Noviisin sekalaisia kysymyksiä

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Re: Noviisin sekalaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Marras 27, 2016 11:14 am

Riippuu veden laadusta. Kova mineraalipitoinen (burton-tyylinen) vesi lisää kai humalan purevuutta ja siksi monet tuunaavat vettään erilaisilla mineraalilisäyksillä (kuten kipsi). Jos pohjavetesi on kovin pehmeää, voi vaatia enemmän humalaa tai mineraalilisäyksen. Mutta voihan se olla sellaisenaankin oikein mainiota oluen tekoon.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Marras 27, 2016 11:42 am

Itse lähtisin sellaisella suunnitelmalla liikkeelle, että tekisin satsin ilman mitään tuunauksia ja jos vaikuttaisi hyvälle, that's it.
Jos taas tuntuisi vaativan jotain, sitten miettimään mitä.
Tosin ensiksi takisin kaksi samanlaista panoa, toisen hanavedellä ja toisen haetulla. Sitten vertailuun.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: suomi

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Ke Joulu 28, 2016 13:49 pm

Rengaspolttimen hame? Siis joku kaulus siinä ympärillä? Ei kuvaa ois. Vois tehä ite esim rosterista?

Mitenkähän mahtaa soveltua tälläisessä sovelluksessa lämpötilojen tarkkailuun sellainen infrapunalämpöpistooli? Noita kun saa evilbayn kautta nykyään jo kympillä. Mietin vaan että olis yksi asia vähemmän kontaminoimassa mitään jos ei fyysistä kontaktia synny.

Entäpä onko kukaan hauduttanut tuota mäskikattilaa uunin sijaan saunan ylälauteella?

Kaikkee pöljää tulee näin opiskellessa mieleen...

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Joulu 28, 2016 23:20 pm

Hameista en tiedä juuri mitään, joskus auttanut naisen päältä, joskus naamiaisissa pukenut itse päälle. :winktoo:
Rengaspolttimienkaan hameista en tiedä.

IR-mittari toimii ihan hyvin pintalämpötilojen mittaamiseen. Riippuen sekoituksen aktiivisuudesta ja lämmitystavasta mittaustulos voi heittää aika paljon. Jos ahkerasti sekoittaa niin, että mäski on tasalämpöinen, pitäisi myös pintalämpötilan olla suht kohdillaan. Itse luotan kyllä joko lasiseen mittariin tai rosteriseen kinkkumittariin. Saa mitattua keskeltä mäskiä. Mutta silloinkin kyllä sekoitan ennen mittausta.

Juu, entisessä kerrostalokämpässä saunoin usein mäskiastian kanssa, kun ei mahtunut uuniin. Ja kimppapanot juhannuksena hoidetaan myös usein saunassa. :) Toimii ihan hyvin.

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » To Joulu 29, 2016 10:18 am

Tarvii ehkä mielummin hommata semmonen pitkä kinkkumittari... ja käydä tossa viinitalo melkkossa kyselemässä tyhmiä joku päivä. Aika paljon tässä jo oppinut ihan vaan nettiä poikki lukiessa mutta tietty vasta tehdessä sen oikeasti näkee. Spitfire kloonireseptejä tossa jo kuolasin mut varmaan kanttii ehkä eka satsi kokeilla uutteella. Kovasti kiinnostaa nuo brittialet ja päästä niiden kanssa innovoimaan ja ehkä joku päivä kehitellä vielä oma MasterBrew tyyppinen viritelmä ;)

Biltemassa ois näköjään myynnissä 25l hanallinen kattila 69eur... tossa jo hätäpäissäni ostin 15 litrasen kun en suurempaa löytänyt...

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Joulu 29, 2016 11:56 am

Rekkamasa kirjoitti:Tarvii ehkä mielummin hommata semmonen pitkä kinkkumittari... ja käydä tossa viinitalo melkkossa kyselemässä tyhmiä joku päivä. Aika paljon tässä jo oppinut ihan vaan nettiä poikki lukiessa mutta tietty vasta tehdessä sen oikeasti näkee. Spitfire kloonireseptejä tossa jo kuolasin mut varmaan kanttii ehkä eka satsi kokeilla uutteella. Kovasti kiinnostaa nuo brittialet ja päästä niiden kanssa innovoimaan ja ehkä joku päivä kehitellä vielä oma MasterBrew tyyppinen viritelmä ;)

Biltemassa ois näköjään myynnissä 25l hanallinen kattila 69eur... tossa jo hätäpäissäni ostin 15 litrasen kun en suurempaa löytänyt...

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=343355 Tuolta saa neuvoja kauluksen tekoon.

Homman ideana on ohjata kuuma kaasu kaasupolttimesta kulkemaan kattilan kylkiä ja suojata kaasua/kattilaa tuulelta. Käytännössä kaulus on sylinterin muotoinen metallitötterö jossa reikää alhaalla ilmanottoa varten ja hieman isompi kuin kattila niin että kattila on koko painollaan kaasupolttimen eikä metallitötterön/kauluksen päällä.

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » To Joulu 29, 2016 12:25 pm

Jees tattis just niinkun ajattelinkin. Syntyy näpsäkästi itekkin taivuttelemalla tai jos ei jaksa pokkailla niin pihistää vaikka jonkun raksan roskiksesta passelin IV hormin pätkän, leikka halki ja laittaa saranat&salvat ynnä kartioporalla reikää kylkeen.

Tuli tuonnekin tehtyä tunnarit aikasemmin, löytyy tuolta nimellä BikerMatt.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Su Maalis 26, 2017 21:03 pm

Pikakyssäri. 10 litran OG1067 aleen 19C.ssä hiivattu 25 h sitten WLP007 -putkilo (parasta ennen kesäkuu 2017). Hiivatahna ei ollut täysin sekoittunut, mutta avaamisen jälkeen en halunnut alkaa sitä kontaminoimaan/vispaamaan vaan kippasin klöntteineen astiaan ja ravistelin vierrettä. Ei startteria koska eräkoko oli pieni.

24h myöhemmin kuplia tulee hyvin harvoin eikä krausenia näy, pönttöä heilutellessa irtoaa hieman runsaampaa kuplimista. Muuten ei huolettaisi, mutta 007 pitäisi olla erikoisnopea hiiva jota ainakaan tämä putkilo ei ollut. Onko syytä huoleen ja kippaanko kaapista löytyvää US05:ttä sekaan, vai uskallanko odottaa aamuun asti? Fiilispohjalta hiiva on ihanjust starttaamassa koska kuplii, mutta näin pitkään on mennyt harvoin edes kuivahiivoilla.

Menee tuhti satsi humaloita hukkaan jos hitaan startin vuoksi olueen ui kontaminaatio.

edit: lähtihän se, jossain 24 ja 36h välissä oli vihdoin startannut, huh.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

macce
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja macce » Ti Maalis 28, 2017 10:52 am

Huomasin tuossa juuri (onneksi seuraava pano on vasta viikonloppuna mielessä), että käymispöntön hana vuotaa.
Mietinkin tässä josko tuon 29mm reiän vetäisi kokonaan umpeen, onkos palstalaisilla jotain vinkkejä millä tuo kannattaisi tukkia?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Maalis 28, 2017 15:45 pm

Käy hakemassa uus ihan normi sanko kaupasta vaikka ilman ilmalukkoa ennemmin kuin alat paikkailemaan.

macce
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja macce » Ke Maalis 29, 2017 1:27 am

Matts kirjoitti:Käy hakemassa uus ihan normi sanko kaupasta vaikka ilman ilmalukkoa ennemmin kuin alat paikkailemaan.

Näin sitä pitänee tehdä, näin tarkan markan miehenä syljettää kovasti tuollainen puuhastelu =)

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Maalis 29, 2017 8:56 am

^ Enemmän se syljettää kun olut menee pilalle jonkun paikkavirityksen takia ja parin euron säästön takia... muovisiin osiin kun helposti pesiytyy kaikkea ikävää.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Maalis 29, 2017 9:18 am

Kannattaa tosiaan punnita raaka-aineiden ja työn hintaa verrattuna siihen tokmannin reilun kympin käymisastiaan.

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja pohjoses » Ke Touko 17, 2017 18:49 pm

Onko sillä mitään väliä käykö olut 19pv vai 24pv? Tekis mieli panna oluet tänään tulemaan, mutta sitten ne kävis 24pv.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Touko 17, 2017 19:05 pm

Kannattaa käyttää loppuun asti oluet jos laittaa pulloihin.Silloin ei tule yllätyksiä jälki sokeroinneissa.Eli ei tule pullopommeja.Ominaispaino mittarilla näkee onko sokereita jäljellä ja sen myös jos käyminen jämähtää paikalleen käynnin lopussa.Vierre käy niin kauan kun on otolliset olosuhteet hiivalle.
Viimeksi muokannut masafi, Ke Touko 17, 2017 21:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RDWHAHB

Darep
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Darep » Ke Touko 17, 2017 20:10 pm

Ei oo väliä 19pv vs 24pv :) Mulla pisin on 31pv primäärissä ja oli sika hyvä olut. Oon lueskellu että jos alkaa lähennellä 6kk ni sit vasta joutuu jotain tekee, eli siirtää toiseen astiaan jottei olut makaa kuolleen hiivan kanssa.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Touko 17, 2017 21:08 pm

Kunhan on tiivis astia niin olut saa olla rauhassa ja käydä loppuun. Mielummin liian pitkään kuin hätäillen.

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pohjoses » Ke Touko 17, 2017 21:33 pm

Kiitos.

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pohjoses » To Touko 18, 2017 15:40 pm

Teen tällä hetkellä lapon jouluolutta. Mietin lähinnä potentiaalista reseptiä jouluksi, mutta ei siitä sen enempää.
https://www.lappo.fi/page/31/ Tuossa ohjeessa täytyy pitää lämpötiloja tietyissä asteissa tietyn aikaa. Huomasin, että mitä syvemmälle kattilaan mäskätessa mennään niin sitä lämpimämpää on. Mistä mittaan siis lämpötilat? Ne voi meinaan olla mm. 73c tai 77c riippuen kohdasta.

Teen hellalla. En uunissa. Uunissa olisi parempi?
Syy hellalla tekemiseen on käytännöllisyys. En viitsisi kokoajan olla raottamassa uunin lunkkaa. Myöskin koen, että lämpötilan nostamisen vahtiminen on helpompaa hellalla.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » To Touko 18, 2017 16:53 pm

Minulla on toinen kattila sähkökattila.Lämmitän veden tavoitelämpötilaan ja lisään rouhitut maltaat.Käärin sitten paketin untuvapeittoon ja vilttiin.Pohja pitää myös eristää.Lämmöt tipuu vain pari astetta.Ala hieroo myöhemmin laitteita ja tekniikoita.Aluksi tuo toleranssi on hyvä.Tunnustan että olen joskus suurpiirteinen,mutta hyvää olutta on tullut.Ja hierottavaa löytyy kyllä,puhtaus on puoli ruokaa :super:tsemppiä.
RDWHAHB

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”