Noviisin sekalaisia kysymyksiä

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Matts
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Re: Noviisin sekalaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Kesä 01, 2018 10:52 am

*köh* Infuusiomäskäys *köh*

Mutta onnistuu varmasti myös pussimäskäämällä jos lämmität toisen kierron vettä huuhteluvedeksi, yhdistät vierteet ja keität koko roskan. Toki toinen vierre joutuu seisomaan about tunnin, mutta tuskin on ongelma.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Kesä 01, 2018 11:14 am

^ itsellä jäi kanssa sanomatta että huuhteluun tavalla tai toisella kantsii panostaa varsinkin paksuissa mäskeissä, muuten maltaisiin jää seisomaan suhteessa älytön määrä sokereita.

Meinaatko Matts tuolla tunnin odottelulla että tehtäisiin toinenkin kierto ihan oikeasti tunti mäskäämällä lämpötiloja ylläpitäen, vai viittasitko vain siihen että huuhtelua ei kannata hosua jotta sokerit irtoavat kunnolla mäskistä?
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Kesä 01, 2018 14:31 pm

Ei vaan laskee ekan vierteen johonkin astiaan sillä aikaa kun kattilassa lämmittelee seuraavaa pussimäskäyskiertoa. Tai vaikka lämmittää kattilassa nesteen pari astetta targettilämmön yli, siirtää sen toiseen astiaan jossa tekee pussimäskäyksen "infuusiotyylillä" ja eristää sen vaikka pyyhkeillä, tms. Sitten lämmittää seuraavan setin kattilassa ja siirtää pussin kattilaan toiseen "gyleen". Yhdistää vierteet keitossa.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Kesä 01, 2018 14:32 pm

Tuo toinen astia voi olla vaikka käymisastia jonka putsaa sitten mäskäyksen jälkeen tai hakee jostain muutaman euron muovipänikän ko tarkoitukseen.

Egenajos Napalojos
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Egenajos Napalojos » Ma Kesä 04, 2018 8:25 am

Hei Panoväki! Mites kun teen bullet brewin session ipaa ja ohjeessa sanotaan, notta humalan lisäys vierteeseen tapahtuu viiden päivän käymisen jälkeen kun Sg on alle 1015. Ripotellaan pintaan ja ei sekoiteta. Kysymys kuuluu, että kannattaako tässä tehdä jotain eritavalla, vaan noudattaa vain tuota ohjetta? Tarviiko humalaa valmistella mitenkään vai kaataa vaan pussin sisältö saaviin?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Kesä 04, 2018 10:36 am

Ohje on toimiva, ole rauhallinen kun lisäät humalat, ettei riuhtominen ja viuhtominen sekoita huoneilmaa olueen sekaan.

Pullottamisen helpottamiseksi kannattaa jäähdyttää olut vaikka jääkaapissa jotta humala ja hiiva putoaa kunnolla käymisastian pohjalle. Jäähdytys tehdään vasta kun olut on varmasti käynyt loppuun, kylmässä olut saisi olla 1-2vrk.

Egenajos Napalojos
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Egenajos Napalojos » Ma Kesä 04, 2018 11:17 am

Kiitos vinkeistä.

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Su Kesä 24, 2018 20:50 pm

Mitäs mieltä isot pojat on, pullotuksessa tuli joku aivo jumi ja jälkikäymis sokeria tuli vain 3.5g/l.
Jääkö tuo ihan flätiks,tuleeko happoja pitkällä odotuksellakaan?

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja raaste » Ma Kesä 25, 2018 8:52 am

Riippuu vähän oluttyylistä ja millainen maku juojalla on hapotuksen suhteen. Oletan että olut on käytetty jossain 20c tuntumassa joten noilla sokruilla päästään jonnekin 1.7-1.8 co2 tuntumaan, joka on tyylisuunnan alarajalla ainakin porttereissa, stouteissa ja brittialeissa. Itse tein wee heavyn johon tuli juurikin 1.7co2 ja omaan makuuni ei ole liian flättiä. Mainittakoon vielä että itse tykkään matalahiilihappoisista oluista.

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Ma Kesä 25, 2018 11:37 am

Kiitoksia!
Olut oli Australian pale ale, kuivahumalat 100g/20l
Mitä mieltä olet, korostuuko aromi matalalla hiilihappo pitoisuudella vai käykö juuri päinvastoin?

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raaste » Ma Kesä 25, 2018 12:52 pm

Itselläni ei omakohtaista kokemusta ole, mutta isot pojat amerikan foorumeilla sanoo että korkeat hiilihappoisuus korostaa aromeja.Tiedä sitten miten marginaalisesta asiasta on kyse.

