Aloittelijan kysymyksiä

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Krudo
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: helsinki
18 tai yli: Olen

Aloittelijan kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Krudo » Ke Loka 26, 2016 23:12 pm

Moikka

Lueskelin jo sivustoa paljon mutta silti jäi muutama epäselvä asia. Tarkoitus on tehdä normaalisti mäskäämällä n.75l satsin OG 1.069 ja käytän hiivana safale US-05. Tähän liittyen pari kysymystä

1. Jollain hiivalaskurilla minun pitäisi laittaa jopa 7 pussia safalea (11g pussi) että on tarpeellinen määrä hiivasoluja. Onko järkeä vai kannattaako tehdä startteri. En haluaisi startteria tehdä ja hiivan osto ei rahallisesti ole ongelma. Lähinnä kysymys herää että maistuuko oluessa jos on noin monta pussia laitettu?

2. Onko jossain jotain ohjetta kuivahumaloinnin määrään. Ajattelin kuivahumaloida pääkäymisem jälkeen n.10päivää ja humalaa n. 250g, onkohan liikaa vai liian vähän?

3. Oletteko huomanneet makueroja kuivahumaloinnissa käyttäessänne käpyjä tai pellettejä?

4. Olen käyttänyt pullotuksessa panimosokeria ja tuntuu siltä että maku muuttuu omituisen poreilevaksi kun olut vanhenee esim 3kk jälkeen. Tuskin ammattipanimoiden tuotteissa tuollaista ongelmaa on. Onko muita tapoja mitä joku on todennut hyväksi?

5. Huomaako oluen maussa jos käytän 30L olutta 100L rosterissa vs 75L olutta 100L rosterissa. Eli vaikuttaako ilmatilavuuden määrä makuun?

6. Käytättekö irish mossia ja miksi? Monessa jenkki clone reseptissä käytetään mutta epäilen onko järkeä kun haisee ihan perseelle (=levälle

7. Olen pullotuksen jälkeen jälkikäyttänyt APA tyyppiseni 22C lämmössä. Vaikuttaisiko makuun jos jälkikäyttäisin esim 14vrk 22c ja sitten siirtäisin kylmään säilytykseen. Onko ihan sama säilyttäää 22C tai 4C

Kiitos jos joku jaksaa vastailla

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Aloittelijan kysymyksiä

ViestiKirjoittaja suorama » To Loka 27, 2016 7:32 am

Vähän kiirus, mutta koitan vastata lyhyesti...
1. Fermentis suosittelee, että 0,5-0,8g hiivaa käytettäisiin litraa kohti. Itse olen käyttänyt n. 1g/1l. Joten 77g ei ole liikaa jos käymään laitetaan 75litraa, toisaalta 66g riittää. Eli menee 0,88g ja 44g olisi sitten 0,58g. Mitä vähemmän hiivaa sen pidempään käy ja käymisen alku kestää. g/l määrällä minulla on lähtenyt aina käyntiin muutamassa tunnissa ja vähintään 12h aikana. Hiivan määrä ei vaikuta makuun muuten kuin, että liian vähällä hiivalla saattaa saada virhemakuja olueeseensa. Toki ylihiivaamiseenkaan ei kannata mennä.
Startteria en alkaisi kuivahiivalle tekemään. Jos ajattelee, että 11g pussissa on vähintään 11litralle hiivaa, niin pitäisi tavallaan tehdä vähintään 11litran startteri... ;)

2. En ole löytänyt. Riippuu paljon siitä mitä on hakemassa / tekemässä. Britti ohjeissa käytetään muutamaa käpyä siinä missä amerikkalaisissa lapioidaan kunnolla. Aikaa kuivaan humalointiin käytetään n.3 päivästä eteenpäin. Joidenkin mielestä yli 7 päivää tuo liikaa ruohoisuutta mukaan.

3. Vaikea sanoa johtuuko makuerot siitä, että on käyttänyt pellettiä vai siitä, että täysin samaa humalaa ei tahdo saada sekä pellettinä, että käpynä. Pelletti kuitenkin tuntuisi antavan hiukan voimakkaamman efektin samalla määrällä. Saattaa johtua siitä, että pelletti kun on hienoa "pölyä" niin kosketuspinta-alaa on enemmän.

