Ensimmäinen olueni

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Olutpoika
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Ensimmäinen olueni

ViestiKirjoittaja Olutpoika » To Kesä 04, 2015 20:25 pm

Elikkäs ajattelin nyt näin kesän kunniaksi tehdä satsin olutta:

Noin 20-25l jotain (tummaa) hedelmäistä miedosti kitkerää pintahiivaolutta ajattelin lähteä hakemaan. Mitenköhän onnistuisi kotikonstein ja mistä kannattaa lähteä hakemaan raaka-aineita ja tarvikkeita? Muutamat kotiviinit on takana niin tiedän perusperiaatteet jnejne.

Jo omistamaani välineistöä:

30l käymisastia vesilukkoineen
2x ~25l käymisastia vesilukkoineen
3x 10l ämpäri
alkoholimittari
ominaispainomittari
lappoamisvehkeet
siiviläpusseja

Kaikki neuvot ja kommentit ovat tervetulleita, kiitos jo etukäteen! Valmista tuotosta saa tulla sitten maistamaan jos Jyväskylään asti jaksaa raahautua ;)

äyni
Panimomestari
Panimomestari

Re: Ensimmäinen olueni

ViestiKirjoittaja äyni » To Kesä 04, 2015 22:26 pm

Ihan ensiksi pitää päättää, että haluatko tehdä olutta valmiista mallasuutteesta vai maltaista mäskäämällä. Uutteesta oluen tekeminen on vaivattomampaa ja helpompaakin, mäskäämällä saa ehkä piirun parempaa ja vallankin vaihtoehtoja on enemmän.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Pe Kesä 05, 2015 11:11 am

äyni kirjoitti:Ihan ensiksi pitää päättää, että haluatko tehdä olutta valmiista mallasuutteesta vai maltaista mäskäämällä. Uutteesta oluen tekeminen on vaivattomampaa ja helpompaakin, mäskäämällä saa ehkä piirun parempaa ja vallankin vaihtoehtoja on enemmän.

Eka olunen varmaan helpointa tehdä uutteesta... Joku hyvä uute ja varanvuoksi jos vaikka ottaa fermentiksen kuivahiivaa safale 04 tai 05
Puhtau puoliruokaa..
-pidä astiat ja välineet puhtaana..
-nopea jäähdytys
Anna käydä kaikessa rauhassa loppuun ..viileä huoneenlämpö +16-+18 voisi olla se namu...
Kun alat pullottaan liuota sopiva määrä sokeria veteen.. kaada liemi oluseen ja pullota puhtaisiin pulloihin... Pullojen annat kypsyä muutaman viikon viileässä ja eikun nauttimaan.. :)
Oheen vinkki
http://www.shop.brewcat.fi/muntons-trad ... -1511.html
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

Olutpoika
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Olutpoika » Pe Kesä 05, 2015 11:33 am

Mustola kirjoitti:
äyni kirjoitti:Ihan ensiksi pitää päättää, että haluatko tehdä olutta valmiista mallasuutteesta vai maltaista mäskäämällä. Uutteesta oluen tekeminen on vaivattomampaa ja helpompaakin, mäskäämällä saa ehkä piirun parempaa ja vallankin vaihtoehtoja on enemmän.

Eka olunen varmaan helpointa tehdä uutteesta... Joku hyvä uute ja varanvuoksi jos vaikka ottaa fermentiksen kuivahiivaa safale 04 tai 05
Puhtau puoliruokaa..
-pidä astiat ja välineet puhtaana..
-nopea jäähdytys
Anna käydä kaikessa rauhassa loppuun ..viileä huoneenlämpö +16-+18 voisi olla se namu...
Kun alat pullottaan liuota sopiva määrä sokeria veteen.. kaada liemi oluseen ja pullota puhtaisiin pulloihin... Pullojen annat kypsyä muutaman viikon viileässä ja eikun nauttimaan.. :)
Oheen vinkki
http://www.shop.brewcat.fi/muntons-trad ... -1511.html

Jees,

mites sitten tuosta humaloinnista? En tykkää semmosesta liian kitkerästä mausta niin kannattaisko ostaa humaloimatonta uutetta ja lisätä sitten itse mieleinen määrä humalaa erikseen? Entä voiko/kannattaako noilla uutteilla lähteä kikkailemaan, esim. puolet ja puolet kahdesta eri uutteesta vai meneekö homma pieleen siinä vaiheessa? Ja mitkä on mielipiteet kuivahiivasta/tuorehiivasta, onko suuria eroja ja jos on niin miten vaikuttaa?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Kesä 05, 2015 11:46 am

Kuivahiivat toimii mainiosti jos hiivakanta vain miellyttää.

