Kuivahumalointi

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

EeroK
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Kuivahumalointi

ViestiKirjoittaja EeroK » To Heinä 23, 2015 19:05 pm

Elikkäs kuivahumalointi pelleteillä "cold crashingin" jälkeen?

Olen joskus kuivahumaloinut ennen cold crashia ja tuntui, että aromit/maut katosivat kylmäkäsittelyssä...
Pussiin laitettuna humalista ei tunnu oikeen irtoavan tarpeeksi aromia, pitäisikö tehdä väljempi pussi?
Hirveästi ei viitsisi pussia pyöritellä/sekoitellakaan koska hapettumisriski?
Jos heittää pelletit sekundääriin cold crashin jälkeen ja varovasti hämmentää,
vajoavatko ne pohjalle muutamassa päivässä ennen pullotusta? Toki pullotusvaiheessa voi lapon päähän laittaa
suodatuskankaan, kun lappoaa sekundääristä pullotusastiaan jälkikäymissokereiden päälle...
Vai onko vika veden kemiassa, joissakin ohjeissa lisätään kalsiumsulfaattia, ilmeisesti se parantaa humalan aromien tehoa?
Humalakukinto olisi varmaan parempi kuivahumalointiin, mutta sitä ei nyt ole saatavilla tähän hätään.

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

Re: Kuivahumalointi

ViestiKirjoittaja kanerjus » To Heinä 23, 2015 22:45 pm

kyllä se humalamuju kelluu varmaan maailman tappiin asti. pusseihin ja kukintoihin piti siirtyä kun se alkoi kyrpimään

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Heinä 24, 2015 10:00 am

Jos pelletit lisää käymisastiaan pääkäymisen aikana niin tuntuvat menevän monesti hiivan kanssa pohjalle, jos taas kuivahumaloi normaaliin tapaan ennen pullotusta niin tuntuvat leijailevan ärsyttävästi oluessa. Ainoa kunnon ratkaisu tuohon on ollut laittaa humalat humalasukassa käymisastiaan jos ei huvita viritellä suodatinta lapon päähän.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Pe Heinä 24, 2015 12:27 pm

Jep. Näinhän se on tehtävä sitten.

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Maalis 21, 2017 1:08 am

Kaipaisin vähän vinkkejä ja näkemystä kuivahumalointiin. Olen yleensä skipannut tämän vaiheen kontaminaatioriskin takia, mutta nyt pöntössä on sellainen keitos, joka kaipaisi vähän lisää sävyä.

Ensinnä tuosta oluesta. Tuli tehtyä 25l satsi sahtimaltaasta. Mokasin punnitukset (puntari pöntön kannen päällä pehmeällä alustalla) ja oluesta tuli paljon vahvempaa kuin oli tarkoitus (laimensin joku 5 litraa ja silti jäi väkeväksi). OG jotain 1.061, SG tällä hetkellä kuuden vuorokauden käymisen jälkeen 1.010 (hiiva Safale us-05). Teen kaikki hommat primäärissä.

Humalaprofiili näyttää tältä: Vuoden vanhaa Magnumia 32g @ T-60min
9kk vanhaa 75g Styrian Goldings @ T-8min
Tuore 25g East Kent Goldings @ T-1min

Vanhoissa humalissa alkaa paras terä olla taittunut. Nyt kun alkoholin maku on oluessa niin voimakas, kaipaisin jotain peittämään sitä. Toki se varmaan tasoittuu, jos maltan kypsytellä olutta. Ajattelin kuitenkin kokeilla josko kuivahumaloimalla Fugglesilla tai Challengerilla (joita sattuu kaapista löytymään tuoreena ja avaamattomissa paketeissa) saisin makuprofiilia parannettua.

Sitten kysymyksiä:
-Kuinkahan paljon olisi fiksu määrä tuohon satsiin? Toimisko esim 50g Challengeriä?
-Desinfioin (Keitän / käsittelen starsanilla) sukan ja laitan pelletit sinne vai kuinka? Tartteeko painoa?

Ja kaikista tärkein:
-Missä vaiheessa kuivahumalointi kannattaa tehdä ja kuinka pitkään humalaa voi pitää sammiossa ennen pullotusta?