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raaste » Ma Kesä 25, 2018 13:12 pm

Aika paljon korkeampaa hiilihapotusta suositellaan tolle aussi pale alelle. 2.4 - 2.8 pikasella googletuksella näyttäis olevan. Itse varmaan harkitsisin jotain lääkeruiskulla sokerin lisäämistä, ainakin jos pulloissa ois patenttikorkit. Eiköhän siitä hyvää tulee noinkin mutta tyylilajia lähemmäs pääsis säätämällä. :)

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Ma Kesä 25, 2018 17:43 pm

Kiitos vaivannäöstä, mennään noilla sokerilla tällä kertaa, valuupa helpommin kurkusta alas kun ei hiilihapotus kutittele :D

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raaste » La Kesä 30, 2018 13:57 pm

Mulla on nyt ne ipa odottelemassa pullotusta. Hiiva muhjua kelluu asiaankuuluvasti aivan helkkaristi astiassa. Koitan tehdä cold crashin primäärissä ilman jääkaappia. Tarkemmin sanottuna astia on kylmälaukussa ulkovarastossa ja vedin heatpadin äsken irti seinästä että olut voisi viilentyä luonnollisesti sadepäivien lämpötiloissa muutaman päivän. yölle lupaa jotain 8-10c ja päivälle 16-18c. viimeisen 24h ajattelin kylmentää kunnolla jääpulloilla. Jääpullo taktiikalla sain edellisen satsin menemään sisällä 25c jonnekin 6c joten pihalla toteutettuna menee varmaan vielä vähän alemmas. Varsinainen kyssäri oliskin se että onko haitallista antaa oluen lämpötilan heitellä ulkolämpötilan mukaan tässä vaiheessa vai kannattaako lämmöt pitää stabiilina mielummin ja tehdä sitten pelkästään se jääpullo cold crash?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Kesä 30, 2018 21:06 pm

Pääkäymisen jälkeen ei lämpötilanheittelyt ole kovinkaan kriittisiä minun kokemukseni mukaan. Muutama ensimmäinen päivä käymisessä ovat tärkeät, sen jälkeen olut vain kypsyy eri tahtiin lämpötilojen mukaan. Esim jos olut menee kylmäksi niin hiiva voi mennä hetkeksi horrokseen.

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raaste » La Elo 11, 2018 20:48 pm

Siideriä ois aikomus laittaa tulemaan kaupan tuorepuristetuista mehuista tänään. Ostin sitten tollasen barshop ravinneseos nimisen tuotteen, jonka käytöstä en löydä minkäänlaista ohjetta netistä. (melkon saitti ollut nurin pari päivää :confus: ) Aattelin heittää ton sekaan heti mehun perään ennen hiivausta jos ei kukaan viisaampi ehdi mua ohjeistaa mistä tossa aineessa on kyse. :nauru: Elikkäs mitä toi on ja mikä on paras tyyli käyttää? Millainen merkitys on käyttääkö tota vaiko eikö?

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja burp » Su Elo 12, 2018 0:57 am

Foodien mukaan sisältää: Diammoniumfosfaatti, Entsyymit, B-vitamiini

Itsellä juuri oli viinin käyminen lähes pysähtynyt kun laitoin liian vähän diammoniumfosfaattia. Sekoitin lisää tuota kuumaan veteen ja lähti vuorokauden sisään käymään nopeasti. Hiivaravinne on todellakin tarpeen etenkin jos käymistuotteessa on muutenkin vähän ravinteita.

Tuossa Barshopin ravinteessa on jotain entsyymejä mukana jotka tuhoutuvat kiehuvaan veteen lisättynä. Veikkaan että tämä entsyymi on pektolaasia joka pilkkoo (sameassa) omenamehussa olevia pektiinejä, joten ei ehkä kannata kuumaan veteen sekoittaa. Muut ravinteet kyllä kestää kuumuuden kun olueen tarkoitettua ravinnettakin ohjeiden mukaan keitetään 10-15 minuuttia.

Tuosta kaupan omenamehusta vielä omia kokemuksia. Hirveästi ei tule omenan makua koska siidereihin tarkoitetut omenalajikkeet ovat hyvin erilaisia kuin kaupassa myytävät. Itse olen tehnyt halvasta kaupan omenamehusta ja sokerista ihan ok juotavaa. Maku vähän valkkarin tapaista, mutta pientä kirpeyttä ja hiilihapot tietysti muuttaa tuntumaa.

Lisäys: Koita sekoittaa ensin pieneen määrään mehua, koska se ei välttämättä liukene kovin hyvin.

Akentti
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Akentti » Pe Elo 17, 2018 10:39 am

Moro! Oluenpanon aloittelija täällä harjoittelemassa, eka pano coopersin uutteesta käymässä. Jotain piti mennä mokaamaan, mutta kuinkahan kriittisesti? Rölähti meinaan Chemipro oxit vesilukosta käymispönttöön. Ei sentään kaikkia, vaan ehkä pari senttilitraa. Vaikuttaako tuo mitenkään lopputulokseen?

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raaste » Pe Elo 17, 2018 12:06 pm

Moikka ja tervetuloa! Tuotekuvauksessa lukee että ois no-rinse, eli itse en olisi huolissani. Itse käytän starsania ja aika huolettomasti jätän pullottaessa pulloihin ja varmaan vesilukkokin hörppää välillä. :D Ulkomaan foorumeilla toiset sanoo että tulee virhemakuja ja toiset että ei tule. Tähän vois heittää sen perinteisen "RDWHAHB" ;)

Akentti
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Akentti » Pe Elo 17, 2018 14:06 pm

Kiitos! En siis lähde suotta tässä vaiheessa hätäilemään. Nyt vaan sormet ristissä toivotaan että kaikki muu onnistui ja oluesta tulee juotavaa.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”