Esim US-05 on todella suosittu, neutraalihko hiiva.

Jos teet ensimmäistä olutsatsia niin yksi vaihtoehto on ihan vaan ostaa uutekitti ja pyöräyttää semmoinen. On erittäin vaivatonta ja tulee prosessi tutuksi.

http://kotiolut.com/viewtopic.php?f=34&t=771 Tuossa linkki Äynin tekemään ohjeeseen uuteoluen tekemisestä. Tärkeimpiä pointteja uutekittejä tehdessä :

-Jos humaloit olutta lisää, älä keitä itse uutekitin siirappia, vaan aina spraymaltaat. Aromit saat parhaiten kuivahumaloimalla eli lisäämällä aromihumalat suoraan käymisastiaan esim kolme päivää ennen pullotusta.

-Uutekittien hiivat ovat usein persoja vähän lämpimämmälle käymislämpötilalle, voivat jättää käymisen kesken alemmissa lämpötiloisssa. US-05 kuivahiivalla tuota ongelmaa ei ole.

-Anna oluelle aikaa kypsyä! Olut EI OLE valmista vielä kahden viikon päästä pullotuksesta, ainoastaan jotkut oikein mausteiset kevyet oluet ovat parhaimmillaan heti hiilihappojen muodostuttua. Monet sanovat myös, että vehnäoluet ovat parhaillaan tuoreena joskin itselläni on uutteiden kanssa touhutessa vastakkaisia kokemuksia (onko sitten hiiva/prosessi vai mikä tekijä).

-Valitse itsellesi mieluisa oluttyyli :)

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Pe Kesä 05, 2015 14:47 pm

Luulempa, että näin aluksi kannattaa mennä helpoimman kautta
-ostat hyvää uutetta
-siihen rinnalle kuivahiivaa 04 tai 05
Et vielä tässä vaiheesa kikkaile sen kummemmin..
Annat olusen kypsyä kaikesa rauhassa... Kun sitä sitten nautiskelet mieti miltä se olunen tuntuu ja maistuu.. tarvitaanko lisää humalaa,,miellyttääkö väri silmää yms.. sitten pikkuhiljaa kehittelee yhtä tekijää kerrallaan muuttaen asiaa etenpäin... Aluksi siis tuolla peruskitillä... mieluiten vettä vähemmän kuin sokeria lisää...
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

Olutpoika
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Olutpoika » Su Kesä 07, 2015 21:29 pm

Kiitos kaikille vinkeistä! Lukaisin ton Äynin tekemän ohjeen uuteoluen valmistuksesta, ja ajattelin lähteä sillä liikkeeseen.

Pikaista ostoslistaa:
1prk humaloitua uutetta http://www.shop.brewcat.fi/muntons-expo ... -1514.html
1prk humaloimatonta uutetta http://www.shop.brewcat.fi/muntons-dark ... -1521.html
mainitsemanne hiiva http://www.shop.brewcat.fi/fermentis-s0 ... p-933.html (oletin tuon olevan oikea/sopiva)
pullot, korkit, korkituskone jne

Näitä neuvoja lukiessa ja verkkokauppoja selaillessa tuli mieleen sellainen kysymys, että minkälaisen satsin olutta tommosella 1,8kg uutepurkilla saa aikaan? Olettaen nyt että se toinen (humaloimaton) purkki menee siihen samaan tuon http://kotiolut.com/viewtopic.php?f=34&t=771 ohjeen mukaan.

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » Ma Kesä 08, 2015 7:18 am

Olutpoika kirjoitti:... minkälaisen satsin olutta tommosella 1,8kg uutepurkilla saa aikaan? Olettaen nyt että se toinen (humaloimaton) purkki menee siihen samaan tuon http://kotiolut.com/viewtopic.php?f=34&t=771 ohjeen mukaan.

20 litran satsista tulee noin 5,5%:sta.
Keppanan vahvuista saa noin 24 litralla.

:cheers2:

Olutpoika
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Olutpoika » Ke Heinä 01, 2015 18:56 pm

Ourait, toinen vaihe suoritettu ja abv 4,4% at the moment! Noita pulloasioita mietin, mistähän sais hyviä ja etenkin halvalla?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Heinä 01, 2015 20:51 pm

Tokmanni myy täytenä muun muassa olvin kolmosta kohtuuhintaan koreineen päivineen. Joudut toki juomaan ne olvit pois.

