Kuivahumalointi

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: oolu
18 tai yli: Olen

Re: Kuivahumalointi

ViestiKirjoittaja cob » La Huhti 01, 2017 17:45 pm

Onko kukaan oikeasti saanut esille yli viikon kestäneessä (pelletti)kuivahumaloinnissa sitä pelättyä lehtivihreän tai ruohon makua? Olisi tilanne jossa elämää helpottaisi jos kuivahumalapussi voisi roikkua pöntössä vähän pidempäänkin, mutta en ole koskaan viikkoa pidempään itse kuivahumaloinut niin hieman arveluttaa.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » La Huhti 01, 2017 19:07 pm

cob kirjoitti:Onko kukaan oikeasti saanut esille yli viikon kestäneessä (pelletti)kuivahumaloinnissa sitä pelättyä lehtivihreän tai ruohon makua? Olisi tilanne jossa elämää helpottaisi jos kuivahumalapussi voisi roikkua pöntössä vähän pidempäänkin, mutta en ole koskaan viikkoa pidempään itse kuivahumaloinut niin hieman arveluttaa.

Pelleteillä en kokoeillut, käpyjä pitänyt joskus parikin viikkoa ja aromia on irronut (molemmilla kerroilla kuivahumalointi tosin jotain 4g/l) varsin reippaasti ja tavara ollut varsin hyvää jo 1-2 viikkoa pullotuksesta.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Ouji
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Ouji » La Huhti 01, 2017 23:30 pm

En ole kyllä onneksi saanut tuota aikaiseksi. Pariin kertaan Pliny the Elderin kopiota tehdessä on ensimmäiset kuivahumalat olleet astiassa 10 vrk, ja nyt New England IPAssa ehti ekat (50 g / 15,8 l) olla 12 vrk. Laitoin nyt nuo kyllä humalapussiin, jossa teräslusikka painona, siinä toivossa että hautautuu pohjamutiin viisi päivää myöhemmin tulevassa cold crashissä, eikä enää sotke asioita. Ei ole valitettavasti mitään reaaliaikaista seurantaa siihen, mitä siellä milloinkin tapahtuu, mutta ainakaan tänään pullottaessa oluen maussa ei ole mitään ruohoisuuden tapaistakaan, puhdasta trooppisten hedelmien sekamehua.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Huhti 02, 2017 9:20 am

Kiitos tiedosta, pidänpä minäkin huoletta pussukkaa vähän pidempään jotta NE-IPA ehtii vähän kypsyäkin pöntössä. Olisin kyllä ihmetellyt jos NEIPA:n humalatykityksestä mikään vieno ruohonmaku läpi olisi tullutkaan mutta niinkuin sanoin, ei ole kokemusta itsellä.

En muuten tajunnut laittaa mitään painoa humalapussukkaan (puoliksi pellettejä, puoliksi käpyä), uskon että se sinne aikanaan uppoaa. Ainakin tähän asti jokainen kuivahumalapussukka on pullottaessa löytynyt jos ei pohjasta niin kellumasta oluen seassa niinkuin pitääkin, mutta sattuneista syistä käytän ekan kerran käpyjä.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » La Joulu 16, 2017 15:59 pm

Heh, karma puhuu kun kehuin että kaikki aiemmin kuivahumalointipussukat ovat uponneet nesteeseen. Nyt kun pullotin ipaa niin molemmat pussukat olivat niin pinnassa että mm. lisämausteeksi päälle kaadettu greipinkuorimössö kellui "lautalla" eikä ollut ottanut kosketusta olueen koko aikana :( Pusseissa oli vielä ollut lusikat painona, mutta siitä huolimatta kelluvuus voitti pelkkää pellettiäkin sisältäneessä pussukassa enkä usko että aromit kauheasti pääsivät sekoittumaan.

Edellisestä johtuen päätin ihan rehdisti nostaa pussukat pois sekä kevyesti puristella humalapussukoiden nesteen sekä sitrusaromit takaisin pönttöön muhjun sekoittumisen ja muiden ikävyyksien uhalla.

Muutenkin on tuntunut jo pitkään että kuivahumaloinnin parhaat aromit jäävät pusseihin, koska nehän valuvat pullottaessa kuiviksi vasta ihan lopuksi käymispöntön tyhjentyessä ja pussukoiden laskeutuessa pohjaan, ja aromikkain liemi sekoittuu pohjamössöön.

Mutta tuleeko puristelemalla humalista mukaan jotain ei-haluttua lehtivihreän makua? Puristeletteko tai valutatteko te muut kuivahumalointipusseja ennen pullotusta?

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » La Joulu 16, 2017 19:38 pm

Eilen kegitin torpedon ja käytin kuivahumalointiin täältä ostamaa hopspideria hyvällä kokemuksella. Hyvin uppos pohjalle. Ehkä ainoa huono puoli, että ei voi käyttä demijohn-pulloilla =)
https://cdn.shopify.com/s/files/1/2317/ ... 1507779635

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Ma Joulu 18, 2017 11:40 am

Itse olen aina kaatanut humalapelletit suoraan käymispönttöön ilman pusseja sun muita, hyvin ovat
aina painuneet pohjalle kun jäähdyttää oluen 0C asteeseen pariksi päiväksi ennen pullotusta.

Kokonaiset kävyt taitavat herkemmin jäädä kellumaan pinnalle.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ma Joulu 18, 2017 12:32 pm

Toi nollaan asteeseen jäähdytys toimii jos ulkona on sopiva keli, ellei sitten satu olemaan tilaa viileäkaapissa (ei ole). Tällä kertaa sääennusteessa oli sen verran pakkasta että en uskaltanut nostaa pönttöä pihalle.

