FastFerment pieni määrä vierrettä

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

TuomasQ
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

FastFerment pieni määrä vierrettä

ViestiKirjoittaja TuomasQ » Ma Helmi 25, 2019 9:20 am

Hei,

ostin itselleni 30L fastfermentin. Olen laittanut siihen nyt n. 10l vierrettä ja odottanut 36h, mutta ei vieläkään merkkejä käymisestä. Tein reittausblogin Hayke's ipan mukaisen reseptin (http://www.reittausblogi.info/2015/11/battle-of-ipa-oma-reseptini-haykes-ipa.html), jossa hiivana oli siis safale US-05.

Voiko käymisen alkamattomuus johtua juuri tuosta vierteen pienuudesta verrattuna astian kokoon? Valmistajan nettisivuilla sanottiin, että pitäisi vähintää 20 L satsi tehdä?

Astian pitäisi olla tiivis ainakin kun kantta painelen kokeilee.

Mitä ehdottaisitte seuraaviksi vaihtoehdoiksi etenemiselle? Onko vielä vaan odottaminen oikea vaihtoehto.

Kiitos suuresti jo avusta etukäteen.

Iiro
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Luvia

Re: FastFerment pieni määrä vierrettä

ViestiKirjoittaja Iiro » Ma Helmi 25, 2019 9:35 am

Voi olla että on alkanut jo käymään, mutta vesilukko ei pulputa kun on tuota tyhjää tilaa niin paljon päällä?

TuomasQ
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja TuomasQ » Ma Helmi 25, 2019 14:01 pm

Hei,

kiitokset vastauksesta. Pohdin tätä samaa, mutta eikö tulevan hiilidioksidin pitäisi jokatapauksessa tehdä tilaa itselleen ja näin samalla ollen työntää ilmaa ulos? Tuskin painetta kuitenkaan kovin paljon lisää voi tulla?

Yt
Tuomas

TuomasQ
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja TuomasQ » Ti Helmi 26, 2019 8:39 am

Hei,
Kiitokset ongelma selvisi. Fastfermentin kannessa oli vuoto, vaikka ei siltä vaikuttanukaan. Kun laittoi tiivisteteippiä alkoi kuplia tulemaa samantien.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”