Hiilidioksidia suihkepullosta?

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Nyypiö
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Hiilidioksidia suihkepullosta?

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Su Heinä 17, 2016 18:15 pm

Eräässä hapanolutohjeessa kehoitetaan peittämään 49-asteinen mäski muovikelmulla hapettumisen estämiseksi. Sitten pitäisi odottaa 1-2 päivää pitäen lämpötila vakiona, kunnes tuntuu hapan tuoksu. Kiinnostaa kovasti - mutta en keksi, miten saisin lämpötilan pidettyä vakiona keittolevylläni, kun mäskiin pitäisi saada lämpömittari mukaan ja muovikelmu sotkee asiaa.

Nyt tuli mieleen, olisiko jostain saatavilla CO2-pullo, josta voisi kätevästi suihkaista suojaavan kerroksen kaasua mäskin päälle. Mutta missä? Ruokakaupoissa näyttää olevan CO2-patruunoita - mutta sopivatko ne tällaiseen käyttöön?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

Re: Hiilidioksidia suihkepullosta?

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ma Heinä 18, 2016 8:24 am

Sodastreamista voinee sieltä suuttimelta vetää letkun, jolla voi suihkaista kelmun alle. Ehkä vähän iso sijoitus kertakäyttöä ajatellen kuitenkin :)

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Heinä 18, 2016 11:31 am

Toinen mikä voisi toimia tossa tarkoituksessa on mikä tahansa vanha soodasifoni joista omani poistin tori.fi:stä 5€ hintaan.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Heinä 18, 2016 19:07 pm

Naali kirjoitti:Toinen mikä voisi toimia tossa tarkoituksessa on mikä tahansa vanha soodasifoni joista omani poistin tori.fi:stä 5€ hintaan.

Toimiiko hyvin ilman nestettä? Minulla on sifoni, isältä ennakkoperintönä saatu. Drinkkejä tehdessä kiva peli. Jos toimii hyvin pelkällä kaasulla voisi mäyttää oluen suojana tarpeen tullen.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Heinä 18, 2016 22:06 pm

BrewZealot kirjoitti:
Naali kirjoitti:Toinen mikä voisi toimia tossa tarkoituksessa on mikä tahansa vanha soodasifoni joista omani poistin tori.fi:stä 5€ hintaan.

Toimiiko hyvin ilman nestettä? Minulla on sifoni, isältä ennakkoperintönä saatu. Drinkkejä tehdessä kiva peli. Jos toimii hyvin pelkällä kaasulla voisi mäyttää oluen suojana tarpeen tullen.

Ei ole kyllä testattua tullut, mutta kyllähän noihin sen verran painetta yhdestä patruunasta tulee, että luulisi sieltä suihkutettavaksikin riittävän kun soodavedessä on hapot jotai 4 volsin luokkaa.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Heinä 19, 2016 11:25 am

Itse tein hapan olutta ihan ilman co2 virittelyjä... Ihan vaan kattilankansi kiinne ja kahden päivän hapatus 42 astessa. Ei mitään havaittavia virhe makuja vaan puhdas happamuus jota tavoittelinkin.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ke Heinä 27, 2016 8:51 am

Naali kirjoitti: soodavedessä on hapot jotai 4 volsin luokkaa.

Joudun kysymään: mitä tarkoittaa volsi?

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ke Heinä 27, 2016 8:58 am

Jaakko kirjoitti:Itse tein hapan olutta ihan ilman co2 virittelyjä... Ihan vaan kattilankansi kiinne ja kahden päivän hapatus 42 astessa. Ei mitään havaittavia virhe makuja vaan puhdas happamuus jota tavoittelinkin.

Miten paljon ilmaa oli kattilassa alunperin? Oliko kansi miten tiivis? Näkemässäni muovikelmuohjeessa minua jäi ihmetyttämään, mistä se hapan tuoksu tulee aistittavaksi, jos kelmu peittää nesteen tiiviisti...

Entä miten pidit lämpötilan vakiona?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Heinä 27, 2016 10:45 am

Nyypiö kirjoitti:
Naali kirjoitti: soodavedessä on hapot jotai 4 volsin luokkaa.

Joudun kysymään: mitä tarkoittaa volsi?

Vols. tai volumes.
Tarkoittaa kunka paljon nesteessä liuenneena olevaa kaasua olisi NTP-olosuhteissa suhteessa nesteen tilavuuteen. Siis jos hiilidioksidia on 1 vols., niin silloin tuo litrassa nestettä oleva hiilidioksidimäärä veisi tilaa yhden litran NTP, jos se olisi vapaana kaasuna. 2 vols., niin kaasua olisi 2 l. jne. Vesi (ja olut) sitoo itseensä normaalipaineessa n. 1 vols. hiilidioksidia (tarkka arvo on lämpötilasta riippuvainen, relevantti vaihteluväli noin 1,7 vols. @ 0°C - 0,8 vols. @ 22°C), eli jos karbonointi olisi vain 1 vols., niin mitään kuplanmuodostusta ei olisi ollenkaan.

Jos kemia ei ole tuttua, niin NTP on lyhenne sanoista "normal temperature pressure", eli 0°C, 1 bar.

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ke Heinä 27, 2016 11:06 am

Nyypiö kirjoitti:
Jaakko kirjoitti:Itse tein hapan olutta ihan ilman co2 virittelyjä... Ihan vaan kattilankansi kiinne ja kahden päivän hapatus 42 astessa. Ei mitään havaittavia virhe makuja vaan puhdas happamuus jota tavoittelinkin.

Miten paljon ilmaa oli kattilassa alunperin? Oliko kansi miten tiivis? Näkemässäni muovikelmuohjeessa minua jäi ihmetyttämään, mistä se hapan tuoksu tulee aistittavaksi, jos kelmu peittää nesteen tiiviisti...

Entä miten pidit lämpötilan vakiona?

Kyllä sitä ilma tilaa kattilassa oli joku 40% kattilan koko tilavuudesta. Kattilan kannessa ei mitään tiivisteitä vaan ihan perus kattila. Lämpötilan pito on mahdollista koska itsellä on pid ohjattu vastus kattila... Nyt kun alan vaan tarkemmin miettimään niin en olekkaan ihan varma että mahdoinko kuitenkin päästää co2-pullosta ennenkuin laitoin kannenpäälle ja happanemaan :/

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Helmi 01, 2018 19:11 pm

Jos ei kirppareita lähdetä koluamaan, niin mikähän olisi edukkain tapa saada co2-lähde josta voisi suhauttaa pullottaessa tai olutta muuten siirrellessä pienehkojä määriä co2:ta? Esimerkiksi FastFermentin sedimentinkeräysastiaa uudelleenkiinnitettäessä pulahtaa ilmaa kaljan sekaan ellei astiaa täytä co2:lla, tai esim. näytettä ottaessa voisi pienellä paineella antaa vesilukkoon co2:ta korvaustilavuudeksi.

Kotona löytyy polkupyöränkumien täyttöön tarkoitettu pienillä co2-kapseleilla toimiva pumppu, mutta siitä kaasu tulee valon nopeudella ulos. Sifoni-hakusanalla googleen vastaan tuli lähinnä hifistely-keittiöihmisten kalliita sifoneita.

Millä kuvauksella pitäisi marssia rautakauppaan jos haluaisi esim. sodastream-pulloon sopivan virtauksenalentimen liipasimella?
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

karpuraattori
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pajujärvi

ViestiKirjoittaja karpuraattori » Pe Helmi 02, 2018 13:58 pm

cob kirjoitti:Jos ei kirppareita lähdetä koluamaan, niin mikähän olisi edukkain tapa saada co2-lähde josta voisi suhauttaa pullottaessa tai olutta muuten siirrellessä pienehkojä määriä co2:ta? Esimerkiksi FastFermentin sedimentinkeräysastiaa uudelleenkiinnitettäessä pulahtaa ilmaa kaljan sekaan ellei astiaa täytä co2:lla, tai esim. näytettä ottaessa voisi pienellä paineella antaa vesilukkoon co2:ta korvaustilavuudeksi.

Kotona löytyy polkupyöränkumien täyttöön tarkoitettu pienillä co2-kapseleilla toimiva pumppu, mutta siitä kaasu tulee valon nopeudella ulos. Sifoni-hakusanalla googleen vastaan tuli lähinnä hifistely-keittiöihmisten kalliita sifoneita.

Millä kuvauksella pitäisi marssia rautakauppaan jos haluaisi esim. sodastream-pulloon sopivan virtauksenalentimen liipasimella?

Nuita polkupyörän co2 pumppuja joskus itsekkin harkinnut, mutta onneksi ei ole tullut sitten ostettua. Jos se Sodastreami löytyy kotoa, niin laitat siihen pillin päähän tarpeeksi pitkän letkun ja painelet annostelijasta hiilidioksidia minne tarvitset. Kätevä? No ei, mutta toimii ja on halpa. :nauru:
Rautakaupasta löytyy co2 virtaussäätimiä hitsausosastolta esm: https://www.ikh.fi/fi/virtaussaadin-co2-suojakaasulle-m81963033
siihen kiinnität lähtöpuolelle pätkän paineilmaletkua ja pistoolin. Halpa? No ei, mutta on hyvä. :nauru:

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Helmi 02, 2018 14:57 pm

Graah, ilmeisesti vitosen ratkaisua ei ole olemassa kun kotona ei ole sodastreamiakaan. Siihen viittasin lähinnä siksi että pulloja olisi helppo hakea lähimarketista eikä niitä tarvitse vaihtaa yhtä tiheään kuin pikkuisia co2-kapseleita, mutta tuskin tulee sodastreameria erikseen hankittua ghettoviritystä varten :)

Pyöränpumpuista sen verran että järeämmissä versioissa saattaa olla virtauksensäädöt. Mulla on sellainen pieni versio, jonka jäykkä liipasin on lähinnä on/off -mallia eli suuttimen on syytä olla just kohdallaan venttiiliin nähden. Muuten menee puolet kapselista taivaille. Kai sen kaasun voisi ensin suhauttaa johonkin ilmapalloon mutta olispa kätevä, not.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”