Googlailin tuosta kuivahumalapussien puristelusta, ja eipä tullut oikeastaan mitään uutta: hapettumista pitäisi varoa ja kontaminaatiota vältellä. Väkisinhän olut hieman roiskuu kun sitä humalasukasta valuttaa, mutta en jaksa uskoa että suhteessa noin vähäisen määrän hapettuminen kauheasti vaikuttaisi.

Pitäisi varmaan hankkia tuollainen hop spider, koska humalasukkien käsittely ja sterilointi on muutenkin tympeää hommaa.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Joulu 18, 2017 13:02 pm

Humalat irtonaisena vaan sekaan ja pullotusvaiheessa lappoon suodatin kiinni niin ei tule muhjut mukana. Toki toi cold crashaus jeesaa paljon myös.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Joulu 18, 2017 14:13 pm

Pelletit irtaallaan, kokonaiset pussiin. Kunnon kuivahumalatujautuksessa helposti jää litroja noihin irtohumaliin. Ja väittäisin ettei isompaa hapettumisvaaraakaan ole jos pussin kietoo esmes kauhan ympärille ja rullaamalla tyhjentää sen nesteen pinnan tuntumassa. Joku hopspiderin tyylinen mutta prässillä olis varmaan aika parhautta tällasessa.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ma Joulu 18, 2017 19:48 pm

Matts kirjoitti:Pelletit irtaallaan, kokonaiset pussiin. Kunnon kuivahumalatujautuksessa helposti jää litroja noihin irtohumaliin. Ja väittäisin ettei isompaa hapettumisvaaraakaan ole jos pussin kietoo esmes kauhan ympärille ja rullaamalla tyhjentää sen nesteen pinnan tuntumassa. Joku hopspiderin tyylinen mutta prässillä olis varmaan aika parhautta tällasessa.

Jotain hopspider-systeemiä vois kokeilla viritellä tosiaan, humaliin jää kieltämättä hyvää olutta jonkin verran.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Joulu 18, 2017 23:26 pm

Hopspideriahan ei yleensä tuollaiseen käytetä, mutta kuhan kuvailin aparaattia mitä oon miettiny :).

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ti Joulu 19, 2017 20:58 pm

Matts kirjoitti:Hopspideriahan ei yleensä tuollaiseen käytetä, mutta kuhan kuvailin aparaattia mitä oon miettiny :).

Ymmärsin toki. Kangaspussia oon joskus käyttänyt, mut sillä homma tuntui räpellykseltä, tykkäisin enemmän jämäkän kiinteästä
ratkaisusta eli rosteria sen olla pitää :super:

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ti Touko 15, 2018 8:18 am

Ajattelin kokeilla DIPAn kirkastamista kegissä ennen tarjoilukegeihin siirtämistä ja samassa yhteydessä kuivahumalointia.

Kuinkahan iso vaara on että dip tube tukkeutuu, jos kuivahumaloi ilman pussukoita ja kiinnittää tiheän humalasukan dip tuben ympärille suodattimeksi? Sukassahan on pinta-alaa kyllä päästää olut läpi, paitsi siinä tapauksessa että virtaus kiskaisee sukan ja pellettitulpan osan matkaa putkeen...Humalan määrä on kuitenkin sellainen ettei se pienehköstä hopspideristä kunnolla mausta olutta enkä humalasukankaan kanssa ole ihan varma.

Miten muuten onnistuisi parhaiten saada co2-purgetun kegin sisään pelletit ilman liian hapen livahtamista? Toimisiko vain co2-purgeamisen jälkeen supernopea kannen raotus ja starsanilla kasteltujen pellettien livautus pohjalle? Käymispönttöön niitä tuskin kannattaa lisätä ja laskea sitten oluen mukana kegiin, veikkaan että pelletit pölläyttävät liikkuessaan muhjua astiasta liikaa mukaan.

(Hop spideristä on joku tehnyt suodattimen dip tuben ympärille. Varmaankin toimii, mutta en halua teurastaa ainoaa spideriäni.)

true panomies
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hanko

ViestiKirjoittaja true panomies » Ti Touko 15, 2018 9:00 am

Onnistuisko jos askartelet sille sukalle jonkun kehikon ettei se sinne tubeen pujahtaisi?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ti Touko 15, 2018 10:06 am

Jotain tuollaista mietin, joo. vaikka teensuodatinpallosta tai muusta vastaavasta. Tosin jos sinne tuollaista väkertää, on sama tehdä se jostain kunnollisesta metalliverkosta joka toimii sellaisenaan suodattimena.

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Ti Touko 15, 2018 10:47 am

cob kirjoitti:Jotain tuollaista mietin, joo. vaikka teensuodatinpallosta tai muusta vastaavasta. Tosin jos sinne tuollaista väkertää, on sama tehdä se jostain kunnollisesta metalliverkosta joka toimii sellaisenaan suodattimena.

Noita rst-suodatinputkiloita saa ebaystä 5-10e hintaan (esim hakusanalla "stainless hop filter"). Itse ostin sellaisen ajatuksena laittaa humalat putkilon sisään, mutta tuo kuvan mukainen järjestely voisi olla myös harkitsemisen arvoinen.

reivanen
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: pk-seutu

ViestiKirjoittaja reivanen » Pe Touko 18, 2018 15:37 pm

Olen 4 kertaa tehnyt kuivahumaloinnin, 3 kertaa olueen ja kerran viiniin, ja joka kerta bullet brew:n ohjeen mukaan eli pääkäymisen loputtua pelletit ripotellaan pintaan eikä sekoiteta. Kun juoma on valmista niin ne ovat painuneet pohjaan, jääräpäisimmät klimpit pienen hölskytyksen avittamana. Läpinäkyvä käymisastia on todella hyvä tässäkin mielessä.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”