Noviisin sekalaisia kysymyksiä

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Pori
18 tai yli: Olen

Noviisin sekalaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Kapakka » To Tammi 16, 2014 21:01 pm

Tässä odotellessa, että saan haalittua välineet, aineet ja laitettua tuon kellarin valmiuteen niin on herännyt kysymyksiä. Tosiaan ei lainkaan kokemusta tästä touhusta. Muutaman päivän olen yrittänyt tankata itseeni kaikkea mahdollista tietoa. Tarkoituksena olisi myös jättää uutteet väliin ja alusta alkaen mäskätä itse. Lässytys sikseen ja kysymyksiin.

25 litran kattila. Olen miettinyt rengaspoltinta, mutta nyt tuli mieleen 2000 w induktiolevyn osto. Onko järkeä? Riittääkö tuollaisessa levyssä tehot? Tai vastaavasti riittääkö 5.3 kW rengaspolttimessa?

Kun keittää maltaita, niin kannattaako varata veden kokonaismäärästä litra huuhtelua varten? Ajattelin siis laittaa maltaat pussiin ja sitten huuhdella niitä kun ne ovat siivilässä? Vai voiko sieltä kattilasta vaan kaataa kauhalla?

Onko eroa humaloinnissa eroa pelletit vs. kävyt?

Vaikuttaako sokerilla tai spraymaltaalla karbonointi makuun? Onko näissä eroja?

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Noviisin sekalaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Jaakko » To Tammi 16, 2014 22:36 pm

Kapakka kirjoitti:Tässä odotellessa, että saan haalittua välineet, aineet ja laitettua tuon kellarin valmiuteen niin on herännyt kysymyksiä. Tosiaan ei lainkaan kokemusta tästä touhusta. Muutaman päivän olen yrittänyt tankata itseeni kaikkea mahdollista tietoa. Tarkoituksena olisi myös jättää uutteet väliin ja alusta alkaen mäskätä itse. Lässytys sikseen ja kysymyksiin.

25 litran kattila. Olen miettinyt rengaspoltinta, mutta nyt tuli mieleen 2000 w induktiolevyn osto. Onko järkeä? Riittääkö tuollaisessa levyssä tehot? Tai vastaavasti riittääkö 5.3 kW rengaspolttimessa?

Kun keittää maltaita, niin kannattaako varata veden kokonaismäärästä litra huuhtelua varten? Ajattelin siis laittaa maltaat pussiin ja sitten huuhdella niitä kun ne ovat siivilässä? Vai voiko sieltä kattilasta vaan kaataa kauhalla?

Onko eroa humaloinnissa eroa pelletit vs. kävyt?

Vaikuttaako sokerilla tai spraymaltaalla karbonointi makuun? Onko näissä eroja?

Nyt tiedä ihan ymmärsinkö kaikkia kysymyksiä oikein.

25litran kattilalle toimii molemmat... poltin ehkä vähän parempi mutta induktio helppo...
1litra huuhteluun on liian vähän riippumatta miten sen tekee. Tai no jotkuthan ei edes huuhtele mutta nyt yleensä jos huuhdellaan niin sitten huuhdellaan niikuin kuuluu...
Tuota kaatamista kauhalla en ymmärrä?
Karbonointi ihan sama tässä vaiheessa koska määrät jää pieniin... eli eroa ei huomaa

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » To Tammi 16, 2014 22:38 pm

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Kapakka » To Tammi 16, 2014 22:59 pm

Kiitoksia. Täällä taitaa olla vaan turhan paljon intoa, eikä siten oikein nuo kysymykset ole järkeviä.

"voidaanko kattilasta kaataa kauhalla" tarkoitin sitä, että voidaanko maltaita huuhdella samalla tavaralla missä niitä keitetään? Nyt kun asiaa mietin, niin ei välttämättä olisi tarvinnut kysyä.

Tuota humalointia tarkoitin, että miten pelletit eroavat "tavallisesta" humalasta?

