Aloittelijan kysymyksiä

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Akselipoika
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Aloittelijan kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Pe Marras 18, 2016 10:51 am

Krudo kirjoitti:Kiitos vastauksista.
4. Yleensä laitan panimosokeria suoraan pulloon ja en ole kokeillut karbonoida vierteellä. Ennen käytin spraymallasta mutta on hankalaa saada se sekoitettua koko settiin sotkematta hiivaa pohjalta. Toisaalta jos ruiskulla amuisin saman millimäärän kaikkiin ni voisi onnistua.

Suosittelisin käyttämään erillistä pullotusastiaa, niin voi sekoittaa kunnolla, ilman että tarvitsisi varoa pohjalla olevan hiivan sekoittumista olueeseen. Ennen pullotusta siis lappoat oluen erilliseen astiaan, jättäen hiiva ym kerrostuma käymisastian pohjalle. Pullotusastiassa sinulla on sitten kirkasta olutta, johon voit huoletta sekoittaa karbonoitisokeria, tai vaikkapa spraymallasliuosta. Näin saat myös tasalaatusempaa olutta; suoraan käymisastiasta pullottaessa ensimmäisiin pulloihin tulee västämättä kirkkaampaa olutta kun viimeisiin.
"Ihan hyvää"

Krudo
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: helsinki

ViestiKirjoittaja Krudo » Ti Tammi 17, 2017 21:08 pm

Lisää kysymyksiä:

Vierre OG 1068, pitch rate target 1.0M cells / mL. Käytän danstar Bry-97 hiivaa (jossa actice yeast cells 5x10^9 per gram) . Vierteen koko 73L. Brewersfriendin yeast pitch rate calulatorin mukaan tarvitsen 245g hiivaa. Pitääkö paikkansa vai laskenko jotain väärin ?

Auttaako jos teen starterin vaikka 55g hiivalla 4 litraan ja heitän päälle lopuksi vielä 55g lisää? tarviiko silloin noin paljoa hiivaa

Krudo
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Krudo » Ti Tammi 17, 2017 21:12 pm

Näköjään tuolla laskurilla ( http://www.brewersfriend.com/yeast-pitc ... alculator/) kun teki niin 121g (11 pussia) ja 5l startteri niin pääsisin haluttuun hiivamäärään eli n 1300B cells..

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Tammi 18, 2017 0:51 am

Aika hurjia määriä vaatii laskureiden mukaan! Itse olisin mutulla heittänyt kolme, max neljä pussia tuohon määrään. Normaalisti menee se yksi pussi per 25 litraa.
Muistelisin, että joku foorumilainen (Suorama ehkä) käyttäisi 1 g/l ja todennut sen toimivaksi.

pmustone
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: LPR

ViestiKirjoittaja pmustone » Ke Tammi 18, 2017 12:51 pm

Akselipoika kirjoitti:
Krudo kirjoitti:Kiitos vastauksista.
4. Yleensä laitan panimosokeria suoraan pulloon ja en ole kokeillut karbonoida vierteellä. Ennen käytin spraymallasta mutta on hankalaa saada se sekoitettua koko settiin sotkematta hiivaa pohjalta. Toisaalta jos ruiskulla amuisin saman millimäärän kaikkiin ni voisi onnistua.

Suosittelisin käyttämään erillistä pullotusastiaa, niin voi sekoittaa kunnolla, ilman että tarvitsisi varoa pohjalla olevan hiivan sekoittumista olueeseen. Ennen pullotusta siis lappoat oluen erilliseen astiaan, jättäen hiiva ym kerrostuma käymisastian pohjalle. Pullotusastiassa sinulla on sitten kirkasta olutta, johon voit huoletta sekoittaa karbonoitisokeria, tai vaikkapa spraymallasliuosta. Näin saat myös tasalaatusempaa olutta; suoraan käymisastiasta pullottaessa ensimmäisiin pulloihin tulee västämättä kirkkaampaa olutta kun viimeisiin.