Ajattelin antaa oluen olla sammiossa vielä 2-3 vk (jatkakoon kypsymistä pullossa ja tynnyrissä). Haluaisin kuitenkin satsista pullottaa pari pulloa ja viikon päästä (pullotushana, ei kontaminaatioriskiä) ja haluaisin niihin tuota kuivahumaloinnin aromia mukaan.

-Meneekö humalat hukkaan, jos nyt jo kuivahumaloin, mutta pullotan vasta 3vk:n päästä? Ehtiikö maku muuttua ruohoisaksi tuossa ajassa?

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Maalis 21, 2017 1:20 am

... Vaikuttaa siltä, että lyhyempi aika on parempi kuivahumaloinnille. Eli eipä taida olla järkeä lyödä humalia vielä kehiin. Jos pullotan pari satsia viikon päästä, niin jo vuorokauden kuivahumalointi ilmeisesti pitäisi antaa makua ja ei haihdu aromeja niin paljon pois, jos annan sen jälkeen olla vielä viikon tai kaksi.

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Darep » Ti Maalis 21, 2017 8:42 am

Mulla on vasta parin kuukauden verran kokemusta kotioluthommista, mutta samaa olen Internetistä lueskellut; lyhyellä kuivahumaloinnilla saa kovemman humalapaukun, pidemmällä saa erinlaisen (tosi pitkällä ruohoisen?), joka kuitenkin joidenkin teorioiden mukaan kuitenkin pysyy oluessa kiinni pidempään. Eli makuasia että miten pitkään. Lyhyt kuivahumalointi ilmeisesti ajan kanssa laimenee.

Laitoin itse kahteen tosi samanlaiseen olueen ~viikko sitten kuivahumaloinnit, toisessa oli 2 päivää, toisessa tulee olemaan viikon. Kuukauden tai parin sisään varmaan nähdään pitääkö teoria paikkansa jos en ehdi kaikkea juomaan ennen sitä (erittäin todennäköinen riski tässä tutkimuksessa) ;)

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Maalis 21, 2017 10:04 am

Viikkoa pidetään kotioluissa aika normaalina aikana, siitä eteenpäin alkaa ruohoisuus astua mukaan. Ja toki humalan määrää nostamalla saa enemmän potkua.
Mulla on nyt kaksi satsia kuivahumaloitumassa. 5 päivässä on Simcoe antanut kivat maut ja aromit, määränä 5g/l.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Maalis 21, 2017 14:02 pm

Humalisto kirjoitti:Vanhoissa humalissa alkaa paras terä olla taittunut. Nyt kun alkoholin maku on oluessa niin voimakas, kaipaisin jotain peittämään sitä. Toki se varmaan tasoittuu, jos maltan kypsytellä olutta. Ajattelin kuitenkin kokeilla josko kuivahumaloimalla Fugglesilla tai Challengerilla (joita sattuu kaapista löytymään tuoreena ja avaamattomissa paketeissa) saisin makuprofiilia parannettua.

Sitten kysymyksiä:
-Kuinkahan paljon olisi fiksu määrä tuohon satsiin? Toimisko esim 50g Challengeriä?
-Desinfioin (Keitän / käsittelen starsanilla) sukan ja laitan pelletit sinne vai kuinka? Tartteeko painoa?

Ja kaikista tärkein:
-Missä vaiheessa kuivahumalointi kannattaa tehdä ja kuinka pitkään humalaa voi pitää sammiossa ennen pullotusta?

Ajattelin antaa oluen olla sammiossa vielä 2-3 vk (jatkakoon kypsymistä pullossa ja tynnyrissä). Haluaisin kuitenkin satsista pullottaa pari pulloa ja viikon päästä (pullotushana, ei kontaminaatioriskiä) ja haluaisin niihin tuota kuivahumaloinnin aromia mukaan.

-Meneekö humalat hukkaan, jos nyt jo kuivahumaloin, mutta pullotan vasta 3vk:n päästä? Ehtiikö maku muuttua ruohoisaksi tuossa ajassa?

