Noviisin sekalaisia kysymyksiä

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Pori
18 tai yli: Olen

Re: Noviisin sekalaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Kapakka » Ti Tammi 21, 2014 11:06 am

Heh. Enpä taida.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Tammi 29, 2014 14:15 pm

Kuinka kaurahiutaleet (flaked oats) ja ruismallas sopisi yhteen johonkin brittibitteriin?

Ajattelin 12-15% ruismallasta ja 5% kauraa. Sitten loput pale alea ja ripaus crystallia. Pieni värijusteeraus suklaamaltaalla.

Ihan mieto olut, jotain 1042-45, ja humalointi 35 ibua perinteisillä, hiivana 2. sukupolven S04.

Tuliskohan tuollaista juotua?
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Kapakka » Ti Helmi 18, 2014 20:45 pm

Voiko kaupan oluen laittaa itse uudelleen käymään ja lisätä vaikka humaloinnin? En tiedä onko siinä mitään järkeä, mutta tuli vaan mieleen. Että tekisi ihan kokeeksi vaikka Karhu Tuplahumalan, niin että se tarkoittaisi jotain.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Helmi 18, 2014 21:01 pm

Kaupan oluessa ei liene mainittavasti käymisekelpoisia sokereita eikä hiivaa. Nämä lisäämällä tuon saanee kyllä käymään. Tosin saadaksesi humaloinnin voimakkaammaksi joutuisit keittämään olutta enkä tiedä tekeekö sekään sille hyvää.

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Kapakka » Ti Helmi 18, 2014 21:32 pm

Ei siis tässä kohtaa onnistuisi kuivahumalointi?

No tuskin tälläistä tarvitsee kokeilla, mutta tuli vaan mieleen.

Kalle
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Ti Helmi 18, 2014 21:59 pm

Esimerkiksi Dogfish myy tämmöistä http://www.dogfish.com/store/barware/other-accessories/randall-jr.htm joka on "pienoismalli" heidän baarissaan olevasta pumpusta joka kuivahumaloi oluen matkalla tankista tuoppiin, eli tätä tehdään kyllä. Kotona samaa voi kokeilla pressopannulla, mieluummin ehkä kukintoja kuin pellettejä. Itse olen muutamaan otteeseen kokeillut mutta en kovin hyvin tuloksin, oli valmiiksikin hyvää olutta juotavana.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Helmi 18, 2014 22:28 pm

No kuivahumalointi onnistuu tottakai :) Tuo tuplahumala-maininta hämäsi kun ajattelin heti
insinööristi IBU:n kaksinkertaistamista :D Olen kyllä huvikseni miettinyt itsekin jis sitä jäähdyttäisi pullon normikaljaa, avaisi, heittää pelletin ja korkittaa. Sitten maistelee viikon päästä.

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Kapakka » Ti Helmi 18, 2014 23:59 pm

Hmmm...voisihan tuotakin koettaa ihan piruuttaan. Ei siinä kuitenkaan paljoa häviä.

Karhusta tuli vaan mieleen, että voiko siitä tuunata jonkun, jossa tuplahumala oikeasti tarkoittaisi jotain. Toisaalta vaikea paskasta on konvehtia saada.

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Kapakka » To Helmi 20, 2014 16:38 pm

Mites tuollaista rengaskeittimellä lämmitettävää kattilaa kannattaa alkaa vuoraamaan? Meneekö siihenkin ihan retkipatja?

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » To Helmi 20, 2014 17:09 pm

Onko sulla hame sillä kattilalla? Vaikuttaa paljon enemmän kuin eristys, näin ainakin omassa padassani.

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Kapakka » To Helmi 20, 2014 19:04 pm

Vesku kirjoitti:Onko sulla hame sillä kattilalla? Vaikuttaa paljon enemmän kuin eristys, näin ainakin omassa padassani.

Ei ole. Muotoilen siis kysymyksen toisin. Kannattaako tuollaista Bilteman kattilaa alkaa eristämään mitenkään?

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Helmi 20, 2014 19:19 pm

Retkipatjat tuppaa sulamaan aika helposti.

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » To Helmi 20, 2014 19:32 pm

Mielestäni ei kannata eristää kaasulla lämmitettävää, se on kuitenkin niin pieni osa mikä ei syty heti palamaan. Mulla oli mustaa solumuovia, en nyt muista kauppanimeä, tosta alla olevasta kuvasta näkyy mihin asti kärsi olla. Uudessa isommassa pytyssä ei ole eristystä, hame vaan on tiiviimpi. Eristys OK sähköllä toimivissa.
Kuva

Uus isompi kattila istuu vielä tiiviimmin tossa vanteella. Ihan nanot raot tuntuu riittävän siihen, että liekki OK:
Kuva

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Kapakka » To Helmi 20, 2014 20:06 pm

Aaaaivan. Pitääkin koettaa huomenna käväistä autopurkamolla. Kiitoksia.