Erilliselle pullotusastialle ääni täältäkin. Itse hoidan tämän siten, että laitan veteen liuotetun sokerin/spray-maltaan pullotusastian pohjalle ja lappoan valmiin oluen siihen päälle. Sokeri sekoittuu itsestään olueeseen, ei tarvitse erikseen sekoitella enää.

Krudo
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Krudo » Ke Tammi 18, 2017 19:07 pm

Nuo hiivan määrät riippuvat siis siitä minkä pitch rate haluat olueeseesi. Jos riittää esim 0,2 niin silloin tuo suoraman 1g/l toimii mutta kun nimenomaan tarkoitus olisi saada pitch rate lähemmäksi 1,0.

Pullotusastiaa voisin alkaa kans käyttämään, kiitos vinkistä!

Miksiköhän nämä viestit menevät jotenkin omaan ketjuun eikä tuon alkuperäisen kysymysketjun perään?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ke Tammi 18, 2017 20:07 pm

pmustone kirjoitti:Erilliselle pullotusastialle ääni täältäkin. Itse hoidan tämän siten, että laitan veteen liuotetun sokerin/spray-maltaan pullotusastian pohjalle ja lappoan valmiin oluen siihen päälle. Sokeri sekoittuu itsestään olueeseen, ei tarvitse erikseen sekoitella enää.

...mutta kannattaa. Mistäkö tiedän: yhdessä erässä oli villisti heittelevä hiilihappomäärä pullosta toiseen, kun pelkkä päällelappoaminen ei ollutkaan sekoittanut tasaisesti sokeria. Vispaamaan ei tarvitse alkaa, mutta siinä vaiheessa kun alkaa lapota olutta pulloihin niin voi pari kevyttä pyöräytystä tehdä vaikka lapon varrella.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Juzz
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: West coast

ViestiKirjoittaja Juzz » Ke Tammi 18, 2017 22:40 pm

Pulputus on rauhoittunut ja mäskäyksestä on yli viikko. Mittasin ominaispainon ja se oli 1.020 mikä meni vikaan?

Vielä kummallisempaa on että kun ominaispainomittari oli hetken ollut mittaputkessa se oli noussut selvästi lisää, lukemaan 1.030. Mitä tapahtui? Toistetusti heti mittarin pudottamisen jälkeen se asettui lukemaan 1.020.

Hiivaa laitoin reilusti eli 10 litraan 10g pussin. Tavoite fg jotain 1.013. Mäskäyslämpötila saattoi olla muutamia asteita liian kuuma.
Viimeksi muokannut Juzz, Ke Tammi 18, 2017 22:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Tammi 18, 2017 22:47 pm

Juzz kirjoitti:Pulputus on rauhoittunut ja mäskäyksestä on yli viikko. Mittasin ominaispainon ja se oli 1.020 mikä meni vikaan?

Vielä kummallisempaa on että kun ominaispainomittari oli hetken ollut mittaputkessa se oli noussut selvästi lisää, lukemaan 1.030. Mitä tapahtui?

Mitä todennäköisimmin olueen sitoutunut hiilidioksidi tarttui mittarin pinnassa oleviin pieniin kupruihin ja aiheutti nostetta, Mittaria kannattaa pyöräyttää hieman tästä eroon päästäkseen. Sopivankokoinen mitta-astia jeesaa kanssa jonkin verran 2dl koko luokka on aika hyvä. Pitkään käytin itse Franziskanerin vehnäolutlasia, tietystikin desinfioituna kun ei puolta litraa vitsi poiskaan heittää tai juoda karbonoimattomana ja puolivalmiina. Nykyisin nakkaan vaan mittarin desinfioituna käymispönttöön kun ei nuo hanalliset astiat erityisemmin nappaa ja mittaan ominaispainon vain ennen hiivausta ja ennen pullotusta.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Juzz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Juzz » Ke Tammi 18, 2017 22:52 pm

Naali kirjoitti:Mitä todennäköisimmin olueen sitoutunut hiilidioksidi tarttui mittarin pinnassa oleviin pieniin kupruihin ja aiheutti nostetta

Ok, kiitos. Jotain tuollaista ajattelin.