Älä hötkyile tuon kypsytyksen kans. Jos haluat osan kamasta aiemmin pulloon kuivahumaloituna, niin ota osa pääsatsista erilliseen steriloituun astiaan jossa kuivahumaloit ne ja sitten aikanaan pullotat siitä.

Varsinkin brittihumalat ovat sen verran hentoisia aromeiltaa, että optimoisin tuon oluen kypsymisen eka ja sitten vasta kuivahumaloisin. Ja kannattaa jysäyttää hyvä määrä (joku 40g minimissään/20l) ja 1vkon periodi. Ainakin omissa bittereissä tämä on toiminut hyvin.

Ite sukan desinfioinnista sen verran että keittäminen on varmasti paras. Mutta oon ite liottanut tunnin starsanissakin ja ei ole ollut tuolta osin ongelmaa.

Jos sulla on pellettejä, niin ite suosittelisin että nakkaat ne vaan sekaan. Sitten cold crashi ja gelatiinia sekaan, niin ei jää huttua leijaileen. Eikäpä tuota mun mielestä ihan hirveitä ole ollut muutenkuin ihan kegin parissa ekassa tuopissa. Pulloissa ei niinkään.

EDIT: ja tosiaan optimoi se kuivahumalointi ihan siihen loppuun. Monesti tuntuu olevan että se kuivahumala on parhaillaan heti rackkayksen jälkeen, eli esmes kegityksessä olut on parhaassa terässä heti kolmantena päivänä (olettaen ettei hötkyillyt rungon kanssa).

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Maalis 21, 2017 20:01 pm

Kiitos vinkeistä! Erittäin hyviä pointteja on tässä tullut esiin.

Onkohan kukaan onnistuneesti kuivahumaloinut suoraan pulloon? Pitäisi varmaan ainakin improvisoida jokin pieni pussukka, johon pelletit laittaisi, etteivät ne hajoa pullossa. Olisikohan jotain ideoita siihen, mitä voisi kokeilla?

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Maalis 21, 2017 22:20 pm

Joskus hämmästyn itsekin omaa malttamattomuuttani tässä kotiolutharrastuksessa.

No. Kaveri kutsui mökille viikonlopuksi ja kun tuli kehaistua, että olutta voisi olla, niin pakkohan siitä oli sitten minikegillinen ottaa erilleen. Niinpä ajattelin kokeilla kuivahumalointia suoraan kegiin. Koska minikegin suuaukko on tunnetusti ahdas, leikkasin vanhoista sormikkaista pari sormea irti, desinfioin keittämällä, pujottelin pelletit sisään, solmin kiinni ja ängin tynnyriin. Palataan asiaan.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Maalis 22, 2017 13:11 pm

Siksi kato pitää olla tarpeeksi päniköitä, että maistelumatskua on kokoajan putkessa ja uudet ehtii rauhassa kypsyä :D. Itellä on (vaan) 4 kegiä ja varsinkin seuran matskujen takia meinas nyt vähän tulla FIFO underflowta joten suu nappasee kun odottelee uuden satsin kypsymistä.

macce
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja macce » Ke Maalis 22, 2017 17:42 pm

Tässä ensimmäistä kertaa kuivahumalointi mielessäni (Hyväksi todettu 20l Pale Ale-keitos tuolla pöntössä käy parasta aikaa humalina amarillo+simcoe), muutama asia askarruttaa :

1. Suunnittelin 10l kuivahumaloida tuosta (lähinnä sen takia, että voi sitten verrata miten paljon kuivahumalointi antaa lisämakua), mutta ongelmaksi tulee se, että sekundääriastioista toinen on 30l kun taas toinen 12l.
Onko tuosta haittaa jos heitän keiton tuonne 30l saaviin, tuo ylimääräinen tila tuossa jonkin verran askarruttaa?