Lahjoituksena/käytettynä myydään myös esim tällä foorumilla. Jotkut kaupat kai vielä "myyvät" palautuspulloja takahuoneesta. Baareista voi kysellä jos irtoisi pulloja.

Minulla on myös lahjoitettavaksi asti 0,33L pitkäkaulaisia ja sitten epämääräisen muotoisia 0,5L pulloja. Pullot sijaitsevat Uudellamaalla.

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » To Heinä 02, 2015 3:41 am

kaverit myös mielellään auttaa kun antaa välillä täysiä tilalle

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Heinä 02, 2015 9:16 am

Ohjeistat vaan kaverit huuhtomaan pullot heti kun ne on juotu / kaadettu pulloon. Helpottaa kummasti pesemistä kun ne on tuoreeltaan huuhtaistu. Varsinkin makeat, tummat ja pullokäyvät oluet ovat tarkkoja. Peruslagerit taitaa asteen verran paremmin säilyä, mutta kannattaa nekin huuhtoa.

mkoskin
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja mkoskin » Pe Heinä 03, 2015 14:10 pm

Jossain vaiheessa Koffin I oli paras tapa hankkia 0,33l pulloja Prismasta. Käy janojuomaksi ja hinta taisi olla noin 50snt/pullo.

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Pe Heinä 03, 2015 18:32 pm

Itse olen saanut pubeista ja kaupasta pantin hinnalla. Minulla olisi sekalaisia 0.5l pulloja tampereella ylimääräisenä ainakin parikymmentä kappaletta jos täälläpäin asustelet.

Olutpoika
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Olutpoika » Ke Heinä 08, 2015 17:54 pm

Kiitos kaikille vinkeistä! Kaverin kautta saatiin paikallisesta pubista panttihinnalla!

Janolut
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Janolut » Pe Joulu 09, 2016 19:02 pm

Morjens.
Täälläkin uusi ja ainakin vielä innokas panomies ilmottautuu.
Ensimmäinen satsi meni juuri pulloon, kera 1/2tl.panimosokeria. ominaispainon ollessa 1.009 kahdenpäivän ajan.
Niin oli vauhdikas aloitus että jäi mittaamatta lähtöarvoa.
Mutta pyttyyn meni:
-16l vettä
-4dl. Panimosokeria
-Coopersin lager uute
-coopersin oma hiiva

12 vrk. +17-18 asteessa> ja pullotus

...mitähän on odotettavissa?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Joulu 09, 2016 19:12 pm

Vaikuttaa ihan hyvälle aloitukselle.
Paljokohan 4dl panimosokeria mahtaa painaa?
Jos olisi 350g luokkaa niin suunnilleen keskioluen vahvuinen pale ale tyyppinen olut.
Nyt en muista olenko koskaan tehnyt Coopersin Lager uutteesta mitään, joten en osaa ottaa kantaa millaisen maun se antaa.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Pe Joulu 09, 2016 19:37 pm

Googlasin joskus (kun ei ollut vaakaa käytettävissä) että 1 dl panimosokeria painaisi 65 g eli tuo 4 dl olisi 260 g.

Janolut
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Janolut » Pe Joulu 09, 2016 20:15 pm

Eli kuivahkoa siis luvassa?
Nyt kun sai nuo pytyt taas puhtaaksi niin seuraavaa jo tulille.
Tuota cooperssia ajattelin taas pohjana käyttää, mutta sokerin korvaan spraymaltaalla kokonaan.
Onko näin ollen korvaus suhde 1/1?

Millä muulla voisin tuota jatkojalostaa/"tuunata"?

Jatkossakin aion noissa uutteissa pysyä.
Ja lagerit ovat mieluisia,joten jos hyvää settiä olisi ehdottaa,niin kuuntelen ja kokeilen.

Siis tuohan cooperin "lagerhan" ei oikeasti lageria, vai onko tämä nyt kokonaan hiivasta ja käyttölämmöistä kiinni?

Teki mitä teki,hyväähän siitä on tultava ku ite tekee

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » La Joulu 10, 2016 23:10 pm

Hiivahan siihen vaikuttaa ja käymislämpötila. Itse vaihtaisin kuitenkin hiivan johonkin vähäesterisempään, oli sitte tarkoitus tehä ale tai lager.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”