Maku oli yllättävän hyvä, vaikka hieman makea. Uskaltaako tuon kuitenkin pullottaa ensi viikolla, vaikka ominaispaino ei tuosta 1.020 lukemasta laskisikaan? Pullot säilytän Ikean muovilaatikossa.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Tammi 18, 2017 23:10 pm

Kannattaa vähän ravistella/sekoitella niin ettei olut hapetu, viikko mäskäksestä on aika lyhyt aika pl. rankkaan tahtiin käyneet vehnäoluthiivat. Pienen agitoinnin jälkeen odottelisin huoletta ainakin viikon. Ja jos hiivana Fermentiksen S-33 sattumalta niin pieni lämmönnostokin on paikallaan.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Juzz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Juzz » To Tammi 19, 2017 9:55 am

Vehnäolutta tein ja hiivana on Mangrove Jack's Bavarian Wheat. Lämpötila on 23-24 astetta. Pitänee odotella vielä viikko ja toivoa parasta.

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » La Tammi 28, 2017 8:47 am

souri ollut nyt pytyssä 8kk ja krausen edelleen päällä. kysymys kuuluukin että laskeeko tuo krausen kun olut on valmista vai pysyykö se siinä maailman tappiin asti? hiivana WLP-665 joka pitää sisällään mm. "blend of Saccharomyces yeasts, Brettanomyces, Lactobacillus, and Pediococcus"

ölppänä
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kangasala

ViestiKirjoittaja ölppänä » La Tammi 28, 2017 12:18 pm

http://www.milkthefunk.com/wiki/Pellicle
Jos on kyse tästä, niin oman ymmärrykseni mukaan ei välttämättä häviä ikinä, voi muodostua vielä pulloihinkin.

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » La Tammi 28, 2017 21:31 pm

kiitän, kun aurinko alkaa lämmittää menee souri kegiin oli krausen tai ei

Juzz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Juzz » Ma Tammi 30, 2017 16:55 pm

Juzz kirjoitti:Vehnäolutta tein ja hiivana on Mangrove Jack's Bavarian Wheat. Lämpötila on 23-24 astetta. Pitänee odotella vielä viikko ja toivoa parasta.

Se kävi sittenkin!

Nyt pullotusvaiheessa FG 1.014 kun tavoite oli 1.013.

Sekoitin desinfioidulla kauhalla pohjia myöden ja siirsin patterin viereen (25 astetta) odottelemaan.

Juzz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Juzz » To Helmi 23, 2017 19:03 pm

0min hop addition.

Miten pitkään annan humalapussin olla kattilassa? Jäähdytän vesialtaassa.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » To Helmi 23, 2017 21:41 pm

Juzz kirjoitti:0min hop addition.

Miten pitkään annan humalapussin olla kattilassa? Jäähdytän vesialtaassa.

Ihan oman mielen mukaan... itse siirrän 0min humalat joskus jopa käymis astiaan

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Helmi 24, 2017 7:54 am

Itse olen antanut kaikkien humalointien kellua kattilassa jäähdytyksen ajan. Tässä yhteydessä muuten pitää sanoa että jos humaloista aromia hakee, niin hitaasti jäähdyttäessä (kuten tiskialtaassa) voi kokeilla jos lisäisikin 0min humaloinnit vasta kun jäähdytys on ollut jo hetken aikaa menossa.

MuTulla, ja teoriassakin, aromeista haihtuu aika runsaasti pois hitaan jäähdytyksen aikana. Jossain 80C kohdalla jos sujauttaa pussukan kattilaan niin se ehtii ainakin osin steriloitua.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Lampuri
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Lampuri » Ke Elo 02, 2017 8:46 am

Moi!
Tämmöstä ois mielen päällä, et voiko vierrettä vielä laimentaa vedellä vuorokaudenkin jälkeen???

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”