Jäähdytys talvella pakkasessa

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Sihijuoma666
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Seinäjoki
18 tai yli: Olen

Jäähdytys talvella pakkasessa

ViestiKirjoittaja Sihijuoma666 » Ti Tammi 29, 2019 22:50 pm

Huomenna olisi tarkoitus laittaa uudet vehkeet kokeiluun ja koittaa pussimäskäillä Klarstain Biggiellä. Tänään kokeilin "kuivaharjoitella" prosessin pelkän veden kanssa että näkee vähän kuinka suunnitella aikataulua. Jäähtyminen noin -6 asteessa parvekkeella tuossa kattilassa kansi päällä kestää tolkuttoman kauan. Oli parissa tunnissa laskenut noin 30 astetta.

Kaippa tuo vierre tuolla pakkasessa säilyy vaikka yön puhtaana ja kontaminaation mahdollisuus on pieni?

Vai kannattaako jäähdyttää tuo pari tuntia ja kaataa Speidel muoviseen käymispönttöön jossa voi jäähdyttää lopun kylmän veden kanssa?

Tulossa Black Ipaa joten sameus ei ole iso ongelma...

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

Re: Jäähdytys talvella pakkasessa

ViestiKirjoittaja cob » Ke Tammi 30, 2019 7:51 am

Kyllä se vierre ok säilyy, jos se siis nostetaan kiehuvana tai lähes kiehuvana jäähtymään eikä kantta juuri availla. Mutta jäähtyminen tosiaan kestää pitkään. Kevyt heiluttelu nopeuttaa jonkin verran.

Speidelit kestää muistaakseni 85C lämmintä (saattoi olla 60 tai 65C myös, tarkista!). Olen tehnyt niinkin joskus, että olen kaatanut alkujäähdytyksen jälkeen kuuman vierteen Speideliin jäähtymään loppuun siinä toivossa että se steriloi samalla pöntön, ja siksi että olen saanut muut välineet pesuun. Speidelithän sitten eristävät aika hyvin, eli niissä jäähtyminen kestää reilusti enemmän kuin metallisessa kattilassa. Vierrettä kannattanee myös ennen hiivausta hapettaa jollain tavalla jos sen on kipannut suljettuun astiaan melkein heti keiton jälkeen.

muoks: sitä en tiedä vaikuttaako makuun jos vierre pääsee jäätymään, en ehkä itse päästäisi.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » To Tammi 31, 2019 18:03 pm

Mites tuossa pitkässä jäähdytyksessä katkerojen käy?
Eiks toi oo "no chill" meininkiä,joten katkeruus taitaa nousta? Tuossa Ipassa tuskin haittaa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Tammi 31, 2019 20:59 pm

Nousee joo mutta laskuriohjelmissahan on no chillille oma täppänsä. Katkeroiden lisäksi ipoissa enemmän huolettaisi miten aromit säilyvät hitaassa jäähdytyksessä, mutta onhan siihenkin kikkakolmosia niinkuin loppukeiton humalasatsien viivästämistä jne.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Helmi 01, 2019 15:44 pm

Pänikkä eka lumeen jolloin saadaan nopeampi alkutipahdus lämpöihin. Sitten voi aromisteepata humalia loppujäähdytyksen kanssa.

Käytännössä viime vuosina kaikki jäähdytykset olen hoitanut talvella no-chill- meiningillä ilman isompia aromi-ongelmia. Ja loput hoitaa sitten dryhoppaus.

Kama
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Kama » Su Helmi 10, 2019 19:22 pm

Tosi paljon nopeammin viilenee, jos pönikän saa jotenkin kylmään vesihauteeseen, esim. saaviin. Paras on, jos veden saa vielä vaihdettua kylmempään välillä. Pelkkä kylmä ilma viilentää hyvin hitaasti.

Huuhaa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Huuhaa » Su Helmi 10, 2019 21:18 pm

Iso palju johon reilusti lunta ja sitten tarvittaessa vaikka vettä sekaan ja kattila sinne. Vielä jos vähän jaksaa pyörittää vierrettä (esim. akkuporakoneella vierteen ilmaus) niin viilenee aika paljon nopeampaa.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”