna about sama setti, ja katsoa miten tuo humaloinnin muuttaminen vaikuttaa lopputulokseen. Ilmoittelen tänne kun lopputulos on selvillä.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Mustola » Ma Loka 31, 2016 22:09 pm

Mitä iloa katsotte tulevan humaloiden pussiliotuksesta. Omissa tsydeemeissäni jo vuosia sitten luovuin humalapusseista kun totesin melkoisen turhiksi. Antaa menimmän mujun laskeutua kattilan pohjalle ennen käymispönttöön siirtoa. Ekasta kaäymispöntöstä toki löytyy pohjalta hieman mutakin kuin hiivasolukkoa. Sekundääriastiassa kun antaa oluseen rauhassa laskeutua on tuloksena erittäinkin puhdasta ja kirkasta olusta. Mielestäni avainsana on maltti. Pidän omia olusiani hyvinkin sakattomina.
Nuukana ukkona olen vahvasti sitä mieltä, että humaloista saa paremman saannon ilman näitä pussukoita.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ti Marras 01, 2016 8:13 am

voiko sekundääriastiaan kaataa suoraan astiasta, vai oletteko senkin laponneet?

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Mustola » Ti Marras 01, 2016 8:58 am

Closetostupid kirjoitti:voiko sekundääriastiaan kaataa suoraan astiasta, vai oletteko senkin laponneet?

Mä olen joko laskenut hanasta (jossa noin metrinen silikoniletku jatkeena) tai laponnut... oma ajatukseni on ollut, että näin toimien ei aivan mahottomasti saa sekoteltua ilman kaa.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ti Marras 01, 2016 9:02 am

Ei kannata kaataa lorotella käynyttä vierrettä. Hapettuu. Varovasti lappoaa, tai jos hanallinen käymisastia, niin hanasta letku toisen astian pohjalle.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ti Marras 01, 2016 9:41 am

joo tuota just ajattelin. Meillä eka pullotus oli lauantaina ja automaattilappo aivan susi. piti pumpata koko ajan ja varmasti otti hyvin happea tuossakin prosessissa.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”