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Pe Tammi 17, 2014 6:37 am

Pikainen huomautus täältä takavasemmalta, että perinteisessä mäskäyksessä maltaita ei keitetä missään vaiheessa.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Tammi 17, 2014 9:09 am

Kuten lähes kaikessa uudessa, alussa kaikki tuntuu sekavalta ja vaikealta mutta jos katsoo tuon linkatun videon ja sen kautta muita BIAB-videoita niin alkaa hahmottamaan prosessin eri vaiheita ja kuinka ne kannattaa omilla laitteilla tehdä, eli on monta keinoa nylkeä sika vai miten se sanonta meni...

Itse vaikka olin 10v harrastunut olutta ennen oluen panemista niin panolaitteita odotellessa ja valmistukseen tutustuessa olin alussa aivan pihalla mitä edes missäkin vaiheessa yritetään saada aikaan mutta sieltä ne ahaa-elämykset tulevat ja nyt kun ajattelee prosessia niin kaikki tuntuu niin selkeän yksinkertaiselta (the miracle of hindsight).
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Tammi 17, 2014 9:20 am

Peletti=puristettu humala hake= ihana samaa kuin muutkin humalat

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Tammi 17, 2014 9:35 am

Jaakko kirjoitti:Peletti=puristettu humala hake= ihana samaa kuin muutkin humalat

No ei nyt aivan.
Pelletistä saadaan enemmän irti, koska se on murskattua ja suuri osa soluista on hajonneet, sekä kokonaispinta-ala on suurempi.
Toisaalta pelletistä tulee monesti ruohoisempi maku kuin kävystä. Itseäni tämä häiritsee hieman, jotakuta enemmän ja toisia ei yhtään.

Lisäksi koska pelletti on hyvin hienoa mujua, on sen suodattaminen vierteestä hankalampaa kuin käpyjen.

Itse pyrin suosimaan käpyjä, joku tykkää pelletistä. Niillä on eroja, mutta molemmilla saa aikaan hyvän humaloinnin.

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Kapakka » Pe Tammi 17, 2014 10:10 am

Ongelmana itselle ainakin on se, että on nähnyt asioista vaan videoita, eikä ole päässyt itse tekemään. Vaikkei työvaiheita kovin montaa ole, niin vaikea hahmottaa tässä vaiheessa että missä vaiheessa mitäkin tehdään. Kuten jossain katsomassani pätkässä todettiin, että ainoa mitä tässä voi menettää on raaka-aineet ja aikaa.

Yöllä tuli mieleen, että turhaan tässä enää asiaa vatvomaan ja laitoin loput laitteet ja raaka-aineet tilaukseen. Kuun vaihteessa jos saisi ensimmäisen satsin liedelle. Heh. Vaikkei mitään tietoa ole, niin ensimmäistä reseptiä tässä jo hieman pohtii tilattujen tarvikkeiden perusteella. Mielenkiintoisia aikoja.

P.S. youtube on kyllä mahtava kapistus kaiken uuden opetteluun. Esimerkiksi löysin aikanaan pätkän, josta näki ettei laittiahiomakoneen käyttö olekaan mahdotonta. Näin jälkeenpäin mietittynä olisi varmaan kannattunut katsoa ensin se video.

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Tammi 17, 2014 11:25 am

äyni kirjoitti:
Jaakko kirjoitti:Peletti=puristettu humala hake= ihana samaa kuin muutkin humalat

No ei nyt aivan.
Pelletistä saadaan enemmän irti, koska se on murskattua ja suuri osa soluista on hajonneet, sekä kokonaispinta-ala on suurempi.
Toisaalta pelletistä tulee monesti ruohoisempi maku kuin kävystä. Itseäni tämä häiritsee hieman, jotakuta enemmän ja toisia ei yhtään.

Lisäksi koska pelletti on hyvin hienoa mujua, on sen suodattaminen vierteestä hankalampaa kuin käpyjen.

