Noviisin sekalaisia kysymyksiä

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

true panomies
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hanko
18 tai yli: Olen

Re: Noviisin sekalaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja true panomies » Su Huhti 15, 2018 18:03 pm

true panomies
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hanko

ViestiKirjoittaja true panomies » Su Huhti 15, 2018 18:03 pm

pohjoses kirjoitti:Muistaisko joku missä ketjussa puhuttiin tän reseptin tekemisestä? Pitäs pistää oluet tulille, mutta haluaisin kattoa kys. ketjua ensin hieman.
Vesterbro Pilsner.jpg

viewtopic.php?f=1&t=3688

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja pohjoses » Su Huhti 15, 2018 19:49 pm

Pirusti kiitoksia!

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja pohjoses » Ti Huhti 17, 2018 13:58 pm

Hei,

Mulla on käytössä hajuton kahesta muoviosasta koostuva vesilukko, jossa on vettä ja aktiivihiiltä käytettävissä. Minua mietityttää muutama asia... Minkä raekoon omaavaa aktiivihiilen täytyy olla? Hienojakoista, kuten mukana tulleessa aktiivihiilipussissa oli? Itse olen käyttänyt hieman karkeampaa ja mietin toimiiko tämä edes.

Toiseksi osa vedestä katoaa päällyosan päälle laitettaessa. Onko tämä normaalia?

Kolmanneksi miten tämä hajuton aktiivihiili vesilukko toimii ja onko se yhtä hyvä kuin tavan vesilukko?

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja raaste » Pe Huhti 27, 2018 21:04 pm

Mietintämyssykässäni pyörittelen josko tekisin wee heavyä erän. Tätä reseptiä ajattelin: https://byo.com/article/strong-scotch-a ... e-profile/

Hiivana ois nestemmäinen hiiva nimeltä Wyeast 1728. Erän og on 1.099 ja koko 19L. Hiiva maksaa 10€, ilman startteria noita tarttis vähintään 3kpl. En ole tehnyt nestehiivalla koskaan mitään, joten ei ole stirplatea eikä isoa lasikippoakaan. Yhdelle hiivapaketille jos tekis sopivan startterin, sen koko ois 6L. :D

Sitten se varsinainen kyssäri: Onko sama asia tehdä erä matala og:ista olutta, jonka hiivakakkuun laitan sitten wee heavyn? Miten se siis eroaa tosta startterin teosta?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Pe Huhti 27, 2018 21:45 pm

Voit ihan hyvin tehdä miedon oluen ja laittaa perään sen hevin. Se käy sitten railakkaasti niin kannattaa valvoa lämpötilaa.

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raaste » Ma Touko 21, 2018 13:29 pm

Mulla on nyt iso olut (yllempänä mainittu wee heavy) ollut primäärissä pari viikkoa. 4 päivän erolla mitattu tasainen FG 1.016 joka on jonkin verran jo alempana kun mitä suunniteltu. Reseptissä on reilusti uutteita ja hiivana nottingham. Sitten se varsinainen potentiaalinen ongelma, stabiilista ominaispainosta huolimatta oluen pinnalla on krausen (paksua mömmöä) ja seassa pyörii jotain pieniä partikkeleita. Haju ja maku tilanteeseen nähden on mielestäni kunnossa, aika alkoholipitoista ja hiivaista mutta ei mitään härsikiä. Onko normaalia että krausen jää hengailemaan aktiivisen käymisen jälkeen / mahdottoman hitaan käymisen aikana pinnalle pitkiksi ajoiksi? Kannattaako asialle tehdä muuta kun odotella rauhassa? :)

Edit: Ollut ensimmäisen viikon 14c tasaisessa lämpötilassa jonka jälkeen nostettu 16c

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ma Touko 21, 2018 14:04 pm

Mulla roikkui ihan tavallisessa alessa ~pari viikkoa kovaa vaahtoa ollut krausenkuori josta piti pudottaa läpi kuivahumalapussit. Sen jälkeen tippui kyllä nopeasti kun pinta oli rikottu. Oluessa ei ollut mitään outoa.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raaste » Ma Touko 21, 2018 14:11 pm

Mulla ei ole käymisastiassa hanaa joten käyn aina desinfioidulla mukilla nappaamassa näytteen. Ei ainakaan se sorkkiminen ole saanut krausenkuorta tippumaan. Pitäiskö seuraavan mittauksen jälkeen jollakin desinfioidulla kapustalla hämmentää vähän enemmän tota, tai vaikka kuoria pois?