2. Kumpaa noista humalista käytän kuivahumalointiin (löytyy myös pussillinen East Kent Goldings 5,7%-humalaa)?

3. Onko tuo 5g/litra sopiva määrä?

Yksi vaihtoehto olisi toki kuivahumaloida koko 20l satsi, mutta haluaisin jonkin sortin vertailua maun suhteen tehdä kun kyseessä tosiaan ensimmäinen kokeilu olisi.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Maalis 22, 2017 20:50 pm

1. Ei ole ongelma.
2. Molempia tai kumpaa vaan. Amarillo on jees. Simcoekin yhdistettynä, mutta voi olla hieman kissanpissainen isommissa määrin.
3. 5g/l tarjoaa ainakin makua. Ite oon vetäny monesti vähintään 2g/l, mutta enemmän on enemmän ja intensiivisyys jokatapauksessa laskee ajan funktiona.

macce
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja macce » To Maalis 23, 2017 15:57 pm

Matts kirjoitti:2. Molempia tai kumpaa vaan. Amarillo on jees. Simcoekin yhdistettynä, mutta voi olla hieman kissanpissainen isommissa määrin.
3. 5g/l tarjoaa ainakin makua. Ite oon vetäny monesti vähintään 2g/l, mutta enemmän on enemmän ja intensiivisyys jokatapauksessa laskee ajan funktiona.

Ensiksi kiitoksia paljon nopeasta vastauksesta Matts!

Vielä sen verran kyselen, että jos noita molempia humalia käytän laitanko 50/50-suhteella?

Tässä 20l alkuperäisessä reseptissä nuo humalat menevät näin:
Amarillo 20g 60min boil
Simcoe 30g 15min boil
Amarillo 60g 0min boil

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » To Maalis 23, 2017 17:10 pm

Ihan miten vaan. Jollei sulla ole tarkkaa reseptiä niin perstuntumalla mennään.

En tiedä mitä tuolla originellilla reseptillä meinasit. Jos tuota 60g@0min lisäystä meinaat korvata kuivahumalalla, niin saman määrän voit toki heittää sekundääriin. 60g amarilloa ja siihen vaikka 30-40g simcoeta on ihan jees combo myöskin.

macce
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja macce » To Maalis 23, 2017 17:13 pm

Matts kirjoitti:Ihan miten vaan. Jollei sulla ole tarkkaa reseptiä niin perstuntumalla mennään.

En tiedä mitä tuolla originellilla reseptillä meinasit. Jos tuota 60g@0min lisäystä meinaat korvata kuivahumalalla, niin saman määrän voit toki heittää sekundääriin. 60g amarilloa ja siihen vaikka 30-40g simcoeta on ihan jees combo myöskin.

Tuolla originellilla reseptillä meinasin sitä joka käymispöntössä tällä hetkellä on, elikkä nuo humalat on jo tuossa keitossa mukana.
Lähinnä hakusessa on vähän lisähumalan makua jota kuivahumaloinnilla haen ensimmäistä kertaa.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » To Maalis 23, 2017 17:16 pm

Ok. Vastaus pysyy silti samana noiden määrien suhteen. Amarillon määrän kanssa en kitsastelisi (mainio aromihumala), mutta simcoeta en ihan holtittomasti pistäisi (ehkä max 40g). Parissa satsissa tuoreeltaan ollut vähän iinä ja iinä että joko on kissanpissaista.

macce
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja macce » To Maalis 23, 2017 18:50 pm

Kiitoksia vielä kerran avustasi!
Malttamattomana tässä odottelen tuota makuvertailua jonka odottaminen tulee olemaan yhtä tuskaa =)

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Pe Maalis 24, 2017 16:21 pm

Humalisto kirjoitti:Joskus hämmästyn itsekin omaa malttamattomuuttani tässä kotiolutharrastuksessa.

No. Kaveri kutsui mökille viikonlopuksi ja kun tuli kehaistua, että olutta voisi olla, niin pakkohan siitä oli sitten minikegillinen ottaa erilleen. Niinpä ajattelin kokeilla kuivahumalointia suoraan kegiin. Koska minikegin suuaukko on tunnetusti ahdas, leikkasin vanhoista sormikkaista pari sormea irti, desinfioin keittämällä, pujottelin pelletit sisään, solmin kiinni ja ängin tynnyriin. Palataan asiaan.

Totean, että erinomaisesti onnistui! Tämän kokemuksen perusteella sanoisin, että jatkossa kuivahumaloin kaikki satsini ja ihmettelen, miksi olen tämän vaiheen skipannut.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”