4. Enpä osaa kuvitella mitä tarkoitat. Yleensä hiilihapot pehmenevät säilytyksessä. Tosin jos pullotuksessa oluen joukkoon pääsee jokin pöpö, niin oluthan käy sitten kuivemmaksi ja hiilidioksidi lisääntyy jatkuvasti. Tämä aiheuttaa liikaa hiilidioksidia joka sitten voisi aiheuttaa vaikka geysirin avatessa. Toki saman efektin saa aikaan pullottamalla liian aikaisin tai laittamalla liikaa karbonointi sokeria. Kuinka varmistut oluen loppuun käymisen? Paljonko laitat pullotussokeria? Miten karbonoit pullot, eli kauanko pullot ovat lämpimässä ennen viileään siirtoa?

5. Minun mielestäni ei vaikuta. 30 litraa saattaa käydä paremmin jos pöntön muoto on kovin pitkulainen.

6. En käytä. Ei ole minun prosessissani tuonut mitään. Irish moss sitoo itseensä keitossa mm. proteiinimuhjua, joten sen pitäisi kirkastaa vierrettä.

7. Jos ja kun olut kokee pullossa käymisen, tapahtuu siellä täysin sama prosessi kuin käymisastiassa. Toisin sanoen kypsymiselle kannattaa antaa vähintäänkin sama aika kuin ennen pullotusta. (Mutta kuitenkin joku tekee pikakaavalla ja käyttää olutta viikon ennen pullotusta...)
Itse huomasin sellaisen aikoinaan, että n.30vrk lämpöisessä ja sitten viileään toimii hyvin. Hiilidioksidi "imeytyy" mukavammin olueen ja kypsyminen on valmis jne.
Kauanko olet pitänyt siis pulloja aiemmin 22°C lämmössä?
22°C lämmössä muutokset mm. kypsyminen tapahtuu nopeammin kuin 4°C lämmössä.
Ite säilytän n.10°C lämmössä kaikki olueni lagerista aleen.

Kokeile saman satsin pulloilla mikä tapa hivelee omia makunystyröitäsi parhaiten.
Periaatteessa kaikella on vaikutusta makuun, se että maistaako sen on sitten toinen juttu. =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » To Loka 27, 2016 10:17 am

Tuohon seiskaan vielä. Vuos sitten tein 40l, jonka jaoin 4:n osaan. Puolet US-05:sella ja toinen puoli saflager-23:sella. Otin muutaman pullon syrjään ennen pääsatsin kegissä kuivahumalointia ja niistä oli verrokkipullot lageroitavana ja loput oli 19C lämmössä about kuukauden:
Kuva

Lainausta tuolta paneskeluthreadistäni:
"Eli nyt on hiivakokeilun maistelut allansa. Vasemmalta lähtien:
Ale lageroituna, lager lageroituna, ale ja lager.

Ensivibat. Molemmissa ale-versioissa on aika ripaus diasetyliä. Ihan maistuvaa, mutta selkeästi esillä. Katkerot ovat kivasti harmoniassa rungon kanssa. Aika öljyistä suussa. Missään näistä ei ole kuivahumalointia. Hieman sitrusta mutta aika miedolla mennään. Alkoholi tuntuu lämmityksenä poskissa, ei lainkaan maussa. Todella kaunista ja kirkasta. Aavistuksen punaiseen taittava väri. Sellaista tsekki-pilssin tuntua.

Lagerit ovat aika sameita. Hajussa enemmn mallasta kun alet olivat hajuttomia. Jotain terävää metallista myös. Nämä karbonoituivat huomattavasti terhakkaammin kuin ale ja vaahto on isokuplaista ja pysyy pinnalla. Diasetyliä ei lainkaan maussa. Aika miellyttävän rapea maku. Mallas on matalammasta FG:stä huolimatta jotenkin selkeämmin esillä. Samoin katkerot, mutta aromia ei juurikaan. Aika saksalaisen oloinen. Melkein bulkkilager.

Lämpötila +15C"

Krudo
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Krudo » Pe Loka 28, 2016 21:35 pm

Kiitos vastauksista.