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Kapakka » To Helmi 27, 2014 8:35 am

Sahtimaltaasta hieman. Äkkiseltään mietittynä hyvinä puolina tässä on saatavuus ja hinta. Mutta mitkä ovat tämän huonot puolet? Vai tulevatko huonot puolet esiin vasta, kun reseptejä viilataan oikeen tosissaan?

Tuli vaan mieleen, että eikö Sahtimaltaan pitäisi olla oikein hyvä pohja pilsin tekoon?

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » To Helmi 27, 2014 10:09 am

Kapakka kirjoitti:Tuli vaan mieleen, että eikö Sahtimaltaan pitäisi olla oikein hyvä pohja pilsin tekoon?

Juuri pils ja muut kellertävän kirkkaat oluttyypit eivät oikein sovellu sahtimaltaalla tehtäviksi, koska 10% Dark Ale -mallasta tuo olueen sen verran väriä ja makua, joka ei välttämättä ko. tyyleihin sovi.
Normaali pils-mallas on yleensä 2-4 EBC, kun sahtimallas taas n. 8 EBC.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » To Helmi 27, 2014 11:22 am

Mutta kuten Hayken esimerkki osoittaa, sopii hyvin IPAn pohjaksi ja siten APAan ja bitteriin myös.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Kapakka » Ti Maalis 04, 2014 11:55 am

Seuraava utelu koskee sitä, ettei käytä mäskäintä. Tarkoituksena olisi Igloo hankkia, mutta en tiedä missä välissä. Kattila ei mahdu uuniin, enkä viitsi tätä saunaankaan alkaa välissä kantamaan. Veden lisäilykään ei onnistu, koska keittelen kellarissa, jossa ei ole muita mahdollisuuksia veden lämmittämiseen, kuin rengaskeitin.

Ensimmäisessä mäskäyksessä katsoin veden lämpötilan suotuisaksi, lisäsin maltaat ja keittelin tätä ulosmäskäykseen asti. Käytin tähän vettä noin 22 litraa ja huuhteluun 3 litraa. Sekoitin tätä koko keiton ajan.

Mitä haittoja tällä menetelmällä on sen lisäksi, ettei lämpötiloja pysty säätelemään, vaan ne nouset hitaasti? Olen yrittänyt asiasta etsiä tietoa, mutten ole löytänyt. Menetelmä on toki vaivalloinen, mutta kyllä tätä voisin käyttää vielä pariin otteeseen, ennen kun mäskäimen saan väsättyä. Tässä vaiheessa en myöskään koe tarpeelliseksi, että kaikki menisi juuri ohjeiden mukaan, vaan että saisi kokemusta tästä touhusta ja toivottavasti myös juotavaa olutta.

Lisäksi kiitoksia jo vastanneille...kyllä täällä ihmeteltävää vielä riittää.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Ti Maalis 04, 2014 22:01 pm

Ei kai tuossa esittämässäsi tavassa mitään vikaa ole, kunhan lämpötilan saa kutakuinkin pidettyä haluamassaan haarukassa ja sekoittelee koko ajan. Tarkkana saa olla, ettei mäskin pohja kuumene liikaa.

Yksi vaihtoehto voisi olla hakea retkipatjaa tms. ja eristää pata mäskäyksen ajaksi. 22 litraa vettä + maltaat pysyvät aika hyvin tasalämpöisenä pienemmälläkin eristyksellä. Uskoisin, että pystyt myös tuomaan jatkoroikalla sähköt kellariin, jolloin saat keiteltyä vedenkeittimellä vesilisäyksiä mäskäyksen aikana. Litra kiehuvaa vettä riittää nostamaan tuon mäskimäärän asteella-parilla. Eristys + vesilisäykset poistaisivat ainakin jatkuvan sekoituksen tarpeen.

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Kapakka » Su Huhti 20, 2014 10:10 am

Hei. Jännän äärellä ollaan taas. Kysymys koskeekin nyt käymistä. Kun omassa käymisastiassa ei ole hanaa, en voi seurata ominaispainoa. Onko tähän mitään kikkaa? Astiaa ei kai kauheasti kannattaisi availla?

Toinen koskee tuota sekundäärin käyttöä. Ajattelin nyt skipata sen käytön ja antaa oluen muhia pidempään pöntössä. Onko siihen mitään ohjesääntöä, että kauanko tätä siellä saavissa voi pitää? Vai pitääkö vaan seurata vesilukkoa.

Jos se jotain auttaa, niin ominaispaino oli 1.052 käymisastiaan kaadettaessa ja hiivana US-04.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”