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raaste » To Touko 24, 2018 22:33 pm

Kyllä se olut alkoi kirkastumaan ilman ylimääräistä ahdistelua. Seuraava asia mikä hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa: hiivaisesta oluesta otettu fg oli 1.016 ja nyt kun on kirkkaampaa niin fg näyttääkin 1.020. Joka on tyylisuunnalle hyvä, mutta mistäköhän tuo mittausvirhe johtuu? Lämpötila oli sama molemmilla mittauksilla ja flättiä oli molemmat.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Touko 25, 2018 10:19 am

Mittasitko jossain kaposassa kupissa vai tonkassa? Ite mittasin aluksi mittatikun säilytysputkessa ja se näytti pintajännityksen takia vähän mitä sattuu. Samoin jos mittaat käymisastassa, niin kannattaa härppiä jollain desinfoidulla kauhalla hiivajämiä veke koska nekin vaikuttaa mittaustulokseen.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Pe Touko 25, 2018 10:44 am

Oluessa kelluvan muhjun (siis sellaisen joka ajan myötä putoaisi pohjalle ts. on nestettä painavampaa) pitäisi nostaa ominaispainoa, joten siinä mielessä menee hassuun suuntaan lukemat jos kirkkaampi näyte on korkeammalla ominaispainolla.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Touko 25, 2018 11:59 am

Se vähän riippuu. Muhjuhan on kevyempää koska se kelluu. Ja jos sen tipautta mömmöön, niin riippuen vähän paksuudesta, niin vaahto voi pitää sitä liian alhaalla tai ylhäällä ihan puhtaasti viskositeettinsä takia, ei niinkään omisnaispainonsa takia. Näin ainakin ite olen huomannut jos pinnalla on ollut paksummin mömmöä ja vain tiputat mittarin sekaan.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Pe Touko 25, 2018 12:21 pm

Ok, itse vain huomasin yhdessä erässä että om. paino tipahti parilla pinnalla kun mittaus tehtiin kunnolla kirkastuneesta liemestä verrattuna siihen mitä sattui hiivakakun päältä lappoamisen jälkeen saamaan, plus foorumeilla oli samansuuntaista juttua kun aihetta googlailin. Mutta niinkuin sanoit, riippuu siitä minkä tiheyksistä kamaa vierteessä oikeasti lilluu.

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raaste » Pe Touko 25, 2018 12:42 pm

Joku tokmannin halppis ominaispainomittari on mulla ja sitä sen mukana tullutta säilytysputkea käytän mittausastiana. Toki poistin näytteestä ne isot hiivamollukat, mutta kuvia vertaamalla huomaa että silloin kun mittatulos oli 1.016, ei näyte ollut lähellekään niin kirkasta kun 1.020 tuloksen saanut näyte. Matts varmaan olet oikeassa, eli se nesteen seassa ollut pintaan pyrkivä muhju on varmaan aiheuttanut tuon mittausvirheen. Seuraavan lukeman otan alkuviikosta ennen pullotusta, toivotaan ettei tule mitään sydämmen tykytyksiä aiheuttavia mittaustuloksia. :D

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Ke Touko 30, 2018 16:32 pm

Nyt tarvitsisi märkäkorva apua!
Isompi kattila ei ole vielä saapunut ja vanhalla 15l pytyllä pitää siis pärjätä.
Ajatuksena oli saada n. 20l olutta käymisastiaan, tekemällä vahvaa vierrettä ja laimentamalla se sitten vedellä.
Onko mitään realistisia mahdollisuuksia mäskätä tuolla 15l kattilalla 4.5kg mallasta?
Paljonko maltaat syrjäyttää vettä, eli kuinka paljon vettä mäskäyksessä uskaltaisi edes käyttää, että tuon kattilan kapasiteetti ei lopu kesken?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ke Touko 30, 2018 17:29 pm

Mäskäsin 7 litran kattilalla kerran 3.2 kiloa mallasta ja se oli täysin, auttamattomasti, liian pieni. Suhde tuossa 15l/4.5kg ei ole ihan yhtä paha, mutta melko paksua puuroa mäskistä kyllä tulee. Ongelma paksussa mäskissä on sekoittamisen hankaluuden ja paakkuuntumisen lisäksi lämpötilan säätely, eli kun mäskissä on vähemmän vettä, jäähtyy se myös nopeammin.

Jos teet tuolla niin kannattaa varmaan käyttää niin paljon vettä kuin saa sekoittumaan, ja vasta jälkikäteen katsoa paljonko vettä tarkkaanottaen meni. Strike waterin lämpötilan laskemista varten voi varmaan stetsonarvioida jonkin vesimäärän...en osaa vain sanoa minkä kun noinpäin ei ole koskaan joutunut itse arvioimaan.

Mikset käyttäisi spraymallasta?

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Ke Touko 30, 2018 18:54 pm

Kiitos!
Spray mallasta ei just nyt ole varastossa, mutta koitetaan selvitä, testaamallahan tuo selviää :cheers1:

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » To Touko 31, 2018 1:09 am

Kunhan pidät tuon vesi(l)/mallas(kg) suhteen kakkosen paremmalla puolella niin pitäisi jollain lailla toimia. Tuossa astiassa tilavuus riittänee juuri ja juuri. On olemassa laskureita(can I mash it) tähän tarkoitukseen, tosin oma kokemus on että ne ovat ehkä aavistuksen optimistisia, en tiedä mistä sitten johtuu.

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » To Touko 31, 2018 8:41 am

Kokeillaan ja katsotaan mitä tulee, tehokkuus tulee kyllä olemaan huono :sadtoo:

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”