Itse pyrin suosimaan käpyjä, joku tykkää pelletistä. Niillä on eroja, mutta molemmilla saa aikaan hyvän humaloinnin.

Eli ihan samaa tavaraa. En nyt jaksanut alkaa hämmentämään aloittelijaa kaikella nippeli tiedolla.

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Kapakka » Pe Tammi 17, 2014 15:34 pm

Ensimmäinen takaisku. Huomasin, ettei tuo Bilteman kattila sovi induktiolevylle. Pitänee kiikuttaa takaisin motonettiin ja ottaa rengaspoltin tilalle.

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Kapakka » Ma Tammi 20, 2014 22:14 pm

Vielä noista humaloista. Miten paljon humalapelleteistä päätyy "muhjua" itse pulloihin, jollei omaa mitään suodattimia niiden varalle? Entä miten tätä muhjua voi vähentää?

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Parola
Viesti:

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » Ma Tammi 20, 2014 22:38 pm

Pulloihin ei yhtään. Valtaosa jää keittokattilan pohjille, hieman primääriin, huolimattomalle ehkä vielä sekundääriinkin mutta pulloihin ei käytännössä lainkaan. Samaa sakkaa se on kaiken muunkin ruvan kanssa joka jää jälkeen. (Muistan vieläkin sen tunteen ensimmäisen täysmäskäyksen kanssa kun näki mitä kuraa siellä kattilan pohjalla oli keiton jäljiltä... hyissss.)

Kuivahumaloimalla sitten hieman eri asia, siihen en ole vielä itse keksinyt mitään "helppo ja varma"-ratkaisua etteikö hivenen yltäisi kegiinkin saakka. Mutta sekin on niin vähän mitä tulee että tämän suhteen olen kyllä ihan vaan pikkurilli pystyssä.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ma Tammi 20, 2014 22:39 pm

Muhju laskeutuu pohjalle, joten jos et lappoa olutta pullotusastiaan pohjaa myöten, niin aika olemattomasti. Pelleteillä kuivahumaloidessa saattaa jonkun verran päätyä pulloon asti, mutta sekin laskeutuu pullon pohjalle, jos antaa pullojen kypsyä rauhassa.
Pullokypsyviä oluita on siis aika hankala kuljettaa mukana, jos niillä ei ole aikaa rauhoittua viileässä. Tämä koskee siis ihan kaupallisiakin oluita, eikä pelkästään kotioluita.

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Tammi 20, 2014 22:40 pm

Kapakka kirjoitti:Vielä noista humaloista. Miten paljon humalapelleteistä päätyy "muhjua" itse pulloihin, jollei omaa mitään suodattimia niiden varalle? Entä miten tätä muhjua voi vähentää?

Humalamujua ei haluta pulloihin yhtään. Tähän toimii suodattimena esim ihan suodatinpussi tai harso. Humala jämät myös laskeutuu käymispöntön pohjalle jolloin loputkin saa eroteltua pois

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Tammi 20, 2014 22:41 pm

Sanoisinko että tehokasta vastailua :) samalla kun kirjoitti vastauksen myös kolme muuta oli vastannut =)

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Parola
Viesti:

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » Ma Tammi 20, 2014 22:53 pm

Oluesta saa voimaa! Jaksaa vastailla.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ma Tammi 20, 2014 22:57 pm

Horst Vessel kirjoitti:Oluesta saa voimaa! Jaksaa vastailla.

Tämä :cheers2:

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Kapakka » Ma Tammi 20, 2014 23:28 pm

Kiitoksia vastauksista. Aikas tiiviillä tahdilla vastauksia satoi.

Hyvä lämpömittari ja joku siivilä on vielä hakusessa, sitten on kaikki tarpeellinen oluen valmistukseen. Varastointiin pitänee vielä etsiä joku toinen paikka, kun alakerran mittari näyttää noin 7 astetta.

Oluesta saa myös voimaa kysellä tyhmiä.

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Ti Tammi 21, 2014 0:00 am

7 astetta on ihan OK lagereille, teet niitä :)

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”