1. Ok. Laitan 7 pussia sitten ilman startteria
2. Ok. Kuivahumaloin reilusti, eli vaikka 250-400g tohon 75L.
3. Tämäkin onnistunee sitten vain kokeilemalla

4. Yleensä laitan panimosokeria suoraan pulloon ja en ole kokeillut karbonoida vierteellä. Ennen käytin spraymallasta mutta on hankalaa saada se sekoitettua koko settiin sotkematta hiivaa pohjalta. Toisaalta jos ruiskulla amuisin saman millimäärän kaikkiin ni voisi onnistua.

5. Ok

6. Ok, en sitten käytä minäkään kun haiseekin niin ripulille

7. Kokeilen seuraavaan satsiin niin että laitan pari pulloa suoraan jääkaappiin, pari 22c 2vko ja sen jälkeen jääkaappiin. Eiköhän se vaan auta kokeilla millä tavalla tulee paras maku.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Loka 28, 2016 21:59 pm

Jos laitat suoraan jääkaappiin ja hiiva ei ole lager hiiva, karbonointia ei tapahdu.
Tällöin sokeri jää käyttämättä ja olut makeammaksi ja hiilihapottomaksi.
Sanoisin, että kannattaa kokeilla 2vko 22°C -> jääkaappiin ja 4vko 22°C -> jääkaappiin.
Ja tee vielä niin, että jätä muutama pullo jääkaappiin siten, että otat vasta sitten kun ne 4vko pullot on ollut vuorokauden jäähtymässä.
Eli kun 2vko on mennyt, laita useampi pullo jääkaappiin.
N. vuorokauden päästä avaa yksi ja maistele.
Säästä ainakin kaksi myöhempää varten.
Kun 4vko on kulunut, laita 4vko pullot jääkaappiin.
Ota taas vuorokauden päästä yksi 4vko pullo ja yksi 2vko pullo. Vertaa.
Kun taas on 2vko kulunut, ota (viimeinen?) 2vko pullo ja yksi 4vko pullo. Vertaa.
Sitten voit odotella vielä pari viikkoa ja nautiskella viimeiset 4vko pullot ;)
Toki samalla kaavalla voit tehdä vaikka kuinka pitkän jatkumon.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » La Loka 29, 2016 18:20 pm

Jäi näemmä tuosta vertailupostista se kriittinen pois, eli maussa ei mitään eroa lageroidun ja ei-lageroidun välissä. Myös kirkkaus oli identtinen.

Krudo
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Krudo » Su Loka 30, 2016 18:41 pm

Ok kokeilen tuota esittämäänne tapaa.

Heräsi pari muuta kysymystä

Oletteko kokeilleet mash hoppinkia? Onko eroa esim late hoppinkiin?

Riittääkö 1074 og vierteen hapetukseen pelkkä kippikattilasta sankoon kaato ja siitä kaato rosteriin? Voiko tarvittavan hapen määrän laskea jos tiedän tarvittavien hiivasolujen määrän sekä ogn avulla sokerien määrän?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Loka 30, 2016 19:40 pm

Olen kokeillut mahs ja late hoppingia. Kyllä ne eroavat. Mash hoppingilla saa katkeroa aikaiseksi, joskin vähemmän kuin samalla määrällä keittohumalointia mutta katkero on jotenkin pehmeämpää. Late hopping taas tuo humalan flavoria ja aromia runsaammin olueeseen.

Itse en hapettele kuivahiivan kanssa sen kummemmin vierteitä kuin mitä kattilasta pumppaaminen letkua pitkin käymisastiaan tuo.
Kuivahiivalla hiivasolujen määrä noin yleensä saadaan oikeaksi suoraan ja kuivahiivassa on ravinteita valmiina hiivalle jo hyvään kasvuun.
Siksikin on tarkeää se hiivan määrä.

Krudo
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Krudo » Su Loka 30, 2016 20:29 pm

Vois panostaa sit vaan late hoppinkiin ja kovaan dry hoppinkiin.

Laskin että jos haluan apa tyyppisen pitch ratingin 1.0 niin pitäis laittaa joku 13 pussia us-05 kun og on 1074 ja astiaan menee 75l kamaa. Näyttäisi olevan vain 6billion cells/g tuossa. Fermentiksen sivuilla lukee että 5-8g/litra riittäis mutta sillä ei pääse kuin n. 0.5 pitch rate.

Ostin myös wyestin hiivaravinnetta..tarviikohan sitä..tai onko haittaa

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Su Loka 30, 2016 23:28 pm

Kunnolla ilmaa niin vähempiki määrä tuntuu antavan kunnon lopputuloksen. Pari päivää sitten hiivasin 90OG vierteen 2kk vanhalla jämä US-05llä ja startti 24 tunnin sisään ja nyt mennään jo n. 24 kohdalla. Tuota lietettä.ei montaa teelusikallista ollut mutta kyllä on pärissyt. Eräkoko on pieni. N. 17L. Monesti tuntuu että hiivavalmistajat liioittelee myynnin lisäämiseksi tjsp. No eipä oo varsinaista testiä tullut tehtyä, itsellä muutenkin aina kyseenalaistus mielessä :D

Itse laittaisin korkeintaan 3 pussia kunnolla ilmattuun vierteeseen ja 6-12 tunnin sisällä hiivauksesta ilmastaisin vielä lisää.

Krudo
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Krudo » Ti Marras 15, 2016 22:29 pm

Kiitoksia näistä vastauksista.

Entä kannattaako pitää proteolyysitauko IPA tyyppisessä oluessa jossa vehnämallasta 40% ? Pale alea 50% ja carapils 10%.

Jossain sanottiin että pitkälle modifoitu mallas ei tarvitse taukoa mutta jossain taas luki että jos vehnää on enemmän niin tarvii.

Ei muuten väliä mutta vielä jossain sanottiin että proteolyysitauko tekee hyvin modifoidusta maltaasta tehdyn oluen vetisen makuiseksi

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Marras 15, 2016 23:01 pm

Kysymys lienee ainakin osittain siitä, että kuinka pitkälle modifioituntutta on käyttämäsi vehnämallas?
Oletuksena Pale ale on pitkälle modifioitunutta, siitä syystä että useimmat nykymaltaat ovat. Carapils on kuitenkin jo "sokeria"

Jos raaka-ainesta ei ole tietoa, ainoastaan kokeileminen tuo tiedon tähän.
Se miten haluat lähteä kokeilemaan, riippuu omista mieltymyksistäsi.
Jos sinua ei haittaa hiukan vetisempi olut, niin lähdet kokeilemaan tauon kanssa...

En kuitenkaan usko, että esim. 10min proteolyysitauko tekisi oluesta vaahdottoman ja niin vetisen ettei se olisi juotavaa.
Mutta kertoisi suuntaa siitä mitä seuraavaksi yrittää.
Eli, jos liian vetistä, ei taukoa tai lyhyempi tauko, jos liian ruokaisaa, taukoa pidemmäksi.

Krudo
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Krudo » Ke Marras 16, 2016 19:01 pm

No käytän viking maltin maltaita, olisko ne hyvinkin modifoituneita?

Pitänee kokeilla vain sitten :) Onko muuten ihan sama käyttääkö pilsu vai pale ale maltaita ? Tuleeko pilsusta tummempaa?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Marras 16, 2016 19:35 pm

Vikingin pils on 3 ebc ja pale 5 ebc eli pils on aavistuksen vaaleampaa.

Edit. Pilsillä tulee aavistuksen vaaleampaa, mutta muuten tuskin tulee isoa eroa jos on IPA kyseessä, jossa humala kuitenkin dominoi aika vahvasti.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » To Marras 17, 2016 0:23 am

BrewZealot kirjoitti:Vikingin pils on 3 ebc ja pale 5 ebc eli pils on aavistuksen vaaleampaa.

Edit. Pilsillä tulee aavistuksen vaaleampaa, mutta muuten tuskin tulee isoa eroa jos on IPA kyseessä, jossa humala kuitenkin dominoi aika vahvasti.

Nuo heittelee viikkarilla analyysitodistusten perusteella käsittämättömän paljon, viimeisimmissä erissä mitä tullut tännepäin oli todella vinkeä ero: Pils 4,2 ja Pale Ale 4,1 :roll: Ja näissä kannattaa myös huomioida, että tuo on keskiarvo kun nykytyylin mallasriihissä alempana olevat maltaat ottavat enenmmän lämpöä ja sitämyöten väriä kuin ylempänä olevat jolloin arvo on jonkinlainen keskiarvo. Tämä taasen voi aiheuttaa kohtalaisen reippaitakin heittoja vaaleammissa oluissa kotipanomittakaavassa. Joten jos ei mitään muuta syytä keksi miksi ei oluesta tullut sen väristä kuin piti niin tämä edelläminittu kuvio saattaa olla syynä.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Krudo
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Krudo » To Marras 17, 2016 17:26 pm

No entäs mistä tiedän onko viking maltin vehnä tarpeeksi modifoitutunutta? Siis jotta voisi välttäää protein break

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Marras 17, 2016 18:36 pm

En tiedä mitä olen ajatellut kun tuon modifioitumis jutun kirjoitin...
Viikkarin maltaat ovat hyvin modifioituneita. Myös vehnä.
Mutta proteinitauon pitämiseen tai pitämättä jättämiseen vaikuttaa tietenkin se paljonko proteiinia maltaissa on.
Proteinitauolla siis pyritään vähentämään proteinien määrää oluessa. Proteolyysi siis pilkoo proteiinia.
Se tarvitaanko tuota taukoa ja miten itse kokee lopputuloksen, on omasta mausta kiinni eniten.
Itse olen tehnyt sekä proteinitauolla ja ilman viikkarin vehnän kanssa. Mutta toki sadotkin vaihtelevat.
Ensimmäisen tein muistaakseni pitkähkön tauon kanssa ja oluesta tuli lähes mauton.
Olen tehnyt myös ilman, eikä sekään mielestäni ollut mitenkään paksua.
Mutta kokeile löytää oma mieltymyksesi vaikka siten kuin ehdotin tuossa aiemmin.
Modofioituminen vaikuttaa enemmän siihen kuinka entsyymiaktiivista mallas on ja siihen millaisen mäskäysohjelman mallas tarvitsee.
Niinkuin on sanottu, nykymaltaat ovat pääsääntöisesti pitkälle modifioituneita.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Marras 17, 2016 18:40 pm

Krudo kirjoitti:No entäs mistä tiedän onko viking maltin vehnä tarpeeksi modifoitutunutta? Siis jotta voisi välttäää protein break

Hyvä kysymys joka saattaisi selvitä kysymällä mallastamolta. Ylipäätään vehnämallas on vähemmän modifioitunutta yleensä jonka vuoksi useimmat kaupalliset panimot ainakin noita proteiinitaukoja harrastavat. Aika reippaasti juttua aiheesta löytyy englanniksi tuolta --> http://byo.com/stout/item/328-brewing-with-wheat

Edit: Kah, Suorama ehtikin ensin, mutta jätetään tämä aavistuksen teoreettisempi horina tähän kuitenkin.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Krudo
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Krudo » To Marras 17, 2016 19:39 pm

Hyviä ajatuksia, kiitos. Ton artikkelin olen lukenut eikä siinäkään oltu oikeen mitään mieltä vaan pitäisi vaan kokeilla. Ehkä koitan vaan pitää esim vaan 10min tauon jos se ois optimi keskitie.. Toisaalta kun mulla on vaan 20% vehnää niin voishan sitä painella vaan samalla lämpötilalla koko mäskäyksen (+plus sis. ja ulos mäskäys)

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Marras 18, 2016 0:27 am

Joo, 20% vehnämaltaalla en hirveää stressiä ottaisi asiasta. Noita taukoja ja keittomäskäystouhuja itse harrastanut vaan kun jotain 50% tai yli vehnää tai jos reippaammin mitä tahansa mallastamatonta viljaa tai jotain tsekkiläistä pilsnermallasta tms. jänskää mukana minkä kanssa tuli aika palon leikittyä yhdessä vaiheessa kun sitä sai ilmaiseksi ja ehti